Gå til innhold

[Løst] Tråden for opptak til Politihøgskolen 2016


Helflat

Anbefalte innlegg

har man fremføringer/ presentasjoner lik man hadde på vgs på phs? har hørt mye ulike svar, noen som sier bare eksamen mens andre sier man har utenom

Du har både muntlige eksamener, praktiske eksamener, arbeidskrav og muntlige fremføringer sammen med basisgruppa!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

har man fremføringer/ presentasjoner lik man hadde på vgs på phs? har hørt mye ulike svar, noen som sier bare eksamen mens andre sier man har utenom

Du har både muntlige eksamener, praktiske eksamener, arbeidskrav og muntlige fremføringer sammen med basisgruppa!

Så aldri alene? Man har alltid med gruppe? Hva er praktiske eksamner og arbeidskrav?

Lenke til kommentar

 

 

har man fremføringer/ presentasjoner lik man hadde på vgs på phs? har hørt mye ulike svar, noen som sier bare eksamen mens andre sier man har utenom

Du har både muntlige eksamener, praktiske eksamener, arbeidskrav og muntlige fremføringer sammen med basisgruppa!
Så aldri alene? Man har alltid med gruppe? Hva er praktiske eksamner og arbeidskrav?

Man har enkelte fremføringer alene men dette er ganske sjeldent. Forskjellen mellom arbeidskrav og eksamen er at arbeidskrav vurderes til bestått/ikke bestått. Det er flere arbeidskrav i basisgruppa.

 

Et eksempel på en praktisk eksamen er arrestasjonsteknikk på 3 året. Da gjør du denne sammen med basisgruppa.

Lenke til kommentar

Noen ide om hvordan den første uka vil se ut i Oslo? Oppmøte første dag er 22. august kl8. Men uten om den første dagen, hvor mye oppmøte er det på dagtid? Er fadderuke opplegget hovedsaklig på kveld. Lurer på dette av hensyn til om jeg kan jobbe noen timer noen av disse dagene.

Lenke til kommentar

 

Skal også til Bodø! Gleder meg utrolig til skolestart  :)

 

Bakgrunnen for valget er nok nærheten til fjell og gode skimuligheter (randonee) når den tid kommer. Flere som går topptur kanskje?

 

Søkte meg til Bodø av samme grunn. Jeg er med til fjells!

 

 

 

Jeg er også med på fjellturer, jakt og fiske!

 

Regna med det var flere som hadde slike interesser ja, godt å høre  :)  Vi skal visst på fjelltur den første uka, har jeg hørt. 

 

Er det noen som skal bo i studentbolig på Mørkved (Bodø)? 

Lenke til kommentar

 

 

Skal også til Bodø! Gleder meg utrolig til skolestart :)

 

Bakgrunnen for valget er nok nærheten til fjell og gode skimuligheter (randonee) når den tid kommer. Flere som går topptur kanskje?

Søkte meg til Bodø av samme grunn. Jeg er med til fjells!

Jeg er også med på fjellturer, jakt og fiske!

Regna med det var flere som hadde slike interesser ja, godt å høre :) Vi skal visst på fjelltur den første uka, har jeg hørt.

 

Er det noen som skal bo i studentbolig på Mørkved (Bodø)?

Er også med på fjellturer, men ikke de som involverer ski ;)

 

Skal bo i kollektiv i Mørkved-området, men ikke via studentsamskip.

Lenke til kommentar

Er det noen som har kommet inn i Oslo som trenger leilighet? Her jeg leier nå har det tidligere vært politistudenter som har leid og huseier ønsker å få inn en ny. Leiligheten er ledig fra 1/8. Tar ca 10 min å sykle til skolen, kort vei til t-bane og nærme marka. 6000 kr i mnd (internett og tv inkludert).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

har man fremføringer/ presentasjoner lik man hadde på vgs på phs? har hørt mye ulike svar, noen som sier bare eksamen mens andre sier man har utenom

Du har både muntlige eksamener, praktiske eksamener, arbeidskrav og muntlige fremføringer sammen med basisgruppa!

Så aldri alene? Man har alltid med gruppe? Hva er praktiske eksamner og arbeidskrav?

 

Er dette noe du bekymrer deg for - det å framføre ting alene? Mange kan nok synes slike ting er ubehagelig, men det er en del av det å velge dette yrke. I løpet av praksisåret blir dere satt i flere slike situasjoner og publikum forventer at du som politi skal takle situasjonen. 

 

En gang fikk jeg og en annen student beskjed om å dra til en barneskole for å ha sykkelkontroll. Vi møtte opp på skolen og hilste pent på rektoren. Lite visste jeg at hele skolen satt samlet i gymsalen og med en del foresatte. De hadde til og med rigget opp høyttalere og satt spente for å høre hva politiet hadde å si. Jeg var politiet og hadde ikke forberedt en ting. Alt måtte tas på sparket der og da, for ingen hadde sagt at jeg skulle holde foredrag. Nå er ikke barneskoleelever det mest kritiske publikumet du kan holde foredrag for, men det må jo likevel inneholde noe. 

Morsom historie som fikk meg til å svette litt :D 

 

Jeg mener ikke at alle skal være født superutadvendte taler, men det er dess jo viktigere at man er forberedt på at dette yrke krever at en byr på seg selv en del ganger :) 

Lenke til kommentar

Apropos det - jeg skriver ikke her, bare gøy å lese litt. Men jeg og makkeren skulle levere ut reflekser til en skoleklasse på en liten barneskole her. Skolen hadde endret opplegget i siste liten uten at vi ble varslet. Så vi ble ikke møtt av en klasse, men to-tre trinn. Ca 2-300 elever. Samtidig hadde NRK blitt varslet og skulle lage en sak på refleksbruk for unge.. Da svetter man oppover.

 

Slike ting må man være forberedt på.

Lenke til kommentar

 

 

 

har man fremføringer/ presentasjoner lik man hadde på vgs på phs? har hørt mye ulike svar, noen som sier bare eksamen mens andre sier man har utenom

Du har både muntlige eksamener, praktiske eksamener, arbeidskrav og muntlige fremføringer sammen med basisgruppa!
Så aldri alene? Man har alltid med gruppe? Hva er praktiske eksamner og arbeidskrav?

Er dette noe du bekymrer deg for - det å framføre ting alene? Mange kan nok synes slike ting er ubehagelig, men det er en del av det å velge dette yrke. I løpet av praksisåret blir dere satt i flere slike situasjoner og publikum forventer at du som politi skal takle situasjonen.

 

En gang fikk jeg og en annen student beskjed om å dra til en barneskole for å ha sykkelkontroll. Vi møtte opp på skolen og hilste pent på rektoren. Lite visste jeg at hele skolen satt samlet i gymsalen og med en del foresatte. De hadde til og med rigget opp høyttalere og satt spente for å høre hva politiet hadde å si. Jeg var politiet og hadde ikke forberedt en ting. Alt måtte tas på sparket der og da, for ingen hadde sagt at jeg skulle holde foredrag. Nå er ikke barneskoleelever det mest kritiske publikumet du kan holde foredrag for, men det må jo likevel inneholde noe.

Morsom historie som fikk meg til å svette litt :D

 

Jeg mener ikke at alle skal være født superutadvendte taler, men det er dess jo viktigere at man er forberedt på at dette yrke krever at en byr på seg selv en del ganger :)

Jeg bekymrer meg ikke akkurat

Jeg hadde mange fremføringer på vidergående og det gikk jo greit. Er bare at jeg er utrolig nervøs før.

Hva krever de på phs da må man kunne huske alt man skal snakke om utenatt osv uten manus eller nøkkelord osv? Jeg er alltid avhengig av manus/ nøkkelord slik jeg ikke glemmer det. fikk alltid 4 på fremføringer på vgs

Hva mener du byr på seg selv? Lærer man ikke slik på skolen osv?

Var det under praksis året du og en student fikk det oppdraget?

Man lærer vel endel i psykologi faget også hvordan tenke osv som man kan bruke utenom også?

Lenke til kommentar

Veldig artig å høre historier fra studenttilværelsen og tjenesten, Tom&Jerry og OscarMike1!  Hadde vært moro å høre mer om andre slike hendelser/situasjoner. :)

 

fornins: sånn som du ordlegger deg, virker det som at du bør bli mer moden og tryggere på deg selv. Skolen vil ikke "holde" deg i hånden gjennom hele utdannelsen. Man er pent nødt til å stå på egne bein og ta ting på strak arm om det skulle dukke opp uforutsette situasjoner.

Det at du er avhengig av manus sitter sannsynligvis i hodet ditt. Det går seg til etterhvert som du blir eldre og dermed mer selvsikker på deg selv. :)

Endret av Zipz
Lenke til kommentar

 

 

 

 

har man fremføringer/ presentasjoner lik man hadde på vgs på phs? har hørt mye ulike svar, noen som sier bare eksamen mens andre sier man har utenom

Du har både muntlige eksamener, praktiske eksamener, arbeidskrav og muntlige fremføringer sammen med basisgruppa!
Så aldri alene? Man har alltid med gruppe? Hva er praktiske eksamner og arbeidskrav?
Er dette noe du bekymrer deg for - det å framføre ting alene? Mange kan nok synes slike ting er ubehagelig, men det er en del av det å velge dette yrke. I løpet av praksisåret blir dere satt i flere slike situasjoner og publikum forventer at du som politi skal takle situasjonen.

 

En gang fikk jeg og en annen student beskjed om å dra til en barneskole for å ha sykkelkontroll. Vi møtte opp på skolen og hilste pent på rektoren. Lite visste jeg at hele skolen satt samlet i gymsalen og med en del foresatte. De hadde til og med rigget opp høyttalere og satt spente for å høre hva politiet hadde å si. Jeg var politiet og hadde ikke forberedt en ting. Alt måtte tas på sparket der og da, for ingen hadde sagt at jeg skulle holde foredrag. Nå er ikke barneskoleelever det mest kritiske publikumet du kan holde foredrag for, men det må jo likevel inneholde noe.

Morsom historie som fikk meg til å svette litt :D

 

Jeg mener ikke at alle skal være født superutadvendte taler, men det er dess jo viktigere at man er forberedt på at dette yrke krever at en byr på seg selv en del ganger :)

Jeg bekymrer meg ikke akkurat

Jeg hadde mange fremføringer på vidergående og det gikk jo greit. Er bare at jeg er utrolig nervøs før.

Hva krever de på phs da må man kunne huske alt man skal snakke om utenatt osv uten manus eller nøkkelord osv? Jeg er alltid avhengig av manus/ nøkkelord slik jeg ikke glemmer det. fikk alltid 4 på fremføringer på vgs

Hva mener du byr på seg selv? Lærer man ikke slik på skolen osv?

Var det under praksis året du og en student fikk det oppdraget?

Man lærer vel endel i psykologi faget også hvordan tenke osv som man kan bruke utenom også?

 

Anbefaler deg å rett og slett øve et par ganger før skolestart. Gå laangt utenfor egen komforsone. Jeg hatet (!!) å fremføre da jeg var ynre, følte meg dømt av alt og alle. Men så fikk mamma og favorittlæreren min meg til å gjøre en random fremføring klar, om vulkaner og kreftene som følger med der. Og så kjørte mamma meg til byen, hvor lærer hadde satt opp en liten "stand" som jeg skulle være på. Og fremføre denne presentasjonen for alle som gikk forbi og ville høre på. Med store bilder og greier. Jeg tissa nesten på meg den første timen, men så ble det kjedelig og jeg slappet mer av.  

Deretter gikk jeg vekk fra manus, og begynte å fortelle om fuglearter som liker seg ved vulkaner istedenfor kreftene med vulkaner (for jeg hadde jo fått med meg det også under reserchen).  :) 

Var veldig kreativt, og utrolig hjelpsomt. Siden da (er ich 10 år siden nå) har jeg digget å fremført. Det gir meg mestringsfølelse og er kjekt når jeg kan mye om et tema slik at jeg bare kan fortelle rett fra hjertet/hjernen. Hos meg blir ting bedre ved improvasjon enn ved spesifikk planlegging og forberedelse. Da blir jeg så opphengt i hva jeg skal gjøre at jeg glemmer å gjøre det/gjør det dårlig. 

 

Oppsumert: Øv selv, gå langt utenfor komforsonen (ingen kjenner deg uansett om du kjører til en annen by enn hvor du kommer ifra)  og drit i hva andre folk synes :) Står respekt av å ta tak i ting!

 

Hvilken skole skal du gå på? :) 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

har man fremføringer/ presentasjoner lik man hadde på vgs på phs? har hørt mye ulike svar, noen som sier bare eksamen mens andre sier man har utenom

Du har både muntlige eksamener, praktiske eksamener, arbeidskrav og muntlige fremføringer sammen med basisgruppa!
Så aldri alene? Man har alltid med gruppe? Hva er praktiske eksamner og arbeidskrav?
Er dette noe du bekymrer deg for - det å framføre ting alene? Mange kan nok synes slike ting er ubehagelig, men det er en del av det å velge dette yrke. I løpet av praksisåret blir dere satt i flere slike situasjoner og publikum forventer at du som politi skal takle situasjonen.

 

En gang fikk jeg og en annen student beskjed om å dra til en barneskole for å ha sykkelkontroll. Vi møtte opp på skolen og hilste pent på rektoren. Lite visste jeg at hele skolen satt samlet i gymsalen og med en del foresatte. De hadde til og med rigget opp høyttalere og satt spente for å høre hva politiet hadde å si. Jeg var politiet og hadde ikke forberedt en ting. Alt måtte tas på sparket der og da, for ingen hadde sagt at jeg skulle holde foredrag. Nå er ikke barneskoleelever det mest kritiske publikumet du kan holde foredrag for, men det må jo likevel inneholde noe.

Morsom historie som fikk meg til å svette litt :D

 

Jeg mener ikke at alle skal være født superutadvendte taler, men det er dess jo viktigere at man er forberedt på at dette yrke krever at en byr på seg selv en del ganger :)

Jeg bekymrer meg ikke akkurat

Jeg hadde mange fremføringer på vidergående og det gikk jo greit. Er bare at jeg er utrolig nervøs før.

Hva krever de på phs da må man kunne huske alt man skal snakke om utenatt osv uten manus eller nøkkelord osv? Jeg er alltid avhengig av manus/ nøkkelord slik jeg ikke glemmer det. fikk alltid 4 på fremføringer på vgs

Hva mener du byr på seg selv? Lærer man ikke slik på skolen osv?

Var det under praksis året du og en student fikk det oppdraget?

Man lærer vel endel i psykologi faget også hvordan tenke osv som man kan bruke utenom også?

 

Jeg skjønner :) Mitt tips er å jobbe med det. Fremføringer kan man bli god på med nok øving og mental jobbing. Det er ikke gitt at alle på PHS synes fremføringer er det kjekkeste i verden, men klart at yrke fordrer som sagt at man byr på seg selv og er utadvendt i krevende situasjoner.

 

Det blir mange historier og skjebner etterhvert som man jobber ute i gata. I dette yrket møter man folk i de mest ekstreme situasjoner. Meldingen kommer "mann i slutten av 30-årene sier han ønsker å ta sitt eget liv. Fremstår som ruset i kontakt med OPS. Tidligere dømt for voldt mot politiet", blålysene går på og bilen setter stor fart mot en kritisk og hektisk situasjon. Du skal forberede deg og løse situasjonen på best mulig måte. 

 

Noen har aldri pratet med politiet før og da er det du som skal representere etaten på en respektfull måte. Andre er jevnlig i kontakt med politiet og hilser deg på fornavn. De mest pinlige, sårbare, ydmyke, glade og tristeste situasjonene et menneske kan stå overfor må du inn å løse. 

 

Dette er ikke noe man mestrer uten videre. Det er derfor vi har en god politiutdanning i dette landet og man får god oppfølging underveis i praksisåret :) Velkommen til verdens beste yrke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...