Gå til innhold

G sync skjerm verdt et kjøp om man har 144hz skjerm fra før?


Anbefalte innlegg

Acer skjermen har jo åpenbart ikke et av disse "billige" IPS panelene som han refererer til.

IPS-panelet er ikke et grafikerpanel. Begge panelene har samme fargegamut(standard ~72% NTSC) og 16.8 mill farger(8-bit), og stiller således likt på papiret. Fargefeil (software-)kalibrert er "perfekt" i begge tilfeller. (riktig nok kan ingen av panelene kalibreres på ordentlig måte med hardware-LUT, men det er det kun grafikerpaneler som kan). Det er derfor så vidt jeg ser ingen grunn til å hevde at IPS-panelet har bedre farger.

 

IPS finnes i dag i mange graderinger. Jeg vet ikke helt om vi skal dele de opp i klare klasser, men de strekker seg fra billigskjermer som er dårligere selv på innsynsvinkel enn mange av TN-panelere, til helt greie allroundskjermer med farger på nivå med gode TN-paneler, og opptil klare grafikerpaneler som faktisk har bedre farger. Dette panelet havner i min midterste kategori.

 

Men hvis du kommer over en universalskjerm som har det beste fra alle verdener så må du si ifra. Jeg ville nok betalt godt over 10k for et høyoppløst, 10-bits panel med G-sync, ~120 Hz, kort responstid, wide gamut, god innsynsvinkel, gjerne 16:10 og som er hardware-kalibrerbart.

 

Helt siden vi forlot CRT-verdenen så har det vært klare kompromisser samme hvilken LCD-teknologi vi velger.

 

Og han bruker TFT central som kilde for sine utsagn. TFT central har testet Acer'en, og dette er hva de skriver om den i sin konklusjon: "Move over Asus ROG Swift PG278Q, in our opinion we've got a new king of gaming monitors!".

Nå representerer tallene en helhetsvurdering av produkter, som inkluderer langt mer enn bare responstid som jeg fokuserte på. Alt fra kvalitet på fot, antall innganger på skjermen, brukervennlighet i interface og mye mer er med i den konklusjonen. Tftcentral har de beste testene jeg vet om, men det betyr ikke at vektingen som er del av konklusjonen er like riktig for alle målgrupper. F.eks. konklusjonen nevner innsynsvinkel, men for de alle fleste spillere burde ikke det være relevant. Horisontal innsynsvinkel noen grader til sidene er ikke et problem for TN-paneler av dette kaliberet. I tillegg ser jeg litt forskjell i input lag, uten at det har noe med panel å gjøre. Det blir altså et spørsmål om hvordan slike ting skal vektes.

 

Det fine med slike måleresultater er at de er helt objektive, og så kan folk etablere sin passende konklusjon hvis de kjenner sine egne krav.

 

Problemet med overdrive er som efikkan illustrerte med fyren som skal handle sokker. Pikslene blir "overskutt", noen kaller det vel "omvendt ghosting". Personlig skjønner jeg ikke helt hvorfor "Extreme" er et valg i det hele tatt.

Det er et valg fordi noen spillere bryr seg bare om falltiden og ikke om at det går på bekostning av bildekvaliteten. Hvis du konkurrerte i spill som CS på høyt nivå så hadde du nok sett etter slikt.

 

Men man må huske på at sokkefyren i racerbilen er lagd spesifikt for å fremprovosere og tydeliggjøre nettopp denne typen "overshoot". Og i de fleste spill vil det ikke se så ille ut. Når det er sagt holdt jeg meg på "normal" overdrive når jeg hadde ROG Swiften, og jeg tipper det samme vil være beste med Acer'en også.

Hvis vi skulle supplert "sokkefyren"(PixPerAn) så burde det vært noe som tester hvordan skjermer reagerer på beveglige gråtonemønstre. Jeg driver mye med teksturer, og noe av det som plager meg på IPS- og VA-paneler er at når teksturer med mengder skarpe kontrater(typisk grus på bakke) beveger seg rundt på skjermen så kan alt bli en grøt til slutt, eventuelt flimmer avhengig av hvordan panelet oppfører seg. Du kjenner sikkert til at enkle gråtonemønster kan få enkelte LCD-paneler til å flimre helt febrilsk og det blir ofte verre når møsteret beveger seg. Jeg savner altså en test som ser på hvordan nabopikslene påvirkes av hverandre.

 

Ellers kan jeg nevne at jeg som efikkan har vært veldig opptatt av "korrekte" farger før...

Vel poenget mitt var ikke at folk skal bry seg om det, tvert imot. Det jeg påpekte er at svært mange som vurderer IPS og TN ender på IPS fordi det har "bedre farger", selv om panelet de velger ikke har det. Folk kjøper altså IPS på feil premisser og det er det jeg reagerer på. (litt som når folk kjøper bil med Haldex som de tror er firehjulstrekk...)

 

Men bare så det er sagt, "alt" av vanlig TV blir kjedelig på en riktig kalibrert TV og ser ut som britisk drama fra NRK :p

 

Når det gjelder innsynvinkel som er et av IPS nesten udiskutable fordeler fremfor TN så er jeg stort sett enig med efikkan. Man sitter som regel og ser rett på en monitor. Så det skal i utgangspunktet ikke være noe problem med en TN skjerm. Men jeg har lagt merke til at jeg i min sitteavstand med en 27" TN beveger meg helt i grenseland. Jeg ser tydelig forskjell i sidene og hjørnen på monitoren jeg har brukt i reserve. Det er en av de bedre fra en stund tilbake; Samsung Syncmaster SA950. Med ROG Swift så jeg det samme, men forskjellen var at jeg kunne konstatere det om jeg så etter det. Det var ikke noe jeg la spesielt merke til. Jeg skal prøve å gå tilbake til TN'en igjen etter et par dager med IPS, og se om jeg synes det er like lite påtagende fremdeles. Slikt blir man fort var for, om man er for godt vandt. :)

Som sagt er horisontal innsynsvinkel på TN grei nok for de fleste til ren spilling (med mindre folk på siden skal kunne følge med, eller skjermen skal snus på høykant). Økt sitteavstand skal ikke være noe problem. Men de som ønsker en skjerm de kan bruke som "TV" fra sofaen sin vil støte på klare problemer pga. vertikal innsynsvinkel. Endret av efikkan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hva bør jeg velge, Aceren eller Swiften synes dere? De koster jo nesten det samme, 500kr mellom liksom. Kan vel også holde meg til min 2411T en stund til, og håpe på at prisene synker litt? 7,5K for en skjerm er jo egentlig helt sykt xD

 

Jeg må nok ha litt mer tid med Acer'en før jeg kan komme med noen klar anbefaling. For øyeblikket er jeg på at det er litt hipp som happ. Men hele tiden med forbehold om at jeg ikke er noen FPS spiller. (Hvis vi ikke regner med Borderlands. :p)

 

En ting som jeg synes er litt dumt med Acer'en som kan være en dealbreaker, er at den ikke har støtte for 3D Vision. Jeg har jo egentlig ikke brukt det så mye, men synes likevel det er litt dumt at man ikke får det med, når ROG Swift har det. Når det er sagt, så er det jo ikke på X34 heller, så jeg visste jo at jeg sa farvel til det.

 

Ellers så er det som efikkan sier, andre ting som går med i vurderingen. Jeg mener å se at panelet er det lille hakket bedre enn Swiftens TN. Men om jeg synes det er mye bedre? Mnja..

 

Noe av det jeg faktisk liker best med Acer'en foreløpig er at man kan bytte til ULMB uten at lysstyrken endres så mye som på Swiften. Men samtidig, så kunne man på Swiften stille inn puls lengde på ULMB, og det har jeg ikke funnet innstilling for på Acer'en.

 

Foreløpig er det litt sånne smådetaljer som skiller dem for meg. Acer'en har en forferdelig dårlig kvalitetsfølelse når det kommer til byggekvaliteten, spesielt på foten. Men nå har jeg et annet stativ jeg vurderte å bruke for surround gaming, og der virker Acer'en å ha en litt greiere patent uten den kabelen som går ned til lyset på sokkelen til Swift.

 

Er det bare panelet som skal bedømmes er jeg foreløpig litt mer fornøyd med Acer'en. Som helhet heller jeg litt mer mot Swiften. Men som sagt, jeg trenger mer tid med Acer'en før jeg bestemmer meg for noe selv..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

Så hva bør jeg velge, Aceren eller Swiften synes dere? De koster jo nesten det samme, 500kr mellom liksom. Kan vel også holde meg til min 2411T en stund til, og håpe på at prisene synker litt? 7,5K for en skjerm er jo egentlig helt sykt xD

 

Jeg må nok ha litt mer tid med Acer'en før jeg kan komme med noen klar anbefaling. For øyeblikket er jeg på at det er litt hipp som happ. Men hele tiden med forbehold om at jeg ikke er noen FPS spiller. (Hvis vi ikke regner med Borderlands. :p)

 

En ting som jeg synes er litt dumt med Acer'en som kan være en dealbreaker, er at den ikke har støtte for 3D Vision. Jeg har jo egentlig ikke brukt det så mye, men synes likevel det er litt dumt at man ikke får det med, når ROG Swift har det. Når det er sagt, så er det jo ikke på X34 heller, så jeg visste jo at jeg sa farvel til det.

 

Ellers så er det som efikkan sier, andre ting som går med i vurderingen. Jeg mener å se at panelet er det lille hakket bedre enn Swiftens TN. Men om jeg synes det er mye bedre? Mnja..

 

Noe av det jeg faktisk liker best med Acer'en foreløpig er at man kan bytte til ULMB uten at lysstyrken endres så mye som på Swiften. Men samtidig, så kunne man på Swiften stille inn puls lengde på ULMB, og det har jeg ikke funnet innstilling for på Acer'en.

 

Foreløpig er det litt sånne smådetaljer som skiller dem for meg. Acer'en har en forferdelig dårlig kvalitetsfølelse når det kommer til byggekvaliteten, spesielt på foten. Men nå har jeg et annet stativ jeg vurderte å bruke for surround gaming, og der virker Acer'en å ha en litt greiere patent uten den kabelen som går ned til lyset på sokkelen til Swift.

 

Er det bare panelet som skal bedømmes er jeg foreløpig litt mer fornøyd med Acer'en. Som helhet heller jeg litt mer mot Swiften. Men som sagt, jeg trenger mer tid med Acer'en før jeg bestemmer meg for noe selv..

 

Ja det skjønner jeg, vil gjerne ha en oppdatering som totalvurdering når du har prøvd den litt :)

Jeg ser at komplett ble utsolgt for Swift rett før jeg skulle bestille -.-

Jeg må ærlig innrømme at Aceren gir meg en dårlig magefølelse, spesielt når jeg hører at den har elendig byggekvalitet. IPS er ingen must have for meg dersom det ikke er sinnsykt mye bedre enn Swiften sitt TN panel. Jeg spiller personlig mye fps spill, men jeg vet ikke om Aceren vil stille dårligere enn Swiften på det området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gabri3L jeg har ikke hatt ROG Swift og Acer Predator "side by side", hadde de rett etter hverandre. Beklager om jeg ikke var klar nok på det.

Jeg mener Acer er bedre på farger og lys også i raske spill.

 

Etter jeg instalerte Windows 10 har jeg hatt problemer med SLi / 3 x og 2 x ) Crysis 3, BFH, BF4 og Farcry4 og kjøre disse spilla uten SLi synes jeg er en for stor nedtur.

Har nå aktivert G-sync og det virker meget bra, I BFH på 60 FPS alle innstillingene på High, nedjusterte innstillingen til medium og får mellom 100 og 135 fps og bildet ble helt fantastisk.  Uten Sli og Windows 10 er G-sync utrolig bra.

 

Prøvde dette også i Windows 8.1 men de ble faktisk bildet dårligere, både med og uten SLi.

Så enten er det Windows 10 eller den nyeste driveren til Nvidia 355.60 lansert for 3 dager siden som gjorde susen, kanskje en kombo.

 

Jeg ville sagt det slik, har du ikke minst 2 x 980/980Ti (eller tilsvarende)og spiller tunge og raske spill og vil dra nytte av en topp skjerm ville jeg ikke nølt med og bytte 144Hz med G-sync og 144Hz.

Men har du maskinvare til og dra aktuelle spill, på aktuell skjerm, med ønskede innstillinger godt over 144 FPS da  vil jeg tro du kan klare deg uten G-sync.

 

Ved overgang til W10 fikk jeg også høyere FPS med samme instillnger som i W8.1 i SLI så lenge det varte før spillene crasher på grunn av minne problemer (GPU + MB)

 

Noen andre som har merket forskjell på G-sync ved skifte fra W8 til W10, eventuelt ved oppgradering til siste driveren fra Nvidia?

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Altså, når jeg snakker om byggekvalitet, så er jeg kanskje litt urettferdig. TFT central sier: "The materials were of a good standard and the build quality felt good as well. It felt more premium than some more basic Acer office range models we had seen in the past and we were pleased."

 

Jeg synes altså Swiften er penere og gir bedre kvalitetsfølelse enn det. Mens Acere'en i forhold virker litt "billig". Men om jeg hadde vært superfornøyd med bildet ville nok ikke byggekvaliteten spilt like mye inn. Men en ting er sikkert, og det er at om jeg beholder Acer'en så skal det power lyset få seg en god runde med tape, eller sprit tusj. Så kraftig som det lyser nå, er det fristende å kalle det en design feil..

 

Tenker jeg skal fyre opp et par TN paneler, og prøve litt surround spilling i 120Hz nå. Se om jeg skifter mening. :)

Lenke til kommentar

Altså, når jeg snakker om byggekvalitet, så er jeg kanskje litt urettferdig. TFT central sier: "The materials were of a good standard and the build quality felt good as well. It felt more premium than some more basic Acer office range models we had seen in the past and we were pleased."

 

Jeg synes altså Swiften er penere og gir bedre kvalitetsfølelse enn det. Mens Acere'en i forhold virker litt "billig". Men om jeg hadde vært superfornøyd med bildet ville nok ikke byggekvaliteten spilt like mye inn. Men en ting er sikkert, og det er at om jeg beholder Acer'en så skal det power lyset få seg en god runde med tape, eller sprit tusj. Så kraftig som det lyser nå, er det fristende å kalle det en design feil..

 

Tenker jeg skal fyre opp et par TN paneler, og prøve litt surround spilling i 120Hz nå. Se om jeg skifter mening. :)

Gjør det! Jeg skulle gjerne bestilt en av dem, og siden komplett er utsolgt for swift er jeg fristet til å prøve aceren. Hva synes du om den i gaming så langt?
Lenke til kommentar

 

Altså, når jeg snakker om byggekvalitet, så er jeg kanskje litt urettferdig. TFT central sier: "The materials were of a good standard and the build quality felt good as well. It felt more premium than some more basic Acer office range models we had seen in the past and we were pleased."

 

Jeg synes altså Swiften er penere og gir bedre kvalitetsfølelse enn det. Mens Acere'en i forhold virker litt "billig". Men om jeg hadde vært superfornøyd med bildet ville nok ikke byggekvaliteten spilt like mye inn. Men en ting er sikkert, og det er at om jeg beholder Acer'en så skal det power lyset få seg en god runde med tape, eller sprit tusj. Så kraftig som det lyser nå, er det fristende å kalle det en design feil..

 

Tenker jeg skal fyre opp et par TN paneler, og prøve litt surround spilling i 120Hz nå. Se om jeg skifter mening. :)

Gjør det! Jeg skulle gjerne bestilt en av dem, og siden komplett er utsolgt for swift er jeg fristet til å prøve aceren. Hva synes du om den i gaming så langt?

 

 

Nå står det hos komplett at de ventet 41 stk. på lager i går. Så det er rimelig trygt å bestille. Kan godt være de er kommet på lager, men ikke ført inn i systemet enda. Jeg har fått sendings bekreftelse fra Komplett, selv om varen har stått som ikke på lager enda. ROG Swift virker på meg som et trygt valg. Jeg kjørte 3D Vision setup på Aceren bare for å teste, og det fungerte nesten. Men bildet for et øye glir inn i andre også, virker som panelet er rett og slett ikke raskt nok for stereoskopisk 3D. Tallene til TFT bekrefter jo at Swiften er mye raskere, det Aceren lever på er at den skal være "rask nok" til at vi ikke merker forskjellen, samtidig som du får den "overlegne" IPS teknologien på kjøpet. Hvis billedkvaliteten er alt du er ute etter, så er Acer'en litt foran i min bok for øyeblikket. Men det er med liten margin. Sprøtt det der, når jeg fikk Swiften tenkte jeg: "Jøss, er dette virkelig TN?". Og det samme med Acer'en: "Jøss, er dette virkelig IPS?". :p

Lenke til kommentar

 

 

Altså, når jeg snakker om byggekvalitet, så er jeg kanskje litt urettferdig. TFT central sier: "The materials were of a good standard and the build quality felt good as well. It felt more premium than some more basic Acer office range models we had seen in the past and we were pleased."

 

Jeg synes altså Swiften er penere og gir bedre kvalitetsfølelse enn det. Mens Acere'en i forhold virker litt "billig". Men om jeg hadde vært superfornøyd med bildet ville nok ikke byggekvaliteten spilt like mye inn. Men en ting er sikkert, og det er at om jeg beholder Acer'en så skal det power lyset få seg en god runde med tape, eller sprit tusj. Så kraftig som det lyser nå, er det fristende å kalle det en design feil..

 

Tenker jeg skal fyre opp et par TN paneler, og prøve litt surround spilling i 120Hz nå. Se om jeg skifter mening. :)

Gjør det! Jeg skulle gjerne bestilt en av dem, og siden komplett er utsolgt for swift er jeg fristet til å prøve aceren. Hva synes du om den i gaming så langt?

 

 

Nå står det hos komplett at de ventet 41 stk. på lager i går. Så det er rimelig trygt å bestille. Kan godt være de er kommet på lager, men ikke ført inn i systemet enda. Jeg har fått sendings bekreftelse fra Komplett, selv om varen har stått som ikke på lager enda. ROG Swift virker på meg som et trygt valg. Jeg kjørte 3D Vision setup på Aceren bare for å teste, og det fungerte nesten. Men bildet for et øye glir inn i andre også, virker som panelet er rett og slett ikke raskt nok for stereoskopisk 3D. Tallene til TFT bekrefter jo at Swiften er mye raskere, det Aceren lever på er at den skal være "rask nok" til at vi ikke merker forskjellen, samtidig som du får den "overlegne" IPS teknologien på kjøpet. Hvis billedkvaliteten er alt du er ute etter, så er Acer'en litt foran i min bok for øyeblikket. Men det er med liten margin. Sprøtt det der, når jeg fikk Swiften tenkte jeg: "Jøss, er dette virkelig TN?". Og det samme med Acer'en: "Jøss, er dette virkelig IPS?". :p

 

Haha, ja for min del har jeg aldri vært plaget med TN panelet jeg har idag sine farger. Hadde en 60hz IPS skjerm før det, og kan ikke si jeg har savnet noe derfra.

Så fremst Aceren ikke leverer farger som gir deg et "wow" ingame foran Swiften, så er ikke aceren et must have for meg. Det er jo i hovedsak pga g-sync jeg ønsker å prøve en annen skjerm. Min nåværende skjerm er meget god nok ellers :p

Jeg får prøve en swift da tenker jeg :p

Lenke til kommentar

Jeg har lagd meg en liten "real world" test for "ghosting" i Witcher 3. Helt i begynnelsen av spillet stiller jeg Geralt utenfor taverna i solen og spinner kameraet rundt ham. Da kommer det en ganske tydelig mørk silhuett rundt ham, som ikke kommer frem på screenshots tatt med fraps. Bare synd jeg ikke har en Swift å gjøre samme testen med. Skal teste litt med SA950'en når jeg får koplet den opp. Men det er  jo en gammel 120Hz skjerm, så er ikke sikkert det kommer til å fortelle meg så mye. Med mindre den består med flying colors, da må man nesten ha lov til å forvente det av Swiften også. Men kjenner på meg at jeg ikke orker i kveld..

Lenke til kommentar

Jeg har lagd meg en liten "real world" test for "ghosting" i Witcher 3. Helt i begynnelsen av spillet stiller jeg Geralt utenfor taverna i solen og spinner kameraet rundt ham. Da kommer det en ganske tydelig mørk silhuett rundt ham, som ikke kommer frem på screenshots tatt med fraps. Bare synd jeg ikke har en Swift å gjøre samme testen med. Skal teste litt med SA950'en når jeg får koplet den opp. Men det er  jo en gammel 120Hz skjerm, så er ikke sikkert det kommer til å fortelle meg så mye. Med mindre den består med flying colors, da må man nesten ha lov til å forvente det av Swiften også. Men kjenner på meg at jeg ikke orker i kveld..

Ser den ;)

Bestilte en Rog Swift i sta, så jeg er spent på å få testet den :)

Skulle jeg ikke synes det forsvarer prislappen eller at det er feil med den så går den bare i retur :p

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i forrige post så ser jeg en del ghosting foreløpig. Jeg vet ikke om kanskje panelet må "kjøres inn" litt mer, så jeg får teste igjen om en stund. Jeg vet ikke om dette bare er meg, jeg har nok litt høy "oppdateringsfrekvens" på synet mitt. Er blant annet ganske plaget med "regnbue effekten" på DLP projektorer. Men som med "regnbueeffekten" er det mange som ikke ser den i det hele tatt. Det gjør meg kanskje litt inhabil når det kommer til å skulle gi en anbefaling. Min magefølelse for øyeblikket er at det nok blir en Swift på meg igjen, jeg regner med samme ghosting på X34, i så fall blir det bare Swift som er godt nok...

 

Skrev også i en annen tråd at ULMB endrer fargetemparatur på XB270HU, og legger til "skarphet". Det er nesten utilgivelig. Blir jo umulig å kalibrere..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Som jeg skrev i forrige post så ser jeg en del ghosting foreløpig. Jeg vet ikke om kanskje panelet må "kjøres inn" litt mer, så jeg får teste igjen om en stund. Jeg vet ikke om dette bare er meg, jeg har nok litt høy "oppdateringsfrekvens" på synet mitt. Er blant annet ganske plaget med "regnbue effekten" på DLP projektorer. Men som med "regnbueeffekten" er det mange som ikke ser den i det hele tatt. Det gjør meg kanskje litt inhabil når det kommer til å skulle gi en anbefaling. Min magefølelse for øyeblikket er at det nok blir en Swift på meg igjen, jeg regner med samme ghosting på X34, i så fall blir det bare Swift som er godt nok...

 

Skrev også i en annen tråd at ULMB endrer fargetemparatur på XB270HU, og legger til "skarphet". Det er nesten utilgivelig. Blir jo umulig å kalibrere..

Takker for svar!

Jeg er også litt pirkete på ting, så da er nok swiften beste alternativet for meg også. Nå håper jeg bare komplett får den inn snart slik at jeg slipper å vente så lenge :/

Lenke til kommentar

Har testet litt med SA950 i dag. Ghostingen var omtrent lik som på XB270HU, men SA950 har et gammelt 2ms GTG TN panel. Så, som jeg sa; det er ikke sikkert dette ville fortelle meg så mye. Jeg har lekt litt med postprocessing innstillingene i spillet for å se om det kunne være noe der. Men som sagt så tok jeg screenshots med fraps mens ghostingen foregikk. Jeg kan ikke forstå noe annet enn at det må være panelet som ikke klarer å henge med da...

 

Men i det minste kan jeg jo si at XB270HUs 4ms IPS panel ser ut til å være omtrent like raskt som et eldre 2ms TN panel. :p

Lenke til kommentar

Har testet litt med SA950 i dag. Ghostingen var omtrent lik som på XB270HU, men SA950 har et gammelt 2ms GTG TN panel. Så, som jeg sa; det er ikke sikkert dette ville fortelle meg så mye. Jeg har lekt litt med postprocessing innstillingene i spillet for å se om det kunne være noe der. Men som sagt så tok jeg screenshots med fraps mens ghostingen foregikk. Jeg kan ikke forstå noe annet enn at det må være panelet som ikke klarer å henge med da...

 

Men i det minste kan jeg jo si at XB270HUs 4ms IPS panel ser ut til å være omtrent like raskt som et eldre 2ms TN panel. :p

Jeg regnet med at 144 IPS var litt for godt til å være sant :p

Var liksom noe som ikke helt stemte ^^,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...