Gå til innhold

[Løst] Slippe moms ved reprasjon av SSD


Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte en SSD disk fra netshop i 2013 men etter det gikk netshop konkurs.

Så de nekter å hjelpe meg å finne levrandøren som kjøpte SSD disken er en OCZ Vertex 4 SSD.

I noen tilfeller kunne det vært norek.no som sdd disken kunne vært kjøpt i fra.

 

Så måtte gjøre det på den måten jeg sendte SSD disken fra bulgaria til nederland for reprasjon.

 

Så det jeg lurer på, hvis jeg får SSD disken igjen, kan jeg enten kreve momsen fra forrige SSD disk eller slippe å betale moms ennå en gang?

 

Eller er det slik når man reparer i utlandet å velge å sende det som posten, blir for dyrt å reise dit for å fikse det og har ingen garanti hvor lang tid det tar.

 

Så risikerer jeg da å betale 25% av nåværende verdi på ny SSD disk i norge?

Eller blir det den prisen som blir innkjøpspris momsen regnes ut i fra?

 

Hvis det ikke skulle være noe feil med SSD disken, så betaler jeg 25% tillegg i moms over 350 kr hvis de skulle ta reprasjons\feilsøkings gebyr?

 

Vet noen hvor man finner oppdatert fortolling? Skal prøve å høre med OCZ når reprasjonsen er fullført, siden vet ikke om det er slik man i tillegg risiker å fortollingsgebyr om ocz ikke gjør det, og lar transportøren stå for det. Ved ikke hvordan nederland er på pris på frakt, skulle tro de var litt billigere en norge.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elkjøp selger OCZ og har en rutine på disse produktene, om du tar kontakt med nærmeste elkjøpbutikk og tar med en kjøpskvittering skal de ha mulighet til å hjelpe deg kostnadsfritt for å reklamere på produktet. Så sant ikke OCZ slår seg vrang og nekter å sende ut nytt produkt..

 

Må legge til at noen Elkjøp butikker er litt forskjellig om de tar betalt for å ta inn produkter kjøpt andre steder.. Men rutinen i butikken jeg jobber i, tar vi inn produkter uansett hvor de er solgt så sant vi har samme merke og rutine på det, og gjør dette selvsagt kostnadsfritt for kunden..

 

Edit

Ser jeg leste for dårlig her, og du sendte den inn selv.. Du skal ikke betale noe nei..

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er dette var sendt fra bulgaria, om de forsto ikke noe hva vi sa på engelsk.

Var tydlig dårlig engelsk læring der, så skrev bare at det var SSD disk på tolldokumentene.

Men fikk bekreftet fra epost at OCZ at de har mottatt SSD disken og den er til behandling.

 

Problemet hva gjør jeg nå for å slippe minst mulig kluss? Prøver å kontakte OCZ og avtale med de at de skal sende fortollingfri vare, eller sette at den er reparert og ikke har noe verdi?

 

Erfaringmessig så pleier elkjøp å være litt vanskelig på varer som ikke er kjøpt hos dem, får ikke klaget på lefdal sine varer kjøpt i en elkjøp butikk eller omvent så med mindre det er noen som er veldig snille så er vel dette neppe vanlig praksis.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dessverre slapp jeg ikke toll og avgifter, ble på 576 kr som må betales.

 

Styr unna FeedEx express, de sa bare på telefon at de legger på toll for å få pakkene raskere på døren.

 

Styr unna også OCZ siden de skrev verdi 207 USD og 8.18 valuta det blir 1693 kr.

 

https://prisguiden.no/produkt/ocz-vertex-460-240-gb-201264 og denne er langt billigere en den jeg sendte.

 

Så betyr det hvis jeg ikke betaler så blir hele greie dratt til inkasso og prisen blir 10 dobbelt?

Syns dette er veldig frekt måte å tjene penger på selv om noen tar betalt i tillegg for å fortolle.

Prøvde å kreve OCZ penger siden det er dem sin feil jeg må betale så mye for en SSD disk som er verdt langt mindre.

 

Blir dette like ulovlig som for de som selger tjenester ved å sende varen på døren og kreve penger uten å ha noen avtale på forhånd. Fordi hjelper vel lite om jeg hadde returnert SSD disken til nederland igjen måtte uansett betale for momsen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ser ut som jeg fikk vedtak på refusjon på momsen, så gjelder det bare for fedex express og refudere meg utgiftene jeg må betale gjennom de.

 

Vær klar over dette tok over 2 måneder så et råd til andre er å sende fra norge.

Eller passe på at det er informert om at det er reprasjon.

Kan være feedex fjernet informasjon om dette.

 

Har bedt tollvesenet og lage et dokument for fortolling innen eu land, så håper de kan gjøre det. Så blir dette enklere kanskje i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...