Gå til innhold

[Løst] Clean install av W10, produkt nøkkel?


Anbefalte innlegg

 

-Sjekker ut at maskinen har/hadde lovlig produktnøkkel på den W7/8 som det oppgraderes fra

-Registrerer at HW-info fremdeles stemmer med det som var knyttet til info i forrige linje

-Tildeler maskinen ny produktnøkkel/aktiveres.

 

Du får ingen ny produktnøkkel, kun en helt lik nøkkel som alle de andre millionene av mennesker som oppgraderer gratis får.

En av disse:

 

Windows 10 Home - YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7

Windows 10 Home Single Language - BT79Q-G7N6G-PGBYW-4YWX6-6F4BT

Windows 10 Home Country Specific - N2434-X9D7W-8PF6X-8DV9T-8TYMD

Windows 10 Education - YNMGQ-8RYV3-4PGQ3-C8XTP-7CFBY

Windows 10 Pro - VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T

 

Nå må vi bare rote rundt på maskina og finne produktnøkkelen, få lasta ned ISO'en og brent ut/kopiert den til penn.

 

Det finnes ingen produktnøkkel å finne, så spar deg for jobben.

 

 

Så er det å få installert W10 fra vårt nyervervede installasjonsmedium, og knotte in produktnøkkelen vi var så smarte å finne i forrige installasjon/oppgradering, og "OK'ke" seg veg gjennom installasjonsprosessen, og deretter få med seg alle updates fra MS.

Lykke til, vil ikke fungere. Du har ingen egen nøkkel. Kun de som kjøper en kopi, er medlem av MSDN, DreamSpark, eller Volumlisens programmer, får egne nøkler. (jeg fikk 200 i går f.eks til alle Win10 typene, og det er noen versjoner)

 

 

M.a.o så har MS registret og vet hva jeg har. Ut i fra det... kan de ikke bare "tildele" meg ny nøkkel for W10 på forespørsel ?

La meg få nøkkelen på mail, nøkkel generert på en side som det linkes til, SMS etc etc..

Kan det være så vanskelig?

 

Ja, for det følger ingen nøkkel med den gratis oppdateringen. som nevnt over, skal du ha en nøkkel, må du kjøpe eller være medlem av de stedene jeg nevnte. Vanskeligere er det ikke.

 

Synes du det blir for mye surr med en gratis oppdatering, så dropp den. Vent til Win10 blir tilgjengelig å kjøpe, så bruker du 2.400 kroner på en fullversjon, så har du din egen nøkkel, enten på et klistremerke eller på epost. :D

Kan det være så vanskelig?

 

Så med andre ord, ved å oppgradere fra eks (lovlig) W7/8, så ender man ikke opp med en unik nøkkel, kun den samme man hadde fra før av? Forskjellen er at nå blir aktiveringskoden endret og knyttet til W10 i stedet for  W7/8 (med samme HW)?

 

Så hvis jeg finner ut at W10 ikke er min greie, og vil gå tilbake til W7/8, hva da?(reistallering, produktnøkkel, aktivering)

 

En annen greie rundt all denne registreringen av HW får meg til å stusse litt:

Kjøpte W8 i fjor og installerte på min gamle maskin. Aktivert og alt OK.

I vår så bytta jeg HK og CPU (nyere brikkesett, CPU-sokkel), men gjenbrukte resten av HW og putta inn samme OS igjen. Aktivering fremdeles OK.

Kan jeg fyre igang den gamle maskina mi, og evt ha den stående som en server eller la guttungen adoptere den som som spillmaskin med samme W7/8 uten at MS får hikke? Kan den nye ha W10 og den gamle W8? Vill i så fall en av installasjonene få hikke fordi MS har registrert samme OS på 2 maskiner (1 lisens kjøpt - ca 2100 kr )Trenger egentlig bare å putte i ny RAM for å få startet den..

 

(Kort redegjøresle for ny og gammel rigg: Gammel = Asus P8Z77-V Premium med Intel 3770K og OS på innebygd 120GB mSATA, div WD snurredisker og 4 stk Samsung 850 PRO til RAID-eksperimentering. Ny = Asus Z97-DeLuxe med Intel 4790K, OS på 4 x Raidet Samsung 850 Pro, samme WD snurredisker som lager og gjenbrukt RAM og Skjermkort).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Så med andre ord, ved å oppgradere fra eks (lovlig) W7/8, så ender man ikke opp med en unik nøkkel, kun den samme man hadde fra før av?

 

Windows 7/8 installasjonen forsvinner jo. Så nøkkelen blir jo også "borte". Men jeg har testet at det går an å bruke den nøkkelen på en ny pc. Men jeg vet jo ikke konsekvensene av hva som kan skje om noen uker, måneder eller år. For Microsoft er klare på at ofrer du en Win7/8 kode, så er den brukt opp til win10 og det er brudd på EULA betingelsene å bruke den nøkkelen på nytt.

 

 

Så hvis jeg finner ut at W10 ikke er min greie, og vil gå tilbake til W7/8, hva da?(reistallering, produktnøkkel, aktivering)

 

Igjen, egentlig skal ikke du kunne gjøre det, men i praksis går det nok fint. Men som nevnt, alt for tidelig å si om det blir noen konsekvenser.

 

 

Kan jeg fyre igang den gamle maskina mi, og evt ha den stående som en server eller la guttungen adoptere den som som spillmaskin med samme W7/8 uten at MS får hikke? Kan den nye ha W10 og den gamle W8?

 

Igjen, det går i praksis, men ingen vet hva eventuelle konsekvenser blir. Det er dag to etter at Win10 ble lansert, så disse scenarioene har ikke kommet opp i virkeligheten enda, og Microsoft vil jo ikke bekrefte det ene eller det andre.

Så gjør det på egen risk. Kommer det konsekvenser, tenker jeg de kommer etter at gratis tilbudet er over om ett år, slik at du er godt vant til å bruke Win10. Og plutselig er den ikke aktivert mer, for du har "misbrukt" nøkkelen. Så ender du opp med å måtte kjøpe Win10, og ev en ny Win 7/8 nøkkel. Dette er worst case selvsagt. Men er den risikoen du tar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jo du FÅR key, har selv printet ut min, men du henter den ut fra win registeret etter du har oppgradert til Win 10, du får den ikke på e-post eller noe lol.

Men JO du blir tildelt en key automatisk når du oppgraderer, den har forøvrig samme formatet som tidligere Windows nøkler har hatt.

 

Vedder på at det er en av disse nøklene du har fått ut???

 

Windows 10 Home - YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7

Windows 10 Home Single Language - BT79Q-G7N6G-PGBYW-4YWX6-6F4BT

Windows 10 Home Country Specific - N2434-X9D7W-8PF6X-8DV9T-8TYMD

Windows 10 Education - YNMGQ-8RYV3-4PGQ3-C8XTP-7CFBY

Windows 10 Pro - VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T

 

 

 

 

Hvor er det jeg ser dette? I AIDA 64, ser jeg en annen nøkkel.

Lenke til kommentar

 

 

Jo du FÅR key, har selv printet ut min, men du henter den ut fra win registeret etter du har oppgradert til Win 10, du får den ikke på e-post eller noe lol.

Men JO du blir tildelt en key automatisk når du oppgraderer, den har forøvrig samme formatet som tidligere Windows nøkler har hatt.

 

Vedder på at det er en av disse nøklene du har fått ut???

 

Windows 10 Home - YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7

Windows 10 Home Single Language - BT79Q-G7N6G-PGBYW-4YWX6-6F4BT

Windows 10 Home Country Specific - N2434-X9D7W-8PF6X-8DV9T-8TYMD

Windows 10 Education - YNMGQ-8RYV3-4PGQ3-C8XTP-7CFBY

Windows 10 Pro - VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T

 

 

 

 

Hvor er det jeg ser dette? I AIDA 64, ser jeg en annen nøkkel.

 

 

I ledetekst kjørt som administrator, skriver du kommandoen slmgr -dlv så ser du delvis nøkkel nokså langt nede på listen. Hvis det er en Pro versjon du har, skal den slutte på 3V66T er det home versjon, skal den slutte på 8HVX7.

 

Ev hva slutter din på?

Lenke til kommentar

 

 

 

Jo du FÅR key, har selv printet ut min, men du henter den ut fra win registeret etter du har oppgradert til Win 10, du får den ikke på e-post eller noe lol.

Men JO du blir tildelt en key automatisk når du oppgraderer, den har forøvrig samme formatet som tidligere Windows nøkler har hatt.

 

Vedder på at det er en av disse nøklene du har fått ut???

 

Windows 10 Home - YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7

Windows 10 Home Single Language - BT79Q-G7N6G-PGBYW-4YWX6-6F4BT

Windows 10 Home Country Specific - N2434-X9D7W-8PF6X-8DV9T-8TYMD

Windows 10 Education - YNMGQ-8RYV3-4PGQ3-C8XTP-7CFBY

Windows 10 Pro - VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T

 

 

 

 

Hvor er det jeg ser dette? I AIDA 64, ser jeg en annen nøkkel.

 

 

I ledetekst kjørt som administrator, skriver du kommandoen slmgr -dlv så ser du delvis nøkkel nokså langt nede på listen. Hvis det er en Pro versjon du har, skal den slutte på 3V66T er det home versjon, skal den slutte på 8HVX7.

 

Ev hva slutter din på?

 

KD726, samme som i AIDA64, bare der ser jeg hele. Dette er Pro, forresten.

 

Hva betyr kanal for produktnøkkel?

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...