Gå til innhold

[Løst] Clean install av W10, produkt nøkkel?


Anbefalte innlegg

Jeg tok det som den største selvfølgelighet at jeg kunne bruke min 8.1 nøkkel til å aktivere W10, men såklart var det ikke slik. Så det går altså ikke an å aktivere W10 under clean install uten å ha kjøpt en fysisk kopi?

 

Går clean install an i det hele tatt nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må oppgradere en gang først fra en lovlig win7 eller win8 installasjon, da vil du automatisk bli tildelt en Win 10 key.

Kan kjøre clean install da.

 

Det er feil, du får aldri noen Windows 10 nøkkel. Men hardware IDen din sendes inn til Microsoft, og ev. lar Windows automatisk aktiveres ved neste installasjon, om hardware iden fortsatt stemmer.

Men ingen får Windows 10 nøkler via oppgraderingen.

 

Hvorfor spre slike løgner? Du forvirrer jo bare andre, som da blir sure fordi de ikke får noen Windows 10 nøkkel.

Vet hva du snakker om før du svarer.

Endret av myhken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, jeg brukte verktøyet og valgte clean install derfra. Maskinen restartet og stod med sort skjerm en god stund før installasjons skjermen dukket dukket. 'Kopierer filer' står bom fast på 2% og det ser ut til at det ikke skjer noe mer. Jeg må skru av maskinen og mest sannsynlig installere 8.1 på nytt. Dette fungerer jo ikke!

Lenke til kommentar

Vel, jeg brukte verktøyet og valgte clean install derfra. Maskinen restartet og stod med sort skjerm en god stund før installasjons skjermen dukket dukket. 'Kopierer filer' står bom fast på 2% og det ser ut til at det ikke skjer noe mer. Jeg må skru av maskinen og mest sannsynlig installere 8.1 på nytt. Dette fungerer jo ikke!

 

Og det er grunnen til at man bør vente til microsoft sier at pcen din er klar for oppdatering, for det kommer i bølger og det kan være hardware som ikke er kompatibelt enda:

 

290715win10_why.jpg

Lenke til kommentar

 

Vel, jeg brukte verktøyet og valgte clean install derfra. Maskinen restartet og stod med sort skjerm en god stund før installasjons skjermen dukket dukket. 'Kopierer filer' står bom fast på 2% og det ser ut til at det ikke skjer noe mer. Jeg må skru av maskinen og mest sannsynlig installere 8.1 på nytt. Dette fungerer jo ikke!

 

Og det er grunnen til at man bør vente til microsoft sier at pcen din er klar for oppdatering, for det kommer i bølger og det kan være hardware som ikke er kompatibelt enda:

 

290715win10_why.jpg

 

Men det er jo helt på trynet. Hvorfor skulle ikke min 4 måneder gamle maskin være 10000% kompitabel med det aller nyeste operativ systemet? I 2015 så skal ikke installasjonen henge seg så man må bruke gjenopprettings verktøy for å komme seg på banen igjen, for noe piss det her er. Har aldri opplevd noe som helst lignede på Macbooken min!

Lenke til kommentar

 

 

Og det er grunnen til at man bør vente til microsoft sier at pcen din er klar for oppdatering, for det kommer i bølger og det kan være hardware som ikke er kompatibelt enda:

 

290715win10_why.jpg

 

Men det er jo helt på trynet. Hvorfor skulle ikke min 4 måneder gamle maskin være 10000% kompitabel med det aller nyeste operativ systemet? I 2015 så skal ikke installasjonen henge seg så man må bruke gjenopprettings verktøy for å komme seg på banen igjen, for noe piss det her er. Har aldri opplevd noe som helst lignede på Macbooken min!

 

 

Apple har 10 hardware leverandører (sikkert noen fler, men veldig få) å forholde seg til. Microsoft har millioner av hardware kombinasjoner å forholde seg til. Mye lettere for Apple å rulle ut oppdateringer til alle. Og jeg kan da minnes å ha lest at ikke alle oppdateringer der i gården heller fungerer smertefritt.

 

Men du klager jo på over at noe du ikke har rett på enda, ikke fungerer. Gratis tilbudet leveres via update, NÅR pcen din er klar for det. Du må bare vente. Gjør du noe aktivt for å omgå dette, så er alt som skjer helt din egen skyld.

 

Det står jo svart på hvitt at dette kommer i bølger. Og vi er på dag to nå. Kan ta flere uker før alle er oppdatert. Men klag i vei, hjelper jo så mye det. Windows blir nok fikset av det. Snart kommer vel, skal aldri bruke noe fra Microsoft mer...fint det, så kan du klage i Apple forumene i stedet når nyeste OS ikke fungerer som det skal der.

Endret av myhken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du må oppgradere en gang først fra en lovlig win7 eller win8 installasjon, da vil du automatisk bli tildelt en Win 10 key.

Kan kjøre clean install da.

 

Det er feil, du får aldri noen Windows 10 nøkkel. Men hardware IDen din sendes inn til Microsoft, og ev. lar Windows automatisk aktiveres ved neste installasjon, om hardware iden fortsatt stemmer.

Men ingen får Windows 10 nøkler via oppgraderingen.

 

Hvorfor spre slike løgner? Du forvirrer jo bare andre, som da blir sure fordi de ikke får noen Windows 10 nøkkel.

Vet hva du snakker om før du svarer.

 

 

Jo du FÅR key, har selv printet ut min, men du henter den ut fra win registeret etter du har oppgradert til Win 10, du får den ikke på e-post eller noe lol.

Men JO du blir tildelt en key automatisk når du oppgraderer, den har forøvrig samme formatet som tidligere Windows nøkler har hatt.

 

Og din maskinvare id blir knyttet opp mot denne unike keyen, på samme måte som det har fungert før, lol.

Vet hva du snakker om før du modererer.

Endret av MeepTheSheep
Lenke til kommentar

Nøkkelen din slutter på "3V66T" ikke sant? Det er en generisk nøkkel som alle som tar i bruk den gratis oppgraderingen får. Jeg er ganske sikker på at det ikke er mulig å bruke den nøkkelen under installasjon. Når du foretok oppgraderingen til win 10 så ble din HW ID registrert hos Microsoft. HW ID-en gir deg rett på Windows 10 og Windows blir dermed aktivert, uten noen egen nøkkel.

 

 

26443d1438146770t-will-windows-10-update

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Vel.... Programmet SIW (System Information Windows) lar deg liste ut alle produktnøkler, passord etc lagret på maskinen..

 

Gratisversjonen sladder ut deler av passord, nøkler..

 

Men fremdeles står trådstarters svar ubesvart, og linken over til annen tråd i forumet er heller ikke endelig avklart.

 

Merkelig at det ikke skal gå an å få tak i ISO'en og nøkkelen så man kan gjøre en Clean Install....

Lenke til kommentar

1. Nei, du får ikke egen nøkkel ved bruk av oppgraderings tilbudet.

 

 

When you upgrade a Windows 7 or 8.1 system to Windows 10, the installer confirms that you have a “genuine Windows” system installed and activates your computer for use with Windows 10. Note that you don’t actually get a Windows 10 product key — instead, your computer’s hardware is registered with Microsoft’s servers. When you install Windows 10 on that PC again in the future, it will check in with Microsoft’s servers, confirm it’s installed on a registered PC, and automatically activate itself.

 

2. Det går helt fint å ta clean install. Det kan du velge å gjøre under oppgraderingen til win 10. Etter at du har gjort det, kan du neste gang velge å gjøre det på den mer vanlige måten, med en bootbar minnepinne.

 

3. Du kan laste ned ISO fra microsoft vha. Media Creation Tool.

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Eller du kan laste ned ISO fra meg, se sig.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Jo du FÅR key, har selv printet ut min, men du henter den ut fra win registeret etter du har oppgradert til Win 10, du får den ikke på e-post eller noe lol.

Men JO du blir tildelt en key automatisk når du oppgraderer, den har forøvrig samme formatet som tidligere Windows nøkler har hatt.

 

Vedder på at det er en av disse nøklene du har fått ut???

 

Windows 10 Home - YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7

Windows 10 Home Single Language - BT79Q-G7N6G-PGBYW-4YWX6-6F4BT

Windows 10 Home Country Specific - N2434-X9D7W-8PF6X-8DV9T-8TYMD

Windows 10 Education - YNMGQ-8RYV3-4PGQ3-C8XTP-7CFBY

Windows 10 Pro - VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T

 

PS! Er lov til å poste disse, siden de ikke har noen annen funksjon en å være en "place holder" for gratis Windows 10 oppdateringen. Du vil ikke kunne bruke disse på noe som helt i forhold til Win10 installasjon.

 

Og din maskinvare id blir knyttet opp mot denne unike keyen, på samme måte som det har fungert før, lol.

Vet hva du snakker om før du modererer.

 

 

Moderatormelding

Først og fremst har min rolle som moderator ingen ting med min interesse i Windows, eller hva jeg skriver eller mener om Microsoft/Windows eller annet. Moderering gjør jeg ut i fra retningslinjene her på forumet.

 

Og jeg vet nok mye mer enn deg ang Windows 10 skal du se ;) Hvor lenge har du vært insider? Når fikk du RTM .iso filene? Du er selvsagt medlem av MSDN så du også fikk lastet ned alle Windows 10 versjonene som du tester på ulike virtuelle pcer? Du har også alle .iso filene både på norsk og engelsk?

Du har også en server som kun er satt av til testing av windows 10, og ulike scenarioer med 40 virtuelle pcer på seg?

Du har drevet med Windows siden Windows 3.1? Du har din egen blogg (slik som min). Du er høyt ansett blant brukerene på forumet ang Windows spørsmål?? Du er også et høyt respektert medlem av MyDigitalLife forumet, der alt og ingenting diskuteres rundt Microsoft produkter, og du har vært med å utvikle den mest kjente loaderen til Windows 7?

 

Så før du dømmer andre, bør du kanskje se litt på deg selv.

 

Men lykke til å få aktivert med nøkkelen du har hentet ut. :D Post gjerne bilder der den blir godkjent i "skriv inn nøkkel her" boksene under Windows 10 installasjonen. du kan jo sensurere bort en del av nøkkelen.

Gleder meg til det. For da har du virkelig truffet gull. Ingen andre i verden har fått sin egen nøkkel (uten om folk som meg som f.eks fikk 200 nøkler/aktiveringer til alle Win10 utgavene fra MSDN i går), men utover det er det ingen som har benyttet seg av gratis oppdateringen som har fått en egen nøkkel. Punktum.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

1. Nei, du får ikke egen nøkkel ved bruk av oppgraderings tilbudet.

 

 

When you upgrade a Windows 7 or 8.1 system to Windows 10, the installer confirms that you have a “genuine Windows” system installed and activates your computer for use with Windows 10. Note that you don’t actually get a Windows 10 product key — instead, your computer’s hardware is registered with Microsoft’s servers. When you install Windows 10 on that PC again in the future, it will check in with Microsoft’s servers, confirm it’s installed on a registered PC, and automatically activate itself.

 

2. Det går helt fint å ta clean install. Det kan du velge å gjøre under oppgraderingen til win 10. Etter at du har gjort det, kan du neste gang velge å gjøre det på den mer vanlige måten, med en bootbar minnepinne.

 

3. Du kan laste ned ISO fra microsoft vha. Media Creation Tool.

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Eller du kan laste ned ISO fra meg, se sig.

Jeg så samme melding i den andre tråden...

 

Tenker trådstarter og meg selv med andre ser for oss følgende scenario..::

 

Først må vi "oppgradere" til den W10 som vi er berettiget til (avhengig av hvilken W7/8 som er på den maskinen man har).

Oppgraderinger forgår slik at maskinen vi sitter og knotter på, gjennomgår et hamskifte, hvor alt av personlige filer etc blir tatt vare på. Dette tar vel votter og vinter med samtlige updates...

Nå er det på tide at W10 sladrer hjem til MS:

-Sjekker ut at maskinen har/hadde lovlig produktnøkkel på den W7/8 som det oppgraderes fra

-Registrerer at HW-info fremdeles stemmer med det som var knyttet til info i forrige linje

-Tildeler maskinen ny produktnøkkel/aktiveres.

 

Sånn, nå har MS mest sannsynlig fått sjekket ut at det ikke foregår noe "fishy" greier på registreringsfronten , på samme måte som de har gjort siden XP-tida.

 

Nå må vi bare rote rundt på maskina og finne produktnøkkelen, få lasta ned ISO'en og brent ut/kopiert den til penn.

Samtidig må vi få tatt backup av det som er viktig for oss, med mindre vi er så smarte at vi bruker lagring i skya.

 

Noen vil gå for en Secure Erase av disken eller prøve forskjellige varianter av "format c:" til vi endelig er klar til å få installert W10

på nytt igjen på en "jomfruelig" HD....

 

Så er det å få installert W10 fra vårt nyervervede installasjonsmedium, og knotte in produktnøkkelen vi var så smarte å finne i forrige installasjon/oppgradering, og "OK'ke" seg veg gjennom installasjonsprosessen, og deretter få med seg alle updates fra MS.

 

Dette virker mistenkelig kjent ! For mange har dette tatt hvor lang tid ? 

 

 

 

Selv kjøpte jeg og lasta ned W8.1 Pro fra MS før jul og har fått en bråte mailer med takk for kjøp, aktiveringsbekreftelser etc etc.

 

M.a.o så har MS registret og vet hva jeg har. Ut i fra det... kan de ikke bare "tildele" meg ny nøkkel for W10 på forespørsel ?

La meg få nøkkelen på mail, nøkkel generert på en side som det linkes til, SMS etc etc..

Kan det være så vanskelig?

Lenke til kommentar

Vel, scenarioet du så for deg stemmer ikke helt.

 

Det er ikke vanskelig, når du har forstått betingelsene for å motta en gratis oppgradering. Ved kjøp av lisens, så får du bedre betingelser.

 

Og det er fullt mulig å ta en "format c:", men første gangen må du installere Win10 fra windows, slik at den gyldige Windows 7/8 lisensen din og din HW-ID blir registrert hos Microsoft.

Etter det kan du fint formatere så mye du vil(du skipper nøkkel under installasjon), så lenge du ikke bytter ut hovedkort og/eller CPU, som forandrer HW-IDen din. Hvis alt er som før vil win10 aktiveres automatisk.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

-Sjekker ut at maskinen har/hadde lovlig produktnøkkel på den W7/8 som det oppgraderes fra

-Registrerer at HW-info fremdeles stemmer med det som var knyttet til info i forrige linje

-Tildeler maskinen ny produktnøkkel/aktiveres.

 

Du får ingen ny produktnøkkel, kun en helt lik nøkkel som alle de andre millionene av mennesker som oppgraderer gratis får.

En av disse:

 

Windows 10 Home - YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7

Windows 10 Home Single Language - BT79Q-G7N6G-PGBYW-4YWX6-6F4BT

Windows 10 Home Country Specific - N2434-X9D7W-8PF6X-8DV9T-8TYMD

Windows 10 Education - YNMGQ-8RYV3-4PGQ3-C8XTP-7CFBY

Windows 10 Pro - VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T

 

Nå må vi bare rote rundt på maskina og finne produktnøkkelen, få lasta ned ISO'en og brent ut/kopiert den til penn.

 

Det finnes ingen produktnøkkel å finne, så spar deg for jobben.

 

 

Så er det å få installert W10 fra vårt nyervervede installasjonsmedium, og knotte in produktnøkkelen vi var så smarte å finne i forrige installasjon/oppgradering, og "OK'ke" seg veg gjennom installasjonsprosessen, og deretter få med seg alle updates fra MS.

Lykke til, vil ikke fungere. Du har ingen egen nøkkel. Kun de som kjøper en kopi, er medlem av MSDN, DreamSpark, eller Volumlisens programmer, får egne nøkler. (jeg fikk 200 i går f.eks til alle Win10 typene, og det er noen versjoner)

 

 

M.a.o så har MS registret og vet hva jeg har. Ut i fra det... kan de ikke bare "tildele" meg ny nøkkel for W10 på forespørsel ?

La meg få nøkkelen på mail, nøkkel generert på en side som det linkes til, SMS etc etc..

Kan det være så vanskelig?

 

Ja, for det følger ingen nøkkel med den gratis oppdateringen. som nevnt over, skal du ha en nøkkel, må du kjøpe eller være medlem av de stedene jeg nevnte. Vanskeligere er det ikke.

 

Synes du det blir for mye surr med en gratis oppdatering, så dropp den. Vent til Win10 blir tilgjengelig å kjøpe, så bruker du 2.400 kroner på en fullversjon, så har du din egen nøkkel, enten på et klistremerke eller på epost. :D

Kan det være så vanskelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har forstått at ingen som har oppgradert fra Win7/8.1 har fått nye unike nøkler. Jeg har hvert fall bare fått den generiske. Det jeg likevel ikke forstår er at det i lisensavtalen står følgende:

 

4.b. Frittstående programvare. Hvis du anskaffet deg programvaren som en frittstående programvare (og også hvis du oppgraderte fra programvare du anskaffet som en frittstående programvare), kan du overføre programvaren til en annen enhet som tilhører deg. (...) .

 

Med andre ord skal man kunne overføre Windows 10 lisensen til en annen maskin dersom man har hatt en frittstående (Retail) lisens i Windows 7 eller 8.1.

 

Hvordan skal man gjøre dette i praksis når man ikke har noe unik nøkkel? 

Lenke til kommentar

Jeg har forstått at ingen som har oppgradert fra Win7/8.1 har fått nye unike nøkler. Jeg har hvert fall bare fått den generiske. Det jeg likevel ikke forstår er at det i lisensavtalen står følgende:

 

4.b. Frittstående programvare. Hvis du anskaffet deg programvaren som en frittstående programvare (og også hvis du oppgraderte fra programvare du anskaffet som en frittstående programvare), kan du overføre programvaren til en annen enhet som tilhører deg. (...) .

 

Med andre ord skal man kunne overføre Windows 10 lisensen til en annen maskin dersom man har hatt en frittstående (Retail) lisens i Windows 7 eller 8.1.

 

Hvordan skal man gjøre dette i praksis når man ikke har noe unik nøkkel? 

 

Tror ikke det gjelder Windows 10 gratis oppdateringen. Du må da ev. overføre den gamle Win 7/8 retail nøkkelen til den andre pcen, men Microsoft sier at du egentlig ikke kan gjøre det heller om du velger å bruke den nøkkelen for en gratis oppdatering.

Så det kjente ordtaket, ingen ting i verden er gratis, stemmer nok her også. Du må velge, beholde din retail Win 7/8 nøkkel, eller ofre den for en gratis oppgradering til EN pc.

 

Ikke mye å få gjort med det, det er betingelsene for gratis oppgradering. Ønsker man ikke det, så dropper man gratis oppdatering, og kjøper Windows 10 som normalt når det kommer i butikkene om noen uker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...