Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop uler som besatt i 10 sekunder før den skrur seg av.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har aldri vært borti noe liknende før. Satt i nettleseren og ante fred og ingen fare da laptopen plutselig begynte å ule som besatt. Prøvde febrilsk å skru av lyden på PCen da det var så høyt at det gjorde direkte vondt i ørene.

PCen skrudde seg så av etter å ha ult i 10-15 sekunder. Ved forsøk på oppstart begynte den bare å ule igjen før den skrudde seg av.

 

Tok så ut strømtilkobling og batteri og holdt power-knappen inne i 15 sekunder (noe jeg leste på nettet), før jeg startet den igjen, og da fungerte den fint (uvisst om dette var pga den merkelige prosedyren eller bare ventetiden).

Etter å ha sittet på PCen i en halvtimes tiden håpet jeg at problemet kanskje var over. Dette håpet ble kortvarig da jeg skulle prøve å spille et spill, noe som varte i ca. 2 minutter før den igjen begynte å ule og skrudde seg av.

Da den ulte første gangen hadde jeg kriminelt mange tabs oppe i nettleseren og en del prosesser som kjørte i bakgrunnen. Så dette + hendelsen med spillet peker mot en korrelasjon mellom arbeidsmengde og ulingen.

Noen idé om hva i huleste dette er for noe, og hvordan jeg kan få fikset det? Det virker som om PCen klarer seg greit så lenge jeg ikke "presser" den (det vil da si intet mer enn Google chrome med et par tabs).

Setter stor pris på all hjelp jeg kan få!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig kjøleren har løsnet og maskinen sier ifra om at prosessoren koker?

 

Prøv å last ned noe software for å lese av temperaturen.

Kjøleren?

 

Temperaturen på selve PCen kjennes helt grei, og viften fungerer som normalt. Er ikke kjent med at prosessorer på laptoper har en egen vifte, men er kanskje dette du mener med kjøler?

 

Noe software du anbefaler? Og hva er normal "hviletemperatur" for en prosessor?

Lenke til kommentar

Last ned Real Temp, det er et godt program for tempraturer.

 

Alt under 95 grader er akseptabelt. Prosessoren skrur seg av(etter å ha klokket ned) når den når ca 100 grader.

Uten kjøling når den hundre grader bare i løpet av få sekunder under last. Dermed har ikke tempraturen tid til å spre seg i laptopen og den vil ikke kjennes varm ut.

Kommer ulinga fra høytaleren/e?

Endret av JadaNei
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...