Gå til innhold

Liste over sofaspill med lokal flerspiller


Anbefalte innlegg

Kort beskrivelse

Jeg er en av de som har PCen tilkoblet flatskjermen i stua for spille, med to PS4 håndkontrollere er dette for meg den ultimate TV konsollen. Desverre er det få spillttiler med lokal-flerspiller. Da mener jeg ikke spilling over Lan, men muligheten til flere spillere på en PC. Jeg ønsker å lage en liste over spill som støtter dette, og håper denne kan være til nytte for flere.


 
Jeg spiller som oftest sammen med samboeren, og vi er av den grunn avhengig av spill som støtter lokal flerspiller. Det er dessverre mange av stor-spillene som utelater denne funksjonen på PC versjonen av sine spill, og det kan derfor være vanskelig å finne spill vi kan spille sammen. Det er i skrivende stund 1707 spill i katalogen til Steam som støtter lokal flerspiller, veldig mange av disse er indie-spill eller små titler.  Det er gjort flere forsøk rundt på nettet på å lage en slik liste, for eksempel hos PCgamingWiki, Steam osv. Desverre er disse listene enten uoversiktlige eller overveldende noe som resulterer i at det er ganske vanskelig å navigere seg rundt i jungelen etter bra spill som har denne funksjonen. Jeg ønsker å lage en liten oppdatert liste som tar for seg spill som er testet av forumbrukere, dette kan for eksempel være gratis-spill, indiespill, actionspill, bilspill, eller spill som kan få denne funksjonen ved hjelp av mods. 
 
Jeg er sikkert ikke den eneste her på Diskusjon.no som har møtt på denne problemstillingen. Så jeg håper vi sammen kan lage en liste over spill. :)
 
 

Strategispill
Mange turbaserte strategispill lar spillerne dele en pc. 


[table]


Tittel
Antall spillere
Håndkontrollstøtte
Utgivelsesår
Type sosial spilling
Kort anmeldelse
Personlig karakter (1-6)
Annet
Bilde


Heroes® of Might & Magic® III 
2
Nei
1999(HD versjon 2015)
Hotseat
Dette spillet er fortsatt favoritten til mange fantasy turn-based strategy rpg gamere.

4
[/td]
heroes_of_might_and_magic_iii-295137-125


Heroes® of Might & Magic® VI
2
Nei
2011
Hotseat
Dette spillet er et glimrende strategispill.

4

Heroes-of-Might-And-Magic-VI-Gameplay-00


Civilization 5
12 (evnt 22)
Nei
2010
Hotseat, altså man gjør trekk på tur
Mitt favoritt strategispill, som er morsomt å dele med venner. Desverre er det veldig tidkrevende,så sett av god tid.
6

2014-03-14_00001.jpg

[/table]


 

FPS og andre skytespill
Utvalget i denne kategorien håper jeg blir større etterhvert. 


[table]


Tittel
Antall spillere
Håndkontrollstøtte
Utgivelsesår
Type sosial spilling
Kort anmeldelse
Personlig karakter (1-6)
Annet
Bilde

 


Left4Dead 2
2
Ja
2009
Split screen
Skytespill hvor motstanderne er zoombier, og målet er å komme seg i sikkerhet. Fungerer fint i split screen, og passer perfekt til sammarbeid. Sammarbeidsmodus gjør virkelig prikken over i en for dette spillet.
5
Split screen krever en mod/terminal komando for å aktiveres.
left4dead_2012_01_13_00_55_18_763.jpg


Serious Sam 3
2
Ja
2011
Delt skjerm
Ganske vanskelig å sette seg inn i kontrollene, og generelt vanskelig. Spillet i seg selv var dog bra, men ikke helt hva en casual spiller som meg er på jakt etter. Spillet i seg selv er bra, så får en grei karakter av meg.
4

sss2b.jpg
4
Ja
2012
Delt skjerm/Fordelt på fleire skjermer
NA
NA
Eget program kreves for Split play
borderlands4copies.jpg

[/table]


 

 

Casual
Jeg vil tro de er mange spill i denne kategorien. Spesielt indiespill og barnespill (som også kan spilles av voksne :dremel: ).


[table]


Tittel
Antall spillere
Håndkontrollstøtte
Utgivelsesår
Type sosial spilling
Kort anmeldelse
Personlig karakter (1-6)
Annet
Bilde


The Lego Movie Videogame
2
Ja
2014
Delt skjerm/ to figurer på samme skjerm
Ganske morsomt å spille sammen med noen, dette er ikke ett spill jeg ville spilt alene, men takket være mye samarbeid skaper spillet god stemning når man er to.
4

indianajones2-6.jpg?l.r2=133960903


Rocket League
4
Ja
2015
Split screen
Råkult fotballspill hvor spillerne er byttet ut med rakettbiler, og fysikken ikke alltid følger Newtons lover.
6

RocketLeague_04-1024x576.jpg

[/table]


 
Motorsport
Jeg vil anta det er i denne kategorien vi finner flest "sofaspill". 


[table]


Tittel
Antall spillere
Håndkontrollstøtte
Utgivelsesår
Type sosial spilling
Kort anmeldelse
Personlig karakter (1-6)
Annet
Bilde


Dirt 3
2
Ja
2011
Delt skjerm
Morsomt bilspill, som fungerer utmerket i sofaen.
6

dirt3_game2012032300042623.jpg


Dirt: Showdown
2
Ja
2012
Delt skjerm
Bilspill hvor fokuset er å kjøre på små baner, fungerer fint, men blir fort monotont.
2

maxresdefault.jpg


SuperTuxKart
4
Ja
Fortløpende
Delt Skjerm
Morsom Mario Kart etterligning.
4

Supertuxkart-0.6rc1.png


Blur
4
Ja
2010
Delt skjerm
Blur kan beskrives kort som mario kart i voksen versjon, med mer realistisk kjøremodell og ikke minst våpen! Blur er ett underholdende spill som støtter fire spillere i split screen.
5

blur-3.jpg

[/table]


 

Rollespill (RPG) og fantasispill

 


[table]


Tittel
Antall spillere
Håndkontrollstøtte
Utgivelsesår
Type sosial spilling
Kort anmeldelse
Personlig karakter (1-6)
Annet
Bilde


Dungeon Siege III
1-2 spillere
Håndkontrollstøtte
utgitt i år 2011
Samme skjerm
En skjult liten perle av et spill......Les mer

 Det får litt dårlig karakter i gjenomsnitt på steam. Men hvis man ser på de negative kommentarene så er det 90% av dem som ikke liker DS3 fordi det ikke er mer likt på DS1 og DS2. Dette spillet har jeg og en kompis faktisk gått gjennom flere ganger. Med forskjellig party, og med forskjellig hardhetsgrad. Alt foregår på samme skjerm. Som 1 player spill har du med deg en "companion" som du velger ut av gruppen du ettehvert har rekruttert. Du kan når som helst bytte companion fra gruppen, men selv om en er bedre skikket til oppgavene du møter, er det ikke mye hjelp i det om du ikke har levlet opp den companionen. Det endte for det meste med at vi valgte en companion, og gikk gjennom spillet med den. Men da er det enkelte bosser som blir nærmest umulige. I 2 player tar den andre over kontrollen av companionen, han kan da velge hvilken han til en hver tid vil spille med av de som er rekruttert. 2 player kan også forlate spillet når som helst, mens 1 player fortsetter med en AI companion. Spillet er litt vel lineært, men det er en DLC som hjelper litt på det, og også gir en god del timer ekstra med spilling, så "treasures of the sun" er vel verdt det om man liker spillet. Det er ikke spesielt vanskelig, selv på "Hard", men hvis vi hadde valgt "feil" companion for en boss jukset vi gjerne med å gå ned til "medium" i stedet for å grinde riktige companion høyt nok opp i level til å ta bossen på hard. Historien er litt midt på treet, den utfører sin funksjon, men ikke så mye mer enn det. så det går helt greit å skippe dialog, om man er utålmodig. Et sofa co-op rett og slett.

Min karakter: 5/6

[td]maxresdefault.jpg

[/table]

 

 

 

 

Alternativer til pc
Foruten PC spill finnes det emulatorer til diverse konsoller, disse spillene er som oftest beregnet for å spille med håndkontroll foran TVen, og mange av konsollene var atpåtil laget før internett. Fellesnevneren er at de som oftest har mange spilltitler med lokal-flerspiller. Det finnes emulatorer til de fleste eldre spillkonsoller slik som Wii, PS1, N64, SNES osv. Denne listen tar kun for seg native PC spill, men muligheten for å gjenopplevene konsollspill finnes. 
 
 



 
Nå håper jeg vi sammen kan bidra til å finne spill som kan skape sosial stemning i stuen.    :fun:
PS: Det er sommer og som oftest fint vær, så jeg kan ikke love at jeg sjekker tråden kontunerlig. Jeg skal oppdatere så fort jeg har tid. 

Kan du hjelpe meg med listen?

NB, vennligst les denne før du poster forslag til spill. På forhånd takk.

 

  
Jeg alene klarer ikke å teste alt av spill, så for at listen skal oppdateres må flere bidra. Legg gjerne inn spill du/dere har testet. I første omgang forholder listen seg til native PC-spill. Dvs ikke spill som kjører ved hjelp av en emulator (Wii, ps2, ps1, N64, SNES, osv osv osv). Jeg er åpen for at dette kan endres på ved en senere anledning, men for å minske kompleksiteten innledende er det best å gjøre det på denne måten. Listen sorteres etter spillkategori, og skal inneholde litt grunninformasjon om hvert spill. For at det skal være en viss kvalitet over listen er kravet at spill må være testet av deg før de tilføyes listen. Selv om de får en topp (eller bunn) anmeldelse av anmeldere betyr ikke dette at flerspiller biten ikke kan skape mye morro. 
spillet skal legges inn i tabell i samme format som følgende kodesnutt, og postes som en kommentar til innlegget.Husk å bruke kode taggen (<>) i forumeditoren. 
 

 

[tr]
[td]Spilltittel med link til f.eks Steam, GOG, Origin osv[/td]
[td]Antall spillere[/td]
[td]Håndkontrollstøtte?[/td]
[td]2011[/td]
[td]Delt skjerm[/td]
[td]Liten anmeldelse[/td]
[td]Din karakter fra 1-6[/td]
[td]Annen info, link, guide, hacks for split screen osv[/td]
[td]Sett inn bilde her[/td]
[/tr]

Hvis du trenger en helt ny kategori kan du kopiere formatet nedenfor

[b]KATEGORINAVN
[/b]Kort undertekst
[spoiler]
[table]
[tr]
[th]Tittel[/th]
[th]Antall spillere[/th]
[th]Håndkontrollstøtte[/th]
[th]Utgivelsesår [/th]
[th]Type sosial spilling[/th]
[th]Kort anmeldelse[/th]
[th]Personlig karakter (1-6)[/th]
[th]Annet[/th]
[th]Bilde[/th]
[/tr]
[tr]
[td]The Lego Movie Videogame[/td]
[td]2[/td]
[td]Ja[/td]
[td]2014[/td]
[td]Delt skjerm/ to figurer på samme skjerm[/td]
[td]Ganske morsomt å spille sammen med noen, dette er ikke ett spill jeg ville spilt alene, men takket være mye samarbeid skaper spillet god stemning når man er to.[/td]
[td]4[/td]
[td][/td]
[td][/td]
[/tr]
[/table]
[/spoiler]

 
 
 

 

Endret av chri-ot
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle Heroes of Might & Magic spillene har hotseat multiplayer. Altså at man tar en turn hver på samme PC.

4-5 bør unngås men 2, 3 og 6 er glimrende. Treern er fortsatt favoritten til mange fantasy turn-based strategy rpg gamere.

 

Ligger HOMM collections ute på steam tror jeg, eller gog.com

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Heroes of might and magic 3 hadde hvertfall lokal coop.

Og Borderlands 2?

Googlet litt på Borderlands 2, og det ser ut til å kunne moddes til split screen. Har du testet dette?

 

Alle Heroes of Might & Magic spillene har hotseat multiplayer. Altså at man tar en turn hver på samme PC.

4-5 bør unngås men 2, 3 og 6 er glimrende. Treern er fortsatt favoritten til mange fantasy turn-based strategy rpg gamere.

 

Ligger HOMM collections ute på steam tror jeg, eller gog.com

 

Jeg la inn Heroes of might and magic 3 og 6.  Jeg aldri har testet disse så min karakter og anmeldelse blir litt feil. Hvilken karakter mener dere de bør få?

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

PS, minner på formatet fra førstepost. For at jeg skal slippe å teste alt av spill setter jeg pris på at spillforslag postes i dette formatet. På forhånd takk. :)

 

 

[tr]
[td]Spilltittel med link til f.eks Steam, GOG, Origin osv[/td]
[td]Antall spillere[/td]
[td]Håndkontrollstøtte?[/td]
[td]utgitt i år[/td]
[td]Delt skjerm[/td]
[td]Liten anmeldelse[/td]
[td]Din karakter fra 1-6[/td]
[td]Annen info, link, guide, hacks for split screen osv[/td]
[td]Sett inn bilde her[/td]
[/tr]
Lenke til kommentar

Blur vil jeg tro kan legges til under bilspill.

Kan du si noen korte ord om det, og gi det en karakter? Så skal jeg legge det til. :)

 

Edit: Lagt til, men uten å ha testet dette er min karakter og anmeldelse litt uretferdig. 

 

Edit 2: Hvor kan Blur kjøpes? Virker som om det er fjernet på alt av nedlasningsider inkludert Steam, eneste selger jeg finner som har den på lager er Amazon, men i fysisk format. 

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

 

Blur vil jeg tro kan legges til under bilspill.

Kan du si noen korte ord om det, og gi det en karakter? Så skal jeg legge det til. :)

 

Edit: Lagt til, men uten å ha testet dette er min karakter og anmeldelse litt uretferdig. 

 

 

http://www.gamer.no/artikler/anmeldelse-anmeldelse-blur/140048

 

Konklusjon

 

Blur kan nesten beskrives som Mario Kart med voksen presentasjon, en mer realistisk kjøremodell og et velbalansert våpensystem med overraskende stor dybde. Dette er et spill som byr på massevis av fartsglad moro, men det må sies at du bør spille det sammen med andre for å få maksimalt utbytte. En glimrende nettbasert flerspillermodus som stadig belønner deg for innsatsen din og en underholdende delt skjerm-modus for opp til fire spillere sørger for mesteparten av underholdningen i dette spillet, og hvis du går rett på nettet glemmer du sannsynligvis at den litt tamme enspillerkampanjen overhodet eksisterer.

 

Karakter 8/10

Lenke til kommentar

 

 

Blur vil jeg tro kan legges til under bilspill.

Kan du si noen korte ord om det, og gi det en karakter? Så skal jeg legge det til. :)

 

Edit: Lagt til, men uten å ha testet dette er min karakter og anmeldelse litt uretferdig. 

 

 

http://www.gamer.no/artikler/anmeldelse-anmeldelse-blur/140048

 

Konklusjon

 

Blur kan nesten beskrives som Mario Kart med voksen presentasjon, en mer realistisk kjøremodell og et velbalansert våpensystem med overraskende stor dybde. Dette er et spill som byr på massevis av fartsglad moro, men det må sies at du bør spille det sammen med andre for å få maksimalt utbytte. En glimrende nettbasert flerspillermodus som stadig belønner deg for innsatsen din og en underholdende delt skjerm-modus for opp til fire spillere sørger for mesteparten av underholdningen i dette spillet, og hvis du går rett på nettet glemmer du sannsynligvis at den litt tamme enspillerkampanjen overhodet eksisterer.

 

Karakter 8/10

 

Lagde et kort sammendrag og ga det karakteren 5. 

Lenke til kommentar

Dungeon Siege III1-2 spillereHåndkontrollstøtteutgitt i år 2011Samme skjermEn skjult liten perle av et spill. Det får litt dårlig karakter i gjenomsnitt på steam. Men hvis man ser på de negative kommentarene så er det 90% av dem som ikke liker DS3 fordi det ikke er mer likt på DS1 og DS2. Dette spillet har jeg og en kompis faktisk gått gjennom flere ganger. Med forskjellig party, og med forskjellig hardhetsgrad. Alt foregår på samme skjerm. Som 1 player spill har du med deg en "companion" som du velger ut av gruppen du ettehvert har rekruttert. Du kan når som helst bytte companion fra gruppen, men selv om en er bedre skikket til oppgavene du møter, er det ikke mye hjelp i det om du ikke har levlet opp den companionen. Det endte for det meste med at vi valgte en companion, og gikk gjennom spillet med den. Men da er det enkelte bosser som blir nærmest umulige. I 2 player tar den andre over kontrollen av companionen, han kan da velge hvilken han til en hver tid vil spille med av de som er rekruttert. 2 player kan også forlate spillet når som helst, mens 1 player fortsetter med en AI companion. Spillet er litt vel lineært, men det er en DLC som hjelper litt på det, og også gir en god del timer ekstra med spilling, så "treasures of the sun" er vel verdt det om man liker spillet. Det er ikke spesielt vanskelig, selv på "Hard", men hvis vi hadde valgt "feil" companion for en boss jukset vi gjerne med å gå ned til "medium" i stedet for å grinde riktige companion høyt nok opp i level til å ta bossen på hard. Historien er litt midt på treet, den utfører sin funksjon, men ikke så mye mer enn det. så det går helt greit å skippe dialog, om man er utålmodig. Et sofa co-op rett og slett.Min karakter: 5/6
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Rocket League er alt du trenger.

Kan du utdype dette litt? 

 

 

Vet ikke helt hva jeg skal utdype? :) Det er et av årets beste spill med multiplayer, både lokalt og over internet, split screen for opp til 4 spillere lokalt evt. i kombinasjon med internet.

 

Gamer.no sin anmeldelse.

 

 

Tja, jeg lurer på hvorfor spillet er alt jeg trenger, en slik påstand krever litt informasjon å støtte seg på. Så skriv gjerne kort hvorfor dette spillet har fått din oppmerksomhet. Jeg har sjekket ut anmeldelsen, og googlet litt på spillet, og jeg må virkelig si dette er ett spill som går inn i steam biblioteket snarlig! Jeg la Rocket League inn i førstepost, og skrev en liten anmeldelse basert på den fra Gamer. Bare å rope ut om du vil tilføye, eller endre noe på den. :)

Endret av chri-ot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...