Gå til innhold

LØST, KAN SLETTES


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du leser litt om hvordan kristendommen ble innført i Norge vil du se at det var med sverd, så at det samme skjer en gang til er lite sannsynlig. En annen ting er at kristendommen i Norge har død ut over lang tid allerede, Norge har fortsatt en del troende men få religiøse, og hvis vi ikke hadde så mange religiøse innvandrere hadde det allerede vært majoritet av selverklærte ateister i Norge. Og det er ikke like enkelt å konvertere en som ikke tror på noen gud til en ny religion, så det er en langt vanskeligere jobb denne nye religionen vil ha enn kristendommen i sin tid hadde.

Lenke til kommentar

Man trodde jo på fullt alvor det som den norrøne mytologi fortalte oss.

 

 

 

Akkurat som man trodde, og noen tror jo fremdeles, på mytene i kristen mytologi... Før eller senere vil tro på religiøse mytologier dø ut... Helt før får vi håpe....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenker mer om vi kommer så langt at ingen tror på Gud/Jesus lenger? Det er vel ikke noen som lenger tror på Odin og Tor?

Jo det er det. Men det er som du sier, religioner kommer og går. Åsatru er eldre enn jesustroa. Og mennesker har nok hatt ulike religioner i titusener av år. De kommer og går. Men en spesiell endring var skriftkulturen i kristendommen. Med skriftkultur kan religion overleve tid og utryddelesesforsøk bedre. Eneste grunnen til at folk idag tror på Odin og Tor er fordi gudefortellingene ble skrevet ned. Eldre religioner er umulig å tro på, vi vet ikke hva de er. Så om det skulle komme en ny voldelig bølge med religiøse som skal utrydde tidligere religioner så må de samtidig fjerne all skriftmateriale som er nærmest umulig idag. Men tviler ikke på at noen vil prøve.
Lenke til kommentar

Religioner kommer til å dø ut etterhvert som kunnskap blir mer tilgjengelig.

 

Gudstro vil bestå mye lengre. Det er jo ikke helt usannsynlig at det finnes en høyere makt/intelligens som plantet spiren til liv på vår planet.

 

Det som er heller ikke helt usannsynlig er at menneskeskapte religioner, som kristendommen, har rot i denne høyere makt, men de har fordervet innholdet ved egen diktning.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvilken kunnskap er det du mener vi mangler og som må på plass før vi klarer slippe "religioner"?

 

"Thonord"

 

Og for å svare på trådspørsmålet; veldig usikkert!

Lenke til kommentar

OK, jeg er ikke alltid lett å forstå.

 

Det er klart at det er "kunnskap" vi ikke har enda, selv om jeg ikke aner hva den kunnskapen er, og om den må "på plass" kan jeg umulig vite.

 

Likevel, jeg visste at protoner bestod av opp og ned Quarker, men jeg var ikke klar over at CERN nå leter etter bestanddelene til quarkene.

Disse, som har et navn jeg ikke husker, kan være eksempel på kunnskap vi ikke har, men som kan bidra til å gjøre Big-Bang sannsynligere.

 

Jeg mener heller ikke at det, i overskuelig fremtid, vil finnes en vitenskapelig teori som fullstendig tar knekken på all religion, men jeg er sikker på at økende kunnskap fører til minkende religion og at døden blir endelig - hvilket den allerede er - bortsett hos noen gjenstridige særlinger. 

 

Et eksempel på manglende kunnskap - som bygget opp under religion. Johan Falkbergets "Ann-Magritt". Han beskriver gruvearbeidere som ikke våget forsøke å redde en som hengte seg selv - fordi det var en synd å røre en selvmorder. Og syndere var jo fortapt.

Ville noen tenke slik i dag?

 

Og for å svare på trådspørsmålet; usikkert, men med den hastighet kunnskap brer seg - Jeg tror ikke det tar mer enn 50 år.

Lenke til kommentar

Og for å svare på trådspørsmålet; usikkert, men med den hastighet kunnskap brer seg - Jeg tror ikke det tar mer enn 50 år.

 

Flere og flere som er "kristne", altså de som i effekt er grunnstammen til den norske kirken, har problemer med å innrømme at de tror på sludderet kirken "deres" promoterer... De få som faktisk er ignorante nok til å sluke jesus løgnene uten å blunke er i sterkt mindretall i den kirken, for de aller aller fleste kan kalles kristne, men neimen om de er religiøse....

 

De fleste av de "kristne" jeg har snakket med i årenes løp er ikke kristne som i religiøse kristne, de er det jeg kaller kultur kristne, det vil si at de er født inn i faanskapet og døpt før de kunne tenke en sammenhengende tanke og etter femten å konfirmert fordi de er sauer som ikke evnet å tenke selv (eller har foreldre/besteforeldre som krevde kristent konfirmasjon hvis penger skulle deles ut,... Det er noen av dem.....) Men felles for dem ALLE er at de vegrer seg fryktelig for å INNRØMME at de er kristne, da de ikke vil bli assosiert med vrakgodset kristen tro fremmer, og jeg forstår dem så alt for godt... For neimen om jeg ville assosiseres med det forkastelige tankegodset, eller innrømme at jeg satte to tusen år gamle påstander foran moderne viten og kunnskap... Det ville liksom vært det samme som å ta et intellektulet selvmord... der man innrømmet hva for et fjols man var...

 

Så kan en jo spørre seg, hvorfor i all verden klynger 95% av de registerte medlemmene i DNK seg fremdeles til idiot forklaringen "kristne"??? DET skjønner ikke jeg... Jeg ville kjapt som F meldt meg ut av den klubben hvis jeg hadde så store avresjoner om å tilkjennegi meg som kristen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...