Gå til innhold

Hvor gammel er jorden vår i følge Bibelen og Koranen?


Anbefalte innlegg

Han gav sitt liv og fikk straks et evig liv. Alle de som oppgir sine liv og følger ham får evig liv.

 

 

ws04dy.jpg

 

 

Tek opp ditt kors, vandre du skal gjere, vandre den veg med ditt kors. Fremover vi tek vegen.

Endret av LiamH
Sitat-pyramide fjernet.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

Du har kort tid her på forumet, så jeg tror ikke du vet så mye enda

 

Mangel på svar er det kanskje ikke, kanskje det er det faktum at uansett hvor mye tid og møye du tar deg i å forklare noe ekstremt komplisert til kritiske "amatører", så er det ikke verdt strevet.

 

Man kan leie hesten til bekken, men ikke tvinge han til å drikke

Du har rett at jeg har kort tid her på forumet, men jeg har lang erfaring med kristendommen. Jeg er ikke kristen, men har vokst opp i et kristent hjem. Siden jeg var et lite barn og frem til idag ( er snart 60 år) har jeg blitt hjernevasket med ting som:

> hvis ikke du tar imot Jesus kommer du til å brenne i helvete til evig tid

> Når du kommer til himmelen skal du få møte alle dine kjære igjen

>Jesus kommer snart igjenn vær forberedt (repetert for meg i snart 60 år)

 

Slike ting, trusler og falske løfter vokser mange barn opp med og blir hjernevasket av både foreldre og forkynnere i menigheter de blir tvunget til å være med i.

Dette kan jeg love deg setter dype spor i et barnesinn, og mange ender opp som nervevrak, inkludert meg. Jeg er sikker på at veldig mange kan fortelle den samme historien.

 

Kristendommen går ut på å skremme/true folk til å tro. Jeg ser av erfaring ingenting positivt med religion, men du vil sikkert si at mine foreldre var dårlige kristne eller ikke rett troende. Jeg unner ingen barn å vokse opp i et kristent hjem. Man blir ofte en hjernevasket enstøing uten venner og ender opp som et asosialt nervevrak full av angst.

Så kristendom/religion NEI TAKK

 

 

Jeg er 54, og har vokst opp under noenlunde de samme vilkår som du beskriver her. Husker gjennom tidene at folk jeg traff, og som jeg følte hadde noe viktig på hjertet, men ikke ville si noe til meg, ofte forsøkte å forklare meg at det var fordi jeg var for "lukket", og jeg kan love deg at sånne setninger ikke gjorde sinnet mitt særlig mindre. Tilfeldigvis fant jeg selv ut hva som var feilen, og det var som det var påpekt, jeg var helt lukket for annet enn mine egne erfaringer og meninger, og selv om jeg nok traff mange flotte typer som bare ville være til hjelp, nyttet ingenting. 

 

Ikke ta dette som ett forsvar for alle religioner til alle tider, for det hverken kan eller vil jeg.

Lenke til kommentar

 

Du har kort tid her på forumet, så jeg tror ikke du vet så mye enda

 

Mangel på svar er det kanskje ikke, kanskje det er det faktum at uansett hvor mye tid og møye du tar deg i å forklare noe ekstremt komplisert til kritiske "amatører", så er det ikke verdt strevet.

 

Man kan leie hesten til bekken, men ikke tvinge han til å drikke

Du har rett at jeg har kort tid her på forumet, men jeg har lang erfaring med kristendommen. Jeg er ikke kristen, men har vokst opp i et kristent hjem. Siden jeg var et lite barn og frem til idag ( er snart 60 år) har jeg blitt hjernevasket med ting som:

> hvis ikke du tar imot Jesus kommer du til å brenne i helvete til evig tid

> Når du kommer til himmelen skal du få møte alle dine kjære igjen

>Jesus kommer snart igjenn vær forberedt (repetert for meg i snart 60 år)

 

Dette høres ut som en sekt på siden av det kristne samfunn.

 

Jesus Kristus kom og opprettet himmelriket på jorden for lenge siden, det er ikke en fremtidig begivenhet. 

Lenke til kommentar

Jeg kan si hva menigheten heter. De kaller seg "Den frie evangeliske forsamling" og er mye det samme som Pinsemenigheten og regner seg ikke som noen sekt, men mener å ha den eneste rette tro.

 

Jeg har spurt deg 3 ganger hvilken trosretning du tilhører, men du unnvikende å svare hver gang. Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er hemmelig. Det kan jo være interresant å vite for søkende personer hvilken trosretning som representerer ditt syn. Du er jo anonym her på forumet så hva er problemet med å nevne din trosretning/religion

 

"Den frie evangeliske forsamling"  ble opprettet for 150 år siden, mens Jesu Kristi kirke ble opprettet for 2000 år siden, "Den frie evangeliske forsamling" kan med andre ord, umulig være "den eneste rette tro" 

Lenke til kommentar

 

Du har kort tid her på forumet, så jeg tror ikke du vet så mye enda

 

Mangel på svar er det kanskje ikke, kanskje det er det faktum at uansett hvor mye tid og møye du tar deg i å forklare noe ekstremt komplisert til kritiske "amatører", så er det ikke verdt strevet.

 

Man kan leie hesten til bekken, men ikke tvinge han til å drikke

Du har rett at jeg har kort tid her på forumet, men jeg har lang erfaring med kristendommen. Jeg er ikke kristen, men har vokst opp i et kristent hjem. Siden jeg var et lite barn og frem til idag ( er snart 60 år) har jeg blitt hjernevasket med ting som:

> hvis ikke du tar imot Jesus kommer du til å brenne i helvete til evig tid

> Når du kommer til himmelen skal du få møte alle dine kjære igjen

>Jesus kommer snart igjenn vær forberedt (repetert for meg i snart 60 år)

 

Slike ting, trusler og falske løfter vokser mange barn opp med og blir hjernevasket av både foreldre og forkynnere i menigheter de blir tvunget til å være med i.

Dette kan jeg love deg setter dype spor i et barnesinn, og mange ender opp som nervevrak, inkludert meg. Jeg er sikker på at veldig mange kan fortelle den samme historien.

 

Kristendommen går ut på å skremme/true folk til å tro. Jeg ser av erfaring ingenting positivt med religion, men du vil sikkert si at mine foreldre var dårlige kristne eller ikke rett troende. Jeg unner ingen barn å vokse opp i et kristent hjem. Man blir ofte en hjernevasket enstøing uten venner og ender opp som et asosialt nervevrak full av angst.

Så kristendom/religion NEI TAKK

 

 

Det kan virke som du opprettet denne tråden ikke fordi du var nysgjerrig, men som agn slik at du kunne utøse din forakt for religionen på dem som måtte være så dumme å svare ærlig på spørsmålene dine?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kanskje ikke, kjære venn

 

Ikke undervurder hvor mye gammelt vondt som dårlige mennesker under dekke av religion og posisjonering i våre oppvekstmiljøer kan ha å si for folk, og at de vil sette "oss" til veggs for hva ideologien har medført dem. 

Lenke til kommentar

Imlekk, jeg tilbringer svært mye av tiden min til å tenke på troverdigheten til kristendommen som en helhet. Som du kanskje har fått med deg så har jeg nettop studert teologi et år, siden jeg holder på med bachelor i faget.

Det ringer en bjelle ja. Tror du har nevnt noe om det tidligere.

 

Hvis du mener at du har tenkt noe på troverdigheten til kristendommen, kunne du tenke deg å skissere tankene dine rundt det kort her, eventuelt en annen tråd?

 

Det er ikke jeg som er selektiv, det er det dere som er. Alt det negative skal trekkes fram. Personlig begynner jeg å danne meg et nokså helhetlig bilde av hva kristendommen dreier seg om, da jeg har dedikert mange studietimer såvel som timer på fritida til å sette meg inn i den. Og undskyld at jeg sier det, men for meg å diskutere teologi med dere er litt for ofte som å se deg diskutere matematikk med Dungeon. Forskjellen er nok mest at jeg ikke er ferdig med min utdanning ennå, så jeg regner med at kunnskapskløften bare vil bli større de neste åra. Og dersom vi hverken vil bli i stand til å bygge en bru over den, eller at begge sider kan oppnå en viss aksept for den andres verdensbilde, så er nok ikke dette et debattklima jeg kommer til å gidde særlig lenge. Store mengder forakt og hat for mitt livssyn kan jeg klare meg godt uten (og ignorefunksjonen og adblock er en god kombo for å gjøre forumet mer trivelig).

Nå syns jeg at du er litt kort og kjapp her. Jeg skal ikke snakke for alle her inne, men når det gjelder kristendommen så har jeg brukt en viss tid på å få et innblikk i den. Kanskje spesielt da om det er noen god grunn til å mene at den er sann i en fornuftig betydning. Det vil jeg tro at en god del andre her også har gjort.

 

Må forøvrig si at jeg smålo litt av stikket ditt her mot Dungeon. Men jeg er usikker på om sammenligningen funker. Inntrykket mitt er at teologi ofte kan handle vel så mye om tolkning av skriften (en kamerat skrev f.eks. en masteroppgave om rundt tre-fire linjer i et av Paulus sine brev), eller gresk (for å se på originaloversettelser av evangeliene).

 

Det å kunne kommunisere faget sitt på en forståelig måte er nødvendig for å kommunisere med de som ikke har samme dybdeforståelse av faget... men det kan fortsatt bli veldig nyttige diskusjoner, hvor alle sider kan ta feil og ha rett. Problemet med f.eks. forumets elger er at de, kort fortalt, lider av en kraftig Dunning-Kruger effekt. Derfor er en diskusjon med dem om matematikk bortkastet. Mener du at det samme er tilfellet med samtlige ateister her på forumet når det kommer til teologi?

Lenke til kommentar

 

 

Jesus Kristus kom og opprettet himmelriket på jorden for lenge siden, det er ikke en fremtidig begivenhet. 

 

 

Det har funket usedvanlig dårlig sålangt, det riket. 

 

Ja ha, og hva hadde du ventet deg ? fred på jorden ?

 

Luk 12:51 "Tror dere at jeg er kommet for å gi fred på jorden? Nei, sier jeg dere, ikke fred, men strid. Om det er fem i et hjem, skal de fra nå av ligge i strid med hverandre: tre mot to og to mot tre, far skal stå mot sønn og sønn mot far, mor mot datter og datter mot mor, svigermor mot svigerdatter og svigerdatter mot svigermor."

Lenke til kommentar

Ja, Jesus er en ordentlig familiesplitter.

Det er vanskelig å overgå hans kjærlighet, derav striden. Han elsker deg mer en mor, far, søster og bror. Hans kjærlighet er hans sterkeste makt.

 

Matt 10:35 "Jeg er kommet for å sette skille: Sønn står mot far, datter mot mor, svigerdatter mot svigermor, og en manns husfolk er hans fiender. Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verdig. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verdig. Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verdig. Den som finner sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det." 
 
Denne kjærligheten mellom Jesus Kristus og de kristne, bringer dem i konflikt med hele verden, som ikke har del i det kjærlighets riket han opprettet, med sin død på korset.
Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

 

 

Jesus Kristus kom og opprettet himmelriket på jorden for lenge siden, det er ikke en fremtidig begivenhet. 

 

 

Det har funket usedvanlig dårlig sålangt, det riket. 

 

Ja ha, og hva hadde du ventet deg ? fred på jorden ?

 

Ja steike, det hadde vært rimelig latterlig hva...

Lenke til kommentar

Ja steike, det hadde vært rimelig latterlig hva...

 

Er det noe verden (som har vendt Gud ryggen) har fortjent ? Nei ! Likevel har Gud elsket verden og vist sin kjærlighet gjennom mennesket Jesus Kristus. Nå er det opp til verden å svare, slik de kristne gjør. Du kan ikke få uten å gi !

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...