Gå til innhold

Forsterker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å bygge en forsterker er slett ingen enkel affære. Du skulle nok greie det som et byggesett, men har mine tvil på at ufaglærte personer klarer å designe kretsene, mekke kretskort og beregne og styre og stelle, og om den skulle fungere, blir det neppe veldig bra.

 

Hva med å simpelthen kjøpe en forsterker?

 

Ellers er min eneste anbefaling å ta en elektronikk-utdannelse, for dette er vanskelige saker.

 

 

bfis

Lenke til kommentar

Kjøp en billig effektforsterker, det koster cash å bygge selv også, det koster ca 2500-3000 (Elfa-priser) å bygge en 2x100W forsterker av brukbar kvalitet (bedre enn en tilsvarende Sony/Denon/NAD i budsjettklassen, men du kan flyge på trynet her òg, designet er alt!!!).

Er du blank på elektronikk, så kjøp heller ferdig! Det er min anbefaling.

Det kreves mye kunnskap å konstruere en forsterker, enten den er låter ræva, eller konkurerer med Electrocompaniet.

Og ja, byggesett kan være vanskelig nok, og er ofte ikke så bra som ferdige forsterkere.

 

Sjekk forøvrig ut:

"High-Power Audio Amplifier Construction Manual" av G. Randy Slone

"Microelectronic Circuits" av Sedra & Smith

Endret av frodeko
Lenke til kommentar

Grunnprinnsippet er en inngangstrinn med lav forsterkning (vanligvis en komplimentær differanseforsterker). Videre går signalet til en spenningsforsterker som øker amplituden på signalet. Derifra går signalet til utgangstrinnet som er en strømmforsterker. Dette var det helt grunnleggende. Det er vannskelig å lage selv uten forkunskaper, har selv brukt over to år på en forsterker og har akkurat begynt å bygge den, med andre ord de to første årene gikk til å designe den, så det også et tidskrevende prosjekt å lage forsterker. Det du heller bør vurdere er å kjøpe et kitt foreksempel velleman., eller christiansands lydfabrikk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

2 år var lenge, jeg jobbet 1 1/2 mnd med designet på denne....(er ikke helt ferdig med strømforsyningen enda, da denne er kanskje nesten like komplisert....

 

Hvis noen har lyst til å prøve seg på et high-end (håper jeg) forsterker prosjekt, kan dere kikke på 50W klasse A forsterkeren jeg har designet:

 

http://www.diyaudio.com/forums/showthread....&threadid=23673

 

Simuleringsresultater måler THD nede i 0.0004%-regionen (Multisim 2001 pro med oppgraderinger), det er kun praktiske løsninger og logisk plassering på PCB i en virkelig konstruksjon som til syvende og sist vil dominere støy og forvregning!

Denne kretsen inneholder løsninger du aldri vil finne i Sony, Denon, NAD og slike forsterkere!! Garantert! Ingen billige triks her!

 

Den går over i klasse AB i 4ohm, og vil da levere 100W RMS, den leverer faktisk 200W RMS i 2ohm, men jeg anbefaler å sette på et sett med utgangstransistorer (og justere ned Ibias) for laster på 2ohm og under....

 

Kommer ut på hjemmeside når den er ferdig bygd!

Endret av frodeko
Lenke til kommentar
2 år var lenge, jeg jobbet 1 1/2 mnd med designet på denne....(er ikke helt ferdig med strømforsyningen enda, da denne er kanskje nesten like komplisert....

 

Hvis noen har lyst til å prøve seg på et high-end (håper jeg) forsterker prosjekt, kan dere kikke på 50W klasse A forsterkeren jeg har designet:

 

http://www.diyaudio.com/forums/showthread....&threadid=23673

 

Simuleringsresultater måler THD nede i 0.0004%-regionen (Multisim 2001 pro med oppgraderinger), det er kun praktiske løsninger og logisk plassering på PCB i en virkelig konstruksjon som til syvende og sist vil dominere støy og forvregning!

Denne kretsen inneholder løsninger du aldri vil finne i Sony, Denon, NAD og slike forsterkere!! Garantert! Ingen billige triks her!

 

Den går over i klasse AB i 4ohm, og vil da levere 100W RMS, den leverer faktisk 200W RMS i 2ohm, men jeg anbefaler å sette på et sett med utgangstransistorer (og justere ned Ibias) for laster på 2ohm og under....

 

Kommer ut på hjemmeside når den er ferdig bygd!

Du gidder ikke publisere simuleringsresultater? (Bodeplot o.l.)

 

Jeg er litt nysgjerrig! :wow:

Lenke til kommentar

Er det mulig Moesen? Først spør du om hvordan man bygger en forsterker, også viser du ikke et tegn til interesse senere. Bare det å spørre om noe slikt syns jeg er unødvendig. Det blir som å spørre noen om noe og bare stikke mens personen du spurte står der og forklarer. Gå å legg deg! Det skal i alle fall jeg...

 

(åååååh så irritert.)

Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke så vanskelig å lage en fysisk, men å designe en selv, og som gir de samme resultatene i praksis som i simulering, det blir noe helt annet

Spesielt hvis du har planer om å komme i upper-class HiFi-kvalitet (noe som i snitt ligger et stykke over NAD, Sony, Harman Kardon etc).

 

Målet med min 50W klasse A forsterker jeg holder på med, er å komme i det som defineres som High-End klassen. (Alle som har hørt en klasse A forsterker skjønner hvorfor jeg satser på nettopp denne typen, ingen over, ingen ved siden, mange laaaangt under!!!)

 

Prosjektet koster ca 5000, men det er faktisk ganske billig med tanke på at det finnes så og si ingen kommersielle Klasse A forsterkere i butikk for under 10000,-!

 

Jeg er kanskje litt optimistisk, men, ærlig talt, etter å ha sett på en del av kretsskjemaene til NAD og Sony (og en del andre), skjønner jeg hvorfor Electrocompaniet sine forsterkere knuser f.eks. NAD sine...(Kan utbedre dette hvis noen er interessert), og jeg både håper og tror jeg kan klare bedre enn de.

Endret av frodeko
Lenke til kommentar
hahaha.. da har pappaen din lite peiling trur jeg.

 

enten det eller så har han så mye peiling at det blir som en lek.

 

jeg og en kammerat av meg har akkuratt kjøpt en bok om hvordan man kan bygge egene forsterkere..

kan nok bli til hjelp når vi skal prøve oss på våre egene rørforsterkere klasse ab. 2x50w

Hva heter boka og hvor er den kjøpt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...