Gå til innhold

Forsterker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

du er virkelig glad i å skrive du frodeko..

 

har vært et par turer innom diy forumene, men det hele er vanskelig å fatte når man ikke har basis kunskapene for hvordan en audio forsterker skal bygges.

 

har jo hatt litt basis med enkle transistorkoblinger, men det duger jo ikke.

er det slik at man bruker vekselspenning i en forsterker over hele linja?

virker jo igrunn logisk nok..

 

men hvis du hadde hatt muligheten til å mekke et lite koblingskjema, uansett om det er rør, mosfets eller bare vanlige transistorer, som låter bra, og som kunne ha vært grei læring for meg?

 

hadde vært veldig koselig av deg i grunn..

de lærer deg ike slike ting på elektroen lenger.

før var det pensum å bygge seg en forsterker, men no more..

Lenke til kommentar
de lærer deg ike slike ting på elektroen lenger.

før var det pensum å bygge seg en forsterker, men no more..

pensum for vk1 elektronikk ved noen skoler i norge.

har selv to christiansand lydfabrikk av typen CL 100

og fire av typen CL 200.

dessvere gikk dette firmaet konkurs da de fikk konkuransse med

en svensk produsent av skoleoppgaver av denne typen.(ikke forsterkere)

(og de suger hardt :thumbdown: )

Lenke til kommentar
Du trenger vel en trafo og en likeretter osv osv. Men jeg har et lite tips til deg :D

Det finns flere forhandlere som leverer byggesett til forsterkere, disse er både billige og burde gjøre jobben sin :D Jeg husker ikke adressen til noen av disse butikkene, men jeg kan slenge dem inn her når jeg vet dem, hvis du vil ha dem selvsagt...

Ja takk!

Det blir kanskje litt dyrere enn jeg hadde tenkt meg. Trodde det var mye billigere å bygge en enn og kjøpe en. Det er det ikke akkurat. Og mye vanskeligere også da :wow:

Lenke til kommentar

Jeg kan vel legge ut et skjema, men jeg er borte i jula, kommer hjem 28. des. Hvis du har tilgang på en liten lab, kan jeg tegne en enkel hodetelefonforsterker eller no som du kan måle litt på (enkelt å koble opp på koblingsbrett), eller så hadde det beste hadde vært om du hadde tilgang på en simulator (EWB/Multisim eller no). Da får du litt grunnlag når du skal bygge the real thing...!

Ellers finner du mange skjema på www.diyaudio.com hvis du leter litt. Hvis du er smart, kjøper du den boka jeg har anbefalt flere ganger her, av G. Randy Slone: "High-Power Audio Amplifier Construction Manual", de har den på www.bokkilden.no for under 400,-, der finner du masse kurante skjema, og ganske grundig forklaring på hvordan ting henger sammen. Som sagt, kommer hjem den 28. skal komme tilbake til deg da....:)

 

 

Skal starte å bygge 50 watteren min når jeg kommer hjem, hadde håpet å legge den ut på nettet på egen hjemmeside, med beregninger og utredninger osv. Jeg har litt prob med å få lagt det ut , har ikke fått kontakt med supporten til tiscali enda..

 

Skal komme med skjema på strømfosyning på den klasse D-forsterkeren, Nitromarsjipan, er bare litt treg sjø. Det gikk forresten bra på ex. Er nå offisielt bachelor i elektronikk og teleteknikk, yey!!!

 

(Hmm, er nok litt glad i å prate ja...blir kanskje litt for mye...?) :roll:

Lenke til kommentar
Det er faktisk ikke så vanskelig å lage en fysisk, men å designe en selv, og som gir de samme resultatene i praksis som i simulering, det blir noe helt annet

Spesielt hvis du har planer om å komme i upper-class HiFi-kvalitet (noe som i snitt ligger et stykke over NAD, Sony, Harman Kardon etc).

 

Målet med min 50W klasse A forsterker jeg holder på med, er å komme i det som defineres som High-End klassen. (Alle som har hørt en klasse A forsterker skjønner hvorfor jeg satser på nettopp denne typen, ingen over, ingen ved siden, mange laaaangt under!!!)

 

Prosjektet koster ca 5000, men det er faktisk ganske billig med tanke på at det finnes så og si ingen kommersielle Klasse A forsterkere i butikk for under 10000,-!

 

Jeg er kanskje litt optimistisk, men, ærlig talt, etter å ha sett på en del av kretsskjemaene til NAD og Sony (og en del andre), skjønner jeg hvorfor Electrocompaniet sine forsterkere knuser f.eks. NAD sine...(Kan utbedre dette hvis noen er interessert), og jeg både håper og tror jeg kan klare bedre enn de.

Kan du slutte og sammenligne NAD\denon med Sony? Sony er jo virkelig noe piss.

 

håper du får forsterkern din i produksjon da :)

Lenke til kommentar

Nåvel, produksjon er vel litt søkt, prototyp er kanskje mest sannsynlig....

 

Sony er ikke spesielt bra nei, må ganske opp i pris for å få noe kurant.

 

Sony CD-spillere er noe helt annet, de har god lyd, og er vedlig driftssikre, de markerer seg spesielt i upper-class/high-end.

Hadde en Sony CD spiller en gang, bytta den ut med Marantz -skal love deg at jeg angrer!

Lenke til kommentar

Har ikke hørt mye pioneer, jeg syns det er litt vanskelig (kanskje litt galt også) å påsta hva som er bra eller ikke. Jeg er ikke så veldig kresen når det gjelder HiFi kjøpt i butikk, grunnen til dette er de mange mytene som ligger rundt hele greia. Vandrer du inn på HiFi-klubben, vil selgeren buse ut masse tekniske begrep rundt de produktene de selger.

Problemet er at selgerne faktisk ikke har peiling i det hele tatt, jeg opplevde en gang at en selger "avmagnetiserte" CD-plata før han satte den i CD-spilleren, da var jeg 16 år og hadde nettopp starta på GK elektro. Jeg hadde lært om forskjellen mellom analoge systemer og digitale systemer, naturlig nok skjønte ingneting når han gjorde det der, CD-formatet er digitalt, og leses optisk! Og denne selgeren prøvde å prakke på meg høyttalere til over 40000,-! Etter den gang, har min oppfatning om hva HiFi journalister/forståsegpåere og selgere sier, havnet i samme skuff som drittprat. Jeg har til og med vært bort i retningsbestemte signalkabler! Herregud, går det an å bli dummere, noe slikt eksisterer overhodet ikke, skal liksom lyden blir bedre om du snur kabelen? Kanskje en idè å sette seg inn i grunnleggende elektroteknikk og fysikk først!

 

I de siste åra har jeg engasjert meg masse i audio og oppbygningen av forskjellige audiokomponenter, og etterhvert har det gått opp for meg at alle de kretsløsningene forskjellige konstruktører implementerer i produktene sine kommer ikke bestandig audiosignalet til gode.

Det selges "magiske" høyttalerkabler til 15000,- (selv om en til 500,- har akkurat prikk lik transferfunksjon), man går bort i fra globale negative tilbakekoblinger, det finnes snart bare DC-koblede forsterkere, jeg har sett forsterkere til 80000,- uten relè på utgangen...osv.

Ikke ett eneste punkt av det jeg nevnte her påvirker lyden i noen som helst forstand, skulle slikt være tilfelle, hadde det vært målbart! Men det er det ikke!

Nå finnes det flere hundre, kanskje tusen mennesker som påstår noe helt annet, noe jeg finner veldig ironisk, større selvmotsigelser enn det som finnes innenfor HiFI finnes knapt.

Det som er ironien her, er at det er de tusen menneskene som bestemmer hva som er "bra" innen audio, det hele er ganske enkelt!

En HiFi-journalist setter seg ned (etter å ha lest spesifikasjonene for produktet!!! -ikke akkurat objektivt spør du meg), han hører å anlegget -lyden var kjempe! Så står det f. eks i brosjyren til forsterkeren at den er DC-koblet, man har erstattet global tilbakekobling med lokale tilbakekoblinger...oi, det er det som gjør lyden bra, selv om ikke har peilling på hva det snakkes om her! Og slik gjentar det seg....

 

Oki, en "liten" digresjon der, men det er sånn det er, jeg hadde en diskusjon med en annen på forumet her om subwoofere som var ute av fase, dette er bare tull, menneskeøret kan ikke oppfatte slike ting. Jeg gidda ikke engang svare på innlegget hans fordi dette var en av de overnevnte....og tro meg -de "vet" bedre!

 

Uansett, Pioneer har ikke noe dårlig rykte på seg, en kompis av meg har en Pioneer DVD-spiller, den eter alt og lyden er god nok for meg! Er du misfornøyd med lyden, stikk på HiFi-klubben, lån med deg et par høyttalere og en forsterker hjem, bland komponentene litt sammen og gjør deg opp egen mening. Det er ørene dine som bestemmer, for hvert enkelt menneskes oppfatning av hva god lyd er, er i høyeste grad individuell!

Endret av frodeko
Lenke til kommentar
Oki, en "liten" digresjon der, men det er sånn det er, jeg hadde en diskusjon med en annen på forumet her om subwoofere som var ute av fase, dette er bare tull, menneskeøret kan ikke oppfatte slike ting. Jeg gidda ikke engang svare på innlegget hans fordi dette var en av de overnevnte....og tro meg -de "vet" bedre!

høres interessant ut.

kan du gi meg linken til tråden :)

Vil gjerne lese litt :D

Lenke til kommentar

kommer jo alt ann på det da..

noen typer forsterkere vil faktisk ha vekselspenning..(mener jeg å huske)

 

frodeko: er vel enig med deg når jeg tenker etter.

sett litt i eltek katalogen, og at lederen er 3kanta og med luft rundt skal ha noe å si på lyden, virker ikke helt logisk i grunn..

og når de i tilleg koster 16000 for noen stakkarslige meter.

 

den avgjørende faktoren er vel heller hvordan signalene behandles inni forsterkeren?

Endret av el_diablo_21
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

klasse d?? pokker da.. skal vel ikke høres ut som søppel heller?

 

vel, jeg ville ikke ha gått for en intigrert krets, men heller mekka hele greia selv.

 

går du elektro? i såfall bør du ta en titters på side ca170 i elektroboka di.. hvis du bruker de jeg har da..

den koblingen er forhoøldvis bra.

 

og anngående likeretteren, så trenger du bare en trafo --> likeretterbro --> en 2200uF kondensator.

 

tror ikke det vil hjelpe deg så mye om jeg mekka et skjema da men..

men jeg lurer saktens på hvor frodeko er blitt av jeg!

 

driver foresten nå på med min egen klasse ab forsterker på ca 60w. skal snuse litt mer før jeg avgjør om jeg skal gå for den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...