Gå til innhold

Hvor mange kalorier om dagen?


Anbefalte innlegg

Hvor mange kalorier trenger jeg egentlig om dagen? Jeg er 18 år gammel og jobber på et lager. Trener også 3-4 ganger i uka. Har brukt ulike kalkulatorer, og de sier cirka 3500, men jeg har en Fitbit jeg løper rundt med hele dagen, og den sier jeg må spise i overkant av 4000 kalorier for å gå opp i vekt. Hva tror dere? Blir jeg nødt til å prøve meg frem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som over, start et sted og prøv deg frem - det viktigste er at du er sikker på å ligge i overskudd, dvs fler kcal inn enn ut.

Du trenger ikke overdrive proteininntaket ved vektøkning/bulk, det holder med 1.7-2g pr. kg. fettfri kropp - alt over dette er bortkastede penger som i dyre biffer eller proteinpulvere.

 

Om du uvitende begynner for "hardt", reduserer du inntaket med 200kcal . Det motsatte gjør du om vekta skulle vise nedgang etter den første uka.

 

Det er en del "treghet i systemet" - dvs det føles ikke som om man blir feit av festmåltidene man spiste dagen før. Det tar litt tid for kroppen å reagere. Derfor kan det være en ide å ligge på et fast kcal-inntak i en litt lengre periode til å begynne med, si 2-3 uker, for å få "et bedre svar" på hvordan valgte inntak fungerer. Deretter kan man justere 200kcal opp/ned hver uke.

 

1-1.5kg vektøkning pr. måned er normalt når man bulker. Legger man målet litt under dette kan man holde på litt lenger før man blir feit. Bakdelen da er at man risikerer dager med null fremgang innen byggingen.

Selv velger jeg denne risikoen fremfor å stadig føle meg oppblåst, mett og feit - Greit, om jeg i en periode misser på volumfremgangen kan jeg likevel ha fremgang i styrken, så så ille er det ikke.

 

Prøv deg frem med div. kcal-tett mat så slipper du å bli så mett.

Bulk er en herlig periode :)

Lenke til kommentar

 

Ca 3600. Begynn på 3500 og juster fram til du går opp 1-2kg per måned.

Akselererer du med 1-2kg pr måned Akse?

Du er vel aldri på deff så hvordan kan det ha seg? (:

 

Det klarer man bare det første halvandre året. For min del nå er 6-8kg i året fornuftig, men da snakker vi 50/50 fett/muskler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...