Gå til innhold

Har jeg bestilt feil vannkjøling sett?


Anbefalte innlegg

Vel, det har jeg jo åpenbart. Men er det veldig stor forskjell? Jeg hadde tenkt å bestille EK X360 settet fra Komplett.no som en forsiktig start. Men klarte å se feil når jeg skulle bestille noe greier fra Techbay. Trodde de var en tusenlapp billigere, men endte da altså opp med L360 settet i stedet. Hva sier folket? Skal billig settet i retur? Jeg skal bare kjøle en 4930K i et Corsair 750D kabinett. Vurderer å utvide senere med vannblokker til 980ti også, men tenkte kanskje å bare lage en ny egen loop til dem, med en 360 radiator til i fronten om det er plass. Tanker og tips mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det PE radiator i X360 settet? Det var nok først og fremst pumpen jeg var mest bekymret for, at den vil bli for svak om jeg utvider med blokker til skjermkortene også. Men jeg har en gammel eheim 1048 liggende som kanskje kan overta? Jeg ville trodd at de som legger alt i en loop gjør det for å spare plass og penger. Det bør ihvertfall være 2-3 grader å tjene på 2 looper vs 1, og i min ungdom drev faktisk folk å slipte prosessorene sine for å tjene mye mindre enn det.

 

Jeg er veldig usikker på om jeg gidder å investere i vann til gpu'ene. 980ti skal vel kjøre på 1000MHz på stock. Mine er sc+ versjoner som kjører på 1100 fra fabrikk. Jeg tenker egentlig bare plusse på 100MHz til på baseclock og la humla suse. Jeg tror ikke jeg trenger vann for å kjøre de med en så beskjeden overklokking?

 

Når det gjelder L360 settet så ser jeg det banker de beste aio settene ihvertfall, men det er enighet her om at det er for dårlig til å bygge videre på?

Lenke til kommentar

XTX rommer veldig mye mer enn PE (510ml mot 200ml skal vi tro EK sine hjemmesider.) Dette betyr at det er mer rør inne i XTX og dette gir jo mer motstand (og selvsagt mer kjøleeffekt). Hvor mye dette betyr ifm pumpevalg orker jeg ikke regne på. PE har høyere finnetetthet (FPI) som gjør at man må kjøre viftene hardere (det er jo ofte det man ser med tynne radiatorer: bånn pinne på viftene. Edit: Det er jo ikke turtallet på viftene i seg selv som jeg vil frem til her, men det økte trykket viftene gir når turtallet øker). XTX med sin lavere FPI gjør at viftene kan tusle på lavere RPM og støye mindre. Nå kan vi jo spørre oss om FPI rett og slett blir for lav (som altså gir redusert effekt i vekslingen mot luft) - men det blir litt spekulasjoner.

 

Har du råd og plass til XTX ville jeg tatt den.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Ikke sikker på om jeg er enig at mer rør gir mer motstand.

Hvis man sier at en tynn radiator og en tykk radiator har samme tykkelse på rørene kan du si, blir det jo bredden på disse som er forskjellen mellom tynn og tykk. Tykk radiator = bredere rør, noe som gir mindre motstand. Mer plass for vannet å bevege seg på. Godt mulig det finnes tabeller der ute som sier noe om motstand i radiatorer. Dette blir en veldig teoretisk tankegang dog.

Lenke til kommentar

Glemte å si at jeg også har kjøpt en aquaduct 240 av ett eller annet slag. 500kr på deal.no, har ikke fått hentet noe på posten enda,så jeg vet ikke hvordan det ser ut. Men jeg lurte altså på å integrere den i kjølingen om det er fornuftig. Jeg tror den har integrert pumpe, og med ekstern radiator trenger jeg ikke bekymre meg for temp inni kabinettet. I så fall trenger jeg bare 2 vannblokker til skjermkortene om jeg bestemmer meg for det. Men L360 kittet er vel kanskje noe underdimensjonert om jeg forstår riktig? Jeg ville jo kjøpt terminal til skjermkortene for parallell kjøling, så det burde jo ikke bli så tungt å drive.

 

Tanken min er altså å bruke CPU blokken fra EK kittet med aquaduct'en, og så eventuelt gpu vannblokker og terminal med EK kittets pumpe og radiator. Jeg tenker da trekke frisk luft inn i front på kabinettet,og suge ut gjennom radiator i taket. Høres dette veldig dumt ut?

Lenke til kommentar

Friksjonen er gitt av hf = 4 * f * summen av Le/D * (V2/2g)

Hvor f hentes fra tabell for Reynhold's tall fra Re = (densitet (rho) * fart * diameter) / viskositet

Summen av Le/D i dette tilfellet vil være lengden på røret og antall bend. Verdiene for Le hentes fra tabell. Lenger rør og flere bend gir høyere tall.

 

Dette gir mvs, meter vann søyle, som er ca det samme som bar

Pumpen må (bl.a) overvinne summen av hf. Denne kan man regne ut for hele loopen (vi har nå bare sett på rad - trenger en del data for å regne det ut). Total ligning for trykket en pumpe må gi er

hp = ((P2 - P1)/rho*g) + (z2 - z1) + hf + ((V22-V12)/2g)

Vi kan forenkle ved å si at P1 og P2 er lik og det samme med V2 og V1,. Kan også argumentere for at Z2 og Z1 utjevner hverandre (avhengig av plassering av komponentene).

 

Edit: Men ja - det er ikke mye motstand i en radiator for en god pumpe.

Kanskje bare kjøpe D5 og så trenger du ikke tenke på det mer? :p

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm.. Lurer på om jeg har spart meg til fant her. Men det er altså litt av poenget for min del å få det så billig som mulig. Jeg føler ikke egentlig at jeg har så god råd. 4930K og Msi big bang 2 fant jeg på finn for 3000Kr til sammen, og RAM hadde jeg. 980ti var overkill for meg, men så fant jeg en rog swift til 2500. Og plutselig hadde jeg bruk for noe med litt futt i. 970 i SLI var første innfallet mitt. Men 980ti kom meg på ~6600Kr, og jeg tror ikke 970'ene ville blitt mye billigere enn det (men da med mye mindre RAM). Det er sånn sett bare 980ti nummer 2 som er "galskap" i budsjettet mitt. Jeg har ikke tenkt å bruke mange tusen på å hale bare 100MHz ekstra ut av CPU og GPU. Så spørsmålet mitt er egentlig om hvor mye bedre temperatur/overklokk X360 settet komfortabelt vil gi over L360 settet. Eller om noen har forslag til bedre oppsett til omtrent samme pris?

Lenke til kommentar

Hmm.. Lurer på om jeg har spart meg til fant her. Men det er altså litt av poenget for min del å få det så billig som mulig. Jeg føler ikke egentlig at jeg har så god råd. 4930K og Msi big bang 2 fant jeg på finn for 3000Kr til sammen, og RAM hadde jeg. 980ti var overkill for meg, men så fant jeg en rog swift til 2500. Og plutselig hadde jeg bruk for noe med litt futt i. 970 i SLI var første innfallet mitt. Men 980ti kom meg på ~6600Kr, og jeg tror ikke 970'ene ville blitt mye billigere enn det (men da med mye mindre RAM). Det er sånn sett bare 980ti nummer 2 som er "galskap" i budsjettet mitt. Jeg har ikke tenkt å bruke mange tusen på å hale bare 100MHz ekstra ut av CPU og GPU. Så spørsmålet mitt er egentlig om hvor mye bedre temperatur/overklokk X360 settet komfortabelt vil gi over L360 settet. Eller om noen har forslag til bedre oppsett til omtrent samme pris?

 

Kan fortelle deg at du får ikkje overklokket cpuen eller skjermkorta noe lengre med litt bedre vannkjøling :)

 

Skal du overklokke mere på cpu, så må du under 20 grader. Da begynner cpuen å skalere litt bedre. Helst under 10 grader. Det vet Minhund med waterchiller alt om :)

Lenke til kommentar

 

Hmm.. Lurer på om jeg har spart meg til fant her. Men det er altså litt av poenget for min del å få det så billig som mulig. Jeg føler ikke egentlig at jeg har så god råd. 4930K og Msi big bang 2 fant jeg på finn for 3000Kr til sammen, og RAM hadde jeg. 980ti var overkill for meg, men så fant jeg en rog swift til 2500. Og plutselig hadde jeg bruk for noe med litt futt i. 970 i SLI var første innfallet mitt. Men 980ti kom meg på ~6600Kr, og jeg tror ikke 970'ene ville blitt mye billigere enn det (men da med mye mindre RAM). Det er sånn sett bare 980ti nummer 2 som er "galskap" i budsjettet mitt. Jeg har ikke tenkt å bruke mange tusen på å hale bare 100MHz ekstra ut av CPU og GPU. Så spørsmålet mitt er egentlig om hvor mye bedre temperatur/overklokk X360 settet komfortabelt vil gi over L360 settet. Eller om noen har forslag til bedre oppsett til omtrent samme pris?

 

 

Kan fortelle deg at du får ikkje overklokket cpuen eller skjermkorta noe lengre med litt bedre vannkjøling :)

 

Skal du overklokke mere på cpu, så må du under 20 grader. Da begynner cpuen å skalere litt bedre. Helst under 10 grader. Det vet Minhund med waterchiller alt om :)

Takk, da tester jeg L360 settet. Kompressor-støy og kondens sa jeg meg ferdig med for lenge siden. :)

Lenke til kommentar

 

Kan fortelle deg at du får ikkje overklokket cpuen eller skjermkorta noe lengre med litt bedre vannkjøling :)

Alt handler jo ikke om OC da. Min oppfatning er at en tykkere radiator gir deg lavere hastigheter på viftene ved samme kjøleeffekt, og dermed litt mindre støy.

 

 

Godt tenkt! Jeg har bare tjukke radiatorer, så vet ikkje hvordan tynne er .

Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å se resultater med lavere rpm:

 

http://site.ekwb.com/news/596/19/EK-releases-new-EK-CoolStream-XE-radiators/

 

Jeg skulle til å bestille X360 settet på komplett, men de hadde et på lager. Så da hadde jeg jo risikert å få av gamle typen med xtx radiator. Det er solgt nå, så jeg kan jo høre om de innkommende settene har den nye radiatoren. Støy ønsker jeg jo å holde på et fornuftig nivå. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...