Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

PC ingeniørutdanning


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal begynne på forkurs til ingeniørutdanning og maritim utdanning til høsten.
Har lyst å ta el-kraft ingeniør utdanningen.

 

I boklisten til BTFS står det at alle elevene skal ha egen pc.
Har de lov til dette? Det er jo en skole som er HFK sin.


Hva pc burde jeg ha kjøpt meg?
Minimumskravene er:

 

1år eller nyere med W8, office 10/13

Min. 4GB RAM og Min. 13" sjerm.

Dette syntes jeg er rimelig "Basic", men ok.

Det jeg lurte på.... Nå som jeg har planer å gå videre, så gidder jeg ikke kjøpe en PC for 1 år, for å så bytte den ut når jeg kommer på høyskolen. Hvor kraftig PC trenger jeg til høyskolen? Jeg regner med at det skal brukes en del 3D programmer og sånnt, så ett dedikert sjermkort ville vel vært ideelt. men de er svindyre. Så gidder jo ikke kjøpe dyrere pc en det jeg må. Men jeg vet ikke hvor kraftig pc jeg trenger.

 

Tenkte å ringe til høyskolen og høre hva de har å si vis jeg ikke får noe bra svar her. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utdannet dataingeniør her. Kan svare på en del av det du lurer på.

 

Når du skal velge en PC så er min første anbefaling at du går for MINST 8 GB RAM. Windows alene krever altfor mye av RAMen til at det er utholdelig å arbeide på. Spesielt hvis du skal drive med 3D-utvikling eller -rendering.

 

Du kan slippe billig unna hvis du lærer deg Linux fremfor å holde til Windows. Mindre ressurskrevende og mer åpenrom for personalisering.

 

Jeg ville også anbefalt 15" skjerm eller mer hvis du skal holde på med grafisk orientert arbeid.

 

Prisen ville jeg gått noe høyt på. Det kan svi litt i lommeboka, men hvis du kjøper en bra PC uten OEM-vare, så vil du ha en PC som varer vesentlig mye lengre. Jeg bruker fremdeles en 3 år gammel laptop, som ærlig talt kun holder mål fordi jeg gikk for mer RAM. Og arbeidet jeg gjør er ganske ressurskrevende (3D-programmering og spillutvikling).

 

Når det gjelder merke så har jeg ingen spesiell merkevarelojalitet. Jeg pleier å gå for Samsung da jeg har hatt kun gode erfaringer med deres produkter. Jeg ville tidligere også sagt Lenovo, men de har vist seg å være litt sketchy i det siste med selvsignerte sertifikater og enorme sikkerhetshull. Men dette er igjen et argument for å installere eget OS, enten det er Windows eller Linux, fremfor å holde seg til fabrikklevert OS. Har du muligheten burde du også bestille PC uten OS som kan lette prisen.

Lenke til kommentar

Utdannet dataingeniør her. Kan svare på en del av det du lurer på.

 

Når du skal velge en PC så er min første anbefaling at du går for MINST 8 GB RAM. Windows alene krever altfor mye av RAMen til at det er utholdelig å arbeide på. Spesielt hvis du skal drive med 3D-utvikling eller -rendering.

 

Du kan slippe billig unna hvis du lærer deg Linux fremfor å holde til Windows. Mindre ressurskrevende og mer åpenrom for personalisering.

 

Jeg ville også anbefalt 15" skjerm eller mer hvis du skal holde på med grafisk orientert arbeid.

 

Prisen ville jeg gått noe høyt på. Det kan svi litt i lommeboka, men hvis du kjøper en bra PC uten OEM-vare, så vil du ha en PC som varer vesentlig mye lengre. Jeg bruker fremdeles en 3 år gammel laptop, som ærlig talt kun holder mål fordi jeg gikk for mer RAM. Og arbeidet jeg gjør er ganske ressurskrevende (3D-programmering og spillutvikling).

 

Når det gjelder merke så har jeg ingen spesiell merkevarelojalitet. Jeg pleier å gå for Samsung da jeg har hatt kun gode erfaringer med deres produkter. Jeg ville tidligere også sagt Lenovo, men de har vist seg å være litt sketchy i det siste med selvsignerte sertifikater og enorme sikkerhetshull. Men dette er igjen et argument for å installere eget OS, enten det er Windows eller Linux, fremfor å holde seg til fabrikklevert OS. Har du muligheten burde du også bestille PC uten OS som kan lette prisen.

Jeg har egentlig vurdert å kjøpe meg en med Dedikert sjermkort, min. 8gb ram, SSD osv osv. Men satan så dyrt. Den stasjonære jeg har hjemme er ett beist, så vil nok kjøre det tyngste på den.... (32gb ram, heftig sjermkort, I7 6kjerner, ssd osv osv osv...) Men de krevde bærbar så jeg, så jeg burde hatt noe som klarer å hvertfall dra ett redigeringsprogram eller 2. Men jeg skal ta å ringe til skolen på mandag og høre hva de krever til pc av el-kraft studentene. Er jævlig unødvendig å kjøpe 2 bærbare pcer, ikke minst dyrt. (Har allerede 4 bærbare pcer da, men de er rimelig shitty, er pcer som er 2-5 år gammel som har vært ødlagte og jeg har fått, fikset og stuet inn i en krok. Sånn type Basic HP pc/Basic Acer osv osv. Men de krevde som sagt W8 og max. 1år gammel pc + 4gb ram. Så da kan jeg ikke bruke en av de i år. og da må jeg få kjøpt meg en skikkelig en slik at jeg slipper å kaste vekk 4k på en bærbar for i år.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har de lov til å kreve at du må ha egen PC, skal de gi dem bort?

Du trenger ikke å kjøpe office nå, du får en 365 lisens av HFK.

 

I følge HiB(mail fra instituttleder) trenger du kun å tenke på et kraftigere skjeemkort dersom du skal gå pp automatisering.

Lenke til kommentar

 

Utdannet dataingeniør her. Kan svare på en del av det du lurer på.

 

Når du skal velge en PC så er min første anbefaling at du går for MINST 8 GB RAM. Windows alene krever altfor mye av RAMen til at det er utholdelig å arbeide på. Spesielt hvis du skal drive med 3D-utvikling eller -rendering.

 

Du kan slippe billig unna hvis du lærer deg Linux fremfor å holde til Windows. Mindre ressurskrevende og mer åpenrom for personalisering.

 

Jeg ville også anbefalt 15" skjerm eller mer hvis du skal holde på med grafisk orientert arbeid.

 

Prisen ville jeg gått noe høyt på. Det kan svi litt i lommeboka, men hvis du kjøper en bra PC uten OEM-vare, så vil du ha en PC som varer vesentlig mye lengre. Jeg bruker fremdeles en 3 år gammel laptop, som ærlig talt kun holder mål fordi jeg gikk for mer RAM. Og arbeidet jeg gjør er ganske ressurskrevende (3D-programmering og spillutvikling).

 

Når det gjelder merke så har jeg ingen spesiell merkevarelojalitet. Jeg pleier å gå for Samsung da jeg har hatt kun gode erfaringer med deres produkter. Jeg ville tidligere også sagt Lenovo, men de har vist seg å være litt sketchy i det siste med selvsignerte sertifikater og enorme sikkerhetshull. Men dette er igjen et argument for å installere eget OS, enten det er Windows eller Linux, fremfor å holde seg til fabrikklevert OS. Har du muligheten burde du også bestille PC uten OS som kan lette prisen.

Jeg har egentlig vurdert å kjøpe meg en med Dedikert sjermkort, min. 8gb ram, SSD osv osv. Men satan så dyrt. Den stasjonære jeg har hjemme er ett beist, så vil nok kjøre det tyngste på den.... (32gb ram, heftig sjermkort, I7 6kjerner, ssd osv osv osv...) Men de krevde bærbar så jeg, så jeg burde hatt noe som klarer å hvertfall dra ett redigeringsprogram eller 2. Men jeg skal ta å ringe til skolen på mandag og høre hva de krever til pc av el-kraft studentene. Er jævlig unødvendig å kjøpe 2 bærbare pcer, ikke minst dyrt. (Har allerede 4 bærbare pcer da, men de er rimelig shitty, er pcer som er 2-5 år gammel som har vært ødlagte og jeg har fått, fikset og stuet inn i en krok. Sånn type Basic HP pc/Basic Acer osv osv. Men de krevde som sagt W8 og max. 1år gammel pc + 4gb ram. Så da kan jeg ikke bruke en av de i år. og da må jeg få kjøpt meg en skikkelig en slik at jeg slipper å kaste vekk 4k på en bærbar for i år.

 

 

Ja, det kan bli litt dyrt å skaffe seg alt det der, men det blir lenge til du trenger å oppgradere i så fall. Hvis du tenker på kostnadene av å kjøpe én PC som varer i 3 år, eller å kjøpe tre dårlige som varer i ett år hver, så vil det gå opp i opp. Men med første alternativ så har du en PC som du slipper å vente på. Kjøper du tre dårlige, må du vente mer på lasting, prosessering osv. Det hoper seg opp.

 

Som Chris nevnte; ikke bruk penger på office heller. De fleste skoler tilbyr student-lisenser på programvare du MÅ ha, så du bare kan laste det ned fra Microsoft og bruke lisensen du får utdelt. Om det mot formodning skulle skjære seg, så det det den samme trallen som med operativsystemer; det finnes alltids bedre, gratis alternativer på opensource-markedet. OpenOffice og LibreOffice er begge fullverdige alternativer, og dokumenter kan eksporteres til filtyper som håndteres av MS Office (som lærerne sannsynligvis bruker).

Lenke til kommentar

Nyere I5 prosessor + 8GB RAM + SSD i stedet for vanlig HD + Full HD skjerm, da bør det holde til det meste.

 

Ville prioritert bedre skjermoppløsning enn "standard lav".

 

Kjøpte meg en Samsung "reisepc" (Ganske lik Apple Air) nå nylig, og den er jeg kjempefornøyd med. (Har brukt mest Lenovo og Asus tidligere.)

 

Hvis skjermen er "klar nok" og den har god nok oppløsning, da behøver den ikke å være så stor for å fungere i forhold til "jobb".

 

På "hjemmebase" så bruker jeg ekstern skjem på 27 tommer og eksten mus/tastatur, og det fungerer også bra. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...