Gå til innhold

Verdt å kjøpe vannkjøling til en FX6300?


Odin11

Anbefalte innlegg

Specs:

R9 280

FX6300

8GB RAM

 

For ikke så lenge siden jeg kjøpte ny pc og har derfor prøvd ut en del spill på den, etter å ha spilt titler som: Total War, Ryse, Cities Skylines og Insurgency sitter jeg igjen med en dårlig opplevelse. Jeg har ikke stilt høye grafikkkrav for pc'en på de mest tyngste spillene som Total War og Ryse, men fortsatt så runner den spillene dårlig. Insurgency som totalt sett ikke er ett krevende spill holder pc'en seg i gjennomsnittet over 60fps, men dropper inniblant under 60fps noe som er skuffende (baner med mye støv og skudd vekslinger, eller i nærkamper hvor det kommer eksplosjoner).

 

Temperatur har aldri vært ett problem, så etter å ha søkt problemet mitt opp på forskjellige forumer, blant annet her. Kom jeg fram til at prosessoren min er bottlenecken i maskinen. Siden pc'en er ny ser jeg ikke vitsen i å investere i en ny/brukt prosessor; Derfor lurer jeg på om det er vits i å bruke penger på en vannkjøler, slik at jeg kan overklokke prosessoren min? 

 

Om jeg skulle gå for en vannkjøler (eller kun en ny cpu vifte om så), så har jeg sett litt på denne: https://www.komplett.no/corsair-h55-hydro-series-cpu-kjler/769187#

Endret av Odin11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke vannkjøling for å overklokke. Test deg frem uten å bytte kjøler først, men pass på temperaturen hele tiden. Drar den plutselig over 75 grader når du når nivået der den blir bra nok så ville jeg ha kjøpt bedre kjøler. Det beste er vel at den ikke ligger noe særlig over 65 grader ved vedvarende tung last :)

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Du trenger ikke vannkjøling for å overklokke. Test deg frem uten å bytte kjøler først, men pass på temperaturen hele tiden. Drar den plutselig over 75 grader når du når nivået der den blir bra nok så ville jeg ha kjøpt bedre kjøler. Det beste er vel at den ikke ligger noe særlig over 65 grader ved vedvarende tung last :)

Har ikke overklokket prosessoren enda, og under load med stockvifta når den nesten 80 grader, sier vel kanskje litt om stock viften min? :p

Endret av Odin11
Lenke til kommentar

Bør kunne klokke fint med en CM212 eller lignende. Bare pass på å stille hastighet på CPU viften etter eget støynivå ønske slik den ikke går for fullt.

Har du noen erfaringer med cm212? Har hørt at man liksom må plukke ut hele maskinen for å få den montert. I tillegg har jeg midi kabinett, så vet ikke helt hvordan det blir med plass.

Lenke til kommentar

CM212 er 15,9 cm høy, og du må løsne hovedkortet for å sette den på. Det må du med de fleste tredjepartskjølerne som er gode. Hvilket kabinett har du?

 

Du bør absolutt skaffe deg en tredjepartskjøler. FX6300 er så og si laget for å overklokkes.

Corsair Spec 03, men skjønner ikke helt; må jeg løsne hovedkortet? Om jeg bare legger kabinettet ned på flaten å monterer vifta rett på hovedkortet uten å løsne det vil jo dette gå problemfritt. 

Lenke til kommentar

Gå heller for Hyper 212 Evo ;)

Gratis frakt på NetOnNet også.

Så noen anmeldelser av 212; vifta virker jo bra men så at enkelte med midi-tower kabinett (som jeg har) vil få problemer med at toppen av kjøleren vil treffe siden av kabinettet,  ettersom kjøleren er så stor.

Lenke til kommentar

 

Du har en såkalt CPU cutout om du tar ut høyre sidepanel.

Monteringen er i grunnen såre enkel. Så nei, du trenger ikke å demontere hele maskinen din.

Har bare hørt at om en skulle gå for 212 må man ta ut hovedkortet. Stemmer det? 

 

Så lenge kabinettet ditt har CPU cutout trenger du ikke å demontere hovedkortet.

Lenke til kommentar

 

 

Gå heller for Hyper 212 Evo ;)

Gratis frakt på NetOnNet også.

Så noen anmeldelser av 212; vifta virker jo bra men så at enkelte med midi-tower kabinett (som jeg har) vil få problemer med at toppen av kjøleren vil treffe siden av kabinettet, ettersom kjøleren er så stor.
Hvilket kabinett har du? Er jo fort gjort å sjekke om den passer.
Lenke til kommentar

 

 

Du har en såkalt CPU cutout om du tar ut høyre sidepanel.

Monteringen er i grunnen såre enkel. Så nei, du trenger ikke å demontere hele maskinen din.

Har bare hørt at om en skulle gå for 212 må man ta ut hovedkortet. Stemmer det? 

 

Så lenge kabinettet ditt har CPU cutout trenger du ikke å demontere hovedkortet.

 

 

 

 

Gå heller for Hyper 212 Evo ;)

Gratis frakt på NetOnNet også.

Så noen anmeldelser av 212; vifta virker jo bra men så at enkelte med midi-tower kabinett (som jeg har) vil få problemer med at toppen av kjøleren vil treffe siden av kabinettet, ettersom kjøleren er så stor.
Hvilket kabinett har du? Er jo fort gjort å sjekke om den passer.

 

Kabinett: https://www.komplett.no/corsair-carbide-spec-03-midi-tower-sort/808809

 

Ehm, cpu cutout? :p 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...