Gå til innhold

Tips til vanskelige IQ-tester (over 130)? Kan man finne "minstekravet" på ulike oppgaver?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg liker å prøve IQ-tester på nettet i blant når jeg kjeder meg. Er ikke Mensa-medlem, og har ingen planer om å bli det heller. Kun for moro skyld. Ligger visst i øvre normalområde, i alle fall scorer jeg mellom 116-125 på de fleste. 

 

Men det irriterer meg at det er så mange enkle oppgaver! Jeg liker følelsen når det "lugger litt". Vet ikke om jeg kan forklare det, men jeg merker veldig godt når jeg "når taket" på en oppgave. Da først er det en skikkelig utfordring, og det er jo det som er gøy!

 

Ofte klarer jeg ikke å forklare med ord hva som gjør at jeg ser hva som er riktig. Jeg bare SER det. Det gjelder figur-matriser. Har prøvd andre ulike typer tester også, hvor man tester på andre måter. Får høyest score på slike, spesielt hvis de måler språk og hukommelse på noe vis.

 

Faktisk kan jeg ende med å bruke lengst tid på de enkleste oppgavene. Jeg kan ikke tro det er SÅ enkelt, og blir sittende å lete etter skjulte lure-mønstre som ikke finnes. Ha ha  :D

 

Finnes det eksempler på oppgaver hvor det er angitt hvor "nedre iQ-terskel" ligger? Skulle gjerne hatt oppgaver for IQ over f.eks. 130 bare for å prøve om det føles håpløst? Noen Mensa-medlemmer som kan hjelpe meg videre? Eller tips til annen morsom hjernetrim på nettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De morro-testene man finner på nett er langt ifra noe å stole på. Her har du en test fra Mensa som kan gi en viss indikasjon og som er litt er seriøst enn de som blir delt på facebook

Tror du glemte linken? 

 

Hvis det er Mensa`s kortere test-deg-selv variant, så hjelper det ikke. Har prøvd alle på Mensas skandinaviske nettsider. Skuffende nok tror jeg alle var like. Illustrert Vitenskap sin test også, den var mer allsidig og spennende. Jeg har aldri prøvd noen tester fra Facebook, og de få jeg har prøvd som har ligget ute på startside eller nettaviser har bare forvirret meg. Usikker på om de virkelig skal være vanskelige?

 

Å samme test flere ganger er uansett IKKE spennende. Ønsker meg en slags "dagens-test"-app, "dagens utfordring" eller lignende. Burde vel googlet meg fram til noe slikt selv, men er lat nok til å håpe på ferdig løsning fra noen andre først. ;)

Lenke til kommentar

Glemte linken ja, ligger i posten min litt lengre opp.

 

Uansett, slike IQ-tester er så godt som utelukkende humoristisk ment, jeg antar Mensa sin gir en viss pekepin men tviler på at den er så veldig god den heller.

 

Mensa-testene er ganske like av en grunn, fordi det faktisk er mye jobb å utarbeide de. Slike du antagelig har tatt er antagelig noe en eller annen programmerer har snekret sammen på ett par timer.

 

Hva med å heller satse på hjernetrim-spill? Vil anta de er minst like underholdende som tilfeldig lagde IQ-tester...

 

Men, hva syntes du om Mensa sin? Antar det er de som har lagt mest jobb og den som gir ett mest reelt bilde.

Lenke til kommentar

Glemte linken:

http://mensa.no/olavtesten/index_2.html

 

Tok forøvrig testen selv, men ble nok ikke optimal ettersom det er seint og jeg måtte jobbe litt samtidig, men:

Din IQ ble beregnet til 121 tilsvarende 91.9 prosentil

Samme som meg nå siste gang!

 

Slik jeg har lært statistikk regnes dette vanligvis som innenfor øvre del av normalområdet. Ikke noe ekstraordinært med oss, altså! Jeg vet samtidig at det betyr at statistisk sett har bare 8,1 % av befolkningen høyere IQ, men det synes jeg er vanskelig å ta inn. Føler meg særdeles dum og treig i blant. Og veldig distre! I hvert fall må IQ være et elendig mål på mennesker "kvaliteter" eller evne til å lykkes.

 

Eller... Jeg begynte med slikt for bare noen få år siden, endelig voksen og veletablert oppdaget jeg at jeg savnet å bruke hodet slik jeg gjorde når jeg studerte. Og jeg må innrømme at når jeg skjønte at jeg kanskje var litt mer intelligent enn gjennomsnittet var det mye som falt på plass. Kanskje det er derfor jeg alltid følte meg utenfor på skolen. De andre klaget over vanskelige oppgaver. Jeg prøvde å skjule at jeg elsket utfordringene.  

 

Fortsatt føler jeg meg som en alien blant de flinke pikene jeg omgås. Jeg sitter liksom utenfor dem og bare ser, uten å forstå. Hvorfor synes de dette er interessant? Vet de ikke bakgrunnen til den historien? Visste de ikke dette fra før? Har de ikke sjekket troverdige kilder før de hoppet på den trenden? Hvorfor tror de noe er sant bare for at mange nok sier det? Hvorfor synes de det er så viktig å ha riktig fasade, eller hva fremmede mener? Hvorfor ser de ikke at de bare kopierer hverandre? Hvorfor bruker de energi på det der? Hvorfor stresser de slik med rutinene? Hvorfor synes de det er det så farlig? Har de ikke tatt en risikovurdering? Hvorfor tror de at det er mulig å ha kontroll på det der?

Lenke til kommentar

Glemte linken ja, ligger i posten min litt lengre opp.

 

Uansett, slike IQ-tester er så godt som utelukkende humoristisk ment, jeg antar Mensa sin gir en viss pekepin men tviler på at den er så veldig god den heller.

 

Mensa-testene er ganske like av en grunn, fordi det faktisk er mye jobb å utarbeide de. Slike du antagelig har tatt er antagelig noe en eller annen programmerer har snekret sammen på ett par timer.

Hva med å heller satse på hjernetrim-spill? Vil anta de er minst like underholdende som tilfeldig lagde IQ-tester...

 

Men, hva syntes du om Mensa sin? Antar det er de som har lagt mest jobb og den som gir ett mest reelt bilde.

Hva jeg synes? Spennende første gangen. Stort sett veldig greie oppgaver. Morsomt med slike figurer hvor jeg liksom "ser" hvordan figurene hopper, dreier eller forandrer seg etter et mønster. Vanskelig å forklare. Som regel trenger jeg ikke se på alle alternativene, for jeg har allerede "sett" svaret på forhånd, og det er som om den figuren lyser opp mot meg.

 

Så derfor merker jeg straks at enkelte oppgaver er for vanskelige for meg. Og det er de jeg tror ligger over nivået mitt. Skulle gjerne prøvd flere slike. For de blir enklere de også når man har prøvd en del, og det er artig å merke at man gjør framgang. Sikkert slik idrettsutøvere tenker også, he he.

 

Hjernetrim-spill? Ja takk! Tips til noen gode? Hvor finner jeg det?

Lenke til kommentar

på mobilen/nettbrettet ditt kan du gjerne finne haugevis.

 

Men, ang. IQ så er det bare 1 av mange typer intelligens, og sier i seg selv lite om hvor smart en person er :)

Mulig jeg tar feil av deg, men virker som om du legger ganske mye i din IQ.

Vet ikke hva du legger i det, men tror nok ingen som kjenner meg ville trodd det. Et surrehue med underutviklede sosiale antenner. Mesteparten av livet mitt har jeg følt meg dum fordi jeg ikke passet inn. Og sa så mye rart. Det gjør jeg fortsatt. Om det finnes en sosial IQ tror jeg min er ganske lav.  :blush:  

 

Mobil og nettbrett -I wish! IQ-en min på apper og slikt er enda lavere! Får spørre ungene om hjelp -igjen... :roll:

Lenke til kommentar

Personlig så mener jeg "Mensa" testene ikke gir en god nok vurdering av Iq'en vår , den viser selvsagt hvor flink du er til å regne ut en gitt type problemer , men den tar ikke for seg alle de andre særegenskapene som et menneske har og som sier litt mer om hvor bra hodet virker :

 

*Antall språk man mestrer.

*Strategisk evne.

*Organisering og planlegging.

*Sosiale evner.

*Sanser ( Lukt , syn , temperatur , ) og evnen til å tolke disse riktig.

*Orientasjon (hvor jeg er , hvor jeg skal ).

 

Det finnes selvsagt flere små punkter som jeg føler IQ tester ikke tar for seg, og selv om de gir deg et ok perspektiv på hvor bra du kan løse en ramme med gitte problemer , så gir de egentlig ikke stort mer enn akkurat det.

Heldigvis for "Mensa" gjengen så har IQ en viss sammenheng med hvor flink man er til å finne løsninger og dermed fungere i livet på , men jeg personlig verdsetter ikke en høy IQ ovenfor andre verdier som også er viktig å ha.

 

I følge tester på nett har jeg en IQ mellom 123 til 134 ( Sistenevnte test tok jeg i 2010 før en hjerneoperasjon og den før et år etter) , men jeg kan ikke si at jeg akkurat føler meg så veldig smart.

Lenke til kommentar

IQ-tester skal kun teste dette Malvado, og er skalaen på akkurat dette, logikk og matte og ingenting mer.  :)

Men, IQ er bare en av mange intelligenser, f.eks EQ, PQ, AQ, AQ, CQ, MQ og sikkert flere.

En med høy IQ har høyere potensiale for å lære teoretiske ting, men er helt urelatert til f.eks sosial intelligens og andre typer.

 

Man må vite begrensningene til IQ også, for det å "være smart" er noe helt annet enn høy IQ.

 

Mensa-testen tester akkurat det IQ er, ett bitte lite utvalg intelligenser som egentlig ikke sier noe om hvor smart eller dum man er i det store og hele :)

 

Sheldon i The Big Bang Theory er ett godt eksempel på IQ, han har antagelig veldig høy IQ men veldig lav EQ(emosjonell intelligens)

Endret av aklla
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

80% av verdens befolkning som har tatt en iq test ligger mellom 85-115 ,altså sen største massen av mennesker. Det passer best inn i et samfunn! Men det ville ikke vært den samme utviklingen kun med disse! De 15% som ligger mellom 115 og 180 , har være særs viktige for menneskets utvikling på godt og vondt! Sånn er det med den saken! Det restrerende 5% har i utgangspunktet ikke høy nok iq til å knyte sine egne skolisser. For å si det litt flåsete 😀

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...