Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger lav varebil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm... Selv ikke en VW Caddy er så lav, ei heller Peugeot Partner. Typiske pickup'er (som jo også er varebil...) er faktisk ikke så høye, totalt sett, selv om de har høy bakkeklaring, men både VW Amarok og Toyota Hilux er omtrent like høye som Caddy/Partner; hhv 1,84 og 1,86. Nissan Navara King Cab er faktisk akkurat innenfor; 1789 millimeter, uten takrails. Isuzu D-Max er også akkurat (med trykk på akkurat! 5 mm å gå på...) innenfor med 1795 millimeter.

 

For å vende tilbake til mer "typiske" varebiler ("pizzabiler"), så er Citroen Berlingo helt nøyaktig 1800mm. Opel Combo blir for høy med 1845mm. Fiat Scudo er også for høy med 192cm. Fiat Doblo er en søstermodell av Opel Combo, og altså for høy.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmmm... Selv ikke en VW Caddy er så lav, ei heller Peugeot Partner. Typiske pickup'er (som jo også er varebil...) er faktisk ikke så høye, totalt sett, selv om de har høy bakkeklaring, men både VW Amarok og Toyota Hilux er omtrent like høye som Caddy/Partner; hhv 1,84 og 1,86. Nissan Navara King Cab er faktisk akkurat innenfor; 1789 millimeter, uten takrails. Isuzu D-Max er også akkurat (med trykk på akkurat! 5 mm å gå på...) innenfor med 1795 millimeter.

 

For å vende tilbake til mer "typiske" varebiler ("pizzabiler"), så er Citroen Berlingo helt nøyaktig 1800mm. Opel Combo blir for høy med 1845mm. Fiat Scudo er også for høy med 192cm. Fiat Doblo er en søstermodell av Opel Combo, og altså for høy.

Er Berlingo den laveste som finnes idag?

Lenke til kommentar

Tenk deg godt om før du velger noe som er helt i grenseland, det lærte vi på jobben for noen år siden.

 

Med rondellene på taket så kunne vi akkurat "snike" oss inn i åpningen (her var det snakk om på mm klaring), og det gikk bra så lenge det var bart på veiene. Men en dag så hadde det kommet en del snø/slaps som la seg i hjulbuer, kanaler etc, og i løpet av natten så ramlet de ned på bakken og så frøs de til. Og pga litt uoppmerksomhet og en travel hverdag så fikk vi ikke det med oss, og da gikk det med to rondeller når hjula kjørte oppå de issvullene......

 

Her hadde vi separate garasjer, så løsningen for vår del var at vi rett og slett jekket opp tregarasjen fra ringmuren og la i mellom noe slik at vi hevet den med 3-4 cm, vet ikke om du har noen mulighet for det?

 

Har ingen konkrete bil forslag til deg, bare et lite tips for hva du bør tenke litt på om klaringen er veldig liten.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er Berlingo den laveste som finnes idag?

Det var den laveste* i de brosjyrene jeg har sjekket, som vel omtrent var de bilene jeg nevnte i forrige innlegg. Med andre ord, så kan det godt hende det finnes noen lavere, men "statskassa" som skal inn bak setter jo sine begrensninger. (Nesten) Ingen typiske "stasjonsvogner" leveres som varebilutgave lenger, etter høyden på kassa ble økt, og "alle" biler som er konstruert som varebil fra fabrikken er bygd høyere.

 

*) utenom Nissan Navara og Isuzu D-Max som var noen millimeter lavere, men feil type varebil.

 

Ellers er jeg enig med fotonisse i at sikkerhetsmargin er greit å ha...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...