Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heihei!  :)

 

For tiden har jeg undersøkt det å studere klinisk psykologi i utlandet, og da spesielt i Frankrike. Jeg har hørt det er vanskelig å få graden godkjent i enkelte land, og at utdanningen bør være godkjent for eksempel av BPS (British Psychology Society) i England. Vet noen om en slik mulighet i Frankrike? Hvordan kan jeg her få graden godkjent? Er det noen her med en erfaring eller en type veiledning jeg kunne fått bruk for? 

 

Fra tidligere har jeg dårlig erfaring med rådgivere og er redd for å stole på enkelte. Jeg ser for meg at jeg kommer til å være redd for å stole på om alt er redelig, men jeg ønsker ikke at dette skal ødelegge for en eventuell utdannelse i utlandet. Eventuelt kan man vel kontakte den gjeldende skolen? 

 

 

 

 

Takk på forhånd  :)

Endret av anonymc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter EU-/EØS-direktivet 2005/36/EC (Yrkeskvalifikasjonsdirektivet) vil du kunne få godkjent en psykologiutdanning fra et EØS-land, så lenge utdanningen ikke har vesentlige forskjeller fra den norske cand.psychol. Tilsvarende gjelder mellom andre EU-/EØS-land. Det du må gjøre er å sammenligne fagplanen og -innholdet i norsk cand.psychol. med fagplanen og -innholdet i det studiet du skal ta. 

 

SAK gir ikke forhåndsgodkjenning av studier. 

Lenke til kommentar

Da vil det jo vel med andre ord stå for studentens risiko selv om skolen tilbyr oppsatt studieforløp ?

 

SAK burde jo være såpass samstemt at de kunne stå inne for et studieopplegg eller ikke, ala at lånekassen godkjenner eller forkaster et studie.

 

Med det antallet nessekonger som finnes i byråkratiet må man nesten sikre seg i alle bauer og kanter om man gjør noe litt utenfor A4, hvis man er avhengig av statens velsignelse.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva SAK burde og ikke burde gjøre er ikke relevant for den som spør om hva SAK faktisk gjør. 

Hvordan kan det du hevder stemme om det faktisk eksisterer skoler i blant anna Polen, Danmark, England, Ungarn osv som er godkjent av "noen" (som gjør det mulig å få den graden i Norge, selvom du tok studiene i utlandet)(vet ikkje hvem denne noen er) innenfor ulike studieprogram?

 

Blant anna medisin?

 

Det er jo noen som har sagt at disse skolene og dette programmet i dette landet vil bli godkjent i Norge, om det gjelder ingeniør og medisin må det vel gjelde for psykologi også?

 

Anonymc: Med mindre det er slik at det ikkje eksisterer godkjente skoler for psykologi i utlandet (der noen har på forhånd godkjent den) så er det garantert ein type webside som tilbyr skolene som er godkjent i ulike land (Type Across The Pond webside). Anbefaller deg å ta kontakt med http://www.ansa.no/og høre med de. De vet gjerne noke :)

 

 

 

Står litt info her, innpå Nokut sin side står det ein god del om ulike krav :)

http://www.ansa.no/Studier-i-utlandet/For/Land/Europa/Frankrike/bachelor-i-frankrike/

http://www.nokut.no/no/fakta/databaser-og-oversikter/nokuts-landdatabase/frankrike/

Endret av Ragnar115
Lenke til kommentar

Hvordan kan det du hevder stemme om det faktisk eksisterer skoler i blant anna Polen, Danmark, England, Ungarn osv som er godkjent av "noen" (som gjør det mulig å få den graden i Norge, selvom du tok studiene i utlandet)(vet ikkje hvem denne noen er) innenfor ulike studieprogram?

 

Det eksisterer skoler i Polen, Danmark, England, Ungarn og så videre som gjør det mulig å få graden godkjent i Norge. Men det er ikke nok å ha en grad i psykologi for å få praktisere som psykolog: du må ha autorisasjon som psykolog. Ingeniører trenger ikke autorisasjon i Norge. Leger trenger autorisasjon, og mange utenlandske leger får ikke dette selv om de har en medisinutdannelse. 

 

Å få godkjent en utenlandsk grad som akademisk jevnbyrdig med en norsk grad er kurant, og faller under NOKUTs ansvar (her ser man bl.a. på kompleksitet og progresjon i graden). Men for å få autorisasjon er det andre kriterier som må være oppfylt - blant annet skal du i tillegg til NOKUTs krav ha tilstrekkelig bredde, tilstrekkelig mengde relevante fag, og tilstrekkelig klinisk praksis. 

Lenke til kommentar

 

Hvordan kan det du hevder stemme om det faktisk eksisterer skoler i blant anna Polen, Danmark, England, Ungarn osv som er godkjent av "noen" (som gjør det mulig å få den graden i Norge, selvom du tok studiene i utlandet)(vet ikkje hvem denne noen er) innenfor ulike studieprogram?

 

Det eksisterer skoler i Polen, Danmark, England, Ungarn og så videre som gjør det mulig å få graden godkjent i Norge. Men det er ikke nok å ha en grad i psykologi for å få praktisere som psykolog: du må ha autorisasjon som psykolog. Ingeniører trenger ikke autorisasjon i Norge. Leger trenger autorisasjon, og mange utenlandske leger får ikke dette selv om de har en medisinutdannelse. 

 

Å få godkjent en utenlandsk grad som akademisk jevnbyrdig med en norsk grad er kurant, og faller under NOKUTs ansvar (her ser man bl.a. på kompleksitet og progresjon i graden). Men for å få autorisasjon er det andre kriterier som må være oppfylt - blant annet skal du i tillegg til NOKUTs krav ha tilstrekkelig bredde, tilstrekkelig mengde relevante fag, og tilstrekkelig klinisk praksis. 

 

Takker for svar, det var veldig opplysende :)

 

Men eg som tenker å ta medisin utdanninga om noen år (9 år vel og merke) i utlandet, hva må eg være obs på for å kunne bli godkjent i Norge og få autorisasjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...