Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan unngå havari av girkasse og turbo?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bytte olje og filter oftere enn anbefalt, er ey godt generelt råd.

Jeg pleier å bruke oljer fra RoyalPurple, og metallbehandling fra QMI.Har fungert ypperlig på alle kjøretøyene våre. Spesielt for å unngå turbohavari er å skifte olje/filter oftere enn angitt, samt olje som faktisk løser opp slammet som legget seg rundtom i motoren. RP-oljene er spesielt gode på å løsne denne slammen. Om du gjør dette bør du ha et pra filtre ekstra så du kan bytte. Det tar gjerne bare noen dager etter oljeskift, så begynner oljefilteret å bli tett av slam som har ligget runtdom i motoren.
Turboen er ganske følsom for slik slam, så det er veldig smart å bruke en olje som IKKE legger slam rundtom.

Lenke til kommentar

Tenker du på trimming og herjing? Girkasser "havarerer" ikke ved normal kjøring.

 

De eneste girkassene jeg vet om som har havarert har involvert rikelige mengder turbotrykk og clutchsparking.

Hmm? I særdeleshet VAG har da hatt sin dose med havarier, for å si det forsiktig. Spesielt 90-tallet, da de slet med å få noen versjoner av manuelle kasser (bla.a. i Golf) til å holde særlig lenger en 30-50.000KM. Den gang Møller nektet å gi mer enn 12 måneders garanti, og ville ikke høre et ord om reklamasjonsrett. Var bilen så mye som 1 dag mer enn 12 måneder, og kassen havarerte, ventet det en regning i 25-30.000,- klassen på deg som eide en Golf med manuell. Eller dagens DSG, som ikke liker bykjøring. Spør en drosjeeier som har vært nettopp det i noen 10-år. Mange merker har hatt sine perioder med girkasser som havarerer.

Når det gjelder automat så er vi her i Europa "verdensmestre" i å herpe girkasser. Klassisk problemstilling er for svak kjøling, og manglende/for lite service, manglende gjennomspyling av ny olje (s.k. flushing). Her og havarer det girkasser i bøtter og spann, hovedsakleig pga manglende service.

Når det gjelder turboer og motorer generelt så vil de normalt holde "evig", om det bare får godt nok stell. Det er ingen grunn til at en turbo skal ryke, så lenge den får den smurning og kjøling som den trenger. Dvs, unntaket er på noen dieselmotorer hvor turboen blir så kokset av sot at mekanismen til ventiler slutter å fungere.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en Passat 3c 2.0tdi. (2006) 

På denne havarerte turboen på 125000 og så igjen på 143000 (byttet til original bytteturbo) men fikk gjort jobben privat så fikk ikke noe garanti. 

Jeg kjører aldri grisete og skiftet olje ca hver 12000km (brukte dyreste mobil1 oljen - helsyntetisk 5w30). 

Nytt luftfilter og oljefilter ble såklart byttet samtidig. 

Den "røk" likt hver gang.. dårlige lagre som lagde suselyd ved pådrag. 

 

Skjønner ikke helt hvorfor dette skjedde

Lenke til kommentar

Jeg hadde en Passat 3c 2.0tdi. (2006) 

På denne havarerte turboen på 125000 og så igjen på 143000 (byttet til original bytteturbo) men fikk gjort jobben privat så fikk ikke noe garanti. 

Jeg kjører aldri grisete og skiftet olje ca hver 12000km (brukte dyreste mobil1 oljen - helsyntetisk 5w30). 

Nytt luftfilter og oljefilter ble såklart byttet samtidig. 

Den "røk" likt hver gang.. dårlige lagre som lagde suselyd ved pådrag. 

 

Skjønner ikke helt hvorfor dette skjedde

Kan _nesten_ garantere at årsaken er for lite olje til turboen. Sjekk tilførselsrør inn til turbo. På noen modeller sitter det et lite filter inne i dette røret, eller i forbindelse med det. Om ikke han som byttet turboen kjente til dette, og bare satt sammen igjen tingene, fikk den nye turboen for lite olje, derved røk den etter så kort tid. Som oftest forårsaket av oljer som ikke er god nok til å flytte dritten fra ymse steder og inn til filteret, men også for mye småkjøring/for lave turtall, gjerne i kombinasjon med fuktig/kaldt klima. En skikkelig killer for en moderne dieselmaskin. Dette gir sot i olje/EGR/lufter, som igjen tetter. Er ikke oljen god nok til å frakte sotet til filteret, så legger det seg i kanaler.

Et godt eksempel: Jeg kjøpte brukt en Opel Vectra med 2.2 diesel. Kjørt 100.000KM på 2 oljeskift, jeg tok det tredje oljeskiftet straks jeg overtok bilen, originalolje (GM, dvs trolig laget av Fuchs, som også lager OEM-olje til VAG). Tilsynelatende intet gale, motor gikk som den skulle, tenkte ikke mer på det. Fikk etterhvert trøbbel med sot i EGR, som igjen fikk motor i nødmodus. Noe måtte gjøres. Tok av ventildeksel, nokså mye gugge der. Oljefilter så helt fint ut, det var jo også bare noen få måneder gammelt. Fikk fatt på motor-rens (jeg brukte QMI sin 3-trinn rens, men der finnes også andre, bare vær obs at det finnes mye søppel også), og byttet olje/filter igjen, først med billigste sort fra Biltema, og lot maskin gå med dette en halvtime, for å få ut eventuelle rester etter rensen. Deretter Royal Purple olje. Rens og ny olje gjorde litt forbedringer på lydnivå, kaldstart ble litt bedre, trakk noe bedre. Men etter kort tid fikk jeg varsel om oljen. Mengde så grei ut, og innenfor ventildekselet så alt helt fint ut. Åpnet filteret, som var pottetett. Dette var innsatsfilter. Det var så mye drit at det ikke var mulig å se rillene på filteret. Fullt i slam. Byttet filteret, beholdt oljen. Etter noen uker byttet jeg filter igjen. Da var det ganske mye drit, men ikke i nærheten av førstegangen. Neste gang jeg byttet olje og filter var halvannet år /50.000KM etter, da var det noe skit i filteret. Sendte olje til analyse, som bekreftet at olje var velbrukt, men godt innafor, enkelt forklart.

 

Poenget mitt er at jeg kjørte denne til den var 260.000KM. Disse motorene er notorisk kjent for at turboen ryker, gjerne et sted mellom 150 og 200.000KM. På min ble den aldri gjort noe med.

Lenke til kommentar

 

Jeg hadde en Passat 3c 2.0tdi. (2006) 

På denne havarerte turboen på 125000 og så igjen på 143000 (byttet til original bytteturbo) men fikk gjort jobben privat så fikk ikke noe garanti. 

Jeg kjører aldri grisete og skiftet olje ca hver 12000km (brukte dyreste mobil1 oljen - helsyntetisk 5w30). 

Nytt luftfilter og oljefilter ble såklart byttet samtidig. 

Den "røk" likt hver gang.. dårlige lagre som lagde suselyd ved pådrag. 

 

Skjønner ikke helt hvorfor dette skjedde

Kan _nesten_ garantere at årsaken er for lite olje til turboen. Sjekk tilførselsrør inn til turbo. På noen modeller sitter det et lite filter inne i dette røret, eller i forbindelse med det. Om ikke han som byttet turboen kjente til dette, og bare satt sammen igjen tingene, fikk den nye turboen for lite olje, derved røk den etter så kort tid. Som oftest forårsaket av oljer som ikke er god nok til å flytte dritten fra ymse steder og inn til filteret, men også for mye småkjøring/for lave turtall, gjerne i kombinasjon med fuktig/kaldt klima. En skikkelig killer for en moderne dieselmaskin. Dette gir sot i olje/EGR/lufter, som igjen tetter. Er ikke oljen god nok til å frakte sotet til filteret, så legger det seg i kanaler.

Et godt eksempel: Jeg kjøpte brukt en Opel Vectra med 2.2 diesel. Kjørt 100.000KM på 2 oljeskift, jeg tok det tredje oljeskiftet straks jeg overtok bilen, originalolje (GM, dvs trolig laget av Fuchs, som også lager OEM-olje til VAG). Tilsynelatende intet gale, motor gikk som den skulle, tenkte ikke mer på det. Fikk etterhvert trøbbel med sot i EGR, som igjen fikk motor i nødmodus. Noe måtte gjøres. Tok av ventildeksel, nokså mye gugge der. Oljefilter så helt fint ut, det var jo også bare noen få måneder gammelt. Fikk fatt på motor-rens (jeg brukte QMI sin 3-trinn rens, men der finnes også andre, bare vær obs at det finnes mye søppel også), og byttet olje/filter igjen, først med billigste sort fra Biltema, og lot maskin gå med dette en halvtime, for å få ut eventuelle rester etter rensen. Deretter Royal Purple olje. Rens og ny olje gjorde litt forbedringer på lydnivå, kaldstart ble litt bedre, trakk noe bedre. Men etter kort tid fikk jeg varsel om oljen. Mengde så grei ut, og innenfor ventildekselet så alt helt fint ut. Åpnet filteret, som var pottetett. Dette var innsatsfilter. Det var så mye drit at det ikke var mulig å se rillene på filteret. Fullt i slam. Byttet filteret, beholdt oljen. Etter noen uker byttet jeg filter igjen. Da var det ganske mye drit, men ikke i nærheten av førstegangen. Neste gang jeg byttet olje og filter var halvannet år /50.000KM etter, da var det noe skit i filteret. Sendte olje til analyse, som bekreftet at olje var velbrukt, men godt innafor, enkelt forklart.

 

Poenget mitt er at jeg kjørte denne til den var 260.000KM. Disse motorene er notorisk kjent for at turboen ryker, gjerne et sted mellom 150 og 200.000KM. På min ble den aldri gjort noe med.

 

 

Oljetilførstelsrøret ble selvfølgelig skiftet sammen med turbo da dette bare kostet 300 kroner. 

Såpass peiling har jeg. 

 

Bilen er solgt uansett :)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte å kjøpe automat gir.

Da finnes det i all hovedsak 2 typer: Klassisk automat, som har "converter". Denne varianten har overlevd siden bilens spede oppstart. Kommer i nyere varianter med opptill 8-9 gir, og alt etter hvilket bilmerke den står i så kaller de den for tiptronic og en haug andre kreative benevnelser.

Den andre sorten er CVT, eller trinnløs. CVT er populært i diverse hybrider, samt gjerne bensinermotorer, typisk litt effektsvake biler, skjønt unntakene florerer.

Begge typene er lett å kverke ved feil bruk. Begge typer krever langt mer stell enn hva bilfabrikanten forteller deg. Typisk er at de aldri skal bytte olje på de (s.k. "Filled for Life), eller et oljebytte hver 50-60.000KM. Begge deler er feil feil feil. Dvs, på CVT bytter du olje hver gang du bytter olje på motor. Er det filter bytter du det og. Da har du girkassen i bilens levetid, så sant du ikke belaster den for mye/hardt, f.eks med campingvogn.

Klassisk kasse bør flushes/gjennomspyles hver 50-60.000,- Dette bruker mer olje, det tar lenger tid, og det koster mer. Enn å bare bytte olje. Men det er det som må til. Da kan de leve bilens levetid, så sant de også blir kjørt som de skal. Ekstra kjøler bør vurderes, spesielt om det er svada-kjøling med et rør som går innom kjølevannsradiatoren til bilen. Eget magnetisk filter på tur-slangen til kjøleren er og en smart ting. For en god mekaniker bør montering av noe slikt være gjort på et par-tre timer, så noe voldsom jobb er det ikke.

Lenke til kommentar

 

Oljetilførstelsrøret ble selvfølgelig skiftet sammen med turbo da dette bare kostet 300 kroner. 

Såpass peiling har jeg. 

 

Bilen er solgt uansett :)

Eller tettheten kan selvsagt ligge et annet sted. Har vel knapt hørt om en turbo (av kjente fabrikater) som ryker pga noe annet enn olje :)

 

Så du mener det er oljen som fører til at man får runaway på en dieselmotor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...