Gå til innhold

Fallout 4 skal yte like bra på både PlayStation 4 og Xbox One


Anbefalte innlegg

 

Jeg ser heller ikke hvordan det er kverulering å si seg uenig i en påstand av typen "konsoll er mer stabil enn PC". Hvis noe, så er det påstanden som er lagd for å irritere. Det står ingenting om hvilken måte de angivelig er mer stabile, eller noen argumenter for å bygge opp om påstanden.

Hvis du lar deg irritere av at noen velger konsoll er det ditt problem. Det er en smakssak og jeg er lei av å forholde meg til grafikkinnstillinger, og vil heller ha en stabil, forhåndsbestemt og optimalisert opplevelse.

 

 Jeg lar meg ikke irritere av at folk velger konsoll. De at det selges konsoller, og at folk kjøper konsoller fører til en dårligere opplevelse for folk på PC. Det eneste jeg har sett som argumenter for at PC er dårlig er at de ikke tåler interfacet til SteamOS eller Windows. Med det som eneste grunn, burde konsoll vært et nisjemarked. Det er det ikke. Det gir jo som sagt dårligere opplevelse for de aller fleste. Jeg synes det er trist og feil at dette skjer. Hva er det med konsoll som er positivt, hva bringer de med seg? Jeg har en lang liste over hvordan de gjør det langt dårligere. Det er slik de er lagd, det er markedsmodellen. Selskapenes skal prøve å hale ut pengene fra deg. Sony/MS/Nintendo skal ha penger for alt. Det fører både til lavere kvalitet og høyere priser. Hvis du er fornøyd med lav kvalitet og høye priser så er det jo sikkert greit for deg. Personlig liker jeg ikke selskaper som bidrar til dette, og spesielt ikke produktene de bruker for å gjøre dette. Er det vanskelig å forstå at folk har lyst at konsoll skal forsvinne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg ser heller ikke hvordan det er kverulering å si seg uenig i en påstand av typen "konsoll er mer stabil enn PC". Hvis noe, så er det påstanden som er lagd for å irritere. Det står ingenting om hvilken måte de angivelig er mer stabile, eller noen argumenter for å bygge opp om påstanden.

Hvis du lar deg irritere av at noen velger konsoll er det ditt problem. Det er en smakssak og jeg er lei av å forholde meg til grafikkinnstillinger, og vil heller ha en stabil, forhåndsbestemt og optimalisert opplevelse.

 

 Jeg lar meg ikke irritere av at folk velger konsoll. De at det selges konsoller, og at folk kjøper konsoller fører til en dårligere opplevelse for folk på PC. 

 

Spillene du liker hadde ikke eksistert hvis ikke brukerbasen også inkluderte de millionene som kjøper konsoll. Sorry.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg ser heller ikke hvordan det er kverulering å si seg uenig i en påstand av typen "konsoll er mer stabil enn PC". Hvis noe, så er det påstanden som er lagd for å irritere. Det står ingenting om hvilken måte de angivelig er mer stabile, eller noen argumenter for å bygge opp om påstanden.

Hvis du lar deg irritere av at noen velger konsoll er det ditt problem. Det er en smakssak og jeg er lei av å forholde meg til grafikkinnstillinger, og vil heller ha en stabil, forhåndsbestemt og optimalisert opplevelse.

 

 Jeg lar meg ikke irritere av at folk velger konsoll. De at det selges konsoller, og at folk kjøper konsoller fører til en dårligere opplevelse for folk på PC. 

 

Spillene du liker hadde ikke eksistert hvis ikke brukerbasen også inkluderte de millionene som kjøper konsoll. Sorry.

 

 

Hadde ikke folk valgt konsoll eller kjøpt til konsoll, så hadde jo de millionene kjøpt spillet på en annen plattform....

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hadde ikke folk valgt konsoll eller kjøpt til konsoll, så hadde jo de millionene kjøpt spillet på en annen plattform....

 

AtW

 

 

En god del hadde nok det, men langt i fra alle. For mange er også enkeltheten med å bare kjøpe en konsoll og spill grunnen til at de spiller. Casual-gaming på konsoll og bygging av PC er ganske langt fra hverandre for veldig mange. Klart man kan kjøpe ferdig-bygde PC-er på feks Elkjøp, men det er fortsatt mer å sette seg inn i enn mange orker.

Endret av uTukt
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Hadde ikke folk valgt konsoll eller kjøpt til konsoll, så hadde jo de millionene kjøpt spillet på en annen plattform....

 

AtW

 

 

En god del hadde nok det, men langt i fra alle. For mange er også enkeltheten med å bare kjøpe en konsoll og spill grunnen til at de spiller. Casual-gaming på konsoll og bygging av PC er ganske langt fra hverandre for veldig mange. Klart man kan kjøpe ferdig-bygde PC-er på feks Elkjøp, men det er fortsatt mer å sette seg inn i enn mange orker.

 

 

Er det? Hvor mange kjenner du med konsoll uten eneste PC i hus?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det var et svar på din kommentar om hvor mange det er som ikke har en pc i hus, i tillegg til en konsoll. Så indirekte sier jeg at det er nok endel mindre enn hva folk tror. 

 

Endel kjøper konsoll for den lave prisen på den og forventer at den er enkel i bruk. Barne familier velger nok en konsoll forran en gaming pc, evt konsoll + gaming pc. Noe som støtter opp under argumentet til Jostein, at flere titler ikke ville sett dagens lys uten konsoll markedet. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg ser heller ikke hvordan det er kverulering å si seg uenig i en påstand av typen "konsoll er mer stabil enn PC". Hvis noe, så er det påstanden som er lagd for å irritere. Det står ingenting om hvilken måte de angivelig er mer stabile, eller noen argumenter for å bygge opp om påstanden.

Hvis du lar deg irritere av at noen velger konsoll er det ditt problem. Det er en smakssak og jeg er lei av å forholde meg til grafikkinnstillinger, og vil heller ha en stabil, forhåndsbestemt og optimalisert opplevelse.

 

 Jeg lar meg ikke irritere av at folk velger konsoll. De at det selges konsoller, og at folk kjøper konsoller fører til en dårligere opplevelse for folk på PC. 

 

Spillene du liker hadde ikke eksistert hvis ikke brukerbasen også inkluderte de millionene som kjøper konsoll. Sorry.

 

 

Hadde ikke folk valgt konsoll eller kjøpt til konsoll, så hadde jo de millionene kjøpt spillet på en annen plattform....

 

AtW

 

 

 

 

Men realiteten er, AAA-spill med høyt budsjett kan ikke utvikles kun med gaming-PCer i tankene. Og det betyr ikke bare at Xbox One eller PS4 må tas med, men også folk som har laptoper, eller skjermkort som er 4-5 år gamle. Ofte må de også tas med i betraktningen hvis hjulene skal gå rundt. Spill blir dyrere og dyrere å utvikle og må treffe så bredt som mulig.  

 

Samtidig finnes det jo high-end spill som kun er utvikla for PC også, f.eks Star Citizen. Og som gammel PC-gamer og Wing Commander-fan ser jeg utrolig frem til akkurat det spillet. Men det store flertallet av spill er ikke sånn og kan neppe være sånn.

Endret av RadJostein
Lenke til kommentar

Det var et svar på din kommentar om hvor mange det er som ikke har en pc i hus, i tillegg til en konsoll. Så indirekte sier jeg at det er nok endel mindre enn hva folk tror. 

 

Endel kjøper konsoll for den lave prisen på den og forventer at den er enkel i bruk. Barne familier velger nok en konsoll forran en gaming pc, evt konsoll + gaming pc. Noe som støtter opp under argumentet til Jostein, at flere titler ikke ville sett dagens lys uten konsoll markedet. 

 

Ja, kommentaren er for å vise at det ikke er slik at folk synes PCer er for kompliserte, folk flest har en PC, om de bruker den til å spille er ikke relevant, de er åpenbart ikke for kompliserte til å brukes.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Men realiteten er, AAA-spill med høyt budsjett kan ikke utvikles kun med gaming-PCer i tankene. Og det betyr ikke bare at Xbox One eller PS4 må tas med, men også folk som har laptoper, eller skjermkort som er 4-5 år gamle. Ofte må de også tas med i betraktningen hvis hjulene skal gå rundt. Spill blir dyrere og dyrere å utvikle og må treffe så bredt som mulig.  

 

Samtidig finnes det jo high-end spill som kun er utvikla for PC også, f.eks Star Citizen. Og som gammel PC-gamer og Wing Commander-fan ser jeg utrolig frem til akkurat det spillet. Men det store flertallet av spill er ikke sånn og kan neppe være sånn.

 

 

Ja, slik markedet er i dag, med en høy andel konsoller, som er nettopp det han irriterer seg over, han mener ting hadde vært bedre med et mindre konsollmarked. Personlig er jeg tilbyøyelig til å være enig, jeg tror ikke forbrukerene gavnes av et lukket kontrollert system som konsollene er, og det ser man ganske tydelig når man ser hvor mye større utvalg, større frihet (i ordet videste forstand) markedet har, og hvor mye mer kompetetivt priset PC-markdet er. 

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 Hadde ikke folk valgt konsoll eller kjøpt til konsoll, så hadde jo de millionene kjøpt spillet på en annen plattform....

 

 

AtW

 

 

En god del hadde nok det, men langt i fra alle. For mange er også enkeltheten med å bare kjøpe en konsoll og spill grunnen til at de spiller. Casual-gaming på konsoll og bygging av PC er ganske langt fra hverandre for veldig mange. Klart man kan kjøpe ferdig-bygde PC-er på feks Elkjøp, men det er fortsatt mer å sette seg inn i enn mange orker.

 

 

Er det? Hvor mange kjenner du med konsoll uten eneste PC i hus?

 

AtW

 

 

Ingen av de jeg kjenner som spiller på konsoll har en PC som kan kjøre spill med grafikk som er i nærheten av det konsollene deres kan. Noe som er ganske logisk, da de fleste som har en spill-PC spiller på nettopp PC-en og har konsoller til ekslusive spill. De aller fleste som eier konsoller sitter kanskje på en laptop ved siden av, som kanskje kan kjøre enkle strategispill med litt lavere grafikk eller enkle indie-spill. 

 

Stasjonære PC-er til vanlig bruk dør ut, og de fleste bruker laptop til vanlig surfing/nettbank/etc. og konsoll til spilling. Unntakene er de som bruker PC til spilling/foto/3D-grafikk og kanskje gamle folk som har en stasjonær de har hatt i flere år og enda ikke kan bruke fullt ut.

 

Når det kommer til diskusjonen så er jeg for PC og enig i at PC er som regels bedre, men endte opp med XBO siden det er billigere, tar mindre plass, bråker mindre, og enklere i bruk. Det er ikke ting man tar så mye høyde til om man prioriterer spillingen høyt, men heller kompromiss som gjør at man foretrekker konsoll.

Lenke til kommentar

Spillene du liker hadde ikke eksistert hvis ikke brukerbasen også inkluderte de millionene som kjøper konsoll. Sorry.

 

 

Dette argumentet har ingen rot i virkeligheten. Det er mer slik at konsoller gjør at millioner av spillere ikke får spille spillene de vil. Spill blir og dyrere å utvikle, og blir altså av lavere kvalitet eller kvantitet enn ellers. Konsoller låser spill inne til de enkelte maskinene. De færreste kjøper alle konsoller og en PC. Hvis konsollene var vekke vil alt vært til PC. Altså kunne alle nyte spillene, det er det jeg vil. At alle skal få nyte alle de gode spillene som lages i dag, uten å plages av selskaper som MS/Sony og Nintendo som er ute etter å putte restriksjoner for å umuliggjøre dette. Hvis du ser på GTA så brukte Rockstar MYE tid og penger på PC versjonen. Den ble utrolig bra, men det kostet. Hva om de bare bare utviklet for PC og ikke 360, ps3, xbo, ps4 og PC? Hvor mye mer DLC content kunne vi ikke fått?

 

Spillene jeg har ville vært bedre uten de millionene som kjøper konsoll, jeg ville og hatt tilgang til langt flere spill. Sorry.

 

 

En god del hadde nok det, men langt i fra alle. For mange er også enkeltheten med å bare kjøpe en konsoll og spill grunnen til at de spiller. Casual-gaming på konsoll og bygging av PC er ganske langt fra hverandre for veldig mange. Klart man kan kjøpe ferdig-bygde PC-er på feks Elkjøp, men det er fortsatt mer å sette seg inn i enn mange orker.

 

Jeg regner med at de fleste vasker klær for hånd. Det finnes svært lite tester og info om vaskemaskiner. Det å finne den beste er utrolig vanskelig, og veldig mye å sette seg inn i. På grunn av dette er det rimelig å anta at folk tar den lette veien og bare vasker for hånd.

 

Som AtW sier, alle som har konsoll har PC(vel, nesten). De har altså allerede satt seg inn i det. Du trenger heller ikke å bruke mer enn 5 minutter på google for å finne en maskin, da det finnes endeløst mange PC guider. Du kan gå på forum og få hjelp med en gang osv. Det er SVÆRT enkelt å finne ut så lenge du kan bruke google og har 5 minutter. Lettere enn å sammenligne Xbox og PS for å finne hva som er best. Og hva med Wii U? Hos komplett kan du og ganske enkelt gå inn og velge en komplett gamer entry uten å vite noe om PC. I motsetning til elkjøp selger de faktisk gaming PCer.

 

Det er en grunn til at PC bygging er veldig populært. Samme grunn som IKEA er enormt populært. Jeg har bygd både IKEA møbel og PC. PC er klart 10 ganger lettere enn IKEA møbler er. Folk kjøper IKEA for å spare penger, folk bygger PC for å spare penger. IKEA regnes som lette møbler å sette opp selv og ganske greie. Da er jo PC som duplo i forhold til Lego.

 

Det var et svar på din kommentar om hvor mange det er som ikke har en pc i hus, i tillegg til en konsoll. Så indirekte sier jeg at det er nok endel mindre enn hva folk tror. 

 

Endel kjøper konsoll for den lave prisen på den og forventer at den er enkel i bruk. Barne familier velger nok en konsoll forran en gaming pc, evt konsoll + gaming pc. Noe som støtter opp under argumentet til Jostein, at flere titler ikke ville sett dagens lys uten konsoll markedet. 

Konsoll er ikke billigere... heller ikke enklere. Ingen grunn til å ikke kjøpe gaming PC til ungen din. Da lærer ungen Windows og spill på samme tid. Unger lærer og svært raskt, og det er ikke noe problem. OSX/windows er jo noe alle må lære.

 

 

 

Men realiteten er, AAA-spill med høyt budsjett kan ikke utvikles kun med gaming-PCer i tankene. Og det betyr ikke bare at Xbox One eller PS4 må tas med, men også folk som har laptoper, eller skjermkort som er 4-5 år gamle. Ofte må de også tas med i betraktningen hvis hjulene skal gå rundt. Spill blir dyrere og dyrere å utvikle og må treffe så bredt som mulig.  

 

Samtidig finnes det jo high-end spill som kun er utvikla for PC også, f.eks Star Citizen. Og som gammel PC-gamer og Wing Commander-fan ser jeg utrolig frem til akkurat det spillet. Men det store flertallet av spill er ikke sånn og kan neppe være sånn.

 

PC-markedet er like stort som konsoll. De kan lage eksklusiver til konsoll bare pga av støtte fra MS/Sony ikke pga av salgstall. Hvis du kan lage spill til Xbox one og ps4 kan du og lage spill til folk med GPUer bedre enn R7 270 og oppover. Eller du kan gjøre som Ubisoft og lansere et spill etter 1 uke arbeid for folk med 680 og oppover. Markedet er ikke det største, men utviklingskostnadene var latterlig lave.

 

Det jeg ønsker er jo nettopp en plattform for å minske disse problemene. Jeg vil at utviklere av AAA spill skal fokusere på å lage et godt spill, ikke tenke på hvor mange og hvilke platformer de må ha spillet på for å gjøre det økonomisk. Hvor mye de må bruke av budsjettet på problemer rundt multi-platform realease. Jeg vil at de skal lage spillene, og det uten at Sony og MS er til stede. Selskaper som Ubisoft klarer å ødelegge nok alene, de trenger ikke hjelp.

 

Ingen av de jeg kjenner som spiller på konsoll har en PC som kan kjøre spill med grafikk som er i nærheten av det konsollene deres kan. Noe som er ganske logisk, da de fleste som har en spill-PC spiller på nettopp PC-en og har konsoller til ekslusive spill. De aller fleste som eier konsoller sitter kanskje på en laptop ved siden av, som kanskje kan kjøre enkle strategispill med litt lavere grafikk eller enkle indie-spill. 

 

Stasjonære PC-er til vanlig bruk dør ut, og de fleste bruker laptop til vanlig surfing/nettbank/etc. og konsoll til spilling. Unntakene er de som bruker PC til spilling/foto/3D-grafikk og kanskje gamle folk som har en stasjonær de har hatt i flere år og enda ikke kan bruke fullt ut.

 

Når det kommer til diskusjonen så er jeg for PC og enig i at PC er som regels bedre, men endte opp med XBO siden det er billigere, tar mindre plass, bråker mindre, og enklere i bruk. Det er ikke ting man tar så mye høyde til om man prioriterer spillingen høyt, men heller kompromiss som gjør at man foretrekker konsoll.

 

Alle maskiner med Intel HD graphics, hvertfall 3000 og oppover kan fint spille League of Legends og CS:GO. De spillene slår vel xbox og ps i spillertall alene. League er verdens helt klart overlegent beste spill basert på spillertall. Tallene på antall som spiller League er nesten like høye som alle som spiller på Steam (!). Strategispill på lavere grafikk? Lykke til med Total War Atilla på HD graphics.... Empire total war har vel mer grafikk som "next gen" Lansert i 2009.... Strategispill betyr IKKE lav grafikk.

 

XBO er ikke billigere med mindre du ikke bruker den. Regner du med kostnaden for online, og 5-10 spill årlig så blir den tom utkonkurrert av PCer kjøpt på komplett ganske kjapt. To år med live og 5 spill til 500kr, og 10 til 250kr vil koste hvertfall 2000 kr mer enn tilsvarende på PC. Hvis du har den i 5 år, så blir det ganske klart at PC er billigere. Selv om du kjøper en Komplett Gamer Entry. Denne modellen er tjent inn etter 2 år. Bygger du den selv kommer den jo til lignende pris som en PS4. Da sparer du lett inn Windows lisens før året er omme.

 

Konsoller er IKKE kjent for lave støynivå. Det er grunnen til at PC kabinett er større. Når du lager det så lite blir det mer varme og støy. PC er og langt lettere å regngjøre for støv + støvfiltre. Den er gjerne mindre, men stillere er den rett og slett IKKE. Spesielt ikke når du tar den gamle AMD HW mot en pentium + GTX 750 maskin. Da vil PCen være LANGT kjøligere og bruke langt mindre strøm.

 

Bonus:  en av grunnene til at PC er så bra

http://i.imgur.com/lq0E2.jpg

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

 

Spillene du liker hadde ikke eksistert hvis ikke brukerbasen også inkluderte de millionene som kjøper konsoll. Sorry.

 

 

Dette argumentet har ingen rot i virkeligheten. Det er mer slik at konsoller gjør at millioner av spillere ikke får spille spillene de vil. Spill blir og dyrere å utvikle, og blir altså av lavere kvalitet eller kvantitet enn ellers. Konsoller låser spill inne til de enkelte maskinene. De færreste kjøper alle konsoller og en PC. Hvis konsollene var vekke vil alt vært til PC. Altså kunne alle nyte spillene, det er det jeg vil. At alle skal få nyte alle de gode spillene som lages i dag, uten å plages av selskaper som MS/Sony og Nintendo som er ute etter å putte restriksjoner for å umuliggjøre dette. Hvis du ser på GTA så brukte Rockstar MYE tid og penger på PC versjonen. Den ble utrolig bra, men det kostet. Hva om de bare bare utviklet for PC og ikke 360, ps3, xbo, ps4 og PC? Hvor mye mer DLC content kunne vi ikke fått?

 

Spillene jeg har ville vært bedre uten de millionene som kjøper konsoll, jeg ville og hatt tilgang til langt flere spill. Sorry.

 

 

 

Men jeg snakker altså om situasjonen slik den er i dag og du snakker om hypotetiske situasjoner som vi ikke egentlig kan vite noe om. "Hvis konsollene var vekke" har vi ingen anelse om hvordan spillverdenen ville vært. På hvilket tidspunkt i historien burde de ha forsvunnet? Etter NES? Etter SNES?  Hva med Commodore, Apple, andre alternativer til IBM-kompatible PCer? 

 

I dag er altså AAA-utviklere helt avhengig av den samlede brukermassen som Xbox One + PC + PS4 utgjør og selv da sliter de med å tjene nok - derfor ser vi fremdeles at spill også utgis på Xbox 360 og PS3. 

 

Du får bare akseptere at de fleste spill ikke lages i stort antall for high-end GPUer for det kommer til å være realiteten i lang tid fremover.  Det er en grunn til at Hearthstone spilles av 20 millioner - du kan spille det på en laptop! 

 

Jeg er faktisk PC-gamer selv (i tillegg til å spille på konsoll) men selve styrken til PC-plattformen er ikke grafikk etter min mening, de største styrkene er 30 år med spillkatalog + at de aller mest populære spillene kan kjøres på en middels laptop og fungere helt fint. 

Endret av RadJostein
Lenke til kommentar

 

 

Spillene du liker hadde ikke eksistert hvis ikke brukerbasen også inkluderte de millionene som kjøper konsoll. Sorry.

 

 

Dette argumentet har ingen rot i virkeligheten. Det er mer slik at konsoller gjør at millioner av spillere ikke får spille spillene de vil. Spill blir og dyrere å utvikle, og blir altså av lavere kvalitet eller kvantitet enn ellers. Konsoller låser spill inne til de enkelte maskinene. De færreste kjøper alle konsoller og en PC. Hvis konsollene var vekke vil alt vært til PC. Altså kunne alle nyte spillene, det er det jeg vil. At alle skal få nyte alle de gode spillene som lages i dag, uten å plages av selskaper som MS/Sony og Nintendo som er ute etter å putte restriksjoner for å umuliggjøre dette. Hvis du ser på GTA så brukte Rockstar MYE tid og penger på PC versjonen. Den ble utrolig bra, men det kostet. Hva om de bare bare utviklet for PC og ikke 360, ps3, xbo, ps4 og PC? Hvor mye mer DLC content kunne vi ikke fått?

 

Spillene jeg har ville vært bedre uten de millionene som kjøper konsoll, jeg ville og hatt tilgang til langt flere spill. Sorry.

 

 

 

Men jeg snakker altså om situasjonen slik den er i dag og du snakker om hypotetiske situasjoner som vi ikke egentlig kan vite noe om. "Hvis konsollene var vekke" har vi ingen anelse om hvordan spillverdenen ville vært. På hvilket tidspunkt i historien burde de ha forsvunnet? Etter NES? Etter SNES?  Hva med Commodore, Apple, andre alternativer til IBM-kompatible PCer? 

 

I dag er altså AAA-utviklere helt avhengig av den samlede brukermassen som Xbox One + PC + PS4 utgjør og selv da sliter de med å tjene nok - derfor ser vi fremdeles at spill også utgis på Xbox 360 og PS3. 

 

Du får bare akseptere at de fleste spill ikke lages i stort antall for high-end GPUer for det kommer til å være realiteten i lang tid fremover.  Det er en grunn til at Hearthstone spilles av 20 millioner - du kan spille det på en laptop! 

 

Jeg er faktisk PC-gamer selv (i tillegg til å spille på konsoll) men selve styrken til PC-plattformen er ikke grafikk etter min mening, de største styrkene er 30 år med spillkatalog + at de aller mest populære spillene kan kjøres på en middels laptop og fungere helt fint. 

 

 

Likefullt svarer du på en påstand som handler om en situasjon slik den ikke er i dag. Man kan ikke vite noe om alternative virkeligheter, det er sant, men man kan komme med mer eller mindre kvalifiserte gjetninger, noe folk gjør hele tiden. Inkludert deg.

 

Og å ønske at noe er annerledes er ingen motsetning til å akseptere hva realiteten er i dag.

 

PC-plattformer har jo mange fordeler, men jeg kan være enig i at en av de største er det enorme utvalget av spill, både eldre og nye som stadig tilkommer plattformen.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Spillene du liker hadde ikke eksistert hvis ikke brukerbasen også inkluderte de millionene som kjøper konsoll. Sorry.

 

 

Dette argumentet har ingen rot i virkeligheten. Det er mer slik at konsoller gjør at millioner av spillere ikke får spille spillene de vil. Spill blir og dyrere å utvikle, og blir altså av lavere kvalitet eller kvantitet enn ellers. Konsoller låser spill inne til de enkelte maskinene. De færreste kjøper alle konsoller og en PC. Hvis konsollene var vekke vil alt vært til PC. Altså kunne alle nyte spillene, det er det jeg vil. At alle skal få nyte alle de gode spillene som lages i dag, uten å plages av selskaper som MS/Sony og Nintendo som er ute etter å putte restriksjoner for å umuliggjøre dette. Hvis du ser på GTA så brukte Rockstar MYE tid og penger på PC versjonen. Den ble utrolig bra, men det kostet. Hva om de bare bare utviklet for PC og ikke 360, ps3, xbo, ps4 og PC? Hvor mye mer DLC content kunne vi ikke fått?

 

Spillene jeg har ville vært bedre uten de millionene som kjøper konsoll, jeg ville og hatt tilgang til langt flere spill. Sorry.

 

 

 

Men jeg snakker altså om situasjonen slik den er i dag og du snakker om hypotetiske situasjoner som vi ikke egentlig kan vite noe om. "Hvis konsollene var vekke" har vi ingen anelse om hvordan spillverdenen ville vært. På hvilket tidspunkt i historien burde de ha forsvunnet? Etter NES? Etter SNES?  Hva med Commodore, Apple, andre alternativer til IBM-kompatible PCer? 

 

I dag er altså AAA-utviklere helt avhengig av den samlede brukermassen som Xbox One + PC + PS4 utgjør og selv da sliter de med å tjene nok - derfor ser vi fremdeles at spill også utgis på Xbox 360 og PS3. 

 

Du får bare akseptere at de fleste spill ikke lages i stort antall for high-end GPUer for det kommer til å være realiteten i lang tid fremover.  Det er en grunn til at Hearthstone spilles av 20 millioner - du kan spille det på en laptop! 

 

Jeg er faktisk PC-gamer selv (i tillegg til å spille på konsoll) men selve styrken til PC-plattformen er ikke grafikk etter min mening, de største styrkene er 30 år med spillkatalog + at de aller mest populære spillene kan kjøres på en middels laptop og fungere helt fint. 

 

 

Likefullt svarer du på en påstand som handler om en situasjon slik den ikke er i dag. Man kan ikke vite noe om alternative virkeligheter, det er sant, men man kan komme med mer eller mindre kvalifiserte gjetninger, noe folk gjør hele tiden. Inkludert deg.

 

Og å ønske at noe er annerledes er ingen motsetning til å akseptere hva realiteten er i dag.

 

PC-plattformer har jo mange fordeler, men jeg kan være enig i at en av de største er det enorme utvalget av spill, både eldre og nye som stadig tilkommer plattformen.

 

AtW

 

 

Jeg tenkte han ville ha et svar, derfor svarte jeg :)

 

Enig at det er greit å ønske seg ting. For meg er det absolutt ikke noe ønske-scenario han skisserer opp, men hver sin smak.

Lenke til kommentar

Det å si at PC skulle overtatt etter SNES f.eks blir veldig hypotetisk. Det er ikke sikkert det hadde blitt bedre av det heller. Konsoller var jo lenge mer forskjellige fra PC. xbox 360 og PS3 gav jo god verdi når de kom ut. Det jeg mener er at xbo og ps4 aldri burde kommet/bli siste generasjon. Det er ikke veldig hypotetisk ville jeg sagt? De har nærmet så utrolig mye PC nå, at det er så godt som en PC med et custom OS. Altså akkurat som SteamBox. Det er slik som det er akkurat nå at jeg ikke ser poenget med konsoll lengre. De har utspilt sin rolle.

 

Det er jo ellers et bra argument med grafikken. Hvis xbox og ps forsvinner og alle kjøper seg PCer med R7 270X, da vil spill bli begrenset av den store andelen som har low-end HW. Selvfølgelig må de jo lage spillene slik at de fleste kan spille dem. Likevel er jo xbox/ps under det nivået NVIDIA har satt for sitt laveste gaming kort (GTX 750, etter det blir de GT(utenX)). Dermed tror jeg det vil bli flere som velger å investere ekstra. Det vil alltid være en begrensing selvfølgelig, men jeg tror at begrensningen blir mer dynamisk (nå blir den bare oppdatert med generasjonsskifte for konsoll) og satt høyere. Jeg har selv ikke high end GPU og ønsker på ingen måte ikke at du må ha high en GPU for å spille spill. Jeg er og enig i at den store styrken til PC ikke ligger i grafikk, men andre elementer. League of Legends har jo aktive spillere som er nesten like stor, om ikke like stor som Steam har. Det kan du spille i over 60 fps, 1080p på Intel HD graphics 3000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...