Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Søknad om førerkort (Hjelp)


Dana

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.vegvesen.no/Forerkort/ta-forerkort/oppkjoring/Mer+om+oppkj%C3%B8ring

 

"På søknadsskjemaet for førerkort finner du en del spørsmål om helse. Dersom du svarer ”Ja” på ett eller flere av spørsmålene om helse, eller søker om førerkort i klasse C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D eller D må du i tillegg levere legeattest. Svarer du ”Ja” bare på spørsmål nummer 1 eller 2 er det tilstrekkelig med attest fra offentlig godkjent optiker for klasse A1, A, B, BE, S og T."

Lenke til kommentar

Har du en synsfeil som ikke kan korrigeres med briller/linser? Det holder ikke å ha papir på at du ser dårlig, du må ha papir på at du ser bra (nok). Du får ikke førerkort dersom du ikke ser bra nok, med korrigering, for eksempel ved en øyeskade/-sykdom.

Jo, har briller som jeg kjører med. Problemet er at jeg hadde tenkt å ta teoriprøven før jeg reiste til syden. Vil ta den på mandag, men må jeg levere inn papirer til statens vegvesen for at de så skal registrere det, eller er det nok at jeg møter opp der jeg tar teoriprøven og viser papirene til de på stasjonen? Leste at søknad om førerkort må være godkjent før teoriprøven tas.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Jeg lurer på en ting. Jeg var på trafikkstasjonen når jeg skulle ta teoriprøve for bil og så ikke de skiltene helt greit så fikk beskjed at jeg måtte til en optiker og får attest. Det jeg ikke skjønner er at jeg føler jeg ser bra og jeg har kjørt med kjørelæreren min før jeg tok teorien og jeg ser alt som jeg skal. Optikeren mener at jeg må bruke briller under kjøring. 
Mine svar: 

Uten korreksjon: Høyre øye 0,3     Venstre øye 0,4+1       Begge 0,5-2

Med Korreksjon: Høyre øye 1,0     Venstre øye 1,01         Begge 1,2-1

 

                        Høyre  -0,75/-1,25x106             Venstre -0,75/-0,25x70

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe erfaring med synskorrigering, men om du føler du har sett bra når du har kjørt bil, men ikke ser som du skal når du skal testes høres ut for meg som at systemet fanger opp faremomenter der de skal.

 

Vet ikke om sammenligningen er bra, men om du føler deg helt frisk, men en blodprøve viser at du ikke er det så er du jo per definisjon syk. 

Lenke til kommentar

Jeg har selv -4.5 og -5.5 i syn. Jeg fikk synsattest når jeg skulle ta mopedlappen, og slapp å levere ny når jeg søkte om førerkort klasse B. En synsattest er det SVV krever av deg, da de ønsker å ha det svart på hvitt fra en optiker om hva synet ditt er, og om du bør bruke synskorrigering. Du må ikke bruke briller, det er fullt mulig å bruke linser. 

 

Om optikeren hadde valgt å la deg kunne kjøre uten brille, hadde du vært pliktig å melde fra om synet ditt endrer seg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...