Gå til innhold

Mer hemmelighold i Norge!


Anbefalte innlegg

Mer hemmelighold iTromsø mener 
Norske politikere elsker å krydre egen tale med honnørord om demokrati og åpenhet.
 

Sist uke viste regjeringspartiene og Ap det vi er fristet til å kalle «sitt sanne ansikt». Da ble nemlig offentlighetsloven endret. De to siste tiårene har norske kommuner, særlig bykommuner, endret sin organisering. Det er innført parlamentariske prinsipper der et byråd samler det meste av makten, mens kommunestyret blir et «sandpåstrøingsorgan».

Den politiske makt samles hos byrådslederen. Ordføreren tar seg mer av det seremonielle. Det har utviklet seg en kultur der byrådet unndrar seg offentlighetens søkelys ved å hemmeligholde flere og flere dokumenter. Praksisen har vært ulovlig, men nå har flertallet på Stortinget bestemt seg å gjøre den ulovlige praksisen lovlig.

Nå har flertallet i Stortingets justiskomité endret offentlighetsloven slik at byråder kan hemmeligholde sakslister og dokumenter i større grad enn det loven tillater i dag. Stortinget har behandlet denne saken meget raskt. Skjerpelsen av offentlighetsloven kom overraskende på de fleste i pressen, som oftest begjærer innsyn i forvaltningens dokumenter på vegne av folk flest.

Det er ikke overraskende at typiske «regjeringspartier» stemmer for en strammere offentlighetslov. Disse partiene argumenterer gjerne med at besluttende myndigheter må få arbeidsro for saker som er «i prosess». Dette er en nitrist tilnærming. Stortinget setter nå en tilnærmet likhet mellom departementenes arbeid mot statsråd og byregjeringer.

Få land i verden har en tilsvarende offentlighetslov som den vi har i Norge, men likevel er loven en vits på mange områder. Forvaltningen og politikere har så mange unntaksbestemmelser at loven i beste fall er et lappeteppe. Klageprosessene er så omfattende og langvarig at sakene ofte mister sin aktualitet. Det er ikke en lov med hull i, men hull med lov i. I stedet for uthule loven, burde politikerne vedtatt at etater som ikke følger prinsippene om meroffentlighet, får bøter.

http://www.itromso.no/meninger/leder/article11206150.ece

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er usikker på hva jeg skal svare så jeg spør bare et enkelt spørsmål, hva er spørsmålet? :3

 

Det er vel opplagt er det ikke? Hvorfor har vi mer hemmelighold i Norge nå for tiden? Er vi på vei fra å være en åpen demokratisk stat til en lukket republikk?

 

 

Jeg tror det handler om krydder .. usikker

 

Latterlig. Bare fordi jeg er en innvandrer, betyr ikke det at jeg er interessert i krydder. LOL :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

 

Er usikker på hva jeg skal svare så jeg spør bare et enkelt spørsmål, hva er spørsmålet? :3

 

Det er vel opplagt er det ikke? Hvorfor har vi mer hemmelighold i Norge nå for tiden? Er vi på vei fra å være en åpen demokratisk stat til en lukket republikk?

 

 

Skjønner :3 er vel egentlig enig i det at i et demokrati så må det jo være mer åpenhet, vi ser jo nå at stortinget og regjeringen holder skjult TTIP avtalen som gjør at selskaper kan saksøke staten dersom de selv ser at bedriften vil tjene mindre eller noe sånt, galskap.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Er usikker på hva jeg skal svare så jeg spør bare et enkelt spørsmål, hva er spørsmålet? :3

 

Det er vel opplagt er det ikke? Hvorfor har vi mer hemmelighold i Norge nå for tiden? Er vi på vei fra å være en åpen demokratisk stat til en lukket republikk?

 

 

Jeg tror det handler om krydder .. usikker

 

 

Latterlig. Bare fordi jeg er en innvandrer, betyr ikke det at jeg er interessert i krydder. LOL :D

Edit: møkkabrett .. ?

 

Jo det er du sikkert, i hvert fall salt og pepper .. ;)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

 

Er usikker på hva jeg skal svare så jeg spør bare et enkelt spørsmål, hva er spørsmålet? :3

 

Det er vel opplagt er det ikke? Hvorfor har vi mer hemmelighold i Norge nå for tiden? Er vi på vei fra å være en åpen demokratisk stat til en lukket republikk?

Norge blir vel ikke republikk med det første..

Lenke til kommentar

 

 

Er usikker på hva jeg skal svare så jeg spør bare et enkelt spørsmål, hva er spørsmålet? :3

 

Det er vel opplagt er det ikke? Hvorfor har vi mer hemmelighold i Norge nå for tiden? Er vi på vei fra å være en åpen demokratisk stat til en lukket republikk?

Norge blir vel ikke republikk med det første..

 

Men den er på vei. Første skritt er allerede tatt uten vårt hensyn.

Lenke til kommentar

 

Men den er på vei. Første skritt er allerede tatt uten vårt hensyn.

 

Klarer ikke helt å se hvordan du klarer å tolke at Norge er på vei mot republikk bare fordi Stortinget har innført denne loven!? Er absolutt ingenting (realistisk) pr. idag som indikerer at monarkiet skal avskaffes med det første. Hvem skal sparke kongen?

Lenke til kommentar

 

 

Men den er på vei. Første skritt er allerede tatt uten vårt hensyn.

 

Klarer ikke helt å se hvordan du klarer å tolke at Norge er på vei mot republikk bare fordi Stortinget har innført denne loven!? Er absolutt ingenting (realistisk) pr. idag som indikerer at monarkiet skal avskaffes med det første. Hvem skal sparke kongen?

 

 

Republikk er et styringssystem der en liten elite styrer resten av samfunnet. Dette krever minst mulig offentlig innsyn i det eliten driver med. Og det er nettopp derfor rejeringspartier gikk med på dette forslaget om å innføre begrensninger for offentlighetsloven. De vil vite alt om deg, vanlige borgere, men ønsker slett ikke at vi skal få vite alt av det de driver med  bak lukkede dører. Om ikke dette er først skritt mot republikk Norge, vet jeg ikke hva du snakker om!

Lenke til kommentar

Terror gruppen Taliban var i Norge, men politikerne holdte ingen offentlig tale om dette møtet.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/afghanistan/ekspert-om-taliban-topper-i-norge-folk-som-har-tillit-hoeyt-oppe-i-systemet/a/23471958/

 

Akkurat det har jeg få problemer med. Det er noen politiske områder der litt lav profil og hemmelighold er nødvendig. Disse samtalene er faktisk et av få eksempler der vi reelt kan bidra til positivt utvikling internasjonalt. 

 

Endringen av offentlighetsloven og prosessen for å endre den derimot havner i en helt annen kategori.

Lenke til kommentar

 

Er usikker på hva jeg skal svare så jeg spør bare et enkelt spørsmål, hva er spørsmålet? :3

 

Det er vel opplagt er det ikke? Hvorfor har vi mer hemmelighold i Norge nå for tiden? Er vi på vei fra å være en åpen demokratisk stat til en lukket republikk?

 

 

Norge et demokrati? På sin plass å sitere Goethe:

None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free.

 

Lenke til kommentar

Norge et demokrati? På sin plass å sitere Goethe:

None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free.

Er nok ikke et perfekt demokrati, men jeg føler meg hvertfall fri og er fornøyd med det. Ingen straffer meg for mine meninger og jeg har også muligheten til å forlate landet dersom jeg misliker demokratiet for sterkt...

Lenke til kommentar

 

Norge et demokrati? På sin plass å sitere Goethe:

None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free.

Er nok ikke et perfekt demokrati, men jeg føler meg hvertfall fri og er fornøyd med det. Ingen straffer meg for mine meninger og jeg har også muligheten til å forlate landet dersom jeg misliker demokratiet for sterkt...

 

 

Joa, hvis du mener frihet er at staten tar 1/3 av lønna, 1/4 av alt du handler, avgifter på avgifter og skatter og særskatter imens fiffen og politikerne sitter med sugerør i statskassa. Ingen av de har heller noe ansvar, byråkratiet er så voldsomt at alt blir pulverisert, høringen etter 22.juli er noe av det mest patetiske jeg har sett...

 

Fortsatt har vi delvis ytringsfrihet, men den tror jeg sakte men sikkert forsvinner. I Tyskland og andre land blir du f.eks kastet i fengsel om man nekter for at Holocaust, dvs systematisk gassing fant sted, heldigvis er vi ikke der enda. Som trådstarter er inne på blir mer og mer hemmeligholdt, Stoltenberg skulle jo åpne opp for det meste etter 22.juli og det endte med at det aller meste ble unntatt offentligheten.

 

Herman J Berge har noen glimrende artikler om korrupsjonen og det som foregår i rettsapparatet, godt dokumentert og obligatorisk lesning.

”kjøp” av rettsavgjørelser avslørt ved en glipp

http://www.rettsnorge.com/artikler/2015/Mai/010615_Kj%C3%B8p_av_rettsavgj%C3%B8relser_avsl%C3%B8rt_ved_en_glipp.htm

 

Hva med Sorenskriversaken? En dommer med nesten 3 i promille slipper med betinget fengsel, stikk i strid med loven. Media ble stille etter noen oppslag i VG mens Northug ble hengt ut 24/7....

http://www.rettsnorge.com/artikler/2014/Mai/080514_Dommer_g%C3%A5r_fri%20-%20Northug_f%C3%A5r_svi.htm

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Når hadde vi et reelt demokrati lokalt og statelig sist gang her til lands? Jeg har sett noen lokale saker de siste årene som får meg til å innse at demokrati ikke lenger finnes i Norge, tvertimot så har vi blitt mer et diktaturirsk land hvor gjeldene diktator blir fantastisk nok "demokratisk" valgt. Jeg velger å bruke " for når en stemmer her til lands så er det ikke 1:! forhold på stemmene når det kommer til hvem som faktisk skal få leke diktator.

For å svare på TS sitt spørsmål, ja det blir mer og mer hemmelighold her til lands, i samme takt som landet blir mindre og mindre demokratisk og ingen er villig til å høre på hva folket faktisk vil!  

Lenke til kommentar

Når hadde vi et reelt demokrati lokalt og statelig sist gang her til lands? Jeg har sett noen lokale saker de siste årene som får meg til å innse at demokrati ikke lenger finnes i Norge, tvertimot så har vi blitt mer et diktaturirsk land hvor gjeldene diktator blir fantastisk nok "demokratisk" valgt. Jeg velger å bruke " for når en stemmer her til lands så er det ikke 1:! forhold på stemmene når det kommer til hvem som faktisk skal få leke diktator.

 

For å svare på TS sitt spørsmål, ja det blir mer og mer hemmelighold her til lands, i samme takt som landet blir mindre og mindre demokratisk og ingen er villig til å høre på hva folket faktisk vil!  

 

Personlig tror jeg vi må langt tilbake i tid, nærmere 30 årene med innføring av statspolitiet og valget i 1939 som ble utsatt med et vedtak i 1938, merkelig timing??!!

 

Du kjenner kanskje Bjørn Johansen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...