Gå til innhold

Bør jeg ta ny oppkjøring?


kenpet

Anbefalte innlegg

Hei, jeg begynner å bli skikkelig frustrert nå.

 

Har hatt oppkjøring 4 ganger. De to første gangene følte jeg meg OVERHODE ikke klar, og spurte læreren om vi kunne utsette den. Men han syntes ikke at det var noe vits i å utsette den, og overtalte meg til å ta de to første oppkjøringene. Så dum som jeg var, gjorde jeg det - 6000 uten av vinduet.

 

Byttet lærer, og ting gikk mye bedre. Han er tålmodig, og bestiller ikke oppkjøring før han føler at jeg virkelig mestrer det. Den 3. oppkjøringen følte jeg meg ikke 100% klar, men læreren mente at hvis jeg kjører på samme måte som jeg gjør med han, består jeg. Nervene tok fullstendig overhånd, og jeg strøk.

 

Forrige oppkjøring følte jeg meg endelig 100% klar, og oppkjøringa gikk bra - men jeg strøk fordi jeg kom litt for brått mot en rundkjøring. Og det pleier jeg ikke å gjøre i kjøretimene. Men jeg merket at jeg kjørte for fort i den rundkjøringen, så jeg forklarte sensor dette. Dessverre holdt det ikke. Han sa at hvis jeg ikke hadde gjort det, så ville jeg ha bestått. 

 

Kjørelæreren mener fortsatt at jeg er god nok i trafikken, så han bestilte en ny oppkjøring til meg. Den blir ikke før ut i august, men jeg aner ikke hvordan jeg skal takle disse nervene. Har rett og slett mistet selvtilliten og kastet bort så mye penger på oppkjøring at jeg ikke vet om jeg tør å ta en ny oppkjøring, selv om jeg generelt føler meg trygg i trafikken og gjør få feil når jeg kjører uten press.

Jo flere oppkjøringer jeg har hatt, jo mer nervepirrende blir min neste oppkjøring. Får bare helt angst når jeg har eksamen, og det er ikke så lett å kjøre når man skjelver over hele kroppen. 

 

Hjalp ikke at sensor var morgengretten heller. På førsten sa han at hvis jeg kjører feil, så gjør ikke det noe. Jeg kjørte feil ên gang, og da sa han med en nedlatende tone: "Ba jeg deg ikke om å svinge til høyre?"... Nei, når nervøse elever bruker 3000 på oppkjøring bør man kunne forvente litt mer respekt. 

 

Rart at oppkjøring skal være så forbanna dyrt, spesielt når man har brukt så mye penger fra før. Selv kjørelæreren sier at det er helt tullete å måtte bruke 3100 kroner for en oppkjøring som varer i en time. Det var så kjipt å stryke pga. den ene feilen, og læreren følte at det var litt strengt å stryke pga. det. Men gjort er gjort... Læreren mener at jeg ikke trenger flere kjøretimer fordi han nesten ikke ser noe feil i kjøringen, men at jeg er hjertelig velkommen til bestille flere kjøretimer før neste oppkjøring om det er noe jeg er usikker på.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke svar på spørsmålet ditt, men hvis kjørelæreren synes at det er for ille å betale 3100 kroner for opplæring, så bør han kanskje senke prisen på leie av bil?

Gebyret som Statens vegvesen tar for oppkjøringen er på 980 kroner, altså under en tredjedel av totalkostnaden for oppkjøringen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke svar på spørsmålet ditt, men hvis kjørelæreren synes at det er for ille å betale 3100 kroner for opplæring, så bør han kanskje senke prisen på leie av bil?

Gebyret som Statens vegvesen tar for oppkjøringen er på 980 kroner, altså under en tredjedel av totalkostnaden for oppkjøringen.

 

Er vel ikke han som bestemmer prisen på leie av bil. Jeg formulerte meg litt feil, det er sant at selve oppkjøringen tar 980 (?) kroner og at det er leie av bil som er værst. Men jeg vil tro at det koster omtrent like mye over hele landet, så det er nok ikke noe han får gjort noe med - uansett hvor god kjemi vi har.  :tease:

Endret av kenpet
Lenke til kommentar

Har du mulighet til å øvelseskjøre med noen andres bil i løpet av sommeren? Bilferie med familie / venner der du kjører mer eller mindre hele tiden?

 

Det har jeg. Kjører stort sett med pappa og stemamma - begge føler seg trygge og ser ingen feil med kjøringen min. Nå er ingen av dem kjørelærere, så de oppdager ikke feil som kjørelærere gjør. Men kjørelæreren sier at det kun er nervøsiteten for testen som jeg må jobbe med, fordi han føler seg trygg når jeg sitter bak rattet (eneste jeg gjerne kan øve litt mer på er ryggingen). Hovedproblemet mitt er at det er for dyrt å ta oppkjøringen på nytt, men samtidig er jeg nødt til å ta lappen når jeg må begynne å søke jobb til høsten - når jeg er ferdig som lærling. 

Endret av kenpet
Lenke til kommentar

 

 

 

Det har jeg. Kjører stort sett med pappa og stemamma - begge føler seg trygge og ser ingen feil med kjøringen min. Nå er ingen av dem kjørelærere, så de oppdager ikke feil som kjørelærere gjør. Men kjørelæreren sier at det kun er nervøsiteten for testen som jeg må jobbe med, fordi han føler seg trygg når jeg sitter bak rattet (eneste jeg gjerne kan øve litt mer på er ryggingen). Hovedproblemet mitt er at det er for dyrt å ta oppkjøringen på nytt, men samtidig er jeg nødt til å ta lappen når jeg må begynne å søke jobb til høsten - når jeg er ferdig som lærling. 

 

Så lenge kjørelæreren sier at kjøringen din er bra, og det er nervøsitet du må jobbe med, så har jeg tro på mengdetrening. Jo mer du kjører, jo mer komfortabel blir du med å kjøre. Kanskje det i så fall er verd å ta en time med kjørelærer i løpet av august, så får du luket bort eventuelle uvaner du plukker opp.

Lenke til kommentar

 

 

 

. Jo mer du kjører, jo mer komfortabel blir du med å kjøre. 

 

 

Takk for fine ord. Jeg føler meg komfortabel med å kjøre - det er selve testen hvor sensor bedømmer alt jeg gjør som jeg er nervøs for. Blir så irritert på meg selv over at jeg ikke kan slappe av og kjøre like bra når jeg har en sensor med notatblokk ved siden av meg.

Lenke til kommentar

Spør om kjørelæreren din kan bli med i baksetet (kan ikke kommentere kjøringa og du betaler jo tross alt for å låne bilen&kjørelærer) for da har du kanskje noen som du føler deg trygg med og kan snakke med, det er viktig å være ærlig med sensor; har du gjort en feil kommenter det når du gjør det ikke forbli taus ( Noe som kan være et + fremfor at sensor må spørre på slutten )

Ellers så får du ha lykke til på neste oppkjøring

Lenke til kommentar

Jeg kjørte feil ên gang, og da sa han med en nedlatende tone: "Ba jeg deg ikke om å svinge til høyre?"... Nei, når nervøse elever bruker 3000 på oppkjøring bør man kunne forvente litt mer respekt. 

Det du skriver her, er bare tøys. Du fikk en helt grei irettesettelse, og det må du tåle å få. 

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et tips kan være å ha prøveoppkjøringer med foreldrene dine eller kjørelærer. Starte på samme sted, få sikkerhetsspørsmål, kjøre like langt etc. Tenke at det er en virkelig oppkjøring. Jeg gjør dette flere ganger (10-20) før vanlig eksamen. Som følge av dette blir jeg flinkere til å holde nervene i sjakk, og presterer langt bedre.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kjørte feil ên gang, og da sa han med en nedlatende tone: "Ba jeg deg ikke om å svinge til høyre?"... Nei, når nervøse elever bruker 3000 på oppkjøring bør man kunne forvente litt mer respekt.

Det du skriver her, er bare tøys. Du fikk en helt grei irettesettelse, og det må du tåle å få.

Enig der. Hva trodde du han ville si? Det er jo hvertfall ikke positivt å kjøre feil på oppkjøringa.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

 

 

Du må ikke gi det vettu :)  Jeg selv måtte ha 2 stryk før det virkelig gikk opp for meg hva som var galt,  jeg holdt tyst om oppkjøringen og sa ikke datoen til noen bortsett fra familien. Det gjorde sånn at jeg slappet virkelig av, og hjalp ihvertfall meg! Ikke gi opp, du kommer nok til å se tilbake på dette om en stund å le av det :) For lappen får du uansett! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...