Gå til innhold

[Løst] Windows 8.1 Har Problemer med Internett


Anbefalte innlegg

Hei. Tidligere i kveld, så fikk jeg en telefon fra en person som hadde problemer med PC`en sin. Det hørtes ut som personen hadde problemer med internetten sin. Jeg har hjulpet personen med PC`en før. Det var også problemer med Internetten når jeg kom også. Det er snakk om en HP Laptop med Preinstallert Windows 8.1. Det lå litt forskjellige HP ting inne på den. Jeg tenkte at det var det som gjorde at Internetten ikke oppførte seg så bra, så jeg avinstallerte tja. Jeg husker ikke helt i farta hva det het, men et eller annet med HP Registration og to eller tre HP greier til. Det lå blant annet noe Nettverksgreierprogram eller tillegg eller hva det var for noe på den PC`en, som jeg har forstått at dukka opp en gang i mellom. Jeg tror jeg fikk fjerna den fra PC`en. Har fjerning av HP ting fra maskin invirkning på Internetten på maskina?

 

Jeg mener og huske at når jeg gikk fra den PC`en sist gang, så funka vel Ineternetten tror jeg, men det gikk veldig treigt.

Er det virkelig slik at HP Programvaren må ligge på PC`en for at Internetten skal fungere eller trenger man ikke det? Hvis man installerer en kjøpt Windows 8.1 versjon, så installerer man jo ikke ekstra programvare fra PC Levrandøren, og det skal jo fungere bra det.

Jeg husker ikke hva PC`en heter, men det var en HP PC som ble solgt i en pakke sammen med en Skriver og Office. Ble solgt på Coop for noen uker/månder siden.

 

Er det fjering av programvaren som er problemet eller er det Internetten i seg selv?

Jeg skal til denne personen i morra etter jobb og den gamle PC`en ligger enda. Tror jeg skal prøve den på Internetten og se hvordan det fungerer.

 

Håper på svar.

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Om internettet plutselig ikke fungerer, så er det sjeldent at programmer som har ligget på maskinen hele tiden er årsaken.

Sjekk heller oppdateringsloggen for å se om noe har lagt seg til der.

 

Tips. Ha med egen maskin som du vet virker. Har selv en gang feilsøkt ræv@ av meg på ei linje der abonnementet ikke var betalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det kan jo hende at et av de "HP tinga" var nettverksdriver? Altså at HP har brukt en eller annen nettverksbrikke som ikke fungerer "out of the box" i Windows, og krever egen driver..

 

Opplevd det tidligere med diverse laptops fra diverse produsenter...

 

Teoretisk mulighet ja, men hvordan finner du ut av det?

Lenke til kommentar

I

 

 

Det kan jo hende at et av de "HP tinga" var nettverksdriver? Altså at HP har brukt en eller annen nettverksbrikke som ikke fungerer "out of the box" i Windows, og krever egen driver..

Opplevd det tidligere med diverse laptops fra diverse produsenter...

 

Teoretisk mulighet ja, men hvordan finner du ut av det?

 

 

I Device Manager ser du om det mangler noen drivere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

I

 

 

Det kan jo hende at et av de "HP tinga" var nettverksdriver? Altså at HP har brukt en eller annen nettverksbrikke som ikke fungerer "out of the box" i Windows, og krever egen driver..

 

Opplevd det tidligere med diverse laptops fra diverse produsenter...

 

Teoretisk mulighet ja, men hvordan finner du ut av det?

 

 

I Device Manager ser du om det mangler noen drivere.

 

Ikke det det var spørsmål om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hva spør du om da?

Du spør om det mangler en driver, og hvordan man sjekker det?

 

Dersom driveren mangler vil det jo stå i Device Manager, uavhengig av om det er driver godkjent fra MS eller direkte fra produsent?

 

Systemet fungerer.

Så fungerer plutselig ikke Internett.

Saaywhatnow hevder at kanskje et av HP-programmene som følger med maskinen har forandret driveren med det medfølgende resultat at man ikke kommer seg på Internett.

Min kommentar er at det er teoretisk mulig, men hvordan ser man at Saaywhatnow sin påstand er rett? Hvordan kan man finne ut at  "HP tinga" har forandret på systemet. [sarkasme]Om han da ikke har en av de maskinene som gjør ting på egenhånd. [/ironi]

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Uannsett, så ser det ut som at problemet løste seg. Jeg holdt på med den aktuelle PC`en i dag. Den var treig på nett og slet med nettbank og litt sånn. Prøvde å laste ned noe HP greier, men det nytta liksom ikke. PC`en var da kobla til nett via Wireless Tilkobling. Jeg spurte om det var noe Nettverkskabel i hus, men det var det ikke etter hva jeg forstod. Så kom jeg på at jeg kanskje skulle restarte routeren. Jeg hadde Routeren før faktisk. Ga den bort bare. Det er en Jensen Router forresten.

Men uannsett da, så tok jeg og skrudde av Routeren og lot den være slik en stund. Så skrudde jeg den på igjen og venta litt. Da kom den og den ble ganske så kjapp igjen, så da fungerte det ser det ut som. Det fungerte når jeg drog iallefall, så får vi se hvordan det går.

Det virka ikke som at de HP Greiene jeg fjerna hadde noe å gjøre med om Nettet var stabilt/funka eller ikke.

Forøvrig var det Windows Defender og Windows Firewall på den PC`en. Eieren av PC`en som førovrig har Canal Digital som Internett Levrandør ville ha det som den gamle PC`en hadde før. Altså F-Secure fra Canal Digital og det fikk den.

Så når jeg drog derifra så fungerte nettet og Nettbank, så da var det vel i orden tenker jeg.

 

Takk for svar :)

Endret av wil
Lenke til kommentar

Husker ikke helt om jeg selv hadde noe problemer med den, men jeg bytta til Netgear den gangen, men nå har jeg bytta igjen, men har Netgearen fortsatt liggende.

I den leiligheten som Jensen Routeren står i nå, så har den fungert bra også tror jeg, men der blir det visst en ny Router igjen fra CanalDigital.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...