Gå til innhold

Tips til teknikk?


Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Jeg har et konkret spørsmål; gitt situasjonen hvor f.eks. noen barn leker og man ønsker å ta bilde av dette og velger blenderprioritet (A) på kamerahjulet, hvordan bør man da fokusere hvis man ønsker det begge barna klare og i fokus? (Gitt at stor blenderåpning er valg). Ønsker f.eks. ikke at det ene barnet skal komme "mer i fokus" enn det andre i noen tilfeller (I tilfeller hvor jeg ønsker kun ett av barna i fokus er ikke dette er problem).

 

Noen som har noen gode tips? (Har et Sony A200...) På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lavt tall = stor blenderåpning = en i fokus av gangen.

 

Større tall = mindre blenderåpning = fler i fokus samtidig. Husk at mer i fokus gjør at lukkertiden må bli lenger for å samle mer lys. ISO må dermed opp, og mer støy oppstår. Ute i godt lys er dette ikke et problem.

 

Mer vidvinkel vil gi flere i fokus, og mer tele vil gi færre personer i fokus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er lyst nok, og hvis hovedmålet ditt er å få begge barna i fokus, ser jeg ikke helt hvorfor du vil ha stor blenderåpning.

 

Hva gjelder eksponering, så har du en del faktorer som spiller inn. Er det dårlige lysforhold, har du da muligheten til å bruke andre lyskilder? Husk at blits ikke bare gir mer lys til bildet, men også hjelper til å "fryse" de bevegelsene som blir godt nok eksponert for blitslyset. Bare vær obs på at bevegelser som ikke blir godt nok eksponert for blitslyset, ikke vil bli "fryst" på samme måten.

 

Har du ikke egnede lyskilder for hånd, kan du jo se om du ikke har et eller annet som kan reflektere allerede eksisterende lys. Der er det vel egentlig bare fantasien og hva du har for hånd, som begrenser mulighetene. Bare husk at farget lys/refleks påvirker fargene i bildet/motivet.

 

Hvis vi kun ser på kameraets egenskaper, har det i hovedsak tre faktorer som spiller inn på eksponeringen i forhold til lys. Det er blenderåpning, lukkertid og ISO. Skal du ta skarpe bilder av noe i bevegelse, blir det svært begrenset hvor lang lukkertid du kan bruke (men igjen, blits kan påvirke dette til en viss grad).

 

Da har du altså blenderåpning og ISO igjen. Men hvis du da vil ha to barn, som er i bevegelse, i fokus, må du enten ha samme avstand fra kamera til begge barna, eller du må ha blenderåpning som er liten nok til å få begge i fokus (husk jo høyere f-verdi, jo mindre blenderåpning).

 

ISO blir da siste utvei. Her varierer det hvor mye støy ulike ISO-verdier gir i forhold til hva slags kamera og utstyr du har. Mitt siste råd her må være at du prøver deg litt fram med det du har til rådighet, og så ser du hva du eventuelt kan gjøre for å bedre vilkårene/resultatet.

 

Lykke til :)

 

Edit;

Forresten, hvis du har mulighet for det (kjenner ikke spesifikasjonene til kameraet ditt), knips bilder i RAW-format. Da har du mere, flere og bedre muligheter for bildebehandling i redigeringsprogrammer.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Jeg har et konkret spørsmål; gitt situasjonen hvor f.eks. noen barn leker og man ønsker å ta bilde av dette og velger blenderprioritet (A) på kamerahjulet, hvordan bør man da fokusere hvis man ønsker det begge barna klare og i fokus? (Gitt at stor blenderåpning er valg). Ønsker f.eks. ikke at det ene barnet skal komme "mer i fokus" enn det andre i noen tilfeller (I tilfeller hvor jeg ønsker kun ett av barna i fokus er ikke dette er problem).

Fokuser på ett av dem og overstyr fokus manuelt på objektivet så begge er ca. like mye i fokus. Bruk helst også itt mindre blender for å få mer dybdeskarphet - ellers risikerer du at begge blir litt uskarpe.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...