Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Dunke"-lyd fra bakre del av bilen - Hjelp?


Anbefalte innlegg

Jepp, slik det er :) Deilig med bil uten farlig rust da, har en Peugeot 405 MI16x4 som har litt hull i kanal og diverse annet kjeks :p

Citroën begynte jo å galvanisere karroseriene sine allerede på tidlig 90tall, nettopp for å få teft med den kraftige kritikken mot at Citroën rusta som ingenting annet,og det må jeg si de har lyktes med! Pappa hadde en 02mod C5, den runda 330000km uten et fnugg farlig eller sjenerende rust, men toppakninga røyk, så da gikk den på skroten. Det er som onkelen min sier: Det tekniske er aldri noe problem, men når rusta kommer, da er hælvete løs. For det er vanskelig å bli kvitt av hobbymekkere ;)

 

 

 

"Dunke"-lyd fra bakre del av bilen - Hjelp?

Det har jeg sett på film mange ganger. Pleier å være en kneblet/bundet person i bagsjerommet... ;)
Har sjekka det, opptil flere ganger.... Hehe :p Endret av KontorPult
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Peugeot 405 er første bilen Peugeot helgalvaniserte fra første produserte bil, men nå har denne gått snart 270.000 og har mest sannsynlig de siste 10 åra på veien ikke blitt tatt spesielt godt vare på :p

Over til bakstillinga igjen, har forhørt meg med en Peugeotmekanikker som sa at det han utifra min beskrivelse av problemet ville tippet på at det er nålagrene som har begynte å ruste og da kan nålene legge seg dobbelt.

Men ville begynt med å sjekke andre ting før du begyner å demontere armene for det er fort mye jobb å få det fra hverandre, tror vi brukte 6-7 timer på å få fra hverandre den som er bilder av lengre oppe her. Og da sto vi med stor induksjonsvarmer og svær slegge for å få av torsjonsfjærene slik at vi i det hele tatt kunne begynne å ta fra hverandre det andre :p

Det at bilen er hevet når du slipper den ned etter bytte bak, står bilen i gir da? Armene vil jo svinge ned så om bilen er låst på hjula foran og breket står på bak så vil den jo sette seg i spenn og da vil det forklare hvorfor den blir høyere bak.

Lenke til kommentar

 

Mistenker at det kan være demperne

 

Jeg har byttet demperne bak, men har samme ulyden du beskriver, så er neppe dem. (men du trenger vel forsåvidt å bytte de etterhvert pga. km.)

 

Kan være aksel/torsjons mekanismen som noen har nevnt, sjøl mistenker jeg at det muligens er (gummi) foringene/opphenget som er morkent. Det er 4 "elastiske" foringer som holder bakaksel skrudd fast mot chassis

 

Det er 2 stk. av disse, bakerst, altså "mot bakenden på bilen" (blå piler)

xHqgEvQ.jpg

 

Og 2 slike, forrerst (grønn piler)

mUadVlH.jpg

 

Lar0H8o.jpg

 

(de to øverste er lik fysisk utforming begge sider, mens de andre to er forskjellig Høyre, respektive Venstre side.

 

Ifølge Haynes skal det være grei skuring å bytte dem. Var vel å ta av bakre potte, koble fra bremserør på bakaksel, og løfte opp teppet i bagasjerom for å kommer til mutterne som holder det. Så slippe hele såpass ned at du kommer til.

 

btw, "ikke la deg skremme" av prisen du ser på bildene (var vel fra Mekonomen eller BilXtra tror jeg), de selger disse for rundt kr.300 stk. på Skruvat (fra Nederlandsk grossist) såvidt jeg husker. Eller billigere når de har tilbud på dem.

 

Søketerm på Ebay-UK er CITROEN ZX SUBFRAME REAR MOUNT BUSHES hvis det er aktuellt. (men hvordan er gummikvaliteten og vulkaniseringen mon tro)

 

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.TRS0&_nkw=CITROEN+ZX+SUBFRAME+REAR+MOUNT+BUSHES&_sacat=0

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Takk for gode råd! Skal få tatt en titt på det en dag på bukk, men blir nok noen uker til, da jeg jobber endel og er usikker på når jeg kan få nedover bilen, og om verkstedet er ledig den helga. Men lyden er og forblir totalt borte, aner ikke hvorfor, uansett hvor hardt jeg prøvde å få den frem, ingen lyd, og ikke med broren min bak rattet heller. Den blir uansett ikke brukt til stort mer enn kortere distanser her i området, så sånn sett er det ikke kritisk med å få sjekket det ut, men greit med en pekepinn når jeg skal se på det :)

Lenke til kommentar

Et annet tips (med samme du er her, når (hvis) du etterhvert bytter demperne bak, så vær klar over at du ikke tighter til mutterne på boltene oppe/nede på støtdemperne mens bilen er jekket opp. Skal bare neste på mutterne med hånd, deretter montere dekkene og slipp ned bilen på gulvet, og ta av håndbrekket Gynge/løft bakenden på bilen opp/ned noen ganger så demperfestene finner sin naturlige posisjon, deretter legger du deg ned å strekker hånden inn å strammer store mutteren på bolten nede, og mutteren oppe kommer du til bak overkanten av dekket.

 

Dette er for at det ikke skal stå spenning/belastning i demperne når de skrus ordentlig fast. (også påpekt i Haynes manualen)

 

btw. du trenger å kjøpe inn 4 nye (rustfrie) muttere av typen Nylock i forbindelse med jobben (2 store nede, 2 mindre oppe)

 

https://www.google.no/search?q=nylock+nut&biw=1440&bih=785&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=ZnmJVauPDYLcUeSpgaAH&ved=0CCQQsAQ#imgrc=_

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...