Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Dunke"-lyd fra bakre del av bilen - Hjelp?


Anbefalte innlegg

Hører en dunke-lyd fra bakre del av bilen min, en Citroen ZX, 1998mod. Akkurat som om noe "detter på plass", kommer som regel i harde dumper, når bakenden trøkkes hardt og fort ned. Kommer aller mest ved hard giring, der man glepper clutchen litt hardt ut, slik at det "rykker" i bilen, kan komme mange ganger etter hverandre. Helt opplagt at det kommer bakfra.

 

Bilen har kun kjørt 142000km. Mistenker at det kan være demperne, eller er jeg helt på bærtur? Aldri vært byttet hverken dempere, hjullager eller noe avanserte deler i opphenget bak før. Har forøvrig merket at den har blitt litt "sigen" i bakenden den siste tiden, ligger nærmere bakken enn før.

 

På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er såvidt jeg vet ikke fjører bak på denne, kun skrådempere. Når jeg dytter hardt og fort ned bakenden på bilen, så kommer det en slags "klikk/dunk" lyd, som kan ligne litt, men ikke like kraftig. Skal få jekket opp og se på det, men ikke plass i gårdsplassen akkurat nå.

 

Godt mulig det kan komme fra eksosanlegget, ja. Onkelen min hadde samme bil med samme motor, og den brukte han mye tid på å få eksosanlegget til å slutte å slarke flere steder. Kan få den opp på bukk om en to-tre ukers tid, skal bytte bla et stag.stag foran da. :)

Lenke til kommentar

Da sitter nok fjæra i det som ser ut som demperen. Evt. om den bruker gasstrykk. Det er uansett en mulig feilkilde.

 

Edit: Mens du har den løfta er det bare å ta godt tak i dekket og dytte opp/ned, frem/tilbake og ut/inn og høre etter klunkelyder.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

http://www.bilnorge.no/pdf/1999_-_BRUKT-TESTER/04-99_Citroen_ZX.pdf

Her har vi det:

"ZX er ikke utstyrt med Citroëns hydrauliske fjæring. Derimot har den et kompakt bakhjuls- oppheng med liggende støtdempere, langsgående bærearmer og torsjonfjærer."

Det forklarer jo det meste, dermed er det en mulighet. Kan få tatt en titt på dempere og fjører når jeg får den på bukk :)

Lenke til kommentar

Dette er en bakstilling fra en Peugeot 405

IMAG0067.jpg

 

Den er mer eller mindre lik den som sitter på din bil. De 3 stavene du ser som går langs med hovedrøret er torsjonsfjærene
Disse kan være veldig vriene å få av.
Har bilen seget ned like mye på begge sider?
Kan være at en av torsjonsfjærene har knekt, men utifra det du beskriver så vil jeg tippe at tennene på en torsjonsfjær er dårlig slik at den vrir seg over og flytter seg et hakk, bilde som viser hvordan tenner ser ut her.

IMAG0250.jpg

Ikke verdens beste bilde, men du ser de langsgående tennene på fjæra nederst til høyre i bildet.
Nå husker jeg ikke helt hvordan det var igjen, men utifra justeringer på hvordan fjærene er vridd i forhold til hverandre så skal du kunne heve og senke bilen.

Lenke til kommentar

Dette er en bakstilling fra en Peugeot 405

--

 

Den er mer eller mindre lik den som sitter på din bil. De 3 stavene du ser som går langs med hovedrøret er torsjonsfjærene

Disse kan være veldig vriene å få av.

Har bilen seget ned like mye på begge sider?

Kan være at en av torsjonsfjærene har knekt, men utifra det du beskriver så vil jeg tippe at tennene på en torsjonsfjær er dårlig slik at den vrir seg over og flytter seg et hakk, bilde som viser hvordan tenner ser ut her.

 

--

 

Ikke verdens beste bilde, men du ser de langsgående tennene på fjæra nederst til høyre i bildet.

Nå husker jeg ikke helt hvordan det var igjen, men utifra justeringer på hvordan fjærene er vridd i forhold til hverandre så skal du kunne heve og senke bilen.

Bilen har slik jeg kan se siget like mye ned på begge sider, men den er litt rar i sammenheng med brekket, enkelte ganger står baken høyere og detter sammen når man tar av brekket, så litt vanskelig å vurdere, egentlig. Men brekket sitter jo bak, så ikke så rart. Stemmer at man kan heve/senke bilen etter disse justeringene, ja, eneste mulige måte for å senke bilen bak. Uansett ikke aktuelt på denna bilen, pga de pokkers hjulbuene bak...

 

Har ikke så mye mye muligheter til å få sett på det, da jeg må låne bukk, og gårdsplassen her er litt vel full med 3 biler. Men tror jeg får ledig gårdsplass til helga, så da skal jeg få jekka den opp og rykke litt her og der. Lyden er ganske høy, den bråker mye mer enn når stabilisatorstaget foran er utslitt, forøvrig det jeg skal bytte på bukk om noen uker.

 

Takk for en god illustrasjon! :)

Lenke til kommentar

Eneste jeg kan tenke meg angående breket må være at torsjonsfjære har hoppet over slik at bilen er blitt høyere også parkere du og låser med breket, og når du da tar av breket så triller bilen litt og torsjonsfjære hopper over igjen, men da tilbake slik at den siger ned igjen. Men dette er gjetting og synsing så kan være noe annet jeg ikke tenker på også.

Lenke til kommentar

Om du rygger med breket på så vil armene som sitter på akseltappen du ser i bildet nummer 2 i min første post svinge seg slik at de hever bilen, om du da stopper uten å la den rulle fram igjen så vil den jo være låst der oppe, er heller ikke et uvanlig fenomen at det blir rust inne der disse akseltappen sitter, og da kan de slutte å bevege seg, men ville være merklig om du fikk det på begge sider samtidig.

For å klargjøre på bilde nummer 2 sitter ikke armen der. Men du kan se tappen den skulle sittet på.

Om du lar brekket være på under hjulskift og du ikke bruker en jekk som ruler greit, så vil jo bilen måtte flytte på seg når du slipper ned fronten, og med brekket på da så kan vel dette også føre til at du får samme effekt som av å rygge med brekket på, men da vil jeg tro at den ikke vil låse seg like høyt oppe.

Endret av Inz4ne
Lenke til kommentar

Om du rygger med breket på så vil armene som sitter på akseltappen du ser i bildet nummer 2 i min første post svinge seg slik at de hever bilen, om du da stopper uten å la den rulle fram igjen så vil den jo være låst der oppe, er heller ikke et uvanlig fenomen at det blir rust inne der disse akseltappen sitter, og da kan de slutte å bevege seg, men ville være merklig om du fikk det på begge sider samtidig.

 

For å klargjøre på bilde nummer 2 sitter ikke armen der. Men du kan se tappen den skulle sittet på.

 

Om du lar brekket være på under hjulskift og du ikke bruker en jekk som ruler greit, så vil jo bilen måtte flytte på seg når du slipper ned fronten, og med brekket på da så kan vel dette også føre til at du får samme effekt som av å rygge med brekket på, men da vil jeg tro at den ikke vil låse seg like høyt oppe.

Den detter helt fint ned om jeg tar av brekket, ihvertfall. Bilen ble satt bort i hele vinter av forrige eier nedsnødd i en haug på sikkert 1,5m, med noen bagateller av feiler, de ble fikset av meg, og gikk rett gjennom eu-kontrollen uten en anmerkning, dessuten er den rustfri. Når jeg skiftet hjul, så skiftet jeg foran først, deretter tok jeg bak, og når jeg da var ferdig og skulle flytte bilen, så sklei den ned bak når jeg tok av brekket. Har ikke registrert noe feil her, har bare tenkt at det var helt vanlig.

Lenke til kommentar

Tja betyr vel forsåvidt ikke at noe er feil, men jeg greier ikke helt å se hvorfor det at breket er på skal gjøre at bilen ikke siger ned til normalstilling før du tar av breket når du bytter hjul bak sist. Men skal forhøre meg litt også kommer jeg med en oppdatering i morgen.
Og, vi har nok forskjellig tolkning av hva som er rustfritt og ikke, for jeg ser definitivt rust under bilen på bildet oppe i tråden her, men det er kanskje bare ufarlig overflateurst som ikke har noe særlig å si?

For meg er en rustfri bil en som er helt rustfri da finns det ikke fnugg av rust på en eneste bolt :p Og sånn sett tror jeg ikke det finnes en eneste bil i Norge jeg ville kalt rustfri ;) Selvom det finnes mange i veldig god stand :)

Lenke til kommentar

Tja betyr vel forsåvidt ikke at noe er feil, men jeg greier ikke helt å se hvorfor det at breket er på skal gjøre at bilen ikke siger ned til normalstilling før du tar av breket når du bytter hjul bak sist. Men skal forhøre meg litt også kommer jeg med en oppdatering i morgen.

Og, vi har nok forskjellig tolkning av hva som er rustfritt og ikke, for jeg ser definitivt rust under bilen på bildet oppe i tråden her, men det er kanskje bare ufarlig overflateurst som ikke har noe særlig å si?

 

For meg er en rustfri bil en som er helt rustfri da finns det ikke fnugg av rust på en eneste bolt :p Og sånn sett tror jeg ikke det finnes en eneste bil i Norge jeg ville kalt rustfri ;) Selvom det finnes mange i veldig god stand :)

Er jo bare overflaterust, ja, som de aller aller fleste biler i Norge har, men jeg ser det som at det ikke er noe farlig rust, eller rust som kan skape noe farlig utvikling, osv. F.eks finnes det ikke en rustflekk i lakken, i kanaler, inni skjermer, osv. Det går ikke utover utseende, ei heller bærende konstruksjoner eller noe annet farlig. Pleier å bruke "98% rustfri" etc. Men, ja, forskjellige tolkninger her, ja. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...