Gå til innhold

Speilrefleks i bursdagsgave til dama


Anbefalte innlegg

Hei

 

Først av alt er jeg sent ute med bursdagsgave til dama... Da hun fyller året i dag.

 

Jeg vet at et speilreflekskamera er noe hun alltid har hatt lyst på. Men selv har jeg ikke peiling på hva jeg skal se etter, og hvilket prisnivå jeg skal legge meg på.

 

Ønsker egentlig å finne ett rimelig, uten å ende opp med ett kjipt kamera.

 

Setter pris på all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En evig klassiker er fjortiser som vil ha speilrefleks til konfirmasjonen (fordi at speilrefleks!) som ender opp med å bruke det et par ganger på auto, ikke få bildene de ønsker, fortsette å bruke iPhonen og selge kameraet på Finn et år senere. Et kamera-kamera er større, tyngre, mer komplisert og bildene er ikke like tilgjengelig enn hva man har tilgang til på mobilen (type rett på facebook/instagram/etc. uten importering), og setter man seg ikke inn i fordelene kameraet gir, er det bortkastede penger.

 

Med det sagt, Elkjøp har tilbud på Canon 1200D til 2000kr. Helt perfekt for deg. Kjøp den nye 50mm f1.8 STM også, så har du en prima begynnerpakke. 

Lenke til kommentar

Grunnen for at flere ønsker seg et speilrefleks  er at de ønsker seg et "ordentlig" kamera og det var nok sannheten for noen år tilbake, i dag får du faktisk kompaktkameraer som gjør en like god jobb.

 

Hva man skal kjøpe er avhengig av hva man skal fotografere og hvor mye kunnskap innen fotografering man har eller ikke har samt økonomi. For en nybegynner og en som aldri vil lære seg mysteriet rundt fotografering vil jeg nok anbefale et speiløst systemkamera eller en entusiastkompaktkamera siden disse gir noe større dybdeskarphet og gir flere bilder som er gode.

 

Skal det bare brukes det medfølgende kit-objektivet så kan man faktisk kjøpe et kompaktkamera så som Sony rx100, Canon S120 Panasonic LX7. Du vil få mer en gode nok bilder ved bruk av disse kompaktkameraene, skal du ha bedre bildekvalitet så må man faktisk kjøpe et bedre objektiv en disse kit-objektivene som følger med systemkamera.

 

Er sport/action viktig så er nok fortsatt et speilrefleks veien og gå, spesielt hvis man ikke vil over en 10.000.- i kamerautstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

 

Først av alt er jeg sent ute med bursdagsgave til dama... Da hun fyller året i dag.

 

Jeg vet at et speilreflekskamera er noe hun alltid har hatt lyst på. Men selv har jeg ikke peiling på hva jeg skal se etter, og hvilket prisnivå jeg skal legge meg på.

 

Ønsker egentlig å finne ett rimelig, uten å ende opp med ett kjipt kamera.

 

Setter pris på all hjelp :)

 

Ikke kjøp uten at hun er med. Her er et tips jeg vet funker...

 

Lag et personlig gavekort på PC'en din med litt gode ord. Skriv at hun får en hel dag med middag og kamerakjøp. Bli med henne i butikken, la hun velge selv, så betaler du med den summen du har oppgitt på gavekortet. Vil hun ha noe som er dyrere enn det, så betaler hun selv resten. Hun blir happy, du blir happy...og etterpå blir dere begge superhappy...:-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv om jeg er en relativt "speilrefleks-frelst" type, så har jeg også innsett at det er mange systemer som pr. i dag er særdeles gode.

 

Dessverre er det slik som nevnt lenger oppe i tråden at mange som "drømmer" om en speilrefleks blir skuffet og ender til slutt opp med å bruke hovedsaklig mobilen til fotografering. Så når "nybebynnere" spør meg om råd nå så anbefaler jeg de om å prøve å vurdere behovet sitt, jeg prøver å forklare litt om fordelene og ulempene med speilrefleks (og andre systemer), uten å virke belærende. Når de så eventuelt kjøper et kamera så håper jeg at de til en viss grad forstår hva de velger.

Når det gjelder de som har brukt litt speilrefleks tidligere så har jeg derimot ingen problemer med å anbefale DSLR hvis det er det de virkelig ønsker.

 

Jeg synes ideen til rogkas var ypperlig. Gi et "gavekort" med den summen du mener er riktig for deg, ta med dama til en fotobutikk (eller Elkjøp hvis det er alternativet) og la henne selv velge det hun vil ha.

Lenke til kommentar

Med det sagt, Elkjøp har tilbud på Canon 1200D til 2000kr. Helt perfekt for deg. Kjøp den nye 50mm f1.8 STM også, så har du en prima begynnerpakke. 

Dårlig taktikk å spare seg til fant ved å droppe stabilisering. Kjøp heller Pentax K-S1 og få stabilisering med både det medfølgende 18-55mm objektivet og den kommende julegaven, en Pentax 50mm f/1,8. Kameraet fåes både i "jålete" farger og i tradisjonell sort. Da kan du tilpasse kjøpet akkurat etter dama di sin smak.

 

K-S1 har en mer veskevennlig størrelse som passer bedre til damehender enn 1200D. Søkeren "kikkehullet" er også vesentlig større og lysere enn det i 1200D. Skjermen er også skarpere og bedre. Det er også noen tekniske fordeler som raskere lukker, kraftigere blits, raskere seriebildehastighet, flere fancye funksjoner i menyene, men det er neppe noe hun vil legge så mye merke til som nybegynner. Bortsett fra dette vil de nok oppleves som ganske like.

 

Forslaget om Nikon D3200 er på mange måter en mellomting mellom Pentax K-S1 og Canon 1200D. Søkeren er like liten som på 1200D. Det medfølgende 18-55mm objektivet har stabilisering, men en fast 50mm f/,1,8 eller lignende vil ikke være stabilisert. Skjermen er omtrent som på Canon sin, mens størrelsen er en mellomting. De tekniske fordelene jeg nevnte med K-S1 er ikke til stede.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...