Gå til innhold

Hva tenker dere om å bruke Seagate Archive 8TB 5900RPM SATA til lagring av film på?


Anbefalte innlegg

Jeg har en nokså stor samling av DVDer (1.500) og BluRay (nå over 270) som tar sykt med plass. Særlig Bluray filmene som jeg ripper i full kvalitet, så hver plate tar mellom 25-45 GB med plass.

Så det baller på seg. Nå er jeg nede i under 1 TB med plass til filmsamlingen min. Det er på 5 x 3 TB disker og 1 x 2 TB disk.

 

Det naturlige er å øke sakte men sikkert med 6 TB disker, gir best kostnad/GB økning.

 

Så ser jeg plutselig denne disken: Seagate Archive 8TB 5900RPM SATA. Disse er beregnet for "cold storage" og har lav skrivehastighet (20-30 MB/s) og heller ikke veldig høy lese hastighet.

 

Men så har jeg sjekket litt tall, siden jeg streamer alle filmer fra en selvbygd "NAS" så ser jeg jo at når jeg ser på en Bluray film i full kvalitet, så bruker ikke den mer enn 4-6 MB/s. Og jeg er den eneste som bruker disken(e). På DVD filmer er det jo enda mindre MB/s.

 

Så en skulle jo tro at en slik disk vil passe perfekt til å lagre filmer på? Om det skrives til disken så er det når jeg ripper filmer ev. Og der får jeg jo ikke noe høyere hastighet enn ca 30 MB/s, vanligvis rundt 20-25 MB/s. Kan uansett rippe til en disk og så overføre på natten eller noe til "cold storage" disken.

 

Noen som har erfaring med disse diskene? Kan de brukes til mitt formål? (ville jo tro det)

 

Før noen sier at det er dumt å lagre masse på store disker, så har jeg selvsagt backup av alle filmer jeg har og får fortløpende på harddisker som ikke står i pcen. Så en harddisk feil på en 8 TB disk, vil bare bety at i noen dager vil filmer fra backup disker kopieres tilbake på en ny disk.

Endret av myhken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg ville styrt unna denne disken helt. Denne er vel ment for folk som ikke vil bruke penger på dyre backupløsninger for større mengder data som "aldri skal tas frem igjen". Det er nok ingen disk som er beregnet på å bli lest fra regelmessig i et NAS oppsett som du har.

 

Blir som kjøttdeig i frysern, bør ikke ta den ut og inn annenhver dag da blir den dårlig :p

 

Edit; Mest GB pr. krone? Jepp. Bra analogi jeg brukte? Nei.

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Når jeg skrev "NAS" i anførselstegn så var det fordi det ikke er noe mer enn en vanlig pc, uten noe RAID oppsett eller lignende.

Så den har f.eks DVD disk 1, DVD disk 2 osv, og Bluray disk 1, BluRay disk 2 osv. Disse diskene brukes ikke til noe annet enn når jeg ev. da ser på en film fra en av diskene, og så leses de vel kjapt om jeg starter Media Center (for DVD) og PowerDVD for BluRay samlingen. Så vil vel påstå at det er nokså "cold storage" jeg har på akkurat disse diskene.

Lenke til kommentar

Jeg har 4 slike disker og har brukt de i et par måneder til det samme som du skisserer med disk pooling via FlexRaid (uten RAID funksjonalitet) i Windows.

 

De fungerer helt greit. Når du aksesserer en fil og disken har vært idle en stund tar det noen sekunder for den å spinne opp før filen åpnes, men det er helt greit for meg og mitt bruk. Diskene er i dvale når jeg ikke ser film og det skrives nesten aldri til de bortsett fra når jeg en gang i mellom kjøper en ny BluRay film eller TV serie.

 

Mulig jeg ikke er like fornøyd etter et par år, men det får tiden vise, jeg har backup i mine DVDer og BluRays. De skriver: "Engineered for 24×7 workloads of 180TB per year.", så kan ikke forstå annet enn at vårt bruk bør være godt innenfor hva de er designet for.

Lenke til kommentar

Jeg har 4 slike disker og har brukt de i et par måneder til det samme som du skisserer med disk pooling via FlexRaid (uten RAID funksjonalitet) i Windows.

 

....

 

Mulig jeg ikke er like fornøyd etter et par år, men det får tiden vise, jeg har backup i mine DVDer og BluRays. De skriver: "Engineered for 24×7 workloads of 180TB per year.", så kan ikke forstå annet enn at vårt bruk bør være godt innenfor hva de er designet for.

 

Høres perfekt ut. Vil ikke være i nærheten av 180TB per år på disse diskene les/skriv totalt.

Lenke til kommentar

Jeg har fem av dem og har ingenting å klage på etter et par-tre måneders bruk.  De spinner raskt ned og er dermed ikke de raskeste ved aksess, men siden de brukes til medialagring her også så er det et ikke-problem.  Slik jeg bruker dem og slik du har tenkt å bruke dem er mer eller mindre nøyaktig den type bruk de er laget for: data som skrives en gang og som deretter sjelden endres eller leses.

Lenke til kommentar

Bestilt to stykker nå. Bør redde meg en stund, 2 TB får da 6 TB mer og en av 3 TB får 5 TB mer, totalt 11 TB ledig kapasitet for under 5000 kr.

Fungerer det greit, tar jeg kanskje og kjøper en til for DVD diskene. (2 x 3 TB blir slått sammen, og så har jeg 2 TB med ledig kapasitet)

Lenke til kommentar

Trur dei er veldig greie for lagring. Men ville ikkje brukt dei til raid 5/6. Disse er vell også best til sekvensiell arbeid. Mulig dei er perfekt til Hadoop også.

 

Som nevnt kjører jeg ikke RAID, kun enkelt disker i en stor pc (med noen USB 3.0 docking stasjoner koblet til også :D ), så totalt 19 disker i pcen (eller tilknyttet pcen). Skal hente dem på posten i dag, så blir det nok montering i morgen siden jeg skal bort i dag.

Så starter overføringen fra to av de "mindre" diskene over til en av de to 8 TB diskene. Så får jeg vurdere om jeg skal sette inn to med en gang, eller bare en, så la den andre være i reserve.

Lenke til kommentar

Da er første disk installert i "NASen" ergo pcen. Og overføring fra en 1.5 TB og en 2 TB disk har startet. Den overfører med ca 42 MB/s (internt) eller ca 2.1 GB per minutt.

Så det tar litt tid å fylle disken ja. Men så skal filene jo bare ligge der og bli lest fra en gang i blant.

Lenke til kommentar

Etter nå snart 8 timer med overføring, så ligger hastigheten på ca 2.1 GB per minutt, ergo ca 42 MB/s.

Så det går nok hele dagen i dag, og trolig natten før jeg har overført de 3.5 TB med dataene som skal over i første omgang.

 

Ser at etter jeg opprettet tråden så har komplett solgt ut alle 30 de hadde på lager, så er visst andre som også ser nytten av disse diskene. Jeg kjøpte den siste de har på lager i dag. Planen er å bruke to av disse, og ha en liggende i reserve.

 

Det eneste som jeg glemte å teste var lese hastigheten,,,men den skal være bedre enn skrivehastigheten, så til mitt formål kommer det til å holde i massevis. (trenger under 10 MB/s i lesehastighet) for filmsamlingen.

Endret av myhken
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spørsmål: Hvordan er det med parkering av hode. Noen som har noen tall å komme med? Vurderer også å kjøpe disse  som film-, musikk- og bildebank, men har brent meg før på kort levetid pga parkering. For øyeblikket kjører jeg kun WD 6TB RED i en ICY BOX IB-3680SU3, men det er dyrt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...