Gå til innhold

Monarki eller Republikk?


Gjest Slettet-aj7hPT

Monarki eller Republikk?  

70 stemmer

  1. 1. Monarki eller Republikk

    • Republikk?
      29
    • Monarki?
      41


Anbefalte innlegg

 

 

Tema er "Monarki eller Republikk", og i ett monarki er der intet behov for politikerne på stortinget. Dermed er mitt innlegg on topic, og ditt svar er offtopic hvilket alle ad hominem er

 

Din wiki-link: https://en.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem

Temaet er da åpenbart monarki eller republikk i NORGE, så at du skal drasse det anarkistiske sludderet ditt inn her er såklart off-topic, men fullstendig forutsigbart da du gjør det samme i alle diskusjoner uansett hva tittelen eller tema handler om.
Når jeg påpeker at du har ett godt økonomisk argument i at man kan sper litt penger på å kvitte seg med Kongehuset (og beholde politikerne), så er det vel verdt å merke seg at man kan spare mye mer penger ved å kvitte seg med politikerne og beholde kongen.

 

Det å påpeke at Monarkiet er å foretrekke fremfor en Republikk siden man kan spare mer penger på å kvitte seg med politikerne istedenfor å kvitte seg med kongen kan vel neppe sies å ha noe med anarki å gjøre?

 

Selv om Kongen kanskje er en anarkist?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig er det noe galt i å ha kongefamilie! Det er noe fundamentalt galt og bryter med grunnprinsippet i det norske samfunnet.

 

Om man vil spare penger så er det enkleste og mest effektive plassen å gjøre det å kutte kongefamilien.

 

Vil man gjennomføre den mest nyttige politikken på tvers av alle partier, så er det å kutte kongefamilien.

 

Kongefamilien har ingen fremtid i Norge.

 

Er tradisjon et argument du ser på som gyldig?

 

Kostnaden og bryet er en halv milliard årlig. Du sier at en halv milliard er nær null for oss? Isåfall kan vel du betale for kongefamilien, jeg vil ikke kaste mine penger i toalettet for den saken.

 

 

Nei, for noe tøv. Det er mye enklre å kutte i budsjettet andre plasser. Og vi kan kutte langt mer.. Som sagt, vi bruker kostnaden til 10 kongefamilier, bare på å betjene statsgjeld Norge har, som faktisk er helt unødvendig.

 

Ja, jeg sier en halv milliard er totalt irrelevant og nært ingenting.

 

http://www.statsbudsjettet.no/upload/Statsbudsjett_2016/dokumenter/pdf/gulbok.pdf

Lenke til kommentar

Isåfall kan du betale for det, ikke skyv dine ønsker om å tvinge en familie inn i arvelig luksus på oss andre.

 

Og slaveri. Dog godt betalt. Det er sinnsvakt for en moderne stat å ha både klasseskille og slaveri, uansett hvor godt betalt det er. Det er helt hinsides at man skal være forpliktet til noe fordi ens foreldre var sånn eller sånn. Verken synder eller noe annet bør visiteres på barn.

Lenke til kommentar

Isåfall kan du betale for det, ikke skyv dine ønsker om å tvinge en familie inn i arvelig luksus på oss andre.

Er det ett prinsipielt standpunkt mot det å skyve kostnadene for dine ønsker over på andre?

 

Eller er det ett retorisk standpunkt, der du er imot at kostnadene til monarkiet blir skøvet over på deg fordi du er imot monarkiet, men helt greit at kostnadene med republikken(demokratiet) blir skøvet over på motstanderne av samme ettersom du er tilhenger av republikk(demokratiet)?

 

Mao, meg, meg, meg?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Et Sveits med monarki. Monarkiet kan være ansvarlig for å bevare Norsk kultur, ivareta Norsk historisk arv, samle Norsk historie, ivareta det norske språk og være utøvende nasjonal leder for det Norske forsvar.

 

Forsvarsmakt bør deles i en Europeisk forsvarstrategi, mellom Europeisk forsvar og Norsk forsvar. Norges endelige militære makt må ligge med kongen, og kun kunne brukes til forsvar. Det politikerne gjør med militæret idag, er aggresjon.

 

Resten av politikken bør tilfalle fylkene som sammen kan forme nasjonalt råd, sammen med Kongen og utlyse nasjonale avstemninger om rikets politikk og politikk som angår flere fylker eller nasjonen som helhet. Fylkene kan samle skatt og distribuere denne opp til nasjonen, og til et Europeisk samarbeid. Nasjonale anliggende som konstruksjon av vei, eller hurtigtog er anleggende som passer bra i nasjonal forsamling, med folkeavsmtening f.eks. Det meste annet kan tilfalle fylket, og fylket kan ha normalt representativt demokrati med innslag av folkelig demokrati, som i Sveits, med folkeforslag, referedum, folke-avvisning av politikk og valgomganger angående lokal(fylkespolitikk) om nødvendig/ønskelig.

 

En nasjon som Norge trenger ikke at en hovedstad makrokontrollerer resten av landet, når regionene selv kan gjøre dette bedre og på en mer demokratisk og relevant måte. Nasjonen Norge bør kun ha ansvar for det som er viktig nasjonalt. F.eks er innvandring også et område som bør være delvis nasjonalt, og delvis Europeisk. Europa bør sammen fatte vedtak om innvandring, men hver nasjon må kunne nekte å ta imot innvandrere som ikke er Europeiske borgere, om de ønsker det, selv i et tenkt scenario hvor Europa tillater innvandring utenifra.

 

En demokratisk nasjonalkonfederasjon med monark, nasjonalt folkestyre og Europeisk samarbeid. Europa bør helst også ha samme type demokrati som Sveits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...