Gå til innhold

Monarki eller Republikk?


Gjest Slettet-aj7hPT

Monarki eller Republikk?  

70 stemmer

  1. 1. Monarki eller Republikk

    • Republikk?
      29
    • Monarki?
      41


Anbefalte innlegg

 

Jo, men alikevel ingenting i forhold til de 10 milliarder kroner staten bruker årlig på renter til statslån som vi ikke trenger.

 

Selv om kongefamilien koster 2 milliard i året er det bare småpenger i forhold, og vi kan bedre spare penger andre plasser i budsjettene.

 

Faktisk kan vi finansierer NRK over statsbudsjetter om vi dropper den unødvendige statsgjelden vi har. Eller vi kan finansiere omtrent 20 kongehus?

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kongehuset/kongen-vi-kan-ikke-ta-imot-hele-afrika/a/23654524/

 

Ser man det. Kongen har mer makt enn man tror. Så fort han sier noe som helst blir alle hysteriske og over-analyserer utsagnene.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kongehuset/stoere-forsvarer-konge-motstanden-i-arbeiderpartiet/a/23654485/

 

I en stemme hvor 2300 folk har stemt er 71% i favør dagens modell mot 25% for republikk.

Lenke til kommentar

Med folkeavstemning om endring av landets styreform må det kreves at et STORT flertall er enige. 75% vil da være passende, slik at vi ikke får 50.1% majoritetstyrrani.

Så om 50.1% vil fjerne Kongehuset, er det bedre at minoriteten på 49.9% får bestemme?

 

Minoritetstyrrani er altså bedre enn majoritetstyrrani?

 

Det hadde vel vært bedre om de som støtter Kongehuset betaler for dette, og de som er imot ikke må betale, som BadCat er inne på rett over her. Slik blir vi kvitt tyrraniene.

Lenke til kommentar

 

Med folkeavstemning om endring av landets styreform må det kreves at et STORT flertall er enige. 75% vil da være passende, slik at vi ikke får 50.1% majoritetstyrrani.

Så om 50.1% vil fjerne Kongehuset, er det bedre at minoriteten på 49.9% får bestemme?

 

Minoritetstyrrani er altså bedre enn majoritetstyrrani?

 

Det hadde vel vært bedre om de som støtter Kongehuset betaler for dette, og de som er imot ikke må betale, som BadCat er inne på rett over her. Slik blir vi kvitt tyrraniene.

 

 

 

Nei. Da forblir det som det er inntil en stor majoritet vil ha endring. Man bør ikke ta lett på så store endringer. Det er masse politikk som bør kreve større flertall enn 50.1%.

 

Ok, da betaler jeg for kongehuset, så betaler du for renten Norge betaler på sin statsgjeld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men jeg foretrekker å gi de til de som sitter på Karl Johan med ett krus i hånden, det føles litt bedre. ;)

 

Organiserte tiggere, alkoholikere og sprøytenarkomane? Hvem andre i Norge trenger å sitte på gaten å tigge? Vi har jo tross alt et sosialsystem i Norge. Så du støtter kun nye heroininjeksjoner og utbredelse av profesjonelle tiggere.

 

Men det er rett å støtte de svake. Men da kan man gjøre det på en bedre måte. Du har makt til å endre folks liv, og det gjør du ikke vet å kaste noen kroner i en kopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ok, da betaler jeg for kongehuset, så betaler du for renten Norge betaler på sin statsgjeld.

Du kan betale for hva du vil ha, så betaler jeg for det jeg vil ha. Deal?

 

 

Det er nok ikke valgfritt dessverre.

 

Dessuten så er jeg glad vi har noen forpliktelser i forhold til samfunnet. Det er en positiv ting.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er nok ikke valgfritt dessverre.

 

Dessuten så er jeg glad vi har noen forpliktelser i forhold til samfunnet. Det er en positiv ting.

Dessverre ja, tenk om vi som enkeltindivider kunne hatt valgfrihet til å velge slike ting selv.

Ellers så er det jo ingenting i veien for at man frivillig tar på seg forpliktelser? Forpliktelser trenger vel ikke være basert på tvang?

Lenke til kommentar

 

Det er nok ikke valgfritt dessverre.

 

Dessuten så er jeg glad vi har noen forpliktelser i forhold til samfunnet. Det er en positiv ting.

Dessverre ja, tenk om vi som enkeltindivider kunne hatt valgfrihet til å velge slike ting selv.

Ellers så er det jo ingenting i veien for at man frivillig tar på seg forpliktelser? Forpliktelser trenger vel ikke være basert på tvang?

 

 

Du mener vi skal ha anarki?

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

 

Hvorfor er alternativet automatisk republikk? Kan vi ikke bare ha dagens system - konge?

 

AtW

 

Er ikke det republikk uansett?

 

Føderal republikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...