Gå til innhold

Windows 10 oppgradering OEM eller Retail - hva får jeg?


Anbefalte innlegg

windows-10-logo2-300x163.jpg

 

Det spørres og det spørres på ulike forum om hva som virkelig skjer når man velger å ta det gratis tilbudet som dukker opp som ett ikon på alle pcer som er kvalifiserte for en gratis oppdatering (se hvilke her)

 

winx_001-1024x564.jpg

 

Så kommer det store spørsmålet, er det OEM eller Retail jeg får når jeg oppgraderer min pc?

Svaret er nokså enkelt. hentet og oversatt herfra….

 

Når jeg oppgradere en forhåndsinstallert (OEM) eller endelige versjonen av Windows 7 eller Windows 8 / 8.1 lisens til Windows 10, gjør at lisensen forblir OEM eller bli en retail lisens?

 

Hvis du oppgraderer fra en OEM eller retail versjon av Windows 7 eller Windows 8 / 8.1 til gratis Windows 10 oppgradering i sommer, blir lisensen konsumert i den. Fordi gratis oppgradering er koblet mot den kvalifiserende lisensen, vil Windows 10 også kobles mot den aktuelle lisensen.

 

Hvis du oppgraderer fra en retail versjon, beholder den rettighetene til en fullversjon versjon.

Hvis du oppgraderer fra en OEM versjon, beholder den rettighetene til en OEM-versjon.

 

Full versjon (Retail):

– Inkluderer overføre rettighetene til en annen datamaskin.

– Krever ikke en tidligere kvalifiserende versjon av Windows.

– Dyrt

 

Oppgraderingsversjon (Retail):

– Inkluderer overføre rettighetene til en annen datamaskin.

– Krever en tidligere kvalifiserende versjon av Windows.

– Dyrt, men billigere enn fullversjonen

 

OEM:

OEM-versjoner av Windows er identisk med full lisens Retail versjoner bortsett fra følgende:

– OEM-versjoner ikke tilbyr noen gratis Microsoft direkte støtte fra Microsoft-støttepersonell

– OEM-lisenser er knyttet til den aller første datamaskinen du installere og aktivere den på

– OEM-versjoner tillater alle maskinvareoppgraderinger unntatt oppgradering til et annet modell hovedkort

– OEM-versjoner kan ikke brukes til direkte oppgraderer fra en eldre Windows-operativsystemet

 

Hva skjer hvis jeg bytter mitt hovedkort?

Som det gjelder OEM-lisensene vil dette oppheve Windows 10 oppgraderingslisens fordi det vil ikke lenger ha en tidligere basert kvalifiserende lisens som kreves for gratis oppgradering. Du må da kjøpe en full retail Windows 10-lisens. Hvis basen kvalifiserende lisens (Windows 7 eller Windows 8.1) var en full retail versjon, så ja, du kan overføre den.

 

15. OPPGRADERINGER. For å bruke oppgraderingsprogramvare, må du først være lisensiert for programvaren som er kvalifisert for oppgradering. Ved oppgradering, tar denne avtalen stedet av avtalen for programvaren du oppgraderte fra. Når du har oppgradert, kan du ikke lenger bruke programvaren du oppgraderte fra

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ser at komplett.no kun selger OEM og at Microsoft faser ut alt av retail. Er det fremdeles mulig å skaffe retail versjon av Windows 7? 

 

Noen år siden MS sluttet å selge retail lisenser av Win7, har vel kun vært OEM lisenser siden 2011 eller noe rundt der.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Dersom en ønsker retail versjon av Win10 når det lanserers, hva vil være billigste måte å gjør det på når en ikke har Win7/8 fra før?

 

Må du nesten vente til etter 29.juli å se. Holder en knapp på å kjøre inn en piratkopi av Windows 7/8.1 og oppgradere den til Win10, da skal du få tilbud om ekte Windows 10 til en "billig" penge. Hvor billig det blir vites jo ikke, men om det er under retailprisene som allerede er satt, så vil jo det være den billigste metoden. Om man får retail versjon den veien da....

Lenke til kommentar

 

Komplett har da full versjon av Windows 8.1. Jeg går ut fra at "full" er det samme som retail, og ikke OEM. Det står ikke noe om at det er OEM.

 949,-

https://www.komplett.no/microsoft-windows-81/798697#

 

Ja det er full versjonen, men husk, ikke Pro versjonen. Den koster litt over 2000.

 

Det er klart. Ikke alle trenger Pro-versjonen, og den er en hundrelapp billigere enn 8.1 OEM. Ingen tvil om hva man bør velge.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har Win 8.1 Pro Student, kjøpt direkte fra Microsoft sine hjemmesider. Det står ikke noe om OEM eller ikke så vidt jeg kan se i mailen jeg fikk med produktkoden. Antar det er retail da?

 

EDIT: 

Dette er hva den sier(utenom produktkoden så klart):

Produktnavn: Windows 8.1 Pro - Studenttilbud
Enhetspris: 479,00 kr
Antall bestilt: 1
Beløp: 479,00 kr

Endret av fnwilborn
Lenke til kommentar

Ofte er dette hverken Retail eller OEM, men en akademisk lisens, som egentlig er en MAK lisens, som ikke gir tilgang til gratis oppgradering.

Men det ser du jo ev, har du det hvite ikonet nede ved klokken, der du kan reservere din gratis kopi, så er alt  i orden, om ikke ser det dårlig ut for deg...

Lenke til kommentar

Jeg har Win 8.1 Pro Student, kjøpt direkte fra Microsoft sine hjemmesider. Det står ikke noe om OEM eller ikke så vidt jeg kan se i mailen jeg fikk med produktkoden. Antar det er retail da?

 

EDIT: 

Dette er hva den sier(utenom produktkoden så klart):

Produktnavn: Windows 8.1 Pro - Studenttilbud

Enhetspris: 479,00 kr

Antall bestilt: 1

Beløp: 479,00 kr

 

 

Ofte er dette hverken Retail eller OEM, men en akademisk lisens, som egentlig er en MAK lisens, som ikke gir tilgang til gratis oppgradering.

Men det ser du jo ev, har du det hvite ikonet nede ved klokken, der du kan reservere din gratis kopi, så er alt  i orden, om ikke ser det dårlig ut for deg...

 

Er det bare meg som er litt rar? Det står jo i øverste bildet i post 1 her, at Win8.1 pro Student blir oppgradert til Win10 pro?

Lenke til kommentar

Ofte er dette hverken Retail eller OEM, men en akademisk lisens, som egentlig er en MAK lisens, som ikke gir tilgang til gratis oppgradering.

Men det ser du jo ev, har du det hvite ikonet nede ved klokken, der du kan reservere din gratis kopi, så er alt  i orden, om ikke ser det dårlig ut for deg...

Joda, jeg har reserveringsikonet.:) 

Lenke til kommentar

 

Jeg har Win 8.1 Pro Student, kjøpt direkte fra Microsoft sine hjemmesider. Det står ikke noe om OEM eller ikke så vidt jeg kan se i mailen jeg fikk med produktkoden. Antar det er retail da?

 

EDIT: 

Dette er hva den sier(utenom produktkoden så klart):

Produktnavn: Windows 8.1 Pro - Studenttilbud

Enhetspris: 479,00 kr

Antall bestilt: 1

Beløp: 479,00 kr

 

 

Ofte er dette hverken Retail eller OEM, men en akademisk lisens, som egentlig er en MAK lisens, som ikke gir tilgang til gratis oppgradering.

Men det ser du jo ev, har du det hvite ikonet nede ved klokken, der du kan reservere din gratis kopi, så er alt  i orden, om ikke ser det dårlig ut for deg...

 

Er det bare meg som er litt rar? Det står jo i øverste bildet i post 1 her, at Win8.1 pro Student blir oppgradert til Win10 pro?

 

Les spørsmålet mitt, er du snill.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har Win 8.1 Pro Student, kjøpt direkte fra Microsoft sine hjemmesider. Det står ikke noe om OEM eller ikke så vidt jeg kan se i mailen jeg fikk med produktkoden. Antar det er retail da?

 

EDIT: 

Dette er hva den sier(utenom produktkoden så klart):

Produktnavn: Windows 8.1 Pro - Studenttilbud

Enhetspris: 479,00 kr

Antall bestilt: 1

Beløp: 479,00 kr

 

 

Er det bare meg som er litt rar? Det står jo i øverste bildet i post 1 her, at Win8.1 pro Student blir oppgradert til Win10 pro?

 

Les spørsmålet mitt, er du snill.

 

 

Jeg har nok missforstått litt ja. Men OEM skal jo følge et produkt. Har du kjøpt din lisens i "løsvekt" så kan det jo ikke være snakk om OEM? Ser ikke ut som Myhken kan si med 100% sikkerhet. Men tolker det som at han mener det må være full versjon hvis du har det hvite Win10 ikonet nå...

 

Hvordan blir dette med lisens nøkler? Kan man senere bruke en full win8.1 pro nøkkel med win10 installasjonsmedie for en clean install?

Lenke til kommentar

Nei, både OEM og fullversjoner får ikonet. Men om det hadde vært en studentversjon i den typen som består av MAK nøkkel (med 1 eller 2 aktiveringer) så ville han ikke fått det.

I tillegg så ens jeg å huske at Microsoft gikk bort fra disse MAK lisensene da de gikk over fra MSDNAA til DreamSpark.

 

Jeg har Win 8.1 Pro Student, kjøpt direkte fra Microsoft sine hjemmesider. Det står ikke noe om OEM eller ikke så vidt jeg kan se i mailen jeg fikk med produktkoden. Antar det er retail da?

 

EDIT: 

Dette er hva den sier(utenom produktkoden så klart):

Produktnavn: Windows 8.1 Pro - Studenttilbud
Enhetspris: 479,00 kr
Antall bestilt: 1
Beløp: 479,00 kr

 

Så du får nok Windows 10 Pro, men kun OEM versjonen, siden studentversjonen din enten er en OEM eller kun har 1 eller 2 aktiveringer.

Men nå er det jo bare 9 dager igjen, så å spekulere for mye blir jo bare dumt. Om 9 dager (blir vel ca 10 dager for oss nordmenn) så vet vi MYE mer enn det vi vet i dag.

Jeg har gitt opp å følge diskusjonene på MDL ang om du vil få en nøkkel, om det kobles til hardware IDen, om det kobles til Microsoft kontoen, om ditt og datt. Faktum er at ingen vet før RTM versjonen er ute. Håper jo å få den litt tidligere på MSDN kontoene mine, men denne gangen kan det se ut som om den kanskje enten kommer samme dag, da type 1800-2000 tiden norsk tid, eller senere.

Lenke til kommentar

Jeg brukte nettopp "Windows installation media Creation Tool" til å lage en usb pinne med Win8.1 pro. Brukte en lisensnøkkel jeg kjøpte på G2A.com og den ble godkjent. Innstallerte så fra pinnen, og la igjen nøkkelen inn under innstallering. Men Windows vil ikke aktivere med den nøkkelen. Jeg får feilmelding om at nøkkelen er "blocked". Noen som vet hva som har skjedd?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

En bekjent ønsker hjelp med å oppgradere sin laptop med Windows 7 OEM. Men det skjer altså ikke før 29. Juli eller er oppgraderinger allerede tilgjengelig?

 

Han skal bytte ut harddisken. Hvordan går jeg enkelt frem for å gjøre oppgraderingen. Jeg ser for meg å lage et installsjonsmedium på dvd eller usb, og restore et backup-image på den nye disken. Hvilke verktøy kan jeg evnt bruke?

 

(Har litt peiling, men er ikke oppdatert på det nyeste)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...