Gå til innhold

NAV- hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på snart 20 år. Nylig flyttet til Oslo. Jeg er aktiv arbeidssøker (har friår, starter på studier i september). Nå er jeg satt ut på jobb der jeg tjener 5000kr av NAV. Da jeg spurte om støtte til utdanning- utstyr, sa de at de ikke brydde seg om det og at det var umulig. Studien koster rundt 101. 000kr. I tillegg er det eksamensavgifter. Jeg lurer på om dette er rett? Skulle jeg egentlig fått hjelp, eller er dette rett av de? Søke utdanning som arbeidsrettet tiltak, inngår ikke dette inn i det temaet her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg er ei jente på snart 20 år. Nylig flyttet til Oslo. Jeg er aktiv arbeidssøker (har friår, starter på studier i september). Nå er jeg satt ut på jobb der jeg tjener 5000kr av NAV. Da jeg spurte om støtte til utdanning- utstyr, sa de at de ikke brydde seg om det og at det var umulig. Studien koster rundt 101. 000kr. I tillegg er det eksamensavgifter. Jeg lurer på om dette er rett? Skulle jeg egentlig fått hjelp, eller er dette rett av de? Søke utdanning som arbeidsrettet tiltak, inngår ikke dette inn i det temaet her?

Studie til 101 000 som du synes NAV skal betale? Hva med å søke på den offentlige skolen som faktisk er gratis?

Lenke til kommentar

Å nei nå blir sofamoralistene sure for at Trådstarter vil bruke skattebetalernes penger for å finansiere sin egen utdanning.

 

Jeg anbefaler at Trådstarter heller burde ta offentlig utdanning. Regner med at Trådstarter sikkert ikke har rettigheter hos Lånekassen siden det spørres om assistanse her. 

Lenke til kommentar

Det foregår vel rent praktisk ikke slik at arbeidstaker selv finner fram til og forelår et "arbeidsrettet tiltak".

 

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+76+%C2%A7+12+-+Utfyllende+regler+til+Arbeids-+og+velferdsetatens+anvendelse+av+forskrift+om+arbeidsrettede+tiltak.338506.cms

 

Rent praktisk: Man kommer neppe noen vei med å komme med løsningene selv, men man kan undersøke hva NAV har "surret seg frem til".

 

Det leder vel ikke alltid fram til best mulig bruk av penger og sikker jobb. 

 

Til tross for (eller på grunn av?) et rikholdig regelverk, så kan resultatet være så som så.

 

http://www.aftenposten.no/okonomi/Nav-kurs-reduserer-sjansen-for-a-fa-jobb_-ifolge-forskning-7616949.html

 

Å tro at man skal få 100.000,- for den utdanningen man ønsker seg av NAV det er vel som å gå på skattejakt i Jurassic Park. Det man finner er ikke en skatt men en Tyranusaurus som glefser en i baken.

Dessverre så er det nok sånn omtrent slik som er er.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

 

Hei! Jeg er ei jente på snart 20 år. Nylig flyttet til Oslo. Jeg er aktiv arbeidssøker (har friår, starter på studier i september). Nå er jeg satt ut på jobb der jeg tjener 5000kr av NAV. Da jeg spurte om støtte til utdanning- utstyr, sa de at de ikke brydde seg om det og at det var umulig. Studien koster rundt 101. 000kr. I tillegg er det eksamensavgifter. Jeg lurer på om dette er rett? Skulle jeg egentlig fått hjelp, eller er dette rett av de? Søke utdanning som arbeidsrettet tiltak, inngår ikke dette inn i det temaet her?

Studie til 101 000 som du synes NAV skal betale? Hva med å søke på den offentlige skolen som faktisk er gratis?

Synes ikke, men ville vite det! Hadde ikke vært imot det nei:-)

Lenke til kommentar

Å nei nå blir sofamoralistene sure for at Trådstarter vil bruke skattebetalernes penger for å finansiere sin egen utdanning.

 

Jeg anbefaler at Trådstarter heller burde ta offentlig utdanning. Regner med at Trådstarter sikkert ikke har rettigheter hos Lånekassen siden det spørres om assistanse her.

Jeg har rettigheter! Men ville finne ut av dette!

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva mener du studiet koster 101.000? Er det privatskole eller noe slikt?

Ja:)

Og du lurer på om det er rett at du ikke får denne spesialutdanningen gratis på skattebetalernes regning, hvorfor?

Flere av mine bekjente fikk dette dekket, derfor lurte jeg på om det var slik det skulle være eller om det er feil

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva mener du studiet koster 101.000? Er det privatskole eller noe slikt?

Ja:)

Og du lurer på om det er rett at du ikke får denne spesialutdanningen gratis på skattebetalernes regning, hvorfor?

Flere av mine bekjente fikk dette dekket, derfor lurte jeg på om det var slik det skulle være eller om det er feil

 

Et par av mine bekjente har også fått en slik ordning av NAV, men da var det omskolering det var snakk om (helsemessige problemer). Jeg klarer ikke se noen grunn for at man skal få 100k privat utdanning på statens regning fordi man har interesse.

Lenke til kommentar

Jeg hadde problemer med å dekke husleie og mat utgifter i fjor (fikk meg ikke deltidsjobb), da fikk jeg beskjed fra NAV at dersom man får støtte fra lånekassen har man ikke rett på noe hos NAV. 

 

Noe som er ganske rart spør du meg, da lånekassen er lån, og NAV er gratis uforpliktende penger.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

 

Å nei nå blir sofamoralistene sure for at Trådstarter vil bruke skattebetalernes penger for å finansiere sin egen utdanning.

 

Jeg anbefaler at Trådstarter heller burde ta offentlig utdanning. Regner med at Trådstarter sikkert ikke har rettigheter hos Lånekassen siden det spørres om assistanse her.

Jeg har rettigheter! Men ville finne ut av dette!

 

 

Hvis du har rettigheter så må du bruke Lånekassen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...