Gå til innhold

NAV- hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke hvorfor NAV skal dekke studiene dine da du kvalifiserer til støtte fra Lånekassen. Hvis du synes det er for drøyt å låne 101 000 kroner til en utdannelse, bør du som andre på din alder velge ett av de mange gratis studiene som finnes i Oslo og resten av landet. Uansett førte et googlesøk meg hit: http://www.ung.no/oss/rett/54640.html

 

 

Jeg hadde problemer med å dekke husleie og mat utgifter i fjor (fikk meg ikke deltidsjobb), da fikk jeg beskjed fra NAV at dersom man får støtte fra lånekassen har man ikke rett på noe hos NAV. 

 

Noe som er ganske rart spør du meg, da lånekassen er lån, og NAV er gratis uforpliktende penger.

 

 

Det er rart, men systemene og incentivene er bygget av sosialister og ikke økonomer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Å nei nå blir sofamoralistene sure for at Trådstarter vil bruke skattebetalernes penger for å finansiere sin egen utdanning.

 

Jeg anbefaler at Trådstarter heller burde ta offentlig utdanning. Regner med at Trådstarter sikkert ikke har rettigheter hos Lånekassen siden det spørres om assistanse her.

Jeg har rettigheter! Men ville finne ut av dette!

 

 

Det er nok grunnleggende feil. 

 

Man kan ha rettigheter til trygd etter folketrygdeloven og rett til sosial stønad etter Sosialloven.

 

Når det dreier seg om arbeidsmarkedstiltak så dreier det seg aldri om en rettighet, men om et tiltak som kan gjennomføres ut i fra de retningslinjer som gjelder og en nærmere virdering i regi av NAV.

 

Ingen har rett til et arbeidsmarkedstiltak, hverken de man finner på selv eller de som NAV gjennomfører i forhold til det regelverket som gjelder.

 

Hvis spørsmålet er om man "har rettigheter" i forhold til et arbeidsmarkedstiltak så er svaret klart NEI.

 

Hvis spørsmålet er om man har "muligheter" så kan vel svaret være "tja" men neppe i dette praktiske tilfellet. 

 

Hvis man skal ha en "rett" så må det finnes et lovverk som gir en denne rett. I forhold til arbeidsmarkedstiltak så har man ingen "rett" annet enn å få sin søknad vurdert.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Arbeidsrettede tiltak i regi av nav som f.eks utdanning er ingen rettighet noen har. Du kan ikke slå i bordet eller vise til en paragraf om at du har rett til dette. For det har verken du eller noen andre. Det er det grunnleggende.

Når det er sagt kan nav etter en vurdering innvilge arbeidsrettede tiltak som f.eks utdanning. 

Amo-kurset apotektekniker som går over et år kan en få hvis en har innsatsbehov situasjonsbestemt eller høyere. Dvs at hvis en f.eks går arbeidsledig i et år på dagpenger kan en be nav konsulenten sin om å bli søkt inn på apotektekniker, men det er ingen garanti for at du får plass.

Ordinær utdanning kan en få hvis en har spesielt eller varig tilpasset innsatsbehov. Altså en må være syk og som hovedregel være over 25 år. Det er masse andre regler knyttet til dette og du har ingen klagerett hvis du ikke får utdanningen av nav. 
Om en får støtte fra lånekassen eller ei har lite til ingenting å si i nav sin vurdering av saken. 

Får en først innvilget utdanning gjennom nav er det meget sjenerøst. En får beholde ytelsen sin (f.eks arbeidsavklaringspenger), en får dekket skolepengene hvis det er privatskole, en får dekket reiseutgifter og skolebøker ifb med studiene og en kan på toppen få lån og stipend fra lånekassen såfremt en ikke overskrider inntekt eller formuegrensene. 
 

"Jeg hadde problemer med å dekke husleie og mat utgifter i fjor (fikk meg ikke deltidsjobb), da fikk jeg beskjed fra NAV at dersom man får støtte fra lånekassen har man ikke rett på noe hos NAV. "

Studerer du har du ikke rett til sosialhjelp fra nav kommune. Statlig trygd er noe annet. Det har ingenting med lånekassen å gjøre. Studerer du har du i sosialkontoret sine øyne valgt å ikke ta jobb, men heller studere og derfor får du ikke stønad til livsopphold før du sier opp studiene og blir fulltids arbeidssøker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...