Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Historie muntlig eksamen VG3 - hjelpetråd


Anbefalte innlegg

Jeg hadde muntlig eksamen i historie for tre år siden. Oppgaven min dreide seg om Napoleon og Hitler og jeg sammenliknet dem. Jeg fikk spørsmål om disse to og andre ting som skjedde på omtrent samme tid. Da fikk jeg snakke så lenge jeg ville om de tingene jeg kunne godt, så det ble ikke så mange spørsmål. Det som kanskje er litt komisk er at jeg ikke klarte å svare på det siste spørsmålet, om hvem som var Storbritannias statsminister under 2. verdenskrig. Jeg opplevde et akutt tilfelle av jernteppe. Men det påvirket heldigvis ikke karakteren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde muntlig eksamen i historie for tre år siden. Oppgaven min dreide seg om Napoleon og Hitler og jeg sammenliknet dem. Jeg fikk spørsmål om disse to og andre ting som skjedde på omtrent samme tid. Da fikk jeg snakke så lenge jeg ville om de tingene jeg kunne godt, så det ble ikke så mange spørsmål. Det som kanskje er litt komisk er at jeg ikke klarte å svare på det siste spørsmålet, om hvem som var Storbritannias statsminister under 2. verdenskrig. Jeg opplevde et akutt tilfelle av jernteppe. Men det påvirket heldigvis ikke karakteren.

 

Churchill: «Fra Stettin ved østersjøen til Trieste ved Adriaterhavet har et jernteppe senket seg over kontinentet. Bak den linjen ligger alle hovedstedene i de eldgamle statene i Sentral- og øst-Europa. Warszawa, Berlin, Praha, Wien, Budapest, Beograd, Bucuresti og Sofia, alle disse berømte byene og befolkningene rundt dem ligger i hva jeg må benevne som sovjetisk område.»

 

Høhø  :wee:

 

 

 

Hvilken rolle spilte FN i konfliktene mellom USA og Sovjetunionen?

 

En av grunnene til at FN ble opprettet, var for å unngå en ny storkrig og oppfordre til diplomati og samarbeid mellom medlemslandene. Begge landene var medlem i Sikkerhetsrådet, hvor medlemslandene har vetorett mot forslag. Det er bare gjennom en bestemmelse gjennom sikkerhetsrådet at man kan sende en FN-styrke. Det var derfor ikke så lett å få igjennom noe siden både USA og Sovjetunionen satt i Sikkerhetsrådet, og kunne legge ned veto mot hverandre. Et interessant unntak kan være å se på Koreakrigen. På denne tiden boikottet Sovjetunionen sikkerhetsrådet, og kunne derfor ikke legge ned veto mot intervensjon i Korea. Resultatet ble som kjent krig.

 

Det er ikke så lett å konkludere med om FN har "hindret en 3. verdenskrig" eller ikke. Derimot så er det ikke tvil om at FN har bidratt til øke fokus på samtaler og diplomati fremfor krig.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk oppgaven min nå nettopp og den er: Sammenlikne temaene «Den industrielle revolusjon» og «Den Amerikanske revolusjon», og vise hvordan disse har bidratt til endringer i det norske samfunnet og verden ellers.

 

Hvordan skal jeg sammenlikne disse? de er jo så forskjellige

Lenke til kommentar

 

 

Syntes det er rart dere får så mange dager forberedelse? Vi får vite hvilket fag to dager før, og får først oppgaven dagen før. Trodde det var slik for alle?

Jo, er sånn for meg og. Det er vel bare hvis man blir trukket opp på en fredag at man får lenger tid (helgen altså)?

 

Sånn for oss også, halve kullet ble trukket opp fredag og halve idag. Det vil si at jeg (som kom opp i historie) får bare halvparten så lang forberedelsestid som de som kom opp i historie på fredag :/

 

Det er jo kjempe urettferdig! Ikke noe vi kan gjøre med det, men slik burde det ikke være om eksamen er ment for å være så rettferdig som mulig... Slik hadde vi det på ungdomsskole nivå, hvor karakterene ikke hadde stor betydning. Men på videregående når de fleste prøver å komme inn på ulike universitet og høyskoler, burde det ha vært bedre satt opp.

Lenke til kommentar

Jeg fikk oppgaven min nå nettopp og den er: Sammenlikne temaene «Den industrielle revolusjon» og «Den Amerikanske revolusjon», og vise hvordan disse har bidratt til endringer i det norske samfunnet og verden ellers.

 

Hvordan skal jeg sammenlikne disse? de er jo så forskjellige

Syntes ikke sammenlikningsoppgaver er de beste når det kommer til historie (passer i norsk faget). Om jeg skal gi deg et godt svar på den oppgaven må jeg sette meg dypere inn i det, noe jeg dessverre ikke har tid til siden jeg selv får min i morgen. Men må helt ærlig si at du har fått en forvirrende oppgave...

Lenke til kommentar

 

Jeg hadde muntlig eksamen i historie for tre år siden. Oppgaven min dreide seg om Napoleon og Hitler og jeg sammenliknet dem. Jeg fikk spørsmål om disse to og andre ting som skjedde på omtrent samme tid. Da fikk jeg snakke så lenge jeg ville om de tingene jeg kunne godt, så det ble ikke så mange spørsmål. Det som kanskje er litt komisk er at jeg ikke klarte å svare på det siste spørsmålet, om hvem som var Storbritannias statsminister under 2. verdenskrig. Jeg opplevde et akutt tilfelle av jernteppe. Men det påvirket heldigvis ikke karakteren.

 

Churchill: «Fra Stettin ved østersjøen til Trieste ved Adriaterhavet har et jernteppe senket seg over kontinentet. Bak den linjen ligger alle hovedstedene i de eldgamle statene i Sentral- og øst-Europa. Warszawa, Berlin, Praha, Wien, Budapest, Beograd, Bucuresti og Sofia, alle disse berømte byene og befolkningene rundt dem ligger i hva jeg må benevne som sovjetisk område.»

 

Høhø  :wee:

 

Jeg synes også at det er et artig ordspill. Det var derfor jeg valgte det ordet.

 

http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt-ord/Jernteppe-eller-hjerneteppe/

 

Jeg fikk oppgaven min nå nettopp og den er: Sammenlikne temaene «Den industrielle revolusjon» og «Den Amerikanske revolusjon», og vise hvordan disse har bidratt til endringer i det norske samfunnet og verden ellers.

 

Hvordan skal jeg sammenlikne disse? de er jo så forskjellige

 

Du må vel forklare hvordan og hvorfor de er forskjellige og hvilken som har vært mest betydningsfull for Norge og verden.

Lenke til kommentar

Fikk Temaet Europakart i Endring ? skal sta for meg 1919-1945.

noen gode ideer få hva som er det viktigste å ha med ?

Herlighet for en drømmeoppgave.

 

Se gjerne denne filmen. Den anbefales forøvrig til alle (Årstallene kan virke litt forskjøvet, men poenget kommer frem).

 

Siden du skal fokusere på 1919-1945.

Hvilket imperium og keiserrike gikk under i 1919?

Hva var resultatet av Versailles-traktaten? Hvem gikk dette utover? Hvilke nye land dukket opp? Et av målene med Versaillestraktaten var at enhver nasjon skulle få sin egen nasjonalstat. Du vite forskjellen mellom en nasjon og en stat. Versaillestrakteten gikk hardt ut mot Tyskland. Enhver nasjon skulle få sin egen stat, så lenge det egentlig gikk utover Tyskland. Tsjekkoslovakia (Sudetenland), Polen (Danzig-korridoren) osv.

Hvordan kunne dette gi grobunn for en ny krig?

 

Den franske generalen Ferdinand Foch sa etter at Versaillestraktaten ble underskrevet: "This is not a peace. It is an armistice for twenty years".  Krigen kom 20 år og 68 dager etterpå.

 

Du kan også se på de ulike ekspansjonene, og finne grunner til dette. Eksempelvis Tyskland mot Sovjetunionen. Hvorfor invaderte Tyskland Norge? Frankrike? Hellas? Ukraina? Kjør på.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

 

Fikk Temaet Europakart i Endring ? skal sta for meg 1919-1945.

noen gode ideer få hva som er det viktigste å ha med ?

Herlighet for en drømmeoppgave.

 

Se gjerne denne filmen. Den anbefales forøvrig til alle (Årstallene kan virke litt forskjøvet, men poenget kommer frem).

 

Siden du skal fokusere på 1919-1945.

Hvilke keiserrike gikk under ved 1919?

Hva var resultatet av Versailles-traktaten? Hvem gikk dette utover? Hvilke nye land dukket opp? Et av målene med Versaillestraktaten var at enhver nasjon skulle få sin egen nasjonalstat. Du vite forskjellen mellom en nasjon og en stat. Versaillestrakteten gikk hardt ut mot Tyskland. Enhver nasjon skulle få sin egen stat, så lenge det egentlig gikk utover Tyskland. Tsjekkoslovakia (Sudetenland), Polen (Danzig-korridoren) osv.

Hvordan kunne dette gi grobunn for en ny krig?

 

Den franske generalen Ferdinand Foch sa etter at Versaillestraktaten ble underskrevet: "This is not a peace. It is an armistice for twenty years".  Krigen kom 20 år og 68 dager etterpå.

 

Du kan også se på de ulike ekspansjonene, og finne grunner til dette. Eksempelvis Tyskland mot Sovjetunionen. Hvorfor invaderte Tyskland Norge? Frankrike? Hellas? Ukraina? Kjør på.

 

Steike ta flott svar ! har mye klart men alltid flott med ekstra kunnskap! :) 

Lenke til kommentar

Få også gjerne med delingen av Tyskland mellom de allierte og hvordan dette kom til å påvirke fremtiden. :)

Den videoen jeg viste, viser hvordan de større maktene i Europa alltid har vært tjent med et svakt og svekket Tyskland. Dette er altså ikke noe nytt heller.

 

Endret forøvrig litt i innlegget ovenfor. Det var ett keiserrike som forsvant (Østerike-Ungarn) og ett imperie (Det Ottomanske Riket).

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...