Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Historie muntlig eksamen VG3 - hjelpetråd


Anbefalte innlegg

Ble trukket opp i historie muntlig idag og kunne nesten ikke vært mer misfornøyd, av alle fagene jeg kunne kommet opp i var historie det eneste jeg ikke ville ha. Nå sitter jeg med en bok på 500 sider foran meg og vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg.

Regner ikke med jeg er den eneste i dette landet som har kommet opp i historie og tenkte derfor det kunne være greit å ha en tråd hvor vi kan hjelpe hverandre/få hjelp fra andre som er gode på historie.

Blir sikkert mer aktuelt når man får tema på mandag riktignok, men fram til da; er det noen som har noe erfaring med temaer som pleier å gå igjen på historieeksamen? Noe det er ekstra lurt å lese godt på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-8OkEXm

(skrevet i farta, og med forbehold for feil :ph34r: )

 

Dette er emner som har vært gjengangere på muntlig eksamen for privatister:

 

- demokratiseringsprossesen i Norge 1814 - nå´ish:

vetostriden, statsrådsaken, konsulatsaken, Thranebevegelsen. Hvordan bønder fikk innflytelse, arbeiderbevegelsen, bedehus, gradvis stemmerett for "alle" osv.

Hvordan vi fikk vår selvstendighet, og utviklingen av demokratiet kan ikke defineres gjennom en spesifik hendelse, det var/er en dynamisk prosess.

 

- antikken/ romerriket:

samfunn, kultur, politikk:plebeiere og patrisierne, militæret, keisere osv.

forruten det som står i læreboka, sett deg inn i et par teorier om årsaker til romerrikets fall. Sensor/eksamiator forventer ikke at du har noe definitivt svar, fordi det er masse teorier om dette, men at du kan vise til litt ekstra kunnskap, er et stort pluss!

 

- første og andre verdenskrig: krig går fra slagmarken og inn i byene, sivile tap, nederlag og bitre offiserer, dårlige vilkår, etnisk rensning, folkemord. Norges rolle i begge krigene, okkupasjon, motstand i inn og utland, hjemmefronten, erfaringer fra andre verdenskrig, "stay behind" osv

Hvis du ser du har ganske god oversikt over historiefaget, kan du kanskje ta deg tid til å sjekke ut "apokolypse: verden i krig" nrk nett tv, usikker om den fortsatt er der, det er et solid verk, og gir bred oversikt over andre verdenskrig i det globale perspektivet.

men ikke kast vekk verdifull lesetid på den, bare hvis du har overskudd.

 

- Kalde krigen: våpenkappløpet! Politisk spill, "bak kulissene"

 

Tror disse emnene er like aktuelle for deg da privatist eksamen er relativt identisk med vgs eksamen, mtp eksaminator/sensor.

 

Historiekunnskapene er innskrenket på sitt beste, så forhåpentligvis kan noen andre med en mer konkret oversikt tilføye sin verdifulle kunnskap :new_woot:

Lenke til kommentar

Fått oppgaven "Industrialisering", om noen har noen innspill setter jeg stor pris på dem! Kan det generelle, men læreren min er veldig opptatt av å se sammenhenger og binde trådene sammen og jeg er forberedt på mange spørsmål som "hvorfor skjedde det der og ikke der?" osv. Men setter stor pris på alle innspill :) Om alt fra jordbruksrevolusjon til hamskiftet..

Lenke til kommentar

Fått oppgaven "Industrialisering", om noen har noen innspill setter jeg stor pris på dem! Kan det generelle, men læreren min er veldig opptatt av å se sammenhenger og binde trådene sammen og jeg er forberedt på mange spørsmål som "hvorfor skjedde det der og ikke der?" osv. Men setter stor pris på alle innspill :) Om alt fra jordbruksrevolusjon til hamskiftet..

Nå vet jeg ikke i hvor stor grad dere har sett på det, men med industriualiseringen av Vesten så ble jeg Vesten (Europa og USA) dominerende i verden, eller kanskje heller så ble deres dominans forsterket. Hvorfor gjorde den det? HVorfor skjedde ikke dette i feks Kina som hadde mange oppfinnelser og god utvikling lenge før Europa? Videre/utdyping: Hvilken betydning har industrialisering hatt for samfunnet?

Lenke til kommentar

 

Fått oppgaven "Industrialisering", om noen har noen innspill setter jeg stor pris på dem! Kan det generelle, men læreren min er veldig opptatt av å se sammenhenger og binde trådene sammen og jeg er forberedt på mange spørsmål som "hvorfor skjedde det der og ikke der?" osv. Men setter stor pris på alle innspill :) Om alt fra jordbruksrevolusjon til hamskiftet..

Nå vet jeg ikke i hvor stor grad dere har sett på det, men med industriualiseringen av Vesten så ble jeg Vesten (Europa og USA) dominerende i verden, eller kanskje heller så ble deres dominans forsterket. Hvorfor gjorde den det? HVorfor skjedde ikke dette i feks Kina som hadde mange oppfinnelser og god utvikling lenge før Europa? Videre/utdyping: Hvilken betydning har industrialisering hatt for samfunnet?

 

Hadde det å gjøre med at Kina nærmest trakk seg unna verdenssamfunnet og "holdt seg for seg selv"? Stemmer det ikke at keiseren i Kina på denne tiden mente at de var så egne at de ikke behøvde noen andre osv osv?

Endret av tbrandy
Lenke til kommentar

Det er interessant å se på hvorfor industrialiseringen skjedde i England og ikke i Kina. Samtidig, hvorfor England - og ikke Nederland? 

Kina hadde ikke en kapitalistisk tankegang, og embetsmennene hadde lav sosial status i Kina. Husker jeg rett, så var utdanningen rettet mot gammel, kinesisk kultur og tradisjon. Det er derfor riktig å si at Kina i stor grad var isolerte av egen vilje.

 

Videre er det innenfor industrialiseringen interessant å se på hvilke følger dette fikk for folk (bosetningsmønster, teknologi, helse, alder, arbeidsdeling osv). 

Lenke til kommentar

Hei, jeg kom opp i historie i dag, har eksamen den 11. Enda har jeg ikke noe tema, dette får jeg imorgen. Noen som har noen tips eller råd på hva jeg kan lese? Osv. Eller noen tips for hva jeg kan gjøre for å huske ting lettere, jeg synes alle navnene og tallene er utrolig vanskelig.

Lenke til kommentar

Hei, jeg kom opp i historie i dag, har eksamen den 11. Enda har jeg ikke noe tema, dette får jeg imorgen. Noen som har noen tips eller råd på hva jeg kan lese? Osv. Eller noen tips for hva jeg kan gjøre for å huske ting lettere, jeg synes alle navnene og tallene er utrolig vanskelig.

Jeg ville fokusert mest på nyere historie om jeg var deg, jeg gjorde den feilen at jeg brukte tid på å lese om antikken og vikingtid (VG2-emner). Jeg ville skaffet meg små pocketbøker som er letteste og som gir et overblikk over verdenshistorien fordi det er viktig med sammenhenger, men ikke veldig lett å skape seg et overblikk i en murstein av en historiebok på 600 sider så om du har tilgang på en bokhandel eller bibliotek så vil jeg anbefale:

"Å lykkes med.."-serien de har to bøker, en om eldre historie og en om nyere historie, disse hjalp meg med å skaffe meg et overblikk.

 

Videre ville jeg gått mer i dybden på de store hendelsene (kalde krigen, verdenskrigene, industrialisering, politikk, osv)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Syntes det er rart dere får så mange dager forberedelse? Vi får vite hvilket fag to dager før, og får først oppgaven dagen før. Trodde det var slik for alle?

Jo, er sånn for meg og. Det er vel bare hvis man blir trukket opp på en fredag at man får lenger tid (helgen altså)?

Lenke til kommentar

 

Syntes det er rart dere får så mange dager forberedelse? Vi får vite hvilket fag to dager før, og får først oppgaven dagen før. Trodde det var slik for alle?

Jo, er sånn for meg og. Det er vel bare hvis man blir trukket opp på en fredag at man får lenger tid (helgen altså)?

 

Sånn for oss også, halve kullet ble trukket opp fredag og halve idag. Det vil si at jeg (som kom opp i historie) får bare halvparten så lang forberedelsestid som de som kom opp i historie på fredag :/

Lenke til kommentar

 

Fått oppgaven "Industrialisering", om noen har noen innspill setter jeg stor pris på dem! Kan det generelle, men læreren min er veldig opptatt av å se sammenhenger og binde trådene sammen og jeg er forberedt på mange spørsmål som "hvorfor skjedde det der og ikke der?" osv. Men setter stor pris på alle innspill :) Om alt fra jordbruksrevolusjon til hamskiftet..

Nå vet jeg ikke i hvor stor grad dere har sett på det, men med industriualiseringen av Vesten så ble jeg Vesten (Europa og USA) dominerende i verden, eller kanskje heller så ble deres dominans forsterket. Hvorfor gjorde den det? HVorfor skjedde ikke dette i feks Kina som hadde mange oppfinnelser og god utvikling lenge før Europa? Videre/utdyping: Hvilken betydning har industrialisering hatt for samfunnet?

 

Én teori jeg har hørt om dominansen til Europa er at for eksempel Kina var ett stort rike, men Europa var fragmentert i mange konge- og fyrstedømmer som jevnlig førte krig mot hverandre. Derfor var det nødvendig med høy konkurranse, å oppnå teknologiske fremskritt fort og å lete etter verdifulle ressurser utenfor Europa bare for å overleve.

 

Det er interessant å se på hvorfor industrialiseringen skjedde i England og ikke i Kina. Samtidig, hvorfor England - og ikke Nederland?

 

Brunt og García-Peñalosa (2012) mener at det kan forklares av at befolkningstettheten var høyere i engelske byer og at det i større grad førte til at idéer og humankapital vokste i England. En annen teori jeg hørte da jeg hadde et kurs i økonomisk historie på utveksling, var at fordi Storbritannia er en øy, hadde de større nytte av at den raskeste transporten var på vannet og av dampskipet som ble utviklet.

 

Brunt (2007) mener også at institusjoner og rettssystem (for eksempel Storbritannias fleksible "common law") er viktige faktorer for økonomisk vekst.

 

Syntes det er rart dere får så mange dager forberedelse? Vi får vite hvilket fag to dager før, og får først oppgaven dagen før. Trodde det var slik for alle?

 

Det henger vel sammen med at muntlig eksamen utformes på fylkesnivå, mens skriftlig eksamen derimot utformes på nasjonalt nivå.

Lenke til kommentar

 

Det er interessant å se på hvorfor industrialiseringen skjedde i England og ikke i Kina. Samtidig, hvorfor England - og ikke Nederland?

 

Brunt og García-Peñalosa (2012) mener at det kan forklares av at befolkningstettheten var høyere i engelske byer og at det i større grad førte til at idéer og humankapital vokste i England. En annen teori jeg hørte da jeg hadde et kurs i økonomisk historie på utveksling, var at fordi Storbritannia er en øy, hadde de større nytte av at den raskeste transporten var på vannet og av dampskipet som ble utviklet.

 

Brunt (2007) mener også at institusjoner og rettssystem (for eksempel Storbritannias fleksible "common law") er viktige faktorer for økonomisk vekst.

 

Teoriene kan absolutt være relevante. Nederland hadde minst like mye kapitalistisk tenkemåte som England, men England hadde en bedre tilgang til ressursene. Jern og kull var nærme hverandre i England. Nederland hadde ikke kull. Av steinkullet kunne man få koks, som gav bedre smelteovnsteknologi - og dermed muligheter for bedre dampmaskiner. Viktige forutsetninger for en industriell revolusjon er produksjonsøkning og økt folketall. Som du nevner, fikk man også en sentralisering av arbeidskraften. Rasjonalisering kan man også kalle det. Dette var blant annet fordi man fikk en økt produksjon og arbeidsdeling i bla. tekstilindustrien.

 

Det viktigste å vite om den industrielle revolusjon er at teknologi i og for seg selv ikke skaper en revolusjon. Det er ikke noe som skjer over natten, og er avhengig av mange forskjellige faktorer. 

Lenke til kommentar

Dere som allerede har hatt historieeksamen, hvordan spørsmål fikk dere på eksamen? 

Du får spørsmål til det temaet du har om, evt det du utelater/snakker mindre om, det som er litt av meningen med at selve presentasjonen kun er 10 min, man får ikke tatt med alt uansett. Så læreren min spurte hvertfall om utdypninger til det jeg pratet om, også brøt sensor inn med spørsmål litt utover dette igjen for å avgjøre om 5 eller 6 var riktig karakter.

 

Men selvom du i all hovedsak får spørsmål om emnet ditt så må du kunne trekke sammenhenger og se den store helheten, men om du feks har om 2. VK så er sjansen veldig liten for at du får om vikingtiden i Norge f.eks.. Men vipper du mellom 5 og 6 vil sensor kunne spørre om ting som skrever et større overblikk. Ta meg som eksempel: jeg hadde om industrialisering, altså utviklingen fra et jordbrukssamfunn til der vi er idag, men sensor dro inn demokratiutvikling i spørsmålene sine. Så det er veldig vanskelig å svare på hva du får spørsmål om, men har du stålkontroll på ditt eget tema kommer du laaaangt.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...