Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Barnebidrag


Anbefalte innlegg

For 5 år siden så fikk jeg barn i utlandet, med en utenlandsk kvinne. Vi bodde aldri sammen, da jeg hele tiden har hatt fast bopel i Norge. Barnet har hele tiden bodd hos moren i utlandet og jeg har kun sett barnet en gang, og det var ved fødsel og den ene uken jeg var tilstede etter fødselen. Etter dette så har moren nektet meg å komme på besøk for å møte barnet mitt, eller at hun skal komme på besøk. Jeg har prøvd å få kontakt med henne via mobil, e-post og Facebook, men hun har ignorert alt. Jeg har spurt om jeg i det minste kan få se bilder eller videoopptak av barnet mitt om jeg ikke får møte henne. Hun svarer aldri på meldingene og har kun sendt meg en liten filmsnutt og et par bilder fra da hun fyllte 5 år. Jeg har hatt lyst av hele mitt hjertet å være der for barnet og være faren hennes, men jeg har rett og slett blitt nektet. Hun har byttet mobilnummer, blokkert meg på facebook, og har truet med å anmelde meg til politiet hvis jeg ikke sluttet å ta kontakt med henne. Igår så fikk jeg et brev fra utlandet der det fulgte med et påkrav om en skyhøy erstatning som jeg skylder i barnebidrag for disse 5 årene helt siden barnet ble født.

 

Det jeg lurer på er om jeg kan nekte å betale dette kravet. Jeg har tross alt blitt nektet å verken se, møte eller snakke med barnet, og dette er morens valg og ikke mitt. For det andre så har jeg aldri mottatt noe brev eller avtaler som har fortalt at jeg skal betale barnebidrag. Derfor synes jeg det er litt brutalt og plutselig komme nå helt ut av det blå og kreve fem års barnebidrag på en betaling. Da blir hovedspørsmålet om det er noe vits i det hele tatt å gå til en advokat å få ordnet opp i dette slik at jeg ikke trenger å betale, eller om dette beløpet må betales uansett på død og liv. Takk for eventuelle svar!



Anonymous poster hash: 99177...ccd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke nekte å betale barnebidrag (barnebidrag er et separat rettsforhold fra foreldreansvar og samværsrett) generelt. Om du kan kreves for barnebidrag fem år tilbake i tid er et annet spørsmål, hvor regler om foreldelse kommer inn i bildet bl.a. Som hovedregel skal ikke NAV Innkreving kreve inn bidrag for mer enn ett år tilbake i tid (jfr. Arbeids- og velferdsdirektoratets rundskriv til bidragsinnkrevingsloven), men barnebidrag foreldes ikke før etter ti år, jfr. foreldelsesloven § 6. 

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på barnets beste lenge, og har derfor villet at hun skal bo hos meg her i Norge eller at jeg kan passe på henne og hjelpe til, men jeg har jo fått avslag og blitt ignorert hver gang. Det skal forresten sies at jeg kjøpte utstyr, klær, seng og diverse leker og jeg ga moren penger som hun skulle bruke på barnet rett etter fødsel før jeg dro hjem til Norge. Dette var på totalt rundt 1400 €. Barnet og moren ble født i Tyskland og det er dette landet kravet kommer fra.



Anonymous poster hash: 99177...ccd
Lenke til kommentar

Ang. samvær:

4. What are my rights as the father if I am not married to the mother and she refuses to sign a declaration of shared custody?

There has finally been a 
 and unmarried fathers can now petition the Family Court for an order of joint custody. This petition can only be denied if the court believes that joint custody contravenes the best interest of the child.

Lenke til kommentar

Iflg denne siden kan ikke Tyskland kreve inn pengene:

 

 

When the child lives in Germany and Parent to pay is abroad:

If the child lives in Germany, then the German laws would apply in paying the child support. The mother/father who lives with the child in Germany should visit the Amtsgericht for advice and proper analysis of the issue then the case is escalated to the Federal Office of Justice (Bundesamt für Justiz). The Jugendamt can be called in to act as the child’s representative or just support the parent in following up the case.

Unfortunately, the only thing the German court can do is issue a court order against the parent abroad but can’t follow it up. In countries with joint agreements, the court order issued in Germany can be presented in the other parent’s current location for implementation and even then, the other country can only ensure the information reaches the affected in their territory but can’t follow it up.

Germany has reciprocal laws with South Africa, the US (except Alabama, Mississippi und dem District of Columbia), and Canada (except Provinz Québec and Territories Nunavut), if the parent to pay lives or is a citizen of the above named countries, Germany can follow up the child support.

http://mkenyaujerumani.de/2013/10/05/child-support-and-the-laws-governing-it-in-germany/#When_the_child_lives_in_Germany_and_Parent_to_pay_is_abroad

Lenke til kommentar

 

Ang. samvær:

4. What are my rights as the father if I am not married to the mother and she refuses to sign a declaration of shared custody?

There has finally been a 
 and unmarried fathers can now petition the Family Court for an order of joint custody. This petition can only be denied if the court believes that joint custody contravenes the best interest of the child.

 

 

Delt omsorg vil vel aldri være for barnets beste om foreldrene bor i forskjellige land?

Lenke til kommentar

 

 

Ang. samvær:

4. What are my rights as the father if I am not married to the mother and she refuses to sign a declaration of shared custody?

 

There has finally been a change in the child custody law in May 2013 and unmarried fathers can now petition the Family Court for an order of joint custody. This petition can only be denied if the court believes that joint custody contravenes the best interest of the child.

https://andreasmoser.wordpress.com/2012/09/19/10-faq-child-custody-law-germany/

 

Delt omsorg vil vel aldri være for barnets beste om foreldrene bor i forskjellige land?

 

Tenkte mer i retning samvær, som OP jo ønsker.

Lenke til kommentar

Tysk bidragsutmåling bygger på andre prinsipper enn norsk, selv om resultatet fort kan bli likt: Utgangspunktet er skjønnsmessig fastsettelse, men i praksis brukes tilsynelatende en utmålt underholdskostnad for barnet (fastsatt etter Düsseldorftabellen) fordelt på foreldrene etter inntekt. Norsk bidragsfastsettelse er, som kjent, skjematisk med lite adgang til skjønn. 

 

Dine muligheter for motargumenter vil her primært være hvordan dine forhold er ivaretatt - hvordan har tyske myndigheter forholdt seg til din inntekt, og dermed din bidragsevne? Er beløpet du ga etter fødsel innkalkulert? 

 

Hovedregelen i tysk rett er foreldelse etter tre år, men etter BGB § 207 foreldes ikke krav mellom barn og foreldre så lenge barnet er umyndig. Ifølge systematikken i BGB § 1601 flg. ser det ut som om barnet som er berettiget til bidrag. 

 

Det finnes altså noen angrepsvinkler for den tyske avgjørelsen (antagelig vil en tysk familierettsadvokat se flere enn jeg gjør). 

 

 

 

Ang. samvær:

4. What are my rights as the father if I am not married to the mother and she refuses to sign a declaration of shared custody?

 

There has finally been a change in the child custody law in May 2013 and unmarried fathers can now petition the Family Court for an order of joint custody. This petition can only be denied if the court believes that joint custody contravenes the best interest of the child.

 

https://andreasmoser.wordpress.com/2012/09/19/10-faq-child-custody-law-germany/

 

Child custody er ikke samvær i denne sammenhengen. Child custody betyr her foreldreansvar. 

 

Iflg denne siden kan ikke Tyskland kreve inn pengene:

 

 

When the child lives in Germany and Parent to pay is abroad:

If the child lives in Germany, then the German laws would apply in paying the child support. The mother/father who lives with the child in Germany should visit the Amtsgericht for advice and proper analysis of the issue then the case is escalated to the Federal Office of Justice (Bundesamt für Justiz). The Jugendamt can be called in to act as the child’s representative or just support the parent in following up the case.

Unfortunately, the only thing the German court can do is issue a court order against the parent abroad but can’t follow it up. In countries with joint agreements, the court order issued in Germany can be presented in the other parent’s current location for implementation and even then, the other country can only ensure the information reaches the affected in their territory but can’t follow it up.

Germany has reciprocal laws with South Africa, the US (except Alabama, Mississippi und dem District of Columbia), and Canada (except Provinz Québec and Territories Nunavut), if the parent to pay lives or is a citizen of the above named countries, Germany can follow up the child support.

http://mkenyaujerumani.de/2013/10/05/child-support-and-the-laws-governing-it-in-germany/#When_the_child_lives_in_Germany_and_Parent_to_pay_is_abroad

 

Det den nevnte siden sier er at tyske rettsavgjørelser ikke automatisk har virkning utenfor Tyskland, noe som er ganske selvsagt - tyske myndigheter kan ikke tvinge andre land til å følge deres avgjørelser. Både Tyskland og Norge har imidlertid signert 1956-konvensjonen om internasjonal inndriving av barnebidrag, slik at norske myndigheter vil (med få unntak) respektere og kreve inn barnebidrag på bakgrunn av en tysk avgjørelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Aha, jeg antok at siden noen få land var spesifikt nevnt som samarbeidende antydet det at resten var uavtalt og opp til hvert enkelt tilfelle/land.

 

Ang custody er jeg enig, men er det ikke rimelig å anta at lignende regler vil gjelde samvær, om politikken er nogenlunde samsvarende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...