Gå til innhold

– Samsung er i ferd med å implodere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skal man med en Samsung S6? iPhone 6 er billigere og gir mer for penga.

 

Edit: dette er ikke basert på en grundig markedsanalyse men hvis man sorterer prislista til Elkjøp og Lefdal, fra dyrest til billigst, så er det påfallende mange dyre Samsunger å se, høyt oppe i lista.

 

 

Vennligst sjekk fakta før du uttaler deg.

Feilaktige påstander som dette forvirrer uerfarne lesere og sender nye rekrutter som ønsker det billigste og beste, til Apple når det billigste og beste nå er Samsung. Vi trenger ikke flere Apple fanboys på markedet. Markedet trenger kunder som er kresne på teknologi og funksjoner, og ikke logoen på baksiden.

 

Apple iPhone 6 Plus 64 GB: 8490,-

Samsung Galaxy S6 64 GB: 7590,-

 

 

Og trekker man inn S6 Edge blir faktisk ovennevnte telefoner helt urelevante til sammenligning da Edge har funksjoner ingen andre telefoner har, og overgår iPhone 6 på maskinvare.

 

Alikevel ligger S6 Edge på samme prisnivå som iPhone 6 Plus.

Valget burde være klart for alle som foretrekker funksjon og design fremfor merkeridning.

 

Samsung Galaxy S6 Edge 64 GB: 8490,-

 

 

EDIT: Jeg har hverken Samsung eller Apple, er på 3. året som Sony-eier nå, så jeg lener meg ikke i medvinden av fanboyismen her.

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hva skal man med en Samsung S6? iPhone 6 er billigere og gir mer for penga.

 

 

For noe pisspreik. Hva nøyaktig er det du får mer av? "Mer av" 4 ganger færre piksler? "Mer av" av en betydelig dårligere skjerm? "Mer av" en dårligere kamera? "Mer av" en saktere prosessor og usedvanlig saktere minnehastighet? Eller er det kanskje bare 1GB minne du får "mer av"?

 

Nå vet jeg det! Du får mer av iOS! Det fantastiske mobil-OSet som begrenser deg og din frihet i alle bauger og kanter, og som spiller "catch-up" med Android i funksjoner. Det er mer av dette (mer av "mindre frihet", mao.) du får.

Vel, nå er ios mer lettkjørt enn android som igjen betyr at man ikke trenger et Helvetes kraftig maskinvare for å drive telefonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

Hva skal man med en Samsung S6? iPhone 6 er billigere og gir mer for penga.

 

Edit: dette er ikke basert på en grundig markedsanalyse men hvis man sorterer prislista til Elkjøp og Lefdal, fra dyrest til billigst, så er det påfallende mange dyre Samsunger å se, høyt oppe i lista.

 

 

Vennligst sjekk fakta før du uttaler deg.

Feilaktige påstander som dette forvirrer uerfarne lesere og sender nye rekrutter som ønsker det billigste og beste, til Apple når det billigste og beste nå er Samsung

 

Dette er virkelig rørende. Jeg pleier ikke å fôre trolla, men når jeg ser slik omtanke for de små, føler jeg at jeg må gjøre et unntak.

Lenke til kommentar

 

Hva skal man med en Samsung S6? iPhone 6 er billigere og gir mer for penga.

 

Edit: dette er ikke basert på en grundig markedsanalyse men hvis man sorterer prislista til Elkjøp og Lefdal, fra dyrest til billigst, så er det påfallende mange dyre Samsunger å se, høyt oppe i lista.

 

 

Vennligst sjekk fakta før du uttaler deg.

Feilaktige påstander som dette forvirrer uerfarne lesere og sender nye rekrutter som ønsker det billigste og beste, til Apple når det billigste og beste nå er Samsung. Vi trenger ikke flere Apple fanboys på markedet. Markedet trenger kunder som er kresne på teknologi og funksjoner, og ikke logoen på baksiden.

 

Apple iPhone 6 Plus 64 GB: 8490,-

Samsung Galaxy S6 64 GB: 7590,-

 

 

Og trekker man inn S6 Edge blir faktisk ovennevnte telefoner helt urelevante til sammenligning da Edge har funksjoner ingen andre telefoner har, og overgår iPhone 6 på maskinvare.

 

Alikevel ligger S6 Edge på samme prisnivå som iPhone 6 Plus.

Valget burde være klart for alle som foretrekker funksjon og design fremfor merkeridning.

 

Samsung Galaxy S6 Edge 64 GB: 8490,-

 

 

EDIT: Jeg har hverken Samsung eller Apple, er på 3. året som Sony-eier nå, så jeg lener meg ikke i medvinden av fanboyismen her.

 

 

 

"Billigste og beste" er neppe en beskrivelse som passer noen toppmodell, hvertfall ikke Samsung Galaxy S6, S6 Edge eller iPhone 6 eller iPhone 6 Plus så her syntes jeg du er litt ute på viddene.

 

Det er heller ingen praktisk forskjell på Galaxy S6 og S6 Edge så din forsvarstale for Galaxy S6 Edge og måten du bedriver prisammenligning mellom Galaxy S6 og iPhone 6 Plus, istedenfor Galaxy S6 mot iPhone 6 virker jo også litt merkelig, spesielt om du ser på deg selv om "verken Apple eller Samsung fanboy". Da kan jeg virkelig ikke forstå hvorfor du drar denne merksnodige sammenligningen og helt oppriktig kan mene at Galaxy S6 Edge tilbyr noe ingen andre på markedet tilbyr.

 

Alt den har er en ørliten bue på skjermpanelet på begge sider av telefonen, i motsetning til Galaxy Note Edge så er buen såpass marginal at den byr ikke på noen praktisk verdi annet enn mulighet for en liten spesiell favorittliste på maks fem personer og medfølgende lysinnstillinger til disse og det er alt.

 

 

Er jo ikke uten grunn at nesten samtlige anmeldelser anbefaler Galaxy S6 over Galaxy S6 Edge da du i bunn og grunn betaler 1200-1600 kr kun for litt mer særegent utseende og design. De fleste ser også ut til å mene at ergonomien på Edge er dårligere på grunn av lite ramme å holde i, den er mer utsatt for fallskader og det rapporteres om fargeskift som resultat av den buede skjermen som også har endel merkelige innvirkninger på video og andre fullskjerm applikasjoner som ikke nødvendigvis tar høyde for at du har litt av skjermen bøyd på begge sider.

 

 

Så hvilke rasjonelle argumenter har du for at det er mer rettferdig å sammenligne en Galaxy S6 mot iPhone 6 Plus hva gjelder pris? I hvilken verden gir dette mer mening kontra det å sammenligne med iPhone 6?

 

 

Ellers så er jeg forsåvidt enig med deg, det er idiotisk å påstå at den ene eller andre modellen gir "mer for pengene" når de i så og si samme prisklasse og denne prisklassen attpåtil er den høyeste i markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hva skal man med en Samsung S6? iPhone 6 er billigere og gir mer for penga.

 

Edit: dette er ikke basert på en grundig markedsanalyse men hvis man sorterer prislista til Elkjøp og Lefdal, fra dyrest til billigst, så er det påfallende mange dyre Samsunger å se, høyt oppe i lista.

 

 

Vennligst sjekk fakta før du uttaler deg.

Feilaktige påstander som dette forvirrer uerfarne lesere og sender nye rekrutter som ønsker det billigste og beste, til Apple når det billigste og beste nå er Samsung. Vi trenger ikke flere Apple fanboys på markedet. Markedet trenger kunder som er kresne på teknologi og funksjoner, og ikke logoen på baksiden.

 

Apple iPhone 6 Plus 64 GB: 8490,-

Samsung Galaxy S6 64 GB: 7590,-

 

 

Og trekker man inn S6 Edge blir faktisk ovennevnte telefoner helt urelevante til sammenligning da Edge har funksjoner ingen andre telefoner har, og overgår iPhone 6 på maskinvare.

 

Alikevel ligger S6 Edge på samme prisnivå som iPhone 6 Plus.

Valget burde være klart for alle som foretrekker funksjon og design fremfor merkeridning.

 

Samsung Galaxy S6 Edge 64 GB: 8490,-

 

 

EDIT: Jeg har hverken Samsung eller Apple, er på 3. året som Sony-eier nå, så jeg lener meg ikke i medvinden av fanboyismen her.

 

 

 

"Billigste og beste" er neppe en beskrivelse som passer noen toppmodell, hvertfall ikke Samsung Galaxy S6, S6 Edge eller iPhone 6 eller iPhone 6 Plus så her syntes jeg du er litt ute på viddene.

 

Det er heller ingen praktisk forskjell på Galaxy S6 og S6 Edge så din forsvarstale for Galaxy S6 Edge og måten du bedriver prisammenligning mellom Galaxy S6 og iPhone 6 Plus, istedenfor Galaxy S6 mot iPhone 6 virker jo også litt merkelig, spesielt om du ser på deg selv om "verken Apple eller Samsung fanboy". Da kan jeg virkelig ikke forstå hvorfor du drar denne merksnodige sammenligningen og helt oppriktig kan mene at Galaxy S6 Edge tilbyr noe ingen andre på markedet tilbyr.

 

Alt den har er en ørliten bue på skjermpanelet på begge sider av telefonen, i motsetning til Galaxy Note Edge så er buen såpass marginal at den byr ikke på noen praktisk verdi annet enn mulighet for en liten spesiell favorittliste på maks fem personer og medfølgende lysinnstillinger til disse og det er alt.

 

 

Er jo ikke uten grunn at nesten samtlige anmeldelser anbefaler Galaxy S6 over Galaxy S6 Edge da du i bunn og grunn betaler 1200-1600 kr kun for litt mer særegent utseende og design. De fleste ser også ut til å mene at ergonomien på Edge er dårligere på grunn av lite ramme å holde i, den er mer utsatt for fallskader og det rapporteres om fargeskift som resultat av den buede skjermen som også har endel merkelige innvirkninger på video og andre fullskjerm applikasjoner som ikke nødvendigvis tar høyde for at du har litt av skjermen bøyd på begge sider.

 

 

Så hvilke rasjonelle argumenter har du for at det er mer rettferdig å sammenligne en Galaxy S6 mot iPhone 6 Plus hva gjelder pris? I hvilken verden gir dette mer mening kontra det å sammenligne med iPhone 6?

 

 

Ellers så er jeg forsåvidt enig med deg, det er idiotisk å påstå at den ene eller andre modellen gir "mer for pengene" når de i så og si samme prisklasse og denne prisklassen attpåtil er den høyeste i markedet.

 

Du virker helt fjern med dette innlegget.

 

Du lurer på hvilke rasjonelle argumenter jeg har for at det er mer riktig å sammenligne S6 med iPhone 6 Plus istedenfor vanlig iPhone 6? Ved å sammenligne med 6 Plus har jeg gjort iPhone 6 en tjeneste ved å la den være.

 

Men om jeg skulle sammenlignet iPhone 6 mot S6 hadde iPhone falt totalt mellom to stoler. Ikke bare er den nesten samme priset som S6, men den har en elendig skjerm på 1334x750 og 4.7" fremfor S6 sine 2560x1440 fordelt på 5.1".

 

Eller hva med iPhone 6 sitt lille batteri på 1800mah mot S6 sitt på 2500. Eller kanskje den langt bedre AMOLED skjermen til S6 mot TFT-skjermen til iPhone?

 

Tar vi med kameraet blir iPhone 6 fort glemt.

 

Som du ser, så har jeg rett og slett regnet iPhone 6 for en så dårlig telefon at den ligger i en klasse under S6 og iPhone 6 Plus.

 

Svarte dette på hvorfor jeg ikke sammenlignet iPhone 6 med S6?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva skal man med en Samsung S6? iPhone 6 er billigere og gir mer for penga.

 

Edit: dette er ikke basert på en grundig markedsanalyse men hvis man sorterer prislista til Elkjøp og Lefdal, fra dyrest til billigst, så er det påfallende mange dyre Samsunger å se, høyt oppe i lista.

 

 

Vennligst sjekk fakta før du uttaler deg.

Feilaktige påstander som dette forvirrer uerfarne lesere og sender nye rekrutter som ønsker det billigste og beste, til Apple når det billigste og beste nå er Samsung. Vi trenger ikke flere Apple fanboys på markedet. Markedet trenger kunder som er kresne på teknologi og funksjoner, og ikke logoen på baksiden.

 

Apple iPhone 6 Plus 64 GB: 8490,-

Samsung Galaxy S6 64 GB: 7590,-

 

 

 

 

 

 

Er vel kanskje du som bør sjekke fakta og ikke komme med de tåpelige "fanboy" påstandene dine.

 

Mannen skrev iPhone 6, og ikke 6 Plus som du refererer til.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva skal man med en Samsung S6? iPhone 6 er billigere og gir mer for penga.

 

Edit: dette er ikke basert på en grundig markedsanalyse men hvis man sorterer prislista til Elkjøp og Lefdal, fra dyrest til billigst, så er det påfallende mange dyre Samsunger å se, høyt oppe i lista.

 

 

Vennligst sjekk fakta før du uttaler deg.

Feilaktige påstander som dette forvirrer uerfarne lesere og sender nye rekrutter som ønsker det billigste og beste, til Apple når det billigste og beste nå er Samsung. Vi trenger ikke flere Apple fanboys på markedet. Markedet trenger kunder som er kresne på teknologi og funksjoner, og ikke logoen på baksiden.

 

Apple iPhone 6 Plus 64 GB: 8490,-

Samsung Galaxy S6 64 GB: 7590,-

 

 

 

 

 

 

Er vel kanskje du som bør sjekke fakta og ikke komme med de tåpelige "fanboy" påstandene dine.

 

Mannen skrev iPhone 6, og ikke 6 Plus som du refererer til.

 

Ser du innlegget mitt over, oppdager du raskt at iPhone 6 hvertfall ikke gir mer for pengene enn S6.

Bare å lese litt om begge telefonene det, specs og ytelser.

 

Så nei, jeg trenger ikke å sjekke fakta. Det er det du som må.

Og jeg er som tidligere nevnt ingen fanboy, jeg har Sony og har hatt det i 3 år.

 

Grunnen til at jeg argumenterer mot Apple i dette tilfellet er fordi Apple er dårligere enn Samsung pr prisenhet, teknologi og funksjon tatt i betraktning. Så enkelt er det bare.

 

EDIT: 

 

Jeg ser at jeg tok feil ang prisene.

 

S6 64 og iPhone 6 64 koster AKKURAT like mye.

Da er det ingen tvil om at S6 gir langt mer for pengene enn iPhone 6.

 

http://www.netonnet.no/art/mobil/samsung/telefoner/galaxys6/samsung-galaxys6blackflat64gb/215581.9546/

http://www.netonnet.no/art/mobil/apple/telefoner/iphone6/apple-iphone664gbgold/209872.8284/

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Da er det ingen tvil om at S6 gir langt mer for pengene enn iPhone 6.

Det er din subjektive mening ut fra hvilke funksjoner hver av dem har. Siden de ikke har de samme funksjonene og mulighetene, kan de aldri sammenliknes på generell og objektiv basis, du må inn på spesifikke funksjoner for å kunne gjøre en sammenlikning.

Lenke til kommentar

Å sammenligne hvilke funksjoner hver av dem har er bortimot den minst subjektive måten som finnes for å argumentere for at en telefon gir mer for pengene. Det eneste jeg kommer på i farta som er mindre subjektivt er om man sier en telefon gir mer for pengene basert på vekt eller volum. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Å sammenligne hvilke funksjoner hver av dem har er bortimot den minst subjektive måten som finnes for å argumentere for at en telefon gir mer for pengene. Det eneste jeg kommer på i farta som er mindre subjektivt er om man sier en telefon gir mer for pengene basert på vekt eller volum.

Jeg snakket om på generell og objektiv basis. Sammenlikner du vekt og volum er det objektivt, men absolutt ikke generelt.

 

Det er fysisk umulig å sammenlikne en iPhone og en Samsung-telefon på generell og objektiv basis fordi de ikke er like nok. Sammenlikner du funksjoner tar du en subjektiv vurdering av hvilke funksjoner som skal inkluderes, og hvordan disse skal vektes. Sier du at S6 er bedre enn i6 fordi den har AMOLED-skjerm og kan filme i 4k så har du subjektivt vurdert at de funksjonene teller mer enn f.eks apputvalget til iOS. Mange vil være enige med deg. Andre, som meg, får ikke brukt Android på jobb i det hele tatt grunnet manglende programvare. Likegyldig for meg hvor bra skjermen er på S6 om den skjermen ikke kan vise det jeg trenger, ergo vil jeg vekte apputvalg laaaaaaaaangt høyere enn 4k-video. En subjektiv vekting, ergo argumentet mitt.

 

Ytterst få tilfeller hvor man kan gjøre en objektiv vurdering. Derfor terningkast på tester er fullstendig meningsløst og misvisende. Du kan dog gjøre objektive vurderiger av enkeltfunksjoner, f.eks lastetider på nettsider, men da snakker du ikke lenger generelt.

Lenke til kommentar

 

Å sammenligne hvilke funksjoner hver av dem har er bortimot den minst subjektive måten som finnes for å argumentere for at en telefon gir mer for pengene. Det eneste jeg kommer på i farta som er mindre subjektivt er om man sier en telefon gir mer for pengene basert på vekt eller volum.

Jeg snakket om på generell og objektiv basis. Sammenlikner du vekt og volum er det objektivt, men absolutt ikke generelt.

 

Det er fysisk umulig å sammenlikne en iPhone og en Samsung-telefon på generell og objektiv basis fordi de ikke er like nok. Sammenlikner du funksjoner tar du en subjektiv vurdering av hvilke funksjoner som skal inkluderes, og hvordan disse skal vektes. Sier du at S6 er bedre enn i6 fordi den har AMOLED-skjerm og kan filme i 4k så har du subjektivt vurdert at de funksjonene teller mer enn f.eks apputvalget til iOS. Mange vil være enige med deg. Andre, som meg, får ikke brukt Android på jobb i det hele tatt grunnet manglende programvare. Likegyldig for meg hvor bra skjermen er på S6 om den skjermen ikke kan vise det jeg trenger, ergo vil jeg vekte apputvalg laaaaaaaaangt høyere enn 4k-video. En subjektiv vekting, ergo argumentet mitt.

 

Ytterst få tilfeller hvor man kan gjøre en objektiv vurdering. Derfor terningkast på tester er fullstendig meningsløst og misvisende. Du kan dog gjøre objektive vurderiger av enkeltfunksjoner, f.eks lastetider på nettsider, men da snakker du ikke lenger generelt.

 

 

Du tar helt feil.

 

En god eller dårlig skjerm er kritisk for veldig mange kjøpere.

Og veldig mange kan fint velge Android eller Apple helt og holdent basert på maskinvaren.

De aller fleste vil jeg påstå!

 

Hvis iPhone hadde vært bedre enn Samsung eller Sony hadde jeg fint kunne velge en iPhone.

Ingenting hadde holdt meg tilbake, da jeg som 90% av andre bruker privatmobilen som en mobil og ikke i arbeid.

Firmaer som krever at man bruker privattelefon i arbeid og samtidig kun tilbyr grensesnitt over en plattform er i mine øyne svært useriøse bedrifter.

 

Det du har gjort med ditt innlegg her er å forsøke å sette en presedens for alle andre basert på hvordan akkurat du er tvunget av jobben din til å vekte telefoner.

Men på det er du en minoritet. De aller fleste, fanboyisme lagt på hyllen, vil kunne velge enten Android eller Apple basert på maskinvare.

Lenke til kommentar

Sier du at S6 er bedre enn i6 fordi den har AMOLED-skjerm og kan filme i 4k så har du subjektivt vurdert at de funksjonene teller mer enn f.eks apputvalget til iOS. Mange vil være enige med deg. Andre, som meg, får ikke brukt Android på jobb i det hele tatt grunnet manglende programvare. Likegyldig for meg hvor bra skjermen er på S6 om den skjermen ikke kan vise det jeg trenger, ergo vil jeg vekte apputvalg laaaaaaaaangt høyere enn 4k-video. En subjektiv vekting, ergo argumentet mitt.

 

Objektivt sett har Google Play Store passert iOS i antall applikasjoner og i utbetalinger til utviklere. Skal man vekte et utvalg objektivt etter hva det har eller subjektivt etter hva man føler det mangler, type "tilsvarende applikasjon føles ikke god nok"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Du tar helt feil.

 

En god eller dårlig skjerm er kritisk for veldig mange kjøpere.

Og veldig mange kan fint velge Android eller Apple helt og holdent basert på maskinvaren.

De aller fleste vil jeg påstå!

 

Hvis iPhone hadde vært bedre enn Samsung eller Sony hadde jeg fint kunne velge en iPhone.

Ingenting hadde holdt meg tilbake, da jeg som 90% av andre bruker privatmobilen som en mobil og ikke i arbeid.

Firmaer som krever at man bruker privattelefon i arbeid og samtidig kun tilbyr grensesnitt over en plattform er i mine øyne svært useriøse bedrifter.

 

Det du har gjort med ditt innlegg her er å forsøke å sette en presedens for alle andre basert på hvordan akkurat du er tvunget av jobben din til å vekte telefoner.

Men på det er du en minoritet. De aller fleste, fanboyisme lagt på hyllen, vil kunne velge enten Android eller Apple basert på maskinvare.

 

Du sier jo selv at "de aller fleste" o.l. Da er det subjektivt. Alt du gjør her er å understreke poenget mitt. 

 

Du kan objektivt si at 3 liter vann er mer enn 2 liter vann. De som er uenige tar feil, de har ikke et annet subjektivt syn. 

 

Du kan ikke si at Mona Lisa er bedre enn Skrik uten at det blir subjektivt. Om du så har 500 millioner folk som er enige med deg og 1 som er uenig så tar ikke den ene personen feil, vedkommende har rett og slett en annen mening. 

 

 

 

Jobbutstyret mitt er forøvrig offisielt en Windows-laptop. Den ligger i et skap, fordi iOS gjør en bedre jobb for min del. Hadde jeg brukt Android, hadde jeg måttet drasse meg med en laptop der jeg i dag klarer meg med mobilen. 

 

 

 

 

 

Sier du at S6 er bedre enn i6 fordi den har AMOLED-skjerm og kan filme i 4k så har du subjektivt vurdert at de funksjonene teller mer enn f.eks apputvalget til iOS. Mange vil være enige med deg. Andre, som meg, får ikke brukt Android på jobb i det hele tatt grunnet manglende programvare. Likegyldig for meg hvor bra skjermen er på S6 om den skjermen ikke kan vise det jeg trenger, ergo vil jeg vekte apputvalg laaaaaaaaangt høyere enn 4k-video. En subjektiv vekting, ergo argumentet mitt.

 

Objektivt sett har Google Play Store passert iOS i antall applikasjoner og i utbetalinger til utviklere. Skal man vekte et utvalg objektivt etter hva det har eller subjektivt etter hva man føler det mangler, type "tilsvarende applikasjon føles ikke god nok"?

 

Kan ikke annet enn å repetere svaret mitt fra forrige gang: dette blir objektivt, men ikke generelt, da du ser på et utvalg "fuksjoner". Selge utvalget kan måles objektivt men at du valgte å se på dem er subjektivt. 

 

Det blir som om jeg skulle kommet til deg og sagt at vi nå skal se hvem av oss som er mer atletiske ut fra hvem av oss som kan kaste en sprettball lengst. Resultatet av aktiviteten kan måles objektivt men at det er den øvelsen som brukes for å avgjøre det spørsmålet blir i høyeste grad subjektivt. 

 

 

 

 

Kort fortalt: Den dagen du kan si at A er bedre enn B uten at noen kan finne noe som helst scenario hvor det motsatte er riktig, da har du rett. Frem til da snakker du subjektivt.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

 

 

S6 64 og iPhone 6 64 koster AKKURAT like mye.

Da er det ingen tvil om at S6 gir langt mer for pengene enn iPhone 6.

 

 

 

Helt til du skal selge den og da får du mye mer igjen for en iPhone 6. Det bør også tas med i regnestykket.

Lenke til kommentar

 

 

Det kommer helt an på bruken.

 

I benchmarks vil du merke stor forskjell, men i daglig bruk vil du ikke merke stor forskjell. Hvis du jobber med store filer, som f.eks filming i 4k eller 1080p slow-mo med 120fps vil du også merke forskjell. Ikke bare pga UFS 2.0, men pga minnet som har dobbelt så stor båndbredde.

 

Når det kommer til vanlige folk som har pleid å kjøpe S3, S4 og S5, så er ikke dette nødvendigvis viktig. Noen har faktisk større behov for en kjapp telefon med god prosessor, så de får spilt spill uten lagg, og de er ute etter mye lagringsplass, slik at de kan ta mange bilder i god oppløsning og høre på musikk selv om de ikke har 3g, 4g.

 

Den største ytelsesforbedring fra HDD til SSD er ikke overføringshastigheten i seg selv, men søketiden.

 

Det er få nettsteder som tester nettopp dette i benchmark. Raskere internminne vil gi langt raskere telefon enn det 30% bedre CPU vil gi. Jeg tror det er flere som er opptatt av at apper osv starter raskere, enn at spill kjører mer lagfritt, når dette ikke er eksisterende på toppmodeller uansett.  Det er dessuten ikke bedre CPU som gir bedre fps, det er GPU. Samsung tilbyr og grunnmodell med 32 GB, og er helt klart best i klassen her.

 

Det er merkelig at HDDer og SSDer ikke blir testet i søketid da, hvis det er slik at det er det avgjørende. HDDer har gjerne god nok hastighet når store filer flyttes, men det er 4K read/write som bestemmer hvor raskt programmer åpnes. De tallene er LANGT under read/write som står oppgitt på en SSD. Her vil 100 mb/s være ekstremt bra.

 

Det er merkelig hvor opptatt folk er av å avise denne forbedringen som minimal og uten poeng. Jeg anbefaler alle som har tenkt å påstå at dette ikke betyr noe å lese en test, fra anandtech f.eks før de uttaler seg. Eksperter pleier tross alt å være ganske troverdige.

 

 

 

Vel, nå er ios mer lettkjørt enn android som igjen betyr at man ikke trenger et Helvetes kraftig maskinvare for å drive telefonen.

 

Er det derfor Apple satser mye på å ha best mulig CPU? De har ved launch ofte hatt den raskeste CPUen. Android trenger ikke kraftig maskinvare for å drive telefonen. Android kan i større grad ta i bruk kraftigere maskinvare. Likevel er det bare tull å si at Apple ikke har kraftig maskinvare, for det har de. De synes åpenbart det er veldig viktig og. Lurer på hvorfor de bruker så mye ressurser på det hvis det er uviktig fordi iOS kjører så lett?

 

 

Men om jeg skulle sammenlignet iPhone 6 mot S6 hadde iPhone falt totalt mellom to stoler. Ikke bare er den nesten samme priset som S6, men den har en elendig skjerm på 1334x750 og 4.7" fremfor S6 sine 2560x1440 fordelt på 5.1".

 

Eller hva med iPhone 6 sitt lille batteri på 1800mah mot S6 sitt på 2500. Eller kanskje den langt bedre AMOLED skjermen til S6 mot TFT-skjermen til iPhone?

 

Tar vi med kameraet blir iPhone 6 fort glemt.

 

Som du ser, så har jeg rett og slett regnet iPhone 6 for en så dårlig telefon at den ligger i en klasse under S6 og iPhone 6 Plus.

 

 

Er høyere antall piksler utelukkende positivt? På LG G3 ødela 1440p skjermen en telefon som lett kunne vært forrige generasjons beste telefon. I dette tilfellet har det ikke ødelagt for Samsung og skjermen er klart bedre, men en ren sammenligning slik som dette mangler altfor mye kontekst til å være en skikkelig sammenligning.

 

Batteristørrelse er og irrelevant, det som teller er batteritid. Det er stor forskjell på batteriforbruk i enhetene.

AMOLED er en skjermtype, TFT er IKKE. TFT står for Thin Film Transistor og er det laget som styrer hvilke piksler som skal skrus av/på osv. Her bruker Samsung den veldig uvanlige, men klart beste LTPS (Low Temperature Poly Silicon), der Apple sin skjerm enten er A-Si eller IGZO. IGZO er bedre enn A-Si, men A-Si er det klart vanligste. Det er enda en av grunnene til at AMOLED er dyrere enn LCD, og Samsung bruker her klart ekstra penger, for ekstra kvalitet til sine forbrukere.

 

IPhone 6 har dårligere kamera, men ikke i en så stor grad at det er veldig utslagsgivende.

 

Hvis du sjekker tek.no sin liste er vel iPhone 6 på #11, mens 6 plus er på #17 tror jeg. Galaxy telefonene er jo #1,#2,#3 og #4 med en A-serie rundt #8. Tek er altså klart enige i at S6 er en mye bedre telefon, men ikke enige i at 6 plus er bedre.

 

Galaxy telefonene og iPhone er som noen tidligere har sagt for forskjellige til å sammenlignes. De kan vurderes som gode/dårlige produkter. Folk kan lese anmeldelser, men det blir til slutt et valg for den enkelte bruker hva den personen synes er best. Du kan umulig si at S6 er objektivt bedre gitt forskjellene som er til stedet. Du kan si at selve telefonen (konstruksjon/design/HW) er objektivt bedre, gitt at de begge har ganske standard design. Likevel kan du ikke si at opplevelsen er objektivt bedre.  Det er folk som har prøvd begge deler og foretrekker iPhone. Da blir det merkelig å si til dem "du tar feil, iPhone kan umulig være bedre!".

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...