Gå til innhold

Er salgsmelding nødvendig for ureg campingvogn?


Anbefalte innlegg

Det er meningen jeg skal overta en liten, gammel campingvogn som har stått parkert på min eiendom siden 70-tallet. Den har stått uten skilter nesten like lenge.

Jeg får vognen helt gratis, men jeg lurer litt på et par forhold rundt eierskiftet.

 

1) Vogna er uregistrert, men jeg har tenkt å pusse den opp og ta den ibruk, nærmest som en kuriosa, og få på skiltene igjen. Jeg har foreløpig ikke vært i kontakt med Vegvesenet angående dette da det er helg, men han som eier den nå sier at vi ikke trenger å skrive salgsmelding slik som man gjør når biler skifter eier da kjøpesummen er kr 0,- og vognen er uregistrert.

Jeg får likesom ikke dette helt til å rime, noen som har kjennskap til rutiner rundt dette?

 

2) Nåværende eier mener også at å skrive kjøpekontrakt heller ikke er nødvendig av samme grunn: Jeg får vogna gratis.

Det jeg henger meg opp i her, er at om det ikke finnes hverken salgsmelding eller kjøpekontrakt kan tidligere eier kreve vognen tilbake når som helst, stemmer ikke det? Og om jeg får skikk på vogna og stylet den, så vil jeg kanskje beholde den. :)

 

Noen med kunnskap rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til tross for at ikke vognen per i dag er registrert skal man melde i fra om eierskiftet til statens vegvesen så sant denne vognen i sin tid har vært registrert.

Kjøpekontrakt skal du alltid skrive, og dette er kun for å ha en kontrakt som sier hvilken rettigheter både du og selger har i forbindelse med en eventuell tvist. Selv om vognen koster 0,-

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til tross for at ikke vognen per i dag er registrert skal man melde i fra om eierskiftet til statens vegvesen så sant denne vognen i sin tid har vært registrert.

Kjøpekontrakt skal du alltid skrive, og dette er kun for å ha en kontrakt som sier hvilken rettigheter både du og selger har i forbindelse med en eventuell tvist. Selv om vognen koster 0,-

Det er også slik jeg ser det. :D

Lenke til kommentar

Eg kjøpte meg ei god gammel vogn og pussa den litt opp i fjord og sku ha skilt på. Vogna hadde stått på campingplass siste 10 årene uten skilt.

 

Då eg sku ha skilt på viste det seg at vogna fremdeles sto registrert på første eier (eg er 3 eller 4). Eg måtte få tak i fruen som eide den i 1985, som omtrent ikkje kunne huske vogna og sende salgsmelding slik at hu kunne levere det inn til Statens vegvesen. Då fikk eg skilt!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eg kjøpte meg ei god gammel vogn og pussa den litt opp i fjord og sku ha skilt på. Vogna hadde stått på campingplass siste 10 årene uten skilt.

 

Då eg sku ha skilt på viste det seg at vogna fremdeles sto registrert på første eier (eg er 3 eller 4). Eg måtte få tak i fruen som eide den i 1985, som omtrent ikkje kunne huske vogna og sende salgsmelding slik at hu kunne levere det inn til Statens vegvesen. Då fikk eg skilt!

Godt eksempel

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til tross for at ikke vognen per i dag er registrert skal man melde i fra om eierskiftet til statens vegvesen så sant denne vognen i sin tid har vært registrert.

Kjøpekontrakt skal du alltid skrive, og dette er kun for å ha en kontrakt som sier hvilken rettigheter både du og selger har i forbindelse med en eventuell tvist. Selv om vognen koster 0,-

Det du skriver her, kan se ut som ikke er riktig. Eieren har vært i kontakt med Statens Vegvesen og meddeler i en mail i dag at de: "Tok kontakt med Statens vegvesen og de sier at vogna (1972mod.) er ute av systemet og at det ikke er noe krav om salgsmelding fra Statens vegvesen sin side."

Kan det stemme?

Endret av Storøien
Lenke til kommentar

Her er svaret jeg har fått:

 

«Hei

Har campingvognen aldri vært registrert og hatt kjennemerker? Hvis ikke så må du kontakte tollvesenet angående moms og avgifter - deretter vår tekniske avdeling for å undersøke hva som trengs av dokumentasjon for å få den registrert. Den må også vises / godkjennes på en trafikkstasjon.

Har den tidligere hatt kjennemerker (før det elektroniske motorvognregisteret) kan vi undersøke det fysiske understellsarkivet for å søke etter tidligere reg. nummer. Hvis du vet hva som er tidligere reg. nummer kan du svare på denne eposten slik at jeg kan undersøke med trafikkstasjonen hvor reg. kortet ligger om de har dokumenter.

Med hilsen
Statens vegvesen
Trafikant- og kjøretøytjenester»

 

Hvordan skal man tolke dette? Jeg er faktisk litt usikker.

Lenke til kommentar

Eg tolker det som at Statens vegvesen ikkje har reg nr på den, siden den sikkert er så gammel. Så om du ikkje har regnr på den så kan dei kanskje finne noe på understellsnr (?)

 

Men eksisterer ingenting av dette så må du forhøre deg med tollvesenet.

 

Har ikkje tidligere eier noe papir fra gammelt av?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg tolker det som at Statens vegvesen ikkje har reg nr på den, siden den sikkert er så gammel. Så om du ikkje har regnr på den så kan dei kanskje finne noe på understellsnr (?)

 

Men eksisterer ingenting av dette så må du forhøre deg med tollvesenet.

 

Har ikkje tidligere eier noe papir fra gammelt av?

Han er så difus på dette, at de har han nok kastet/rotet bort

Lenke til kommentar

All den stund jeg oppfattet eposten fra Statens vegvesen i går som noe difus, sendte jeg i går kveld en opfølger inneholdende alle kjente forhold rundt vogna og eier, herunder inkludert rammenummer fra en liten metallplate på draget. Da fant Statens vegvesen fram til vogna og har sendt meg dokumentasjon på dette som jeg har skannet og er vedlagt. Av personvernhensyn har jeg retusjert bort eienens navn, vognas registreringsnummer og rammenummer.

post-273075-0-89601500-1433425095_thumb.jpg

Vogna er med andre ord slett ikke ute av vegvesnets system, slik eieren skriver, og dette kan vel tolkes som dokumentforfalskning fra eierens side eller forsøk på dette. All den stund jeg har bedt ham fjerne vogna innen 31 mai 2015 (om dette var et alternativ for ham), så er vogna i dag å oppfatte som ulovlig parkert på min eiendom og jeg kan vel slik sett be politiet om bistand til å få vogna fjernet for eiers regning.

 

Angående registrering på ny eier, skriver Statens vegvesen:

"Da trenger du en salgsmelding fra NN - og nye skilter. Skiltene kan du bestille allerede nå.
Send en epost til din region (adresse for din region finner du under din trafikkstasjon her: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Kontakt+oss/Kontaktskjema/Trafikkstasjoner )
Skriv "Skiltbestilling X Trafikkstasjon" hvor du skriver navnet på din trafikkstasjon. Du kan også bestille nytt skilt på trafikkstasjonen. Et nytt skilt koster 70 kr, selve omregistreringen er fri da kjøretøyet er veteran."

 

Man skal med andre ord ikke gi seg før all mulig dokumentasjon og fakta foreligger.

Om jeg bare hadde tatt over vogna "just like that" ville eier enkelt ha krevd den tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til tross for at ikke vognen per i dag er registrert skal man melde i fra om eierskiftet til statens vegvesen så sant denne vognen i sin tid har vært registrert.

Kjøpekontrakt skal du alltid skrive, og dette er kun for å ha en kontrakt som sier hvilken rettigheter både du og selger har i forbindelse med en eventuell tvist. Selv om vognen koster 0,-

De siste dokumentasjoner jeg har innhentet viser at det som Hansien skriver øverst, er riktig. :)

Lenke til kommentar

At nåværende eier seier at vognen er borte vekk hos Statens Vegvesen er jo forsåvidt korrekt. Dei hadde ikkje info liggende på regnr i sitt datasystem. Nåværende eier har vel bare oppgitt regnr da han undersøkte det.

 

Alt i alt så er det bra du/dere fant mer ut av det. Lykke til med prosjektet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At nåværende eier seier at vognen er borte vekk hos Statens Vegvesen er jo forsåvidt korrekt. Dei hadde ikkje info liggende på regnr i sitt datasystem. Nåværende eier har vel bare oppgitt regnr da han undersøkte det.

 

Alt i alt så er det bra du/dere fant mer ut av det. Lykke til med prosjektet!

Jeg lar det i hvertfall passere, men mye om og men var det.

Takk til alle bidragsytere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...