Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

lov å nekte utendørs strømuttak?


Erikh182

Anbefalte innlegg

Bor i et sameie og skal legge opp strøm på parkeringsplassen slik at jeg kan lade en elbil. Skal selvfølgelig bruke en elektrikker til dette sånn at jeg får en samsvarserklæring på at jobben er riktig utført i samsvar med gjeldende regler og normer som er satt fra DSB.

Strømmen blir hentet fra mitt sikringsskap i leiligheten.

Ettersom jeg ønsker å gjøre dette eget initiativ så betaler jeg for det selv.

 

Formannen nekter å godkjenne dette uttaket siden jeg ikke har et overspenningsvern i sikringsskapet fra før. I forskriftene i NEK 400 (?) står det ikke at det er et krav med et overspenningsvern.

Har til og med ringt dsb og spurt om at dette stemte. Det gjorde det.

 

Har formannen i sameiet lov til å nekte meg i å bruke uttaket når jeg har alle papirene i orden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye av dette står nok i vedtektene... så les litt der.

 

Veldig ofte så er grunnen til at sameier nekter eluttak til biler at hvis en får lov, så må alle få lov, og det vil da evt føre til store ekstrakostnader da elnettet internt må oppgraderes.

Lenke til kommentar

Står ikke noe i vedtektene. Det var snakk om at de skulle legge ut stikkontakt til alle. Men i og med at det var til elbillading så ville ikke sameie betale for mitt.

Jeg har fått godkjent å grave og legge opp etter forskriftene.

 

Utfordringa er jo at han har misforstått forskriftene. Elektrikeren og han jeg pratet med hos DSB sier at det er ikke et KRAV om overspenningsvern på ny kurs som er til elbilladning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Styret kan nekte deg det meste på fellesarealer.

 

Et par spørsmål;

 

Hvem har ansvaret for skadene dersom det skjer en ulykke grunnet denne el-innstallasjonen, enten den er forskriftsmessig utført eller ei, du eller sameiet ?

 

Dersom andre bruker greia til sin el-bil, selv om sladden går til ditt sikringsskap, kan du nekte dem dette dersom den er montert på fellesarealet ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Styret i dette sameiet består av vi 4 personene som eier leilighetene her.

 

Skjer det noe så går jo dette på meg og ikke på sameiet. Skjer det noe på mitt anlegg så er det også meg det går på.

 

Men det blir feil av formannen å kreve at jeg skal betale overspenningsvernet selv og kun legge dette kravet mot meg mens de andre mulig får dekket dette via sameiet for at de skal legge uttak senere?

Lenke til kommentar

Dette er nødt til å bero på en misforståelse om tekniske begrep og hva de forskjellige komponentene i ett sikringsskap gjør.

 

Ett overspenningsvern på ditt ladepunkt vil kun beskytte din billader mot overspenning (lynnedslag), ikke mer. Det vil ikke beskytte resten av bygget for hva en feil på laderen kan gjøre.

Mulig styret har hørt noe voodoo om at billadere kan ødelegge strømnettet i sameiet...? (Svaret er nei...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt av greia med sameie er vel at man eier sammen. Da må flertallet eller 2/3 dels flertall være enige i at det gjøres endringer på fellesarealet uansett hvem som tar kostnaden.

 

Selv om jeg sa meg villig til å male alle gangene i sameiet i en ny farge og tar på meg alle kostnadene så er det ikke sikkert de andre beboerne ønsker dette.

 

Det er dette som er kjipt med å bo i borettsslag :(

Lenke til kommentar

Litt av greia med sameie er vel at man eier sammen. Da må flertallet eller 2/3 dels flertall være enige i at det gjøres endringer på fellesarealet uansett hvem som tar kostnaden.

 

Selv om jeg sa meg villig til å male alle gangene i sameiet i en ny farge og tar på meg alle kostnadene så er det ikke sikkert de andre beboerne ønsker dette.

 

Det er dette som er kjipt med å bo i borettsslag :(

Ikke borettslag - sameie...

Lenke til kommentar

 

Litt av greia med sameie er vel at man eier sammen. Da må flertallet eller 2/3 dels flertall være enige i at det gjøres endringer på fellesarealet uansett hvem som tar kostnaden.

 

Selv om jeg sa meg villig til å male alle gangene i sameiet i en ny farge og tar på meg alle kostnadene så er det ikke sikkert de andre beboerne ønsker dette.

 

Det er dette som er kjipt med å bo i borettsslag :(

Ikke borettslag - sameie...

 

Jeg mente sameie. Men begge deler betyr uansett at du er deleier av hele tomta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vel, i et borettslag eier du ingenting annet enn retten til å bo (all bygningsmasse og tomt eies av borettslaget)

 

Skjer det noe så går jo dette på meg og ikke på sameiet. Skjer det noe på mitt anlegg så er det også meg det går på.

Er ikke innstallasjonen plassert på fellesarealer ?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Såkalte fellesarealer kan også være seksjonert og tilhøre den enkelte eierseksjon.

I tilefelle bør de ikke kalles fellesarealer, felles bør bety "til alles bruk og delt eierskap".

Dersom områder har f.eks. privat eie, men felles bruk- er det duka for bråk.

Lenke til kommentar

Vel, i et borettslag eier du ingenting annet enn retten til å bo (all bygningsmasse og tomt eies av borettslaget)

 

 

Skjer det noe så går jo dette på meg og ikke på sameiet. Skjer det noe på mitt anlegg så er det også meg det går på.

Er ikke innstallasjonen plassert på fellesarealer ?

Parkeringsplassen går nok under fellesarealet. Kabelen må graves ned på fellesområdet men installasjonen er fra mitt sikringskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...