Gå til innhold

Sivøk vs Samføk? Og har skolen du velger stor betydning?


Gjest bruker-353121

Anbefalte innlegg

Gjest bruker-353121

Hei! Det er på tide for meg å velge skole/utdanning neste år. Jeg tenker på å studere økonomi, men er ikke helt sikker på om jeg skal gå for å bli siviløkonom eller en samfunnsøkonom med master i finansiell økonomi. Er det noe forskjell mellom en siviløkonom som har gått finans og en samfunnsøkonom som har gått finans?

 

Jeg har fått et inntrykk av at kun studenter som kommer fra NHH og Bi er de som stikker av med toppjobbene, og de er de eneste som er attraktive på markedet, og de med f.eks. sivøk utdannelse fra UIA osv. sliter med å få gode jobber? Hvor mye har skolen du gikk på å si for videre jobbmuligheter?

 

Hvilke økonomi skoler er de mest annerkjente utenom NHH og Bi? Jeg tenker å søke meg inn på integrert master på samfunnsøkonomi på enten NTNU eller UIB, også ta en master i finansiell økonomi på NTNU. Blir det et dårlig valg? Tilsvarer f.eks. en master i finans på NTNU det samme som fra NHH?

 

Jeg har ikke karakterene til NHH, og jeg har ikke lyst til å bli en gjeldsslave heller ved å gå på BI, så det må bli noe annet. Vil det være bra for meg å studere økonomi på NTNU eller UIB også ta master i finans på NTNU? Eller burde jeg ta en bachelor først på f.eks. HIB eller HiST også ta master et annet sted? Kan huske å ha lest et sted at HIB og HIST faktisk er litt annerkjente.

 

EDIT: Nå tenker jeg også mye på lønn. Er det store lønnsforskjeller mellom en sivøk og samføk? Og har skolen du gikk på mye å si for din fremtidige lønn?

 

EDIT2: La oss si at en med C i snitt fra NHH og en med B i snitt fra UIA. Hvem ville sjefen ansatt i de fleste tilfeller?

Endret av bruker-353121
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lett å få inntrykk av at bare studenter fra NHH og BI er verd noe, men de fleste økonomer får relevante jobber. Det har nok mer å si hvem du er som person og hvilken innsats du gjør enn hvilken skole du har studert på. Det har i hvert fall ikke avgjørende når du skal søke din andre jobb, tredje jobb, osv.

 

Jeg vet lite om de andre skolene du nevner, men hvis du er villig til å se til Danmark, er CBS en anerkjent skole som velges av en del nordmenn.

 

http://www.studenttorget.no/index.php?show=3934&artikkelid=9870

 

Eventuelt er det mulig å ta en bachelor på en mindre anerkjent skole, gjøre det bra der og så søke deg inn på NHHs master.

 

Siviløkonomer og samfunnsøkonomer konkurrerer ofte om de samme jobbene, men samfunnsøkonomer ender vel oftere i offentlig sektor.

 

Selv blir jeg nå ferdig med bachelor på NHH. Jeg kommer antakelig til å velge fordypning i samfunnsøkonomi på master, men det var likevel mer hensiktsmessig for meg å velge økonomi og administrasjon enn samfunnsøkonomi fra starten av. Grunnen er at jeg ikke visste mye om de ulike retningene før jeg begynte å studere. På økonomi og administrasjon har man også bedriftsøkonomi, ledelse, metodefag og litt andre ting i tillegg til samfunnsøkonomi. Alt har ikke vært like interessant for meg, men det er uansett nyttig kunnskap å ha med seg. I tillegg får man et godt grunnlag for å vurdere hva man vil fordype seg i. Men da har man riktignok valgt bredde på bekostning av dybden man får på bachelor eller integrert master i samfunnsøkonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...