Gå til innhold

Noen som vet hvor mange fag man kan stryke på HiOA?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurer på om det er noen her som vet hvor mange fag man kan stryke før man ikke får gå videre til neste år? Fikk vite av en venn at på BI kan man stryke 50%, og han mente at det sikkert var sånn på HiOA også.

 

Hvis f.eks jeg har 3 fag i semesteret, vil det da være "greit" om jeg stryker i 3 fag ila. året?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er i realiteten to spørsmål - ett spørsmål om tap av studierett, og et spørsmål om når man kan nektes studieprogresjon.

 

Etter HiOAs studieforskrift har man studierett til et studium i normert tid. Det vil si at du har studierett til en bachelorgrad i tre år. Det gis ett års tillegg hvis man er forsinket i studiene pga. stryk eller lignende. Når disse fire årene er brukt opp taper man studieretten, jfr. studieforskriften § 4-4 første ledd bokstav b. Det vil si at du kan nektes å studere videre hvis du bruker for lang tid.

 

Du kan også miste studieretten ved å stryke på for mange eksamener. Her er bestemmelsen studieforskriften § 4-4 første ledd bokstav d, som sier at du kan tape studieretten hvis det går et helt år uten at du består en eksamen.

 

Ut over dette er det ingen generelle regler for hele HiOA. Det kan gjelde spesielle regler for enkelte studieprogrammer, og det er en selvfølge at du ikke kan gå opp til eksamen i fag der du ikke har bestått forkunnskapskravene. Du kan derfor nektes studieprogresjon frem til du består emnene du må bestå for å fortsette.

Lenke til kommentar

Dette er i realiteten to spørsmål - ett spørsmål om tap av studierett, og et spørsmål om når man kan nektes studieprogresjon.

 

Etter HiOAs studieforskrift har man studierett til et studium i normert tid. Det vil si at du har studierett til en bachelorgrad i tre år. Det gis ett års tillegg hvis man er forsinket i studiene pga. stryk eller lignende. Når disse fire årene er brukt opp taper man studieretten, jfr. studieforskriften § 4-4 første ledd bokstav b. Det vil si at du kan nektes å studere videre hvis du bruker for lang tid.

 

Du kan også miste studieretten ved å stryke på for mange eksamener. Her er bestemmelsen studieforskriften § 4-4 første ledd bokstav d, som sier at du kan tape studieretten hvis det går et helt år uten at du består en eksamen.

 

Ut over dette er det ingen generelle regler for hele HiOA. Det kan gjelde spesielle regler for enkelte studieprogrammer, og det er en selvfølge at du ikke kan gå opp til eksamen i fag der du ikke har bestått forkunnskapskravene. Du kan derfor nektes studieprogresjon frem til du består emnene du må bestå for å fortsette.

Takk for et utfyllende svar!

 

Men vil det da si at selv om man stryker i f.eks alle fagene første året, så får man fremdeles gå videre til år 2?

Lenke til kommentar

Ut over dette er det ingen generelle regler for hele HiOA. Det kan gjelde spesielle regler for enkelte studieprogrammer, og det er en selvfølge at du ikke kan gå opp til eksamen i fag der du ikke har bestått forkunnskapskravene. Du kan derfor nektes studieprogresjon frem til du består emnene du må bestå for å fortsette.

 

Det er ingen selvfølge. På mitt studie (ikke HiOA) kan man fint ta kursene i feil rekkefølge.

Lenke til kommentar

Men vil det da si at selv om man stryker i f.eks alle fagene første året, så får man fremdeles gå videre til å 2?

Vet ikke hvordan det er på HiOA, men det er vanlig at fag har formelle krav til forkunnskaper, og at en ikke får tatt de om en ikke oppfyller disse kravene.

 

Videre så ser jeg ikke helt hva du har å tjene på å fortsette på andreåret når du kun har stryk fra førsteåret. Det hadde vært greit nok om du hadde strøket i ett fag, da kunne du kontet det til sommeren, eller tatt 10 studiepoeng ekstra et semester. Men nå er det faktisk snakk om 60 studiepoeng du mangler.

Lenke til kommentar

 

Men vil det da si at selv om man stryker i f.eks alle fagene første året, så får man fremdeles gå videre til å 2?

Vet ikke hvordan det er på HiOA, men det er vanlig at fag har formelle krav til forkunnskaper, og at en ikke får tatt de om en ikke oppfyller disse kravene.

 

Videre så ser jeg ikke helt hva du har å tjene på å fortsette på andreåret når du kun har stryk fra førsteåret. Det hadde vært greit nok om du hadde strøket i ett fag, da kunne du kontet det til sommeren, eller tatt 10 studiepoeng ekstra et semester. Men nå er det faktisk snakk om 60 studiepoeng du mangler.

 

Ok, men det var et teoretisk spørsmål, egentlig.

Lenke til kommentar

Aner ikke hvordan det er med andre linjer på HiOA, men på ØKAD-linja kan du maksimalt ha stryk i ett fag for å gå videre til 2. året. 

 

"For å begynne i 2. studieår kan studenten – etter ny/utsatt eksamen i august/september –

maksimalt mangle ett emne fra 1. studieår. Tilsvarende kan man maksimalt mangle to emner
fra de to første årene for å få begynne i 3. år."
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antakelig ikke. Som jeg skrev først: Det er vanlig at fag etter førsteåret at formelle krav til forkunnskaper. For å finne ut dette så hadde jeg sjekket ut hjemmesiden og sett hva det står om fag du skal ha andreåret. Og om du ikke får nok informasjon der, så sender du en mail til studieveileder/fakultet.

Lenke til kommentar

 

Aner ikke hvordan det er med andre linjer på HiOA, men på ØKAD-linja kan du maksimalt ha stryk i ett fag for å gå videre til 2. året. 

 

"For å begynne i 2. studieår kan studenten – etter ny/utsatt eksamen i august/september –

maksimalt mangle ett emne fra 1. studieår. Tilsvarende kan man maksimalt mangle to emner
fra de to første årene for å få begynne i 3. år."

 

Hei, takk for svar!

Vet du hva som skjer hvis man har strøket i mer enn ett fag? Mister man studieplassen, eller må man ta året om igjen for å fullføre de eksamene som mangler?

Endret av Kowaguchi
Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke helt, men jeg tipper du må ta opp fagene du har strøket i. Jeg foreslår at du sender mail til en fagansvarlig på HiOA og spør. Jeg fant også dette her:

 

"Dersom studenten ikke tilfredsstiller kravene, må en vente med å

fortsette i henholdsvis 2. eller 3. år, og man kan i så fall be om at plassen blir reservert til
neste studieår, jf reglene om at man har inntil ett år ekstra til rådighet for å fullføre studiet.
For studenter som får plassen reservert, er det en forutsetning at studenten innen
studiestart neste studieår tilfredsstiller kravet."
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...