Gå til innhold

Ny PC: X99 & 5820K - men er jeg ute å kjøre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha. :p Var liksom det. Og hva med X99? Du vil få Broadwell-E som støtter samme platform i 2015, men hva etter det? Med mindre vedkommende oppgraderer hele pakka oftere enn en gang i året, er sannsynligheten stor for at når han skal handle inn ny prosessor, så må alt byttes ut uansett. DDR4 er per nå ikke noe merkbart raskere enn DDR3 på dens laveste konfigurasjoner, så minne er heller ikke noe stort argument å ta vare på.

Lenke til kommentar

Agentspoon; blir jeg happy med i5-pakken her da, tror du?

Noe mer jeg må ta med? Corsair-vifter for å få ned støyen?

post-51213-0-74096300-1432217073_thumb.png

 

GTX 970 Strix eller skal jeg spare 1000,- kroner på ukens tilbud på Cdon.no?

Jeg har en 30" HP ZR30w, skjerm som jeg kjører på 2560x1600 i oppløsning.

 

Den holder vel i to år, før jeg må bytte igjen? Jeg kommer ikke til å spille GTA2, men vil tro at det nye Star Wars spillet til DICE kommer til å trekke en del power. 

 

Lenke til kommentar

Haha. :p Var liksom det. Og hva med X99? Du vil få Broadwell-E som støtter samme platform i 2015, men hva etter det? Med mindre vedkommende oppgraderer hele pakka oftere enn en gang i året, er sannsynligheten stor for at når han skal handle inn ny prosessor, så må alt byttes ut uansett. DDR4 er per nå ikke noe merkbart raskere enn DDR3 på dens laveste konfigurasjoner, så minne er heller ikke noe stort argument å ta vare på.

Ser ikke ut som det kommer noe Broadwell-E, heller ikke noe poeng i å kjøpe. Blir litt som å gå fra Sandy-E til Ivy-E. Dere skjønner jo også at levetiden på X99 er lengre enn Z97, så er det vel opp til hver enkelt å avgjøre om det er verdt å betale ekstra for eller ikke :)

 

Argumentet for DDR4 er vel at det er minnetypen som kommer til å benyttes i LANG tid fremover, så hvis man nå skal oppgradere om to-tre år kan man beholde minnet. Det kan du bare glemme med DDR3.

 

Til OP: Du kan kjøpe noe annet enn det overprisa Dominator-minnet til Corsair med mindre det er på tilbud. 

Lenke til kommentar

Sier du det? DDr3 har vert på marked lenge og er nå på max de klarer å få ut av de. Så ja ddr4 er fremtiden, noen som har sakt det motsatte? Ser noen skriver at jeg har noe i mot x99 brikke settet og ddr4, jaha, hvor har jeg sakt det.

Som jeg sa, jeg har opplevd ddr,ddr2,ddr3 og nå ddr4. Per dags dato er det ikke mye forskjell mellom ddr3 og 4, mest forskjell er strøm(spenningen ddr3 og 4)

Lenke til kommentar

Agentspoon; blir jeg happy med i5-pakken her da, tror du?

Noe mer jeg må ta med? Corsair-vifter for å få ned støyen?

 

attachicon.gifKjetilsi5.PNG

 

GTX 970 Strix eller skal jeg spare 1000,- kroner på ukens tilbud på Cdon.no?

Jeg har en 30" HP ZR30w, skjerm som jeg kjører på 2560x1600 i oppløsning.

 

Den holder vel i to år, før jeg må bytte igjen? Jeg kommer ikke til å spille GTA2, men vil tro at det nye Star Wars spillet til DICE kommer til å trekke en del power. 

Ja du blir det, men gamle lura som ikke spiller får vel ikke gehør for det.

Men min mening, skulle jeg byttet fra i7-3770K ville JEG valg i7 4790K. Men husk, kjøpte mitt første(har 9) Z77 i 2012, så mine 3md(EOL)er gått ut på dato :hmm:

Lenke til kommentar

Sier du det? DDr3 har vert på marked lenge og er nå på max de klarer å få ut av de. Så ja ddr4 er fremtiden, noen som har sakt det motsatte? Ser noen skriver at jeg har noe i mot x99 brikke settet og ddr4, jaha, hvor har jeg sakt det.

Som jeg sa, jeg har opplevd ddr,ddr2,ddr3 og nå ddr4. Per dags dato er det ikke mye forskjell mellom ddr3 og 4, mest forskjell er strøm(spenningen ddr3 og 4)

Skjønner ikke helt hvorfor du skal være så bister, mister? Sier ikke i mot noen, prøver bare å få trådstarter til å tenke over alle aspekter ved innkjøpet sitt. Jeg har heller aldri påstått at du har noe i mot X99. 

 

Til OP: Kjøp det 290X-kortet som ligger til 2499 på CDON. Røverkjøp. R9 390 og 390X ser nå ut til å bli samme chip som 290/290X (Hawaii XT). 

 

Jeg har forresten opplevd EDORAM, da vinner vel jeg når det kommer til minnediskusjon da? ;)

Endret av DuraN
Lenke til kommentar

Agentspoon; blir jeg happy med i5-pakken her da, tror du?

Noe mer jeg må ta med? Corsair-vifter for å få ned støyen?

 

attachicon.gifKjetilsi5.PNG

 

GTX 970 Strix eller skal jeg spare 1000,- kroner på ukens tilbud på Cdon.no?

Jeg har en 30" HP ZR30w, skjerm som jeg kjører på 2560x1600 i oppløsning.

 

Den holder vel i to år, før jeg må bytte igjen? Jeg kommer ikke til å spille GTA2, men vil tro at det nye Star Wars spillet til DICE kommer til å trekke en del power. 

For spilling, tror jeg absolutt du blir happy med en i5 4690K. Det som er også interessant er biten du beskriver med videoredigering i 4K og masse arbeid i Photoshop og Lightroom.

 

photoshop.png

 

Her er hvordan en overklokket i5 4690K legger seg i landskapet. Grafen under viser hvordan i7 4790K presterer kontra i7 5820K i Photoshop.

 

2gwevsn.jpg

 

Altså oppstår det lite skille mellom i5 4690K og i7 5820K for den slags aktivitet. Det vil imidlertid ikke si at i5 4690K yter dårlig. Den presterer kjempebra, men da spesielt i spill. Så det kommer helt an på hvor mye du er villig til å investere for en slik ytelsesforskjell.  :)

 

Enig med DuraN at du burde bytte ut minnet og er også på tanken at tilbudet på CDON med skjermkort er et lett valg. R9 290X for alle pengene i dette tilfellet. 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Å ikke klokke er trolig det verste "kjøpet" en kan gjøre da. :p Det er jo gratis, tilnærmet risikofritt og øker ytelsen markant.

Tro meg, 90% av de som handler maskinvare vil ikke overklokke :)

 

Gratis er det heller ikke, da man må legge en par hundrelapper i bedre kjøling. Å klokke DC på Intel stockkjøler går ikke.

Lenke til kommentar

 

Sier du det? DDr3 har vert på marked lenge og er nå på max de klarer å få ut av de. Så ja ddr4 er fremtiden, noen som har sakt det motsatte? Ser noen skriver at jeg har noe i mot x99 brikke settet og ddr4, jaha, hvor har jeg sakt det.

Som jeg sa, jeg har opplevd ddr,ddr2,ddr3 og nå ddr4. Per dags dato er det ikke mye forskjell mellom ddr3 og 4, mest forskjell er strøm(spenningen ddr3 og 4)

Skjønner ikke helt hvorfor du skal være så bister, mister? Sier ikke i mot noen, prøver bare å få trådstarter til å tenke over alle aspekter ved innkjøpet sitt. Jeg har heller aldri påstått at du har noe i mot X99. 

 

Til OP: Kjøp det 290X-kortet som ligger til 2499 på CDON. Røverkjøp. R9 390 og 390X ser nå ut til å bli samme chip som 290/290X (Hawaii XT). 

 

Jeg har forresten opplevd EDORAM, da vinner vel jeg når det kommer til minnediskusjon da? ;)

 

Jeg bister? Nå da kjenner du ikke meg. Jeg har selv vært der, kjøpe det siste nye fordi testene sier det er 20% raskere.

Husker du RDram :) Nei er ikke sure/sinte osv, Du er seriøs og da syns jeg dette er morsomt, husk er ett forum med mening mot og for.. Happy gaming med ditt x99 system. Har sakt det før, sier det en gang til. Har lyst selv på en 5960X. Men betaler ikke 10K for den, så enkel er det.

Cdon ville jeg ikke kjøpt noe, spør war hvorfor?

Lenke til kommentar

 

 

Sier du det? DDr3 har vert på marked lenge og er nå på max de klarer å få ut av de. Så ja ddr4 er fremtiden, noen som har sakt det motsatte? Ser noen skriver at jeg har noe i mot x99 brikke settet og ddr4, jaha, hvor har jeg sakt det.

Som jeg sa, jeg har opplevd ddr,ddr2,ddr3 og nå ddr4. Per dags dato er det ikke mye forskjell mellom ddr3 og 4, mest forskjell er strøm(spenningen ddr3 og 4)

Skjønner ikke helt hvorfor du skal være så bister, mister? Sier ikke i mot noen, prøver bare å få trådstarter til å tenke over alle aspekter ved innkjøpet sitt. Jeg har heller aldri påstått at du har noe i mot X99. 

 

Til OP: Kjøp det 290X-kortet som ligger til 2499 på CDON. Røverkjøp. R9 390 og 390X ser nå ut til å bli samme chip som 290/290X (Hawaii XT). 

 

Jeg har forresten opplevd EDORAM, da vinner vel jeg når det kommer til minnediskusjon da? ;)

 

Jeg bister? Nå da kjenner du ikke meg. Jeg har selv vært der, kjøpe det siste nye fordi testene sier det er 20% raskere.

Husker du RDram :) Nei er ikke sure/sinte osv, Du er seriøs og da syns jeg dette er morsomt, husk er ett forum med mening mot og for.. Happy gaming med ditt x99 system. Har sakt det før, sier det en gang til. Har lyst selv på en 5960X. Men betaler ikke 10K for den, så enkel er det.

Cdon ville jeg ikke kjøpt noe, spør war hvorfor?

 

Det jeg reagerer på er måten du svarer på. Hvis du ikke er sint og sur bør du kanskje ikke svare småfrekt da? "Sier du det?" for eksempel.

 

Jeg vet dette er et forum med meninger for og i mot, men det er også et forum der man kan utveksle kunnskap. Jeg har ikke svart på dine innlegg. 

Lenke til kommentar

 

Å ikke klokke er trolig det verste "kjøpet" en kan gjøre da. :p Det er jo gratis, tilnærmet risikofritt og øker ytelsen markant.

Tro meg, 90% av de som handler maskinvare vil ikke overklokke :)

 

Gratis er det heller ikke, da man må legge en par hundrelapper i bedre kjøling. Å klokke DC på Intel stockkjøler går ikke.

 

Nei, det tror jeg faktisk ikke noe på. :tease:  De mest populære prosessorene på både Prisjakt.no og Prisguide.no er overklokkbare. Når folk først har tatt steget med å sette sammen et bygg selv, så er det ingenting som burde gå imot å overklokke, da det er minst like enkelt og i grunn mindre risiko ved å gjøre feil. :) 

 

En kan godt overklokke selv på standard volt, men det blir ikke poenget. Cooler Master Hyper 212 EVO gir både fortrinn i overklokking, men også støynivå. Jeg er av den personlige mening at sistnevnte er godt nok argument for å skaffe seg en kjøler. Jeg er samtidig også av den mening at det meste kraftigere enn Cooler Master Hyper 212 EVO nesten ikke er vits, fordi du betaler dobbelt så mye for å potensielt skaffe 100 til 200 MHz ekstra som knapt gir noe utslag. Rimelig tredjepartskjøling er for meg det mest logiske for å forbedre overklokkingspotensiale og støynivå. ^^

Lenke til kommentar

 

Sier du det? DDr3 har vert på marked lenge og er nå på max de klarer å få ut av de. Så ja ddr4 er fremtiden, noen som har sakt det motsatte? Ser noen skriver at jeg har noe i mot x99 brikke settet og ddr4, jaha, hvor har jeg sakt det.

Som jeg sa, jeg har opplevd ddr,ddr2,ddr3 og nå ddr4. Per dags dato er det ikke mye forskjell mellom ddr3 og 4, mest forskjell er strøm(spenningen ddr3 og 4)

Skjønner ikke helt hvorfor du skal være så bister, mister? Sier ikke i mot noen, prøver bare å få trådstarter til å tenke over alle aspekter ved innkjøpet sitt. Jeg har heller aldri påstått at du har noe i mot X99. 

 

Til OP: Kjøp det 290X-kortet som ligger til 2499 på CDON. Røverkjøp. R9 390 og 390X ser nå ut til å bli samme chip som 290/290X (Hawaii XT). 

 

Jeg har forresten opplevd EDORAM, da vinner vel jeg når det kommer til minnediskusjon da? ;)

 

DuraN, har du kilde på at R9 390 og 390X blir samme chip som 290/290X og ikke det ryktede Fiji?  :hm: En stund siden jeg har oppdatert meg på seneste ryktene fra next-gen AMD for skjermkort, og ventet i grunn litt på de kortene før jeg selv tenkte å investere, men det er kjipt nytt isåfall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...