Gå til innhold

Men Thunderbolt var ikke død


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poenget er vel at bruksområdet til Thunderbolt strekker seg utover ren dataoverføring, men det blir fort veldig nisje kan det virke som.

 

Problemet med thunderbolt har ikke vært at det er for nisje teknisk (eller at det er lav båndbredde), at det er så lite utbredt er hovedsaklig fordi intel tidligere har vært for gniene med å implementere det på chipset. (og for meg at fiber-varianten lot vente på seg så lenge)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Poenget er vel at bruksområdet til Thunderbolt strekker seg utover ren dataoverføring, men det blir fort veldig nisje kan det virke som.

Hehe.. det kan virke som om mange ikke helt har fått med seg det. Og der ligger nok noe av styrken til Thunderbolt kontra USB.

 

 

 

Da kan jo du, som indirekte har en selvpåstått høyere forståelse for teknologien enn oss andre i denne saken, opplyse om hvordan Thunderbolt kan gjøre elektronikkhverdagen signifikant enklere for hvermannsen. Så mye at Thunderbolt kommer til å vinne gjennom og bli populært hos den vanlige mannen i gata.

 

Jeg har HDMI og DisplayPort til bilde og lyd, CAT6 til nettverk og USB til strøm, ekstern lagring, joysticker, printere, pultkjøleskap og alskens annet perifert utstyr. Forklar meg gjerne hva jeg mangler som Thunderbolt kan dekke av behov.

 

Skal ikke påstå at jeg er særlig opplyst, men hvis du slenger fra deg et hovent utsagn som det der, hvor du impliserer at du har en høyere forståelse for denne teknologien enn oss andre syntes jeg du bør begrunne det du sier.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Litt usikker på hvem du sikter til her nå? Om du føler at min linje med; "Poenget er vel at bruksområdet til Thunderbolt strekker seg utover ren dataoverføring, men det blir fort veldig nisje kan det virke som." er et hovent utsagn og får meg til å fremstå som en bedreviter så tror jeg du har misforstått eller tar ting litt i overkant personlig.

Lenke til kommentar

 

 

Poenget er vel at bruksområdet til Thunderbolt strekker seg utover ren dataoverføring, men det blir fort veldig nisje kan det virke som.

Hehe.. det kan virke som om mange ikke helt har fått med seg det. Og der ligger nok noe av styrken til Thunderbolt kontra USB.

 

 

 

Da kan jo du, som indirekte har en selvpåstått høyere forståelse for teknologien enn oss andre i denne saken, opplyse om hvordan Thunderbolt kan gjøre elektronikkhverdagen signifikant enklere for hvermannsen. Så mye at Thunderbolt kommer til å vinne gjennom og bli populært hos den vanlige mannen i gata.

 

Jeg har HDMI og DisplayPort til bilde og lyd, CAT6 til nettverk og USB til strøm, ekstern lagring, joysticker, printere, pultkjøleskap og alskens annet perifert utstyr. Forklar meg gjerne hva jeg mangler som Thunderbolt kan dekke av behov.

 

Skal ikke påstå at jeg er særlig opplyst, men hvis du slenger fra deg et hovent utsagn som det der, hvor du impliserer at du har en høyere forståelse for denne teknologien enn oss andre syntes jeg du bør begrunne det du sier.

 

Det var da voldsomt :( Det er absolutt ikke meningen å være hoven!

 

Men RamGuy har et poeng med sitt innlegg. Når man leser gjennom denne tråden så handler mesteparten av innleggene om filoverføring, og da forstår jeg at Thunderbolt virker overflødig når vi har USB som er til de grader mer utbredt enn Thunderbolt.

 

Men om vi ser på MacBook Pro og Air har begge hatt Thunderbolt implementert en god stund nå. Sammen med Thunderbolt skjermen til Apple er dette helt genialt. For de som ofte er på farta, sitter i møter og har behov for ofte å ta med seg laptopen bort fra pulten sin så har vel de fleste gått grundig lei av å koble til og fra ledninger hele tiden. Med Thunderbolt i begge ender så holder det med å koble til Thunderbolt kabel og strøm (sitter i samme kabel). DP, kablet nettverk, tastatur, mus og hva annet man har behov for å koble til, kobles rett i skjermen og alle signaler går gjennom Thunderbolt kabelen. Sånn sett er Thunderbolt genialt.

 

Det er bare så utrolig dumt at Intel i lengre tid gav Apple monopol på dette. Jeg håper virkelig at Thunderbolt får livets rett. Jeg syns det er bedre å ha en type kontakt som fungerer til alt i stedet for å ha mange forskjellige typer. Tenk om vi heller kunne hatt 10 Thunderboltkontakter i stedet? Det hadde vært greit, men det er nok veldig lite trolig. USB 3.1 er bra, men deler ikke det samme bruksområdet etter min mening.

 

Mitt forrige innlegg var ikke ment som kritikk verken til deg IceBlitz eller noen andre...

Lenke til kommentar

Skjønner, kanskje jeg var litt vel krass jeg også :)

"Aldri krangle med kona over SMS" er et råd mange er kjent med ;)

Er vel på noen vis sammenlignbart med forumer også, misforståelser dukker fort opp.

 

Men ja, misforstå meg rett i såfall. Jeg er svært opptatt av teknologi og tar gjerne imot nye løsninger med åpne armer. Løsninger som dog blir jazza inn på markedet av giganter under sløret av monopolvirksomhet, og dyre lisenser med et svært begrenset bruksområde er jeg lite fan av.

 

Jeg ser fortsatt ikke helt hva du mener med Thunderbolt. Du sier at du ønsker én type kabel fremfor mange forskjellige typer. Men tenker man etter er det ikke mange kabler man bruker i dag heller. USB fungerer til mus, tastatur, ladere og et helt arsenal av kommunikasjonsløsninger. Det som finnes på bakpanelene på min maskin er HDMI, USB, CAT6 og Euro. Thunderbolt kan ikke erstatte Eurokabel, og heller ikke HDMI, hvertfall ikke før Thunderbolt støtter Rec. 2020 fargerom, YCbCr 4:2:0, 32 kanals lyd, 1536 kHz lyd, 4 lydstreamer, 2 videostreamer (Dual View) og 21:9 aspect ratio. Og dette er med forutsetninger om at Thunderbolt allerede støtter alt HDMI 1.4 kan levere.

 

Men som sagt, hvis dette er noe som kan slå an pga god funksjon tar jeg det gjerne imot med åpne armer :)

Lenke til kommentar

Man tar feil om man tror en kan skrive en kommentar her på diskusjon.no uten å få en kommentar tilbake :-)

 

Løsninger som dog blir jazza inn på markedet av giganter under sløret av monopolvirksomhet, og dyre lisenser med et svært begrenset bruksområde er jeg lite fan av.

Helt enig! Og Apple og Intel har vel her skutt seg selv i foten ved å velge den strategien.
 

 Jeg ser fortsatt ikke helt hva du mener med Thunderbolt. Du sier at du ønsker én type kabel fremfor mange forskjellige typer. Men tenker man etter er det ikke mange kabler man bruker i dag heller. USB fungerer til mus, tastatur, ladere og et helt arsenal av kommunikasjonsløsninger. Det som finnes på bakpanelene på min maskin er HDMI, USB, CAT6 og Euro. Thunderbolt kan ikke erstatte Eurokabel, og heller ikke HDMI, hvertfall ikke før Thunderbolt støtter Rec. 2020 fargerom, YCbCr 4:2:0, 32 kanals lyd, 1536 kHz lyd, 4 lydstreamer, 2 videostreamer (Dual View) og 21:9 aspect ratio. Og dette er med forutsetninger om at Thunderbolt allerede støtter alt HDMI 1.4 kan levere.

Jeg snakker primært om brukervennligheten og jeg føler at det kom ganske greit fram i forrige innlegg.

Thunderbolt erstatter ikke direkte HDMI, men DP 1.2 er vel uansett bedre enn HDMI 1.4 og det tilfredsstiller de fleste. DP 1.3 støtte skal vel og komme etterhvert. Jeg er usikker på hvordan det fungerer med lyd gjennom Thunderbolt.

 

Det jeg vil fram til er at Thunderbolt er et enkel og greit grensesnitt og er veldig behagelig å bruke hvor du får det meste du trenger gjennom en og samme kabel. Og av den grunn mener jeg det blir feil å sammenligne Thunderbolt som en direkte konkurrent til USB da bruksområdet ikke nødvendigvis er det samme :-)

 

 

Anyway.. jeg har egentlig ikke så veldig interesse av å diskutere dette her så jeg legger ballen død nå fra min side ihvertfall :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...