Gå til innhold

[Løst] Får jeg stipend?


andjon

Anbefalte innlegg

Jeg eier en leilighet som jeg har tenkt til å leie ut mens jeg går på høgskole, lurer også på om jeg kan få stipend i tillegg. Noen som har peiling eller som har en link til en nettside jeg kan lese det? fant ikke noe selv på lånekassen som sa noe om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg eier en leilighet som jeg har tenkt til å leie ut mens jeg går på høgskole, lurer også på om jeg kan få stipend i tillegg. Noen som har peiling eller som har en link til en nettside jeg kan lese det? fant ikke noe selv på lånekassen som sa noe om det.

 

Sålenge du holder deg under inntekt/formue kravet vill du få stipend. Leien vill vell beregnes som inntekt vill jeg tro

Lenke til kommentar

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/

 

Formue beregnes netto, hvilket vil si at du trekker fra lånet (og det er skattemessig verdi som teller). Inntekt beregnes brutto, hvilket vil si at du ikke trekker fra f. eks. lånekostnader e.l.

 

Husk at alt blir utbetalt som omgjøringslån, men så omgjøres det likevel ikke til stipend (men du beholder pengene og må betale tilbake på vanlige vilkår, inkl. rentefritak så lenge du fortsatt mottar støtte) om ligningen din viser at du tjener for mye.

Lenke til kommentar

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/

 

Formue beregnes netto, hvilket vil si at du trekker fra lånet (og det er skattemessig verdi som teller). Inntekt beregnes brutto, hvilket vil si at du ikke trekker fra f. eks. lånekostnader e.l.

 

Husk at alt blir utbetalt som omgjøringslån, men så omgjøres det likevel ikke til stipend (men du beholder pengene og må betale tilbake på vanlige vilkår, inkl. rentefritak så lenge du fortsatt mottar støtte) om ligningen din viser at du tjener for mye.

 

Okei, men får vel beskjed om jeg ikke får stipend, kun lån om ligningen viser at jeg tjener for mye? Og etter som jeg kan se, så ligger jeg i hvert fall under grensen på formuen.

 

Regner med det finnes et skjema for det her, og som gir meg riktig svar, så ikke mesteparten av summen blir omgjort til lån.

Lenke til kommentar

 

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/

 

Formue beregnes netto, hvilket vil si at du trekker fra lånet (og det er skattemessig verdi som teller). Inntekt beregnes brutto, hvilket vil si at du ikke trekker fra f. eks. lånekostnader e.l.

 

Husk at alt blir utbetalt som omgjøringslån, men så omgjøres det likevel ikke til stipend (men du beholder pengene og må betale tilbake på vanlige vilkår, inkl. rentefritak så lenge du fortsatt mottar støtte) om ligningen din viser at du tjener for mye.

 

Okei, men får vel beskjed om jeg ikke får stipend, kun lån om ligningen viser at jeg tjener for mye? Og etter som jeg kan se, så ligger jeg i hvert fall under grensen på formuen.

 

Regner med det finnes et skjema for det her, og som gir meg riktig svar, så ikke mesteparten av summen blir omgjort til lån.

 

 

Etter hva jeg har forstått må en selv passe på at en ligger under grensen. altså du får ikke sms fra lånekassen når du nærmer deg..

De har jo ikke innsyn på hva du tjener pr måned 

Lenke til kommentar

 

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/

 

Formue beregnes netto, hvilket vil si at du trekker fra lånet (og det er skattemessig verdi som teller). Inntekt beregnes brutto, hvilket vil si at du ikke trekker fra f. eks. lånekostnader e.l.

 

Husk at alt blir utbetalt som omgjøringslån, men så omgjøres det likevel ikke til stipend (men du beholder pengene og må betale tilbake på vanlige vilkår, inkl. rentefritak så lenge du fortsatt mottar støtte) om ligningen din viser at du tjener for mye.

 

Okei, men får vel beskjed om jeg ikke får stipend, kun lån om ligningen viser at jeg tjener for mye? Og etter som jeg kan se, så ligger jeg i hvert fall under grensen på formuen.

 

Regner med det finnes et skjema for det her, og som gir meg riktig svar, så ikke mesteparten av summen blir omgjort til lån.

 

Du må selv på forhånd beregne om du vil havne over eller under grensen. Hvis du ikke vil ha lån fordi du ikke vet om det senere kommer til å bli gjort om til stipend eller ikke så lar du være å søke om det. Men altså, i aller verste fall går du i null: Du får utbetalt lån, som du senere må betale tilbake. Det enkleste er jo bare å la være å bruke disse pengene, i alle fall fram til du vet (ganske lenge etter, når du mottar ligningsoppgjøret for det aktuelle kalenderåret) om du er over grensene eller ikke.
Lenke til kommentar

 

 

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/

 

Formue beregnes netto, hvilket vil si at du trekker fra lånet (og det er skattemessig verdi som teller). Inntekt beregnes brutto, hvilket vil si at du ikke trekker fra f. eks. lånekostnader e.l.

 

Husk at alt blir utbetalt som omgjøringslån, men så omgjøres det likevel ikke til stipend (men du beholder pengene og må betale tilbake på vanlige vilkår, inkl. rentefritak så lenge du fortsatt mottar støtte) om ligningen din viser at du tjener for mye.

 

Okei, men får vel beskjed om jeg ikke får stipend, kun lån om ligningen viser at jeg tjener for mye? Og etter som jeg kan se, så ligger jeg i hvert fall under grensen på formuen.

 

Regner med det finnes et skjema for det her, og som gir meg riktig svar, så ikke mesteparten av summen blir omgjort til lån.

 

Du må selv på forhånd beregne om du vil havne over eller under grensen. Hvis du ikke vil ha lån fordi du ikke vet om det senere kommer til å bli gjort om til stipend eller ikke så lar du være å søke om det. Men altså, i aller verste fall går du i null: Du får utbetalt lån, som du senere må betale tilbake. Det enkleste er jo bare å la være å bruke disse pengene, i alle fall fram til du vet (ganske lenge etter, når du mottar ligningsoppgjøret for det aktuelle kalenderåret) om du er over grensene eller ikke.

 

 

Så det du sier er at jeg bør legge leieinntekten min så jeg havner under maksinntekten, og ikke bruke de pengene fra lånekassen før jeg er sikker på at 40% blir gjort om til stipend?

Lenke til kommentar

Stipend teller ikke som inntekt i noen relevant sammenheng her, hvor har du det fra?

 

Helt ærlig skjønner jeg ingenting av det du skriver, for eneste inntekt jeg har er leieinntekt (plus evt. stipend) og da sier du at det blir mer penger totalt, men hvorfor redusert stipend når leieinntektene mine kommer til å være under maksgrensen?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke forstår hva jeg skriver så foreslår jeg at du leser på nytt, sakte.

 

Jeg svarer på det du skriver. Du klarte på mystisk vis å lese mitt innlegg slik at jeg anbefalte å "legge leieinntekten min så jeg havner under maksinntekten", og jeg svarer at det er ikke min anbefaling. Ved å formulere deg slik forutsetter du at du kan "legge" leieinntekten slik at du havner over maksinntekten også, og jeg påpeker at du bør ta så høy leie som mulig, for du taper aldri penger på å få høyere inntekt: Du sitter igjen med mer penger om du tjener 10 000 kroner mer enn stipendgrensen, slik at du får 5 000 mindre omgjort til stipend, enn om du bevisst legger deg under stipendgrensen.

Lenke til kommentar

For å prøva å gjera det endå meir klart: Det er altså ikkje sånn at ein mistar heile stipendet dersom ein overskrid inntekts- eller formuegrensene. Viss du får støtta for heile året blir stipendet redusert med 50 % av det du tener over grensa (d.v.s. inntekt før skatt minus grensa til lånekassa), og 20 % av nettoformua som er over grensa. Viss du til dømes har nettoinntekt på 170 000 kr i 2015, vil stipendet bli redusert med 0,50*(170 000 - 162 769) = 0,50*7231 = 3615,50 der 162 769 er inntektsgrensa til Lånekassa. Som du ser vil du gå glipp av kr 3615,50 (halvparten av det overskytande) viss du justerer husleia for å komma under grensa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...