Gå til innhold

Hvilken fysisk dimmer?


Anbefalte innlegg

Hei

Har akkurat kjøpt meg Vera Edge og er fornøyd så langt og har tenkt å kjøpe qubino sine dimmere men lurer på om jeg må kjøpe en dimmer for ledlysa mine? Jeg kan vel ikke bruke den dimmeren jeg har nå, som er i denne typen? Hvilken type dimmer må jeg kjøpe for å kunne dimme fysisk og med Qubino sine? 

 

 

På forhånd takk! :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... men det vet jo selvfølgelig fagmannen som kobler det opp! ;)

 

Men jeg skal bidra med litt nyttig informasjon også: Hvis du bruker en dobbel eller trippel bryter, kan du via Fibaro eller Qubino-dimmeren styre andre lys også. Dette er praktisk, og øker iallfall WAF hos oss.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Det er elektrikeren som kobler opp alt ;) Jeg forstod ikke helt, hvis jeg bruker en dobbel bryter så kan styre to forskjellige lys i huset på denne en Qubino-dimmeren?

Ja, den ene bryteren vil styre lyset som dimmeren er koblet til, og den ene (og en til med Qubino) kan settes opp via association til å styre andre Z-wave lys. :)

Lenke til kommentar

tusen takk for ett rask svar, forstod det! Om VeraEdgen min skulle slutte å fungere er det ennå mulighet på  slå av og på manuelt? Hvordan har dere løst dette? 

 

Har et siste spørsmål som er at elektrikeren har montert noen Hella s100 downlights som har to forskjellige farger så når jeg vrir mot venstre blir den blå "inni" og mot høre så er det vanlig hvitt lys. Problemet er at denne bruker en 1-10v dimmer og lurer på om disse vil fungere med en qubino dimmer og en vanlig impulsbryter? 

 

Beklager for veldig mange spørsmål :p

På forhånd takk! :)

Endret av Jack13
Lenke til kommentar

tusen takk for ett rask svar, forstod det! Om VeraEdgen min skulle slutte å fungere er det ennå mulighet på  slå av og på manuelt? Hvordan har dere løst dette?

Ja, dette (dvs. Association) fungerer selv om controlleren ikke er på. :)

 

 

Har et siste spørsmål som er at elektrikeren har montert noen Hella s100 downlights som har to forskjellige farger så når jeg vrir mot venstre blir den blå "inni" og mot høre så er det vanlig hvitt lys. Problemet er at denne bruker en 1-10v dimmer og lurer på om disse vil fungere med en qubino dimmer og en vanlig impulsbryter?

Det er mulig Fibaro RGBW kan fungere, men kan også muligens bruke både Fibaro- eller Qubino-dimmeren siden de spottene har egen driver. Hvilken spenning er det ut fra driveren?

Lenke til kommentar

Så fra dimmeren til driveren er det 1-10V men driveren bruker også 230V for å fungere men de går ikke gjennom dimmeren.

deretter går det to kanaler fra dimmeren en som går til hovedlyset og den andre til det blå lyset. ville ha vært perfekt om det gikk ann å kontrollere dette lyset :)
Lenke til kommentar

 

Så fra dimmeren til driveren er det 1-10V men driveren bruker også 230V for å fungere men de går ikke gjennom dimmeren.

deretter går det to kanaler fra dimmeren en som går til hovedlyset og den andre til det blå lyset. ville ha vært perfekt om det gikk ann å kontrollere dette lyset :)

 

Eh... har du et koblingsskjema? ;)

Lenke til kommentar

 

 

Så fra dimmeren til driveren er det 1-10V men driveren bruker også 230V for å fungere men de går ikke gjennom dimmeren.

deretter går det to kanaler fra dimmeren en som går til hovedlyset og den andre til det blå lyset. ville ha vært perfekt om det gikk ann å kontrollere dette lyset :)

 

Eh... har du et koblingsskjema? ;)

 

Nei dessverre  :hm: , det var dette elektrikeren fortalte meg hvertfall, men var litt vanskelig å forklare. Tror elektrikeren kom frem til at det ikke fantes noe 1-10v impulsbryter kun de man vri på, men tusen takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...