Gå til innhold

En styrke, en svakhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Styrke: Å innse at en kan ta feil, så forandre mening.

Svakhet: Legge sine feil/mangler over på andre.

 

For nysgjerrighetens skyld, hvorfor er lur/dreven/intellektuell en svakhet?

Hvorfor er det å være smart en svakhet?!? Er det ikke smart å legge sine egne problemer over på andre slik at du slepper å ta ansvar for de selv, slik at du kan bedrive andre ting du bryr deg mer om?!?

 

Uansett, begrunnelsen for at jeg syns at det å være smart er en svakhet er på grunn av personlige opplevelser. Jeg ser på min egen "smarthet" nesten som en forbannelse. Jeg føler stadig vekk at folk ser opp til meg, som skaper mange forventninger til hva jeg skal gjøre eller si. Jeg syns det er slitsomt at folk har slike forventninger til meg: selv om jeg vet "psykologien" bak disse forventningene. Jeg syns også det er slitsomt når folk skal være sjalu, når jeg får til noe som ingen andre får til, eller bedre enn alle andre. Noe som skjer litt for ofte, det å fake at jeg er dum, vell den begynner å bli litt gammel :)

 

En av mine største ønsker er å være så dum og så høy på megselv at jeg kan mene noe og ha rett i alt uten å sjekke fakta :D

Endret av Andysowhatgg
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er det å være smart en svakhet?!? Er det ikke smart å legge sine egne problemer over på andre slik at du slepper å ta ansvar for de selv, slik at du kan bedrive andre ting du bryr deg mer om?!?

Nei, da er du slu, kynisk, utspekulert, sleip m.m.

Det er mange ord som beskriver sånn oppførsel - men smart er ikke blant dem, er man smart så hadde en ikke skapt problemene til å starte med. Er det problemer som ikke kunne unnvikes så finner man ut av en måte å reparere eller ordne de på. 

 

 

 

Uansett, begrunnelsen for at jeg syns at det å være smart er en svakhet er på grunn av personlige opplevelser. Jeg ser på min egen "smarthet" nesten som en forbannelse. Jeg føler stadig vekk at folk ser opp til meg, som skaper mange forventninger til hva jeg skal gjøre eller si. Jeg syns det er slitsomt at folk har slike forventninger til meg: selv om jeg vet "psykologien" bak disse forventningene. Jeg syns også det er slitsomt når folk skal være sjalu, når jeg får til noe som ingen andre får til, eller bedre enn alle andre. Noe som skjer litt for ofte, det å fake at jeg er dum, vell den begynner å bli litt gammel  :)

 

En av mine største ønsker er å være så dum og så høy på megselv at jeg kan mene noe og ha rett i alt uten å sjekke fakta :D

Joda, det er nok drømmen det.

 

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor er det å være smart en svakhet?!? Er det ikke smart å legge sine egne problemer over på andre slik at du slepper å ta ansvar for de selv, slik at du kan bedrive andre ting du bryr deg mer om?!?

Nei, da er du slu, kynisk, utspekulert, sleip m.m.

Det er mange ord som beskriver sånn oppførsel - men smart er ikke blant dem, er man smart så hadde en ikke skapt problemene til å starte med. Er det problemer som ikke kunne unnvikes så finner man ut av en måte å reparere eller ordne de på. 

 

 

 

Uansett, begrunnelsen for at jeg syns at det å være smart er en svakhet er på grunn av personlige opplevelser. Jeg ser på min egen "smarthet" nesten som en forbannelse. Jeg føler stadig vekk at folk ser opp til meg, som skaper mange forventninger til hva jeg skal gjøre eller si. Jeg syns det er slitsomt at folk har slike forventninger til meg: selv om jeg vet "psykologien" bak disse forventningene. Jeg syns også det er slitsomt når folk skal være sjalu, når jeg får til noe som ingen andre får til, eller bedre enn alle andre. Noe som skjer litt for ofte, det å fake at jeg er dum, vell den begynner å bli litt gammel  :)

 

En av mine største ønsker er å være så dum og så høy på megselv at jeg kan mene noe og ha rett i alt uten å sjekke fakta :D

Joda, det er nok drømmen det.

 

Hvorfor er en person som unngår å ta ansvar. Slu, kynisk, utspekulert og sleip? Kan det ikke være at han bare ikke liker å ta ansvar?

 

Må mennesker som ikke liker å ta ansvar, lære seg å ta ansvar?

Lenke til kommentar

Styrke: Evne til å tilpasse meg

 

Svakhet: Problemer med å respektere syn/religion/meninger/verdier

Vis jeg stiller spørsmål om hvorfor evnen å tilpasse seg er en styrke. (jeg ser det absolutt ikke det som en styrke) er jeg da respektløs da?!? Jeg stiller jo spørsmål til din mening.

Endret av Andysowhatgg
Lenke til kommentar

 

Styrke: Evne til å tilpasse meg

 

Svakhet: Problemer med å respektere syn/religion/meninger/verdier

Vis jeg stiller spørsmål om hvorfor evnen å tilpasse seg er en styrke. (jeg ser det absolutt ikke det som en styrke) er jeg da respektløs da?!? Jeg stiller jo spørsmål til din mening.

 

 

Neida, fint spørsmål. Jeg tenker det å tilpasse meg andre mennesker, altså få venner fort og bli likt. Men det er veldig mange faktorer som spiller inn også da, tilpassing kan også være negativt. Jeg kunne nok formulert meg bedre, jeg vil egentlig frem til "evne til å komme godt overens med nye/ukjente mennesker"

Lenke til kommentar

Alt er relativt. Du ønsker vi skal nevne en styrke og en svakhet. Din svakhet er å tro at å være smart er en svakhet. At du ikke synes det å tilpasse seg er en styrke er nok en svakhet. 

Å være smart generelt er ikke en svakhet nei. Men min smarthet er en svakhet ja. Jeg gav ingen regler til oppgaven, styrken kunne ha vært 400W og svakheten kunne vært kryptonitt (supermann) om man hadde tolket det litt morsomt, men det ble den ikke.

 

Jeg ser nå at jeg kunne formulert meg bedre. Jeg klarer ikke å si at det "å kunne tilpasse seg" er en styrke eller en svakhet, jeg har ingen sterk mening om det, og er egentlig litt usikker på hva jeg ville ha lagt i ordet "å kunne tilpasse seg" Men som deaf skriver og tyder det så er jeg enig med han at det er en styrke. :)

Lenke til kommentar

Kan du presisere litt hvorfor du mener din smarthet er en svakhet?

 

Quote:

"Er det ikke smart å legge sine egne problemer over på andre slik at du slepper å ta ansvar for de selv, slik at du kan bedrive andre ting du bryr deg mer om?!?"

 

Her kommer vi tilbake til at det er veldig relativt. Presidenten i USA vil jo se på dette stikk motsatt av det du sier, altså ikke bare tenke på seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Styrke: Evne til å tilpasse meg

 

Svakhet: Problemer med å respektere syn/religion/meninger/verdier

Vis jeg stiller spørsmål om hvorfor evnen å tilpasse seg er en styrke. (jeg ser det absolutt ikke det som en styrke) er jeg da respektløs da?!? Jeg stiller jo spørsmål til din mening.

 

 

Neida, fint spørsmål. Jeg tenker det å tilpasse meg andre mennesker, altså få venner fort og bli likt. Men det er veldig mange faktorer som spiller inn også da, tilpassing kan også være negativt. Jeg kunne nok formulert meg bedre, jeg vil egentlig frem til "evne til å komme godt overens med nye/ukjente mennesker"

 

Neida, formuleringen din var fin den :) du er jo den eneste som viste hva du tenkte på. Sånn sett så er det jo dumt at det er flere ord som betyr det samme, eller ord som betyr flere ting. Gjør vår kommunikasjon så mye vanskeligere!

 

Må jo være ærlig å si at jeg dømte deg litt da jeg stilte spørsmålet, litt morsomt å kjenne at jeg har litt fordommer i hode, selv om jeg har jobbet med å fjerne dømmende tanker siden jeg var ung.

Lenke til kommentar

Kan du presisere litt hvorfor du mener din smarthet er en svakhet?

 

Quote:

"Er det ikke smart å legge sine egne problemer over på andre slik at du slepper å ta ansvar for de selv, slik at du kan bedrive andre ting du bryr deg mer om?!?"

 

Her kommer vi tilbake til at det er veldig relativt. Presidenten i USA vil jo se på dette stikk motsatt av det du sier, altså ikke bare tenke på seg selv. 

Oja, jeg trodde jeg hadde gjort det i innlegg #4. Jeg føler at andre ser ofte opp til meg på grunn av at jeg er smart. Dette fører jo til at folk forventer ting av meg, og overvurderer meg. Jeg takler det ikke særlig bra, det å ha det her "usynelige" presset på at jeg er best, den man skal komme til å spørre om råd eller tips til å gjøre noe bedre. Hvorfor er liksom mine meninger, råd eller tips bedre enn andre sine?!? Jeg burde nok ta det som et kompliment, men det gjør jeg da altså ikke.

 

Jeg havner også til tider opp i situasjoner der andre er sjalu eller ønsker min tankegang, og jeg føler at det er så feil. Mitt hode er da ikke bedre enn ditt?!? 

 

Selv om jeg får til ting ofte bedre eller får til ting ingen andre får til. Så gjør ikke det meg til en "utom jordisk superhelt". Det er mange som er langt smartere enn meg i ting som å feks, ta vare på kroppen sin, ha det gøy, være sosial, formulere seg skriftlig eller lignende. Jeg skulle hatt mye øvelse for å bli en god sekretær, selger eller idrettsutøver.

Endret av Andysowhatgg
Lenke til kommentar

Ut ifra det du skriver så ser det kun ut som overdrevne narsissistiske særtrekk. 

 

Hva konkret er det du er flink til? 

Hva er noen av dine største bragder? Jeg tenker på disse situasjonene som har ført til at andre er blitt sjalu på tankegangen din. Eller om det er andre ting du har oppnådd med din ytterst høye med uønskede intelligens.

Lenke til kommentar

Intelligens kommer i mange former, og jeg vil si at alt av intelligens er en styrke. Det at du ikke takler din intelligens i det sosiale liv, om vi skal ta deg på ditt ord, er et separat problem og har ikke noe med intelligensen i seg selv å gjøre. Dersom det er en såpass stor belastning for deg som det projiseres her så kan du jo tone ned intelligensen i andres nærvær? Pisse på strømgjerdet, sleike en lyktestolpe på vinterstid, og da helst i bikkjehøyde?

Lenke til kommentar

Ut ifra det du skriver så ser det kun ut som overdrevne narsissistiske særtrekk. 

 

Hva konkret er det du er flink til? 

Hva er noen av dine største bragder? Jeg tenker på disse situasjonene som har ført til at andre er blitt sjalu på tankegangen din. Eller om det er andre ting du har oppnådd med din ytterst høye med uønskede intelligens.

store bragder?!? Jeg vet ikke om jeg har utført noen store bragder?!? Med mindre du ser jobben min som en stor bragd? som å bygge broer, beregne bære kapasiteter, lektere... Ja, gud vite hva jeg har vært med på. Ikke at jeg tar noe ære eller noe sånt i det, er vel strengt tatt oss som bedrift som har gjort det.

 

Det har startet i skole sammenheng, jeg rakk opp alltid hånda svarte på alle spørsmål riktig, 6 og A i de aller fleste fag. Jeg fikk stadigvekk kompliment foran andre, og det er jo greit. så lenge det er noe lignende til. "Det var et godt svar", eller "det er riktig."  Men jeg fikk dypere kompliment som: "Ja, hør på hva han sier nå." eller "Sånn skal det gjøres folkens." "Nå gjør vi alle som han sier." Altså jeg blir satt over alle de andre, og de fleste jeg har sagt ifra til har ikke gitt seg heller.

 

Og det har jo fortsatt videre i jobb situasjoner også. "Uten han hadde vi ikke klart det." "Det er bra at vi har deg sånn at vi får ting unna." Ikke ta meg feil, det er jo kjempefint at jeg får slike komplimenter, men ikke når det blir så mye av det at andre rundt meg føler seg "undertrykt", eller prøver å unngå meg fordi de vet selv at de ikke får ting like godt som meg, eller ikke tørr å si imot meg fordi det er jo jeg som har rett til slutt uansett.

 

Kjærlighetslivet mitt fant det her også plass. (litt usikker på formulering) De tre kjærestene jeg har hatt, har også slått opp med meg. Som jeg har forstått det, så er det fordi de ikke er med på å tilby eller gi til forholdet, de får lite anerkjennelse eller realisering i forholdet. om det gir noe mening? Jeg er den dominant i forholdet, som blir litt feil siden jeg og min partner vil ha "likestilling".

 

Der sa jeg noe likestilling.... hmm, fint å reflektere litt skriftlig også. ^^ huh, likestilling er litt for innøvd i tankesettet mitt tror jeg, men så er jeg en veldig dominerende person ^^ 

 

Men det her skulle ikke være en post som handlet om meg xD faen xD

Endret av Andysowhatgg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...