Gå til innhold

Nå kommer MacBook-utvidelsene


Anbefalte innlegg

Men disse salgsmålene vet vi ingenting om, så vi vet ikke om macbookb blir en suksess i forhold til apples interne mål.

 

Og joda, apple kan få et bilde av om det er en suksess eller ikke.

 

Essensen er at vi i liten grad vet om det var et klokt valg eller ikke, ei heller om et år eller to, om det ikke blir eksteme talle den ene eller andre retningen som er veldig klart knyttet opp til denne konkrete funksjonen.

 

 

Nei, de færreste av oss vet hvilke interne salgsmål bedrifter setter seg. Være seg Apple, Google, Microsoft, Samsung eller noen andre. Men mål har de nok, og resten av oss kan nok via ulike media danne oss et rimelig greit bilde av om et produkt er en suksess eller ikke. Vel, de fleste av oss hvert fall...

 

 

 

 

Hvor mange tror du som hadde kjøpt MacBook nå ikke hadde kjøpt den om den var lik, men hadde 3 porter?

 

 

Tja, det blir jo bare vill gjetning. Ut fra hva du har sagt tidligere, så hadde kanskje Apple fått 1 kjøper hvert fall...deg. Selv om jeg tviler, du vil antagelig ikke ha Apple.

 

Jeg tror ikke dette handler om 1, 2 eller 3 porter. Jeg tror dette handler om det samme som når de fjernet diskettstasjoner og CD-stasjoner, det handler mer om en teknologisk retning.

 

Det er mye mulig at Apple også denne gangen går i front, og kanskje også litt vel mye i front. Det er hvert fall klart at kunder som fortsatt har behov for flere fysiske porter ikke kommer til å kjøpe dette produktet. Men om noen år kan dette ha vært starten på en retning som driver bransjen ytterligere i retning av trådløse duppeditter overalt. Det er kult. Så får heller de som ønsker Apple med flere fysiske porter kikke på MBA eller MBP.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men disse salgsmålene vet vi ingenting om, så vi vet ikke om macbookb blir en suksess i forhold til apples interne mål.

 

Og joda, apple kan få et bilde av om det er en suksess eller ikke.

 

Essensen er at vi i liten grad vet om det var et klokt valg eller ikke, ei heller om et år eller to, om det ikke blir eksteme talle den ene eller andre retningen som er veldig klart knyttet opp til denne konkrete funksjonen.

 

Nei, de færreste av oss vet hvilke interne salgsmål bedrifter setter seg. Være seg Apple, Google, Microsoft, Samsung eller noen andre. Men mål har de nok, og resten av oss kan nok via ulike media danne oss et rimelig greit bilde av om et produkt er en suksess eller ikke. Vel, de fleste av oss hvert fall...

 

 

 

Hvor mange tror du som hadde kjøpt MacBook nå ikke hadde kjøpt den om den var lik, men hadde 3 porter?

 

Tja, det blir jo bare vill gjetning. Ut fra hva du har sagt tidligere, så hadde kanskje Apple fått 1 kjøper hvert fall...deg. Selv om jeg tviler, du vil antagelig ikke ha Apple.

 

Jeg tror ikke dette handler om 1, 2 eller 3 porter. Jeg tror dette handler om det samme som når de fjernet diskettstasjoner og CD-stasjoner, det handler mer om en teknologisk retning.

 

Det er mye mulig at Apple også denne gangen går i front, og kanskje også litt vel mye i front. Det er hvert fall klart at kunder som fortsatt har behov for flere fysiske porter ikke kommer til å kjøpe dette produktet. Men om noen år kan dette ha vært starten på en retning som driver bransjen ytterligere i retning av trådløse duppeditter overalt. Det er kult. Så får heller de som ønsker Apple med flere fysiske porter kikke på MBA eller MBP.

 

 

Riktig, de fleste vet lite om dette, derfor er informasjonen vi har angående om dette var lurt heller mager også om et par år, om vi ikke er veldig heldige.

 

Dinne ville gjetning er 1 person på verdensbasis? Hva jeg gjør og ikke gjør er vel ikke så forbanna spenndene, jeg snakker om hele markedet her. Er du ikke villig til å gjette noe så kan du neppe si noe som helst om dette er et godt valg av apple, salgsmessig, hverken nå eller om noen år.

 

Hvilken teknologiske retning? Konkret hvilke nye trådløse standarder er det du mener framkommer av dette? Hvordan bidrar dette til utviklingen? Hva konkret savner du trådløse standarder på? (hovedproblemet er snarere at de standardene som finnes ikke støttes av enkelte aktører, apple feks).

 

AtW

Lenke til kommentar

Dinne ville gjetning er 1 person på verdensbasis? Hva jeg gjør og ikke gjør er vel ikke så forbanna spenndene, jeg snakker om hele markedet her. Er du ikke villig til å gjette noe så kan du neppe si noe som helst om dette er et godt valg av apple, salgsmessig, hverken nå eller om noen år.

 

Du har i det minste en interessant måte å lese på...

 

Nei, jeg tror ikke selger dette produktet til kun 1 person, men hadde den hatt flere porter så kunne det virke som om du kunne ha vært interessert. Gap opp, jeg kan godt lage en enda mindre teskje...

 

Selvsagt kan jeg godt spekulere og gjette vilt. Markedsandel eller antall eller penger eller hva slags tall skal jeg gjette på?

Ahhh...skal vi se...jeg tror kanskje jeg gjetter på 42...

 

 

 

 

Hvilken teknologiske retning? Konkret hvilke nye trådløse standarder er det du mener framkommer av dette? Hvordan bidrar dette til utviklingen? Hva konkret savner du trådløse standarder på? (hovedproblemet er snarere at de standardene som finnes ikke støttes av enkelte aktører, apple feks).

 

AtW

Jeg har inntrykk fra tidligere diskusjoner at du mener at all trådløs kommunikasjon er funnet opp allerede, det kan ikke lages noe nytt, og ingenting kan videreutvikles eller forbedres. Vel, jeg er i så fall ikke enig. Når produsentene kommer med bærbare PC som utfordrer alle aktører til å tenke enda litt lenger enn før, så har det en lei tendens til å komme nye dingser. Jeg tror jammen jeg skal gjette vilt på at det også kommer til å komme nye trådløse dingser etter hvert...men jeg tør ikke gjette på hvor mange...:-)

Lenke til kommentar

 

Dinne ville gjetning er 1 person på verdensbasis? Hva jeg gjør og ikke gjør er vel ikke så forbanna spenndene, jeg snakker om hele markedet her. Er du ikke villig til å gjette noe så kan du neppe si noe som helst om dette er et godt valg av apple, salgsmessig, hverken nå eller om noen år.

 

Du har i det minste en interessant måte å lese på...

 

Nei, jeg tror ikke selger dette produktet til kun 1 person, men hadde den hatt flere porter så kunne det virke som om du kunne ha vært interessert. Gap opp, jeg kan godt lage en enda mindre teskje...

 

Selvsagt kan jeg godt spekulere og gjette vilt. Markedsandel eller antall eller penger eller hva slags tall skal jeg gjette på?

Ahhh...skal vi se...jeg tror kanskje jeg gjetter på 42...

 

 

 

 

Hvilken teknologiske retning? Konkret hvilke nye trådløse standarder er det du mener framkommer av dette? Hvordan bidrar dette til utviklingen? Hva konkret savner du trådløse standarder på? (hovedproblemet er snarere at de standardene som finnes ikke støttes av enkelte aktører, apple feks).

 

AtW

Jeg har inntrykk fra tidligere diskusjoner at du mener at all trådløs kommunikasjon er funnet opp allerede, det kan ikke lages noe nytt, og ingenting kan videreutvikles eller forbedres. Vel, jeg er i så fall ikke enig. Når produsentene kommer med bærbare PC som utfordrer alle aktører til å tenke enda litt lenger enn før, så har det en lei tendens til å komme nye dingser. Jeg tror jammen jeg skal gjette vilt på at det også kommer til å komme nye trådløse dingser etter hvert...men jeg tør ikke gjette på hvor mange...:-)

 

 

Hva om du bare kommer med en gjetning på akkurat det jeg spurte om? (sånn ca) "Hvor mange tror du som hadde kjøpt MacBook nå ikke hadde kjøpt den om den var lik, men hadde 3 porter?". Det er ingen vits å servere med teskje gjetninger som er helt uinteresante, bare server med teskje din gjenting på det jeg faktisk var interessert i.

 

Problemet er at du ikke evner å vise til hva du konkret mener kommer til å skje med markedet, du har bare en eller annen slags drøm om at alt apple gjør fører til en bedre verden. Synes du ikke det er et faretegn for denn utviklingspåvirkingen du forfekter at du ikke klarer å kommet på et eneste konkret eksempel på hvordan markedet kan endres?

 

Og vi snakker om macbookens påvirkningen her, om macbooken hadde hatt tre porter, tror du da det aldri hadde kommet noen videreutvikling av trådløse standarder? Aldri kommet noen nye trådløse dingser? Argumentet "det kommer til å lages nye ting" er verdiløst, det hadde skjedd uansett. Det du må snakke om er hvordan markedet ENDRES. Forøvrrig tror jeg selv ikke du faktisk tror at jeg mener "det ikke kan lages noe nytt", så den latterligheten velger jeg å ikke kommentere ytterligere.

 

AtW

Lenke til kommentar

du har bare en eller annen slags drøm om at alt apple gjør fører til en bedre verden.

 

 

Nei, sånne fantasier har jeg nok ikke. Jeg foretrekker å handle med Apple siden de gir meg de produktene som fungerer best for meg, men å gå rundt å tro at noe som helst firma kan gjøre hva som helst og at dermed verden blir et bedre sted, det er for å si det forsiktig ganske naivt. Og ja, det er også både barnslig og naivt å komme med en slik påstand som du gjør.

 

 

 

så den latterligheten velger jeg å ikke kommentere ytterligere.

 

 

...og jeg tror den latterligheten du klarte å trykke ut av deg i det andre sitatet mitt her kan fungere som en avslutning på nok en festlig dialog...ehhh... Endret av rogkas
Lenke til kommentar

 

du har bare en eller annen slags drøm om at alt apple gjør fører til en bedre verden.

 

Nei, sånne fantasier har jeg nok ikke. Jeg foretrekker å handle med Apple siden de gir meg de produktene som fungerer best for meg, men å gå rundt å tro at noe som helst firma kan gjøre hva som helst og at dermed verden blir et bedre sted, det er for å si det forsiktig ganske naivt. Og ja, det er også både barnslig og naivt å komme med en slik påstand som du gjør.

 

 

 

så den latterligheten velger jeg å ikke kommentere ytterligere.

 

...og jeg tror den latterligheten du klarte å trykke ut av deg i det andre sitatet mitt her kan fungere som en avslutning på nok en festlig dialog...ehhh...

 

 

Hva med å kommetere de konkrete tingene som har noe med tråden å gjøre? ""Hvor mange tror du som hadde kjøpt MacBook nå ikke hadde kjøpt den om den var lik, men hadde 3 porter?"." og "Hvilken teknologiske retning? Konkret hvilke nye trådløse standarder er det du mener framkommer av dette? Hvordan bidrar dette til utviklingen? Hva konkret savner du trådløse standarder på?"

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva med å kommetere de konkrete tingene som har noe med tråden å gjøre? ""Hvor mange tror du som hadde kjøpt MacBook nå ikke hadde kjøpt den om den var lik, men hadde 3 porter?"." og "Hvilken teknologiske retning? Konkret hvilke nye trådløse standarder er det du mener framkommer av dette? Hvordan bidrar dette til utviklingen? Hva konkret savner du trådløse standarder på?"

 

AtW

Tre årsaker...

 

1. Ville gjetninger er ikke noe poeng. Jeg kan fortsatt gjette på 42, det er like bra som noe annet. Du ville uansett ikke forstått eller vært enig. Selv ikke om to år når mange kan si om det er en suksess eller en fiasko vil du være enig.

 

2. Du har allerede bestemt deg for de svarene som passer for deg og din verden. Dermed holder du bare på til du får en bekreftelse og er ikke interessert i andres meninger.

 

3. Du mener det ikke finnes grunnlag for å motivere teknologisk utvikling innen trådløs teknologi, selv ikke når PC-produsentene kommer med produkter som motiverer for det. Du mener at den utviklingen ville skjedd uansett, det kan jo hende den ville gjort. Men det er intet galt i at den motiveres litt, noe teknologisk utvikling alltid har vært motivert til av ulike aktører.

Lenke til kommentar
 

Hvordan bidrar dette til utviklingen? Hva konkret savner du trådløse standarder på?"

 

AtW

Det eneste dette bidrar til er å toppe en allerede breddfull pengebinge via mersalg av slike smådingser. Hvem andre er vel frekk nok til å kreve 600-700 for en liten usb hub som de fleste kjøpere av disse maskinene nesten er nødt til å ha.

Lenke til kommentar

Rogkas: Greit, om du ikke vil snakke om saken, men heller snakke om meg, mine valg eller andre ting, så foreslår jeg at istedet for å skrive slik i tråden, så sender du en PM, ditto om du insisterer på å komme med noen noen "siste ord" eller bekreftelser, bare send det på PM, er nok det beste.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Salgstall på USB-C hubben burde være av mer interresse.. ;-)

 

Ellers er det også "imponerendes" at det kun Apple som har påvirkningskraft nok til å skape sensasjon artikkel om en USB hub..

 

De som er avhengige av en USB-C hub, vil vel sannsynligvis velge et annet produkt. Det er og mange USB-C huber som selges, og andre maskiner enn MacBook har USB-C, så du kan egentlig ikke bruke tallene til noe.

 

Ellers vil jeg aldri kalt negative nyheter imponerende :p. Det er lett å gjøre negative/dårlige beslutninger som får mye oppmerksomhet. Langt enklere enn positive. Derfor bør du heller måle etter evne til å skape positive nyheter.

 

Statoil hadde nådd alle verdens aviser hvis de sa at de skulle tette igjen alle brønner de har i løpet av 10 år og gå over til utelukkende grønn energi. En nyhet som hadde vært større enn det sinopec noen gang kunne håpe på å skape.

 

Ellers er det ikke slik at du oppnår suksess, eller ingen suksess. Det finnes grader av det. Hvis Apple selger 5 millioner MacBooks med en port, og 6 millioner med tre vil gjerne begge være en suksess hvis målet var 3. Likevel vil 3 porter dermed være et bedre valg.

 

Samsung er langt åpnere med hvilke mål de setter seg. De gir innsikt om det var suksess eller ikke. Når tallene for S5 ble annonsert lå det under forventningene. Samtidig ble note serien større enn Samsung noen gang kunne forestille seg, og lagde et helt nytt marked. Et marked som i 4 generasjoner nå har vært dominert av Samsung, helt klart stor suksess. Tek skriver jo og at Samsung sterk har undervurdet salg av S6 Egde, og at produksjonen skal økes betraktelig. Det kalles klar suksess. Apple er åpenbart opptatt av å hindre folk i å finne ut om et produkt er suksess eller ikke. Derfor finner vi det nok aldri ut.

 

Ellers er ikke det å kutte ut porter noe som driver noe fremover. Det er forskning som gjør det. Samsung utvikler 5G teknologi, og Apple kutter USB porter. Jeg lurer på hvem som står for utviklingen?

Det hadde vært mye greiere hvis Apple f. eks hadde gått med andre selskaper og bidratt økonomisk til utvikling av trådløs ladning. Da hadde de faktisk bidratt til utvikling. Det å kutte porter/DVD osv er ikke oppfinnsomhet eller nyvinning.

 

Det er det eneste jeg har imot Apple. De tjener mye penger. De har mye penger. De bidrog mye til utvikling. Nå har de stoppet, det er ikke mange nyvinninger som kommer ut av Apple. De sitter heller å venter på at andre kommer med nyvinninger, håper på at andre lager bedre trådløse løsninger osv. Hvis de er så opptatt av å pushe det, hvorfor ikke gjøre noe for at det blir slik selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rogkas: Greit, om du ikke vil snakke om saken, men heller snakke om meg, mine valg eller andre ting, så foreslår jeg at istedet for å skrive slik i tråden, så sender du en PM, ditto om du insisterer på å komme med noen noen "siste ord" eller bekreftelser, bare send det på PM, er nok det beste.

 

AtW

Da takker jeg for dialogen...igjen...:-)

Lenke til kommentar

 

Samsung er langt åpnere med hvilke mål de setter seg. De gir innsikt om det var suksess eller ikke. Når tallene for S5 ble annonsert lå det under forventningene. Samtidig ble note serien større enn Samsung noen gang kunne forestille seg, og lagde et helt nytt marked. Et marked som i 4 generasjoner nå har vært dominert av Samsung, helt klart stor suksess. Tek skriver jo og at Samsung sterk har undervurdet salg av S6 Egde, og at produksjonen skal økes betraktelig. Det kalles klar suksess. Apple er åpenbart opptatt av å hindre folk i å finne ut om et produkt er suksess eller ikke. Derfor finner vi det nok aldri ut.

 

Ellers er ikke det å kutte ut porter noe som driver noe fremover. Det er forskning som gjør det. Samsung utvikler 5G teknologi, og Apple kutter USB porter. Jeg lurer på hvem som står for utviklingen?

Det hadde vært mye greiere hvis Apple f. eks hadde gått med andre selskaper og bidratt økonomisk til utvikling av trådløs ladning. Da hadde de faktisk bidratt til utvikling. Det å kutte porter/DVD osv er ikke oppfinnsomhet eller nyvinning.

 

Det er det eneste jeg har imot Apple. De tjener mye penger. De har mye penger. De bidrog mye til utvikling. Nå har de stoppet, det er ikke mange nyvinninger som kommer ut av Apple. De sitter heller å venter på at andre kommer med nyvinninger, håper på at andre lager bedre trådløse løsninger osv. Hvis de er så opptatt av å pushe det, hvorfor ikke gjøre noe for at det blir slik selv?

 

 

Samsung er jo slett ikke åpne om målsettinger og salgstall for sine telefoner, de rapporterer ikke en gang hvor mange telefoner de selger pr. kvartal, i motsetning til Apple.

 

Å kutte porter som er i ferd med å bli utdaterte driver faktisk noe framover i mange tilfeller, f.eks utbredelsen av nye og forbedrede standarder, som igjen er resultatet av forskning. Samsung har en litt annen rolle enn Apple i utviklingen av mobilstandarder, siden Samsung er et konglomerat som bl.a lager basestasjoner og elektroniske komponenter, så det er ikke spesielt oppsiktsvekkende at de er en av mange som bidrar til utviklingen av 5G-mobilteknologi. Hvorfor mener du at Apple skulle bidratt til utvikling av trådløs lading, når de ikke ser ut til å ha hatt noe noe ønske om å bruke dette, bortsett fra nå nylig i Apple Watch?

 

Apple har på ingen måte stoppet å bidra til utvikling, tvert imot, de bruker mer penger enn noensinne på FoU:

bii-sai-cotd-apple-rd-expense%20(1).png

 

Apple har bl.a bidratt til utviklingen av standarder som DisplayPort, Thunderbolt og USB Type-C, og utvikler ellers noen ganger sine egne løsninger når standarder ikke er hensiktsmessig eller strekker til (30-pin Dock-kontakt, Lightning), så de sitter åpenbart ikke på gjerdet og bare venter på at ting skal skje. Tvert imot, de har bl.a tatt seg bryet med å utvikle egne SoC-design, fingeravtrykklesere, operativsystem og mye annen teknologi som inngår i produktene deres - altså gjør de definitivt mye selv, faktisk mye mer enn de fleste.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

snip

 

Du sier de bruker mer enn før. Det stemmer jo i rene tall, likevel har prosenten gått nedover. Så selv om de tjener mer penger, bruker de ikke like mye ekstra på utvikling.

Her er forresten tallene fra Samsung: http://www.androidauthority.com/samsung-biggest-rd-spender-571711/

En 28% (!) økning fra 2013 til 2014. Tallene viser og at Samsung bruker over dobbelt så mye penger på R&D. Selskap som Intel og MS bruker og betraktelig mer. Med tanke på størrelsen til Apple så bruker de lite.

 

Apple har bidratt til utvikling av standarder.... slike standarder har alltid en haug med bidragsytere. Thunderbolt er jo f. eks lagd av Intel. Så er det Apple eller Intel som bør få æren for denne standarden?

Sony har lagd standarder, MANGE standarder. De lagde ny for hvert produkt. Var det innovasjon? oppfinnsomhet? For de fleste betydde det at det måtte kjøpes spesielle sony kabler og Sony minnekort til ekstra høy pris.

 

Apple har eget SoC design basert på ARM sitt design. Samsung både designer og produserer. De lager ikke bare SoC, de lager skjerm, minne, RAM osv osv osv. Apple sine SoCer, fingeravtrykk og force-touch er skikkelig innovasjon fra Apple. Likevel kommer det litt i skyggen når du tenker på Samsung. Samsung er et konglomerat. De startet med å selge nudler, altså ikke som et elektro selskap. Er det noen grunn til at Apple ikke kan ekspandere til andre markeder? Det er et av problemene med Apple. Det er ett Vestlig selskap med Vestlig mentalitet. De fokuserer på kjerneområdene og prøver å tjene mest mulig på det. Samsung fokuserer på alle områder de kan tjene penger på. De driver ikke med outsourcing for å øke inntjening innenfor kjerneområder. De fokuserer heller på hvordan de kan tjene enda mer i andre områder. Pengene som kommer av Galaxy salg går altså til generell teknologisk utvikling, og finansierer utvikling på mange områder. Du spør hvorfor Apple skal bry seg om trådløs ladning når de ikke har hatt bruk for det før nå. Samsung har ikke bruk for 5G nå. Hvorfor utvikler de det da? Det er jo teit å utvikle noe en ikke trenger nå. Ville vært merkelig å hatt god trådløs lade teknologi klart når et produkt som trenger det blir lansert...

 

Det er vel ellers klart at du ikke liker Samsung, når jeg ser på linkene du har....

Ellers ble ikke Samsung så stort pga av de grunnene som det står i linken. Det kom av politikken i Sør-Korea. Selskap og stat samarbeidet om å bli store sammen. De fikk helt klart fordeler, og gjorde ting som var ulovlig for andre. For Samsung var det derimot ikke ulovlig. Er det virkelig unnvikelse av skatt, hvis staten vet om det? Du kan kritisere det for umoralsk osv. Likevel er resultatet av Sør-Korea gikk fra å være et av verdens fattigste land, et land med bare jordbruk og null ressurser, til å være et av verdens rikeste og beste land å bo i. På 50 år. Samsung og de andre store selskapene var en viktig del av utviklingen. Det vil si at Samsung har hjulpet millioner av mennesker ut av fattigdom, og inn til middelklassen. De utgjør 20% av BNP, og 20% av landets innbyggere er 10 millioner mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er vel ellers klart at du ikke liker Samsung, når jeg ser på linkene du har...

...og det er like klart at du liker Samsung svært godt. Noe som selvsagt bare er fint, du finner noe du liker, andre finner noe de liker. Og alle er happy...:-)

 

Det var bare ekstra tydelig, siden han har linker til svært negative artikler om Samsung hver gang han poster :) Han gjør det VELDIG klart at han ikke liker Samsung. Det er jo selvfølgelig helt greit, blir mer interessant diskusjon ut av det :)

Lenke til kommentar

 

Vi får vel se om et år eller to hvor dum avgjørelsen har vært. Foreløpig ser det vel ut til å være et ganske populært produkt.

Vel, vi får vel vite det dersom produktet selger bra.

I motsatt fall skal du se at det ikke kommer ut så mye detaljer om MacBook-salget, men at inntjeningen derfra regnes sammen med Apple's andre 'notebooks'.

 

Fikk vi for eksempel noen gang vite hvor godt eller dårlig den nyeste MacPro solgte?

Lenke til kommentar

 

Og alle er happy...:-)

 

Nei

Nei, det er jo klart. Noen blir jo aldri happy...:-)

 

 

 

 

Vi får vel se om et år eller to hvor dum avgjørelsen har vært. Foreløpig ser det vel ut til å være et ganske populært produkt.

 

Vel, vi får vel vite det dersom produktet selger bra.

I motsatt fall skal du se at det ikke kommer ut så mye detaljer om MacBook-salget, men at inntjeningen derfra regnes sammen med Apple's andre 'notebooks'.

 

Fikk vi for eksempel noen gang vite hvor godt eller dårlig den nyeste MacPro solgte?

Tipper nok media klarer å snuse opp om MacBook er en suksess eller ikke. Når jeg tenker etter så er det kanskje heller ikke så veldig viktig for andre enn Apple selv, det er jo deres penger og deres produkter. Vi andre har sikkert andre ting vi kan finne ut av. Endret av rogkas
Lenke til kommentar

 

snip

 

Du sier de bruker mer enn før. Det stemmer jo i rene tall, likevel har prosenten gått nedover. Så selv om de tjener mer penger, bruker de ikke like mye ekstra på utvikling.

Her er forresten tallene fra Samsung: http://www.androidauthority.com/samsung-biggest-rd-spender-571711/

En 28% (!) økning fra 2013 til 2014. Tallene viser og at Samsung bruker over dobbelt så mye penger på R&D. Selskap som Intel og MS bruker og betraktelig mer. Med tanke på størrelsen til Apple så bruker de lite.

 

Apple har bidratt til utvikling av standarder.... slike standarder har alltid en haug med bidragsytere. Thunderbolt er jo f. eks lagd av Intel. Så er det Apple eller Intel som bør få æren for denne standarden?

Sony har lagd standarder, MANGE standarder. De lagde ny for hvert produkt. Var det innovasjon? oppfinnsomhet? For de fleste betydde det at det måtte kjøpes spesielle sony kabler og Sony minnekort til ekstra høy pris.

 

Apple har eget SoC design basert på ARM sitt design. Samsung både designer og produserer. De lager ikke bare SoC, de lager skjerm, minne, RAM osv osv osv. Apple sine SoCer, fingeravtrykk og force-touch er skikkelig innovasjon fra Apple. Likevel kommer det litt i skyggen når du tenker på Samsung. Samsung er et konglomerat. De startet med å selge nudler, altså ikke som et elektro selskap. Er det noen grunn til at Apple ikke kan ekspandere til andre markeder? Det er et av problemene med Apple. Det er ett Vestlig selskap med Vestlig mentalitet. De fokuserer på kjerneområdene og prøver å tjene mest mulig på det. Samsung fokuserer på alle områder de kan tjene penger på. De driver ikke med outsourcing for å øke inntjening innenfor kjerneområder. De fokuserer heller på hvordan de kan tjene enda mer i andre områder. Pengene som kommer av Galaxy salg går altså til generell teknologisk utvikling, og finansierer utvikling på mange områder. Du spør hvorfor Apple skal bry seg om trådløs ladning når de ikke har hatt bruk for det før nå. Samsung har ikke bruk for 5G nå. Hvorfor utvikler de det da? Det er jo teit å utvikle noe en ikke trenger nå. Ville vært merkelig å hatt god trådløs lade teknologi klart når et produkt som trenger det blir lansert...

 

Det er vel ellers klart at du ikke liker Samsung, når jeg ser på linkene du har....

Ellers ble ikke Samsung så stort pga av de grunnene som det står i linken. Det kom av politikken i Sør-Korea. Selskap og stat samarbeidet om å bli store sammen. De fikk helt klart fordeler, og gjorde ting som var ulovlig for andre. For Samsung var det derimot ikke ulovlig. Er det virkelig unnvikelse av skatt, hvis staten vet om det? Du kan kritisere det for umoralsk osv. Likevel er resultatet av Sør-Korea gikk fra å være et av verdens fattigste land, et land med bare jordbruk og null ressurser, til å være et av verdens rikeste og beste land å bo i. På 50 år. Samsung og de andre store selskapene var en viktig del av utviklingen. Det vil si at Samsung har hjulpet millioner av mennesker ut av fattigdom, og inn til middelklassen. De utgjør 20% av BNP, og 20% av landets innbyggere er 10 millioner mennesker.

 

 

Jeg skrev «mer penger enn noensinne», og det stemmer selvsagt. Prosentandel i forhold til omsetning blir noe annet, når omsetningen har økt så utrolig fort. Da skal det noe til for å trappe opp FoU-innsatsen like fort, og det er nok smartere å skynde seg i et moderat tempo når man skal ansette flere gode hoder og bygge opp nye fasiliteter og forskningsområder. Prosentandelen har gått ned inntil 2011-2012, og har siden vært på vei oppover.

Apple er nok veldig målrettede og svært effektive i sitt FoU-arbeid, som de også er med sitt stramme produktutvalg. Det handler jo ikke bare om å pøse på mest mulig dollar, men om å bruke FoU-ressursene på en fokusert, smart og ubyråkratisk måte.

 

Både Apple og Intel har bidratt til utviklingen av Thunderbolt, og Intel har nok bidratt mest, men man gjenkjenner jo også mye av den samme tankegangen som lå bak FireWire - og Thunderbolt er jo på mange måter den naturlige arvtakeren til nettopp Apples Firewire. Sony har ikke laget mange standarder, det du tenker på er nye proprietære løsninger «for hvert produkt». Standarder er derimot løsninger som kan brukes av hvem som helst, og ofte løsninger som har kommet i stand gjennom bransjesamarbeid eller standardorganisasjoner.

 

Apple har laget sine eget SoC-design basert på ARM sine instruksjonssett, og latt Samsung produsere noen av SoC-ene. Ganske morsomt at ARM har fått en slik posisjon, med tanke på at Apple i sin tid var ett av de tre selskapene som startet moderselskapet bak ARM-plattformen, men paradoksalt nok solgte seg ut lenge før ARM-baserte iPhone ble unnfanget. ;)

 

Joda, Apple og Samsung er to veldig forskjellige selskap når det kommer til bredde og produktspekter, som jeg var inne på tidligere da jeg kalte Samsung et konglomerat. Det er ingen grunn til at Apple skulle prøve å bli som Samsung i så måte, da Apple har en ekstremt vellykket forretningsmodell slik de er, og har en helt annen bakgrunn og kultur for det de gjør. Og, jo, Samsung driver med outsourcing, i tillegg til at de driver sine egne fabrikker.

Når Samsung i likhet med mange andre investerer i 5G så er det naturligvis fordi de planlegger å komme med produkter som bruker teknologien, på samme måte som Apple garantert har tenkt flere år framover i tid og investerer i relevant teknologiutvikling for deres del, med tanke på framtidige produkt.

 

Det er mye jeg ikke liker med Samsung, det har du rett i. Linkene du ser kom mest som et resultat av at enkelte selskap for et pr år siden fikk mye ensidig negativitet i en del artikler, mens Samsung gikk under radaren til bl.a Tek-nettverket for mange kritikkverdige forhold - og at mange forumbrukere kun har fått med seg tabloidversjonene av en del saker. Altså kom mine linker for balansens skyld, og har nå bare stått der siden. Jeg er ellers kjent med bakgrunnen for at Samsung har blitt nærmest en stat i staten i Sør-Korea, men det gjør dem ikke uangripelige, og fritar dem ikke for ansvar for en del høyst kritikkverdige og umoralske forhold. Et annet resultat av Samsungs spesielle posisjon i hjemlandet er at de er svært lite transparente, og at det tilflyter oss i vesten svært lite informasjon om selskapets mindre flatterende anliggender, så linkene mine er et lite bidrag til folkeopplysningen i så måte... ;)

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...