Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bankkort stjålet, sjangse for å få pengene tilbake?


Argo

Anbefalte innlegg

Hei.

 

I fjor sommer var jeg på ferie i utlandet, her ble bankkortet mitt stjålet og trekt kort tid etterpå for en betydelig sum penger. Meldte dette da ikke til politi og/eller forsikringsselskap. Noen måneder etterpå har jeg tenkt at dette kanskje kunne vært lurt, men lurer på om det er for sent mtp. meldefrist o.l? 

Det er også verdt å nevne at jeg på det tidspunktet var forsikret gjennom mine foreldre, en forsikring som i vår løp ut da jeg fylte 21 år. Tenker at dette ikke kan ha noe å si da jeg var forsikret da jeg var utenlands?

 

Er disse pengene tapt for godt?

 

takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

I fjor sommer var jeg på ferie i utlandet, her ble bankkortet mitt stjålet og trekt kort tid etterpå for en betydelig sum penger. 

Her har vi to alternativer, der nr. 1 er det mest sannsynlige:

 

1. Historia er bløff eller et tåpelig forsøk på å være morsom.

2. Hvis du har såpass mye penger(en betydelig sum) at du ikke gidder å foreta deg noe på et år kan du bare ha det så godt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Hei.

I fjor sommer var jeg på ferie i utlandet, her ble bankkortet mitt stjålet og trekt kort tid etterpå for en betydelig sum penger. 

Her har vi to alternativer, der nr. 1 er det mest sannsynlige:

 

1. Historia er bløff eller et tåpelig forsøk på å være morsom.

2. Hvis du har såpass mye penger(en betydelig sum) at du ikke gidder å foreta deg noe på et år kan du bare ha det så godt.

 

 

 

Heisann og takk for svar. Synd du tolker historien som gjør for den er nok hverken en bløff eller et forsøk på å være morsom, dessverre. Andre alternativet ser jeg ingen grunn til å kommentere da "en betydelig sum" er veldig relativt og kan være så mangt. Jeg kan riktignok avkrefte at tapet IKKE er i hundretusenkronersklassen, dersom det var dette du tenkte. At jeg ikke har foretatt meg noe skylder delvis latskap, men også tid mtp jobb o.l.

 

Har du noe å kommentere videre utover enn det du allerede har gjort?

Endret av Argo
Lenke til kommentar

Du ble frastjålet bankkortet ditt i fjor sommer og lurer NÅ, snart et år etterpå på om du burde gjort noe med det...??

 

Sorry, men ja, du kan nok se langt etter pengene.

 

Nei, lurer ikke på om jeg burde gjort noe med det. Det vet jeg at jeg burde. Lurer bare på om det er for sent å gjøre noe med det nå :)

 

Edit: har lest meg litt opp nå, og ser at forsikringsselskapet opererer med en meldefrist på 3 år, fra første hele år (dvs. 01.01.15). Tror fortsatt jeg har et fair shot på de pengene, men er interessant om noen andre sitter på tilleggsinformasjon eller andre opplysninger.

Endret av Argo
Lenke til kommentar

Jeg bare må spørre, hvorfor har du ventet i et år?

Ble du ikke klar over at det ble misbrukt før nå?

Jeg bare må spørre, hvorfor spør du om dette? Har du ikke orket å lese hele tre langtekkelige innlegg, eller forstår du ikke det du leser? Forsøk igjen, så bør du finne svaret. 

Du spør selvsagt for kunne hjelpe innsenderen best mulig, ikke av nysgjerrighet eller for å kjefte på han. Så nå venter vi i spenning på ditt bidrag for å hjelpe innsenderen...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mye raseri ute og går i denne tråden... Fyren spør et spørsmål, ser ikke helt poenget med svar av typen "dette fortjente du" og "de pengene kan du se langt etter". Til poenget: Det samme skjedde faktisk med meg i fjor sommer, da kortet mitt ble stjålet og jeg ble trukket ca. 10 000 kroner før jeg fikk sperret det. Dette var i juli. Fordi jeg var på reisefot helt fram til desember, samt en misforståelse mellom meg og banken da jeg hadde opprettet en reklamasjonssak hos dem som de tydeligvis ikke hadde mottatt, ble ingenting gjort før i januar i år. Da politianmeldte jeg saken, opprettet en ny reklamasjonssak hos banken, og fikk igjen pengene i løpet av to uker eller så. Nå er du et halvt år senere ute enn meg igjen, men alt håp er altså ikke ute!

 

Så:
1) Politianmeld tyveriet

2) Hør med banken om du fremdeles kan opprette en reklamasjonssak hos de

3) Hvis nei, hør med forsikringsselskapet

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei.

 

I fjor sommer var jeg på ferie i utlandet, her ble bankkortet mitt stjålet og trekt kort tid etterpå for en betydelig sum penger. Meldte dette da ikke til politi og/eller forsikringsselskap. Noen måneder etterpå har jeg tenkt at dette kanskje kunne vært lurt, men lurer på om det er for sent mtp. meldefrist o.l? 

Det er også verdt å nevne at jeg på det tidspunktet var forsikret gjennom mine foreldre, en forsikring som i vår løp ut da jeg fylte 21 år. Tenker at dette ikke kan ha noe å si da jeg var forsikret da jeg var utenlands?

 

Er disse pengene tapt for godt?

 

takk :)

 

De fleste banker har funskjoner som ungår slikt. Har selv sperre for alle land utenom Norge, så da kan ikke noen bare trekke ut penger jeg har uten videre. 

Lenke til kommentar

Jeg fikk bankkortet stjålet og tømt for 20000 for et par år siden, det var ingen spørsmål i banken om jeg ikke skulle få pengene tilbake engang, da det var veldig tydelig hva som hadde skjedd. Det var trekt 2x9k ved korte mellomrom på bank i butikk i oslo, man trenger visst ikke PIN kode hvis det er bankkort med id for å ta ut i bank i butikk, spesiellt hvis de i kassa ikke sjekker særlig nøye om bildet stemmer.

 

 De hjalp meg med ALT. Lagde ny konto, fikk nytt bankkort, fikk overført pengene tilbake etc. Nå har jeg sperre på kontoen mot uttak fra bank i butikk.

 

Å komme ett år i etterkant kan nok være litt verre, med mindre du kan finne kontoutskriften fra perioden det ble stjålet. Det har sikkert banken uansett. Er bare å ringe og spørre.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg tror nok ett år er litt lang tid.

 

Sperret du kortet med en gang du merket at det ble stjålet? Dette tror jeg er et minstekrav fra banken for at de skal være medgjørlige i det hele tatt. I motsatt fall kunne det jo bare være enorme kjøp du angret på og påsto kortet var blitt stjålet. Et annet moment her er politianmeldelse. Både bank og forsikringsselskap ser vel helst at anmeldelse foreligger. Også dette er det litt sent å begynne å styre med ett år i etterkant, vil jeg tro.

 

Hør med banken din, er vel det mest fornuftige du kan gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...