Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trenger litt råd fra en elektriker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis den blå enden er enfase 230V-støpsel er det ingen problem å koble den til en rød plugg som kun benytter L+N i den røde stikkontakten.

 

I røde plugger finner man:

L1-L2-L3-N, hvor det er 400 V mellom L-ene og 230V mellom Lx og N.

 

I blå plugger finner man enten:

a) L1-L2-L3-PEN hvor det er 230V mellom L-ene og 133ish volt mellom L og jord (PEN) (ingenting skal kobles mellom de to).

b) L1-N-PEN, med 230V mellom L og N.

 

Man kan med andre ord ikke gå fra trefase rød til trefase blå, fordi utstyr som har plugg for trefase blå forventer 230V, mens kontakter med trefase rød gir 400V.

Lenke til kommentar

Det er i hvert fall 3 stk. av de adapterne som er avbildet som jeg har vanskelig for å tro at fungerer.

 

Hvilke?

 

Jeg ser (fra venstrebunn til høyre):

  • 230-230V skøtekabel
  • 400V trefas til 230V énfas
  • 400V trefas til 230V enfas eller trefas, hvor sistnevnte ikke vil fungere med mindre utstyret tåler både 230 og 400V (f.eks noe stjerne/trekant-koblede greier)
  • 400V-400V 
  • 230V-230V
  • 400V til schuko enfas (fungerer fint ved L+N)
  • 230V til flatstift 230V énfas
Lenke til kommentar

Da er nr. 2, 3 samt schuko koblet feil vei i så fall. På disse så er hannpluggen 230V og hunnpluggen 400V. Da er det noen ganske spesielle egenskaper i kabelen i mellom hvis den går fra 230V og opp til 400V.

Hvis kabelen fra bilen har rød plugg, men egentlig bare utnytter 230V potensialet (mellom L og N), så gir den koblingen mening.

Lenke til kommentar

 

Hvis kabelen fra bilen har rød plugg, men egentlig bare utnytter 230V potensialet (mellom L og N), så gir den koblingen mening.

 

 

Joda, det er jo strøm å finne der, men det er jo merkelig dersom man ikke kan forholde seg til de standardene som allerede fins i stedet for å mikse og trikse. Dersom bilen kun skal bruke 230V så trenger den vel ikke rød plugg. Med mindre det da er snakk om 3 x 1-fas 230V som skal brukes, og ikke 3-fas 400V+N. Det er jo alltids en mulighet. Men da behøver man jo ikke annet enn vanlig 3-fas 230V, med mindre man av en eller annen grunn er avhengig av N-leder.

 

Edit: en N-leder som man da ikke får med seg fra blå-kontakten uansett.

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

Dersom bilen kun skal bruke 230V så trenger den vel ikke rød plugg. Med mindre det da er snakk om 3 x 1-fas 230V som skal brukes, og ikke 3-fas 400V+N. Det er jo alltids en mulighet. Men da behøver man jo ikke annet enn vanlig 3-fas 230V, med mindre man av en eller annen grunn er avhengig av N-leder.

Slik jeg har forstått det, lader enkelte el-biler, bl.a. Tesla, faktisk med "3x230V 1-fas" fra rød trefaseplugg; med tre ladere i "semi-paralell" mellom hver sin L-leder og N. (egentlig er jo det en 400V stjernekobling...) Om man har 16 eller 32A 230V (en- eller trefase) tilgjengelig, så utnytter man bare en av de tre separate "fase-laderene" i bilen; maks lading på 32A trefas (400V, stjerne) er 22kW, mens maks på 230V/32A enfas (evt. hentet ut fra et trefase-stikk) er 7,3kW.

 

Laderen(e) i bilen kan (dessverre...) ikke kobles om til trekant, så å utnytte kapasiteten på 230V trefase skikkelig er ikke mulig.

 

Men jeg er forsåvidt enig; enkelte av de adapterene kan se ut som de er satt sammen "bare for syns skyld".

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

For å oppklare litt. Bilen leveres med en ladekabel med schuko, rød kontakt tilpasset 3 fas 400v 16a og blå tilpasset 32A 230v enfas. Poenget med å montere kontaktene slik er for å få bilen til å kunne trekke riktig strøm og for å kunne bruke de tre originale kontaktene. På for eks. 32A 400V 3 fas må bilen ha et adapter for å kunne lade, og med riktig adapter lader bilen da 16a 3 fas på den kontakten. Med rødt adapter og schuko kontakten vil bilen lade 16A. uten det adapteret er bilen elektronisk begrenset til 13A strømtrekk. 

Beskrivelse av de ulike adapterne og strømtrekk.

Schuko til rødt adapter (16A, 3.7kW lading) 133cm kabel
Denne er for å kunne lade 16A på 16A vanlig kurs med schuko. Hvis ikke er den begrenset til 13A trekk.

 

16A 1-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel 
Den blå kontakten som følger med bilen er 32A enfas. For å lade på denne må man bruke dette oppsettet. 


16A 3-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
Original adapteret er for 400v. Må ha overgang. 


32A 3-fase 400V CEE rød til rødt adapter (3x16A, 11kW lading) kort kabel
Rød kontakt som følger med bilen er 16A 3fas 400V. Må ha overgang til denne for å lade.


32A 3-fase 230V CEE blå til blått adapter (32A, 7.4kW lading) kort kabel
Kontakten til bilen støtter 16A 400V 3 fas. Må ha denne kontakten for å lade. 


25A 1-fase 230V teknisk stikk (komfyrstikk) til blått adapter (25A, 5.75kW lading) 120cm kabel
Må ha blått adapter for å lade her. Greit på hyttetur med dårlige sikringer. 

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Joda, så lenge bilen får det den krever så er det ikke noe i veien med dette. Mine kommentarer var bare litt sånn i forhold til hvor tungvint det kan være med slike "basar"-løsninger. En el-bil som selges i Norge burde etter min mening primært leve på 230V 1-fas. Da skal det godt gjøres å finne et sted der den ikke kan lades uten noe klabb og babb. Men nå er jo ikke det din skyld, du er nok smertelig klar over hvor tungvint det kan være med ladeløsninger som (tilsynelatende) ikke er standariserte ;)

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke noe problem å lade. Det er et stort ladenettverk med hurtigladere over hele Europa, så jeg kan kjøre fra Norge til så langt syd jeg kommer med bare å lade på de . Men det er noen steder utenfor hovedveiene hvor det er langt til en lader. Da kan det være greit å kunne lade der man overnatter for eksempel. Man kan lader på vanlig stikk (230V 16A 1-fas) men hvis man ønsker å kunne lade andre steder som på en bensinstasjon, på et hotell mm. er det greit å ha med seg noen adapter. 16A schuko er det mer enn nok av. Problemet er at det ikke går så fort. Med industri kontakter kan man lade på en brøkdel av tiden. Hjemme lader jeg på 230V 16A 1-fas.

Jeg ønsker å benytte meg av adapter i hovedsak for å kunne lade der jeg er i stedet for å måtte kjøre omvei for å lade på vanlig ladestasjon. Det er mer effektivt å kunne lade på "basecamp". Har også planer om å kjøre til øst-europa og der er det langt mellom laderne. Da er det greit med litt backup. 

Men ja, det hadde vært greit med ferre standarder. =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En el-bil som selges i Norge burde etter min mening primært leve på 230V 1-fas. Da skal det godt gjøres å finne et sted der den ikke kan lades uten noe klabb og babb.

Det gjør de jo også, i hovedsak ("alle" leveres vel med en ladekabel med enten vanlig schuko eller 16A rundstift), men så er det alle de elbilistene som ikke er fornøyd med ladekapasiteten på 3,68kW, og vil utnytte mer der det er tilgjengelig. 230V og 20/25/32A enfase er ikke særlig utbredt (komfyrstikk er jo forsåvidt 230V 20/25A enfas), så da er det overganger fra trefase (evt 400V) til 230V enfase som gjelder, med forskjellige støpsler. Blå 230V rundstift, rød 400V rundstift, firkantet "Philip Hauge", komfyrstøpsel, osv osv.

Lenke til kommentar

Kollektivfeltet er ikke så viktig for min del. Sykler stort sett til og fra jobb. Største fordelen for meg er all bensinen jeg sparer. Sparer også litt på bompenger, men ikke så mye da det er tak på maks 600kr i mnd her. Drivstoff gikk det mye av før. Er også en fordel å kunne starte opp bilen tidlig en søndag når jeg skal på tidligvakt uten å vekke naboene. Ikke minst får jeg god samvittighet av å ikke slippe ut eksos. Siden jeg stort sett sykler til og fra jobb vet jeg hvordan det er å kjøre forbi en kø med eksosbiler. Er ikke så kjekt. Håper det bare blir mer elbiler og at den dagen det kommer avgifter (det vil komme) så vil det fortsatt lønne seg å velge mest mulig miljøvennlig. Men det er en annen diskusjon ;)

El motoren er overlegen en fossil motor. Den er mye mer effektiv, ting skjer med en gang (respons, aks, drag osv) og man slipper alt vedlikeholdet. Utfordringen til nå har vært batteri og lading, men det har skjedd mye, og vil skje mye i årene som kommer. Folk snakker om lading som en ulempe. Jeg ser det som en fordel. Når man kjører elbil blir man vant til å lade og man får rutiner slik at man bruker ladetiden til noe nyttig. Hvis jeg skal på langtur bruker jeg de 15-30 minuttene jeg må hurtig-lade til å gå på toalette, kjøpe meg noe å spise, handle, strekke litt på bena osv. Tiden går svært fort. Når jeg er hjemme plugger jeg bilen i hver gang jeg har vært ute å kjørt slik at jeg alltid har nok strøm til neste tur. For meg er ikke lading et problem. Med adapterne er det hvertfall ikke et problem. Da er jeg godt sikret.

Skikkelig avsporing, men dagens godord om elbil =)                          

Lenke til kommentar

Elbil batteriene skal holde ganske lenge. De tar ikke ut maks kapasitet av batteriene da mange fulle opp og utladinger svekker batteriene fortere. Jeg leste en undersøkelse på Tesla hvor de hadde gått gjennom data på biler som hadde gått opp til 150.000km. Det var ikke mer enn 3-5 % kapsitet tap i snitt på de bilene. Dette er biler som har gått svært langt på kort tid, som har ladet mye og derfor etter rett skulle hatt større slitasje på batteriet. 

Når det er sagt så har man panteordninger. Et elbil-batteri er fortsatt svært verdifullt etter det er svekket. Det kan brukes til andre ting som energi lagre i industri og hjemme, de kan også resirkuleres billig uten for mye energi slik at de kan brukes på nytt i en annen elbil. Hva det koster å bytte batterier i en ny elbil i dag er vanskelig å si, men på de nyeste bilene snakker vi nok ganske høye summer. På elbiler som Nissan Leaf som har blitt rundt 5 år nå har prisen gått fra 120.000kr i 2012 til 40.000kr i dag. Får også 10.000kr i pant, så 30.000kr får man da. 

Det er også svært få leaf som har byttet batteri. Man har garanti på 5 år og min 70% kapasitet. Kjenner flere som har kjørt opp mot 150.000 km og har mellom 6 og 10% reduksjon. Ikke store reduksjonen med andre ord. 

Det er også verdt å få med at elbil batterier svekkes fortest de første leverårene, så flater det mer ut. 

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...